Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

307 1.6 HDI 90 - Zgrzyt rozrusznika przy gaszeniu auta

slon13 14 Sep 2012 21:18 1860 0
  • #1
    slon13
    Level 13  
    Witam
    Mam problem z moją 307 1.6 HDI 90KM 2006. Mianowicie większość osób jeśli ma problem z rozrusznikiem to występuje on przy zapalaniu a u mnie jest odwrotnie. Kiedy gasze auto rozrusznik zostaje załączony na ułamek sekundy co powoduje nieprzyjemny zgrzyt. Problemem prawdopodobnie jest jakiś przekaźnik na którym padło zabezpiecznie ( dioda ) co powoduje przepięcie ( stan nieustalony ) które załącza przekaźnik rozrusznika. Podobny problem występuje w Vectrze C ( padnięta dioda w przekaźniku klimy ) : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1735865-0.html oraz https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2312031.html . U mnie niestety nie jest to przekaźnik od klimy bo dzieje się to również na wyłączonej klimatyzacji. Próbowałem rozebrać BSI i znaleść odpowiedzialny za tą usterke przekaźnik ale niestety wszystko jest zalane czarną masą ( w modelu przed liftem nie było czarnej masy i były usterki spowodowane wilgocią i dlatego zmodernizowali to w modelu politowym i zalali wszystko czarną masą ) . Przekaźniki widać ale ich podstawa jest zalana do 1/3 wysokości razem z ich wlutowaną podstawą. Więc chyba nie ma sensu dłubać we wszystkich przekaźnikach jeśli nie mamy "odpowiedniego kandydata". Problem rozwiązałem układem zewnętrznym ( przerobionym z automatycznego włącznika świateł) . Działa to tak : wpiąłem się w przewód do cewki rozrusznika i wstawiłem tam przekaźnik rozwierny ( bez napięcia styki są zwarte). Kiedy napięcie wzrośnie do 13,5V przekażnik dostaje napięcie i rozłącza przekażnik ( rozrusznik ) . Układ jest podpięty pod + po stacyjce zatem jesli wyłączymy stacyjke układ zostaje rozłączony. Oczywiście dodałem kondensator równolegle do przekaźnika ( wraz z separacją diodową ) który podtrzymuje przekażnik na 2 sek. Kondensator dobrałem metodą prób i błędów. Przekaźnik o stykach 12A i prądzie 25mA potrzebował kondensatora 3300uF żeby podtrzymać na 2sek. Pisze o tym bo nie znalazlem nigdzie postu dotyczącego 307 więc może komuś przyda się moje rozwiązanie a może ktoś zaproponuje inne. Dla tych którzy będą chcieli zaproponować inną przyczynę dodam że kostka stacyjki jest sprawna; auto nie posiada koła dwumasowego; sprzęgiełko alternatora sprawne.