Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CZ 175 72 rok - ustawienie wolnych obrotów a ładowanie akumulatora

helmud7543 15 Wrz 2012 14:56 7695 17
  • #1 15 Wrz 2012 14:56
    helmud7543
    Poziom 42  

    Odnawiam motocykl jak w temacie. Instalacja 6V, akumulator już kupiłem, zalany, zamontowany i jest. Teraz mam pytanie co do ładowania. Chcę ustawić tak wolne obroty, żeby przy włączonych światłach nie pobierał prądu z akumulatora. Ponieważ nie znam się na elektryce na tyle, żeby wiedzieć od czego konkretnie zależy świecenie lampki ładowania w tym motocyklu to zapytam w ten sposób: Czy jak odpalę motor, włączę światła i ustawię wolne obroty tak, żeby lampka od ładowania nie błyskała, to mam rozumieć że prąd nie jest pobierany z akumulatora?

    Żeby nie zakładać drugiego tematu - niechcący zrobiłem zwarcie (w przedniej lampie) i spaliłem bezpiecznik. Nie mogę dostać oryginalnego a większy nie wejdzie. Z czego mogę zrobić coś, co będzie w miarę sensowną namiastką elementu który ma się stopić przy 15A? Znajomy mechanik poradził użyć dwóch pojedynczych drucików miedzianych z kabla, ale nie wiem, na ile skutecznie będą zabezpieczać i przy jakim natężeniu się spalą. Motocykl pobiera z włączonymi światłami ok. 8A. Jeszcze inny pomysł to przylutowanie elementu który ma się stopić z innego bezpiecznika 15A na obudowę bezpiecznika oryginalnego. Więc który pomysł jest ok?

    0 17
  • Pomocny post
    #2 15 Wrz 2012 20:47
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Wymontuj zespół bezpiecznika i odkręć od niego przewody.Zakup w każdym sklepie motoryzacyjnym gniazdo bezpiecznika z wyprowadzonymi z niego dwoma przewodami.Po włożeniu w to gniazdo bezpiecznika samochodowego np 16A zamykasz górną część gniazda odpowiednią przystosowaną pokrywką Cena takiej obudowy bezpiecznika to około 5 zł.Na wolnych obrotach gdy pali się lampka ładowania prądnica nie ładuje akumulatora dopiero zaczyna ładować gdy wzrastają obroty i elektromagnes zabudowany w regulatorze napięcia ściągnie kotwicę .Regulator napięcia jest tak zbudowany że jak napięcie na prądnicy jest niższe od napięcia akumulatora to obwód ładowania jest rozłączony poprzez styki elektromagnesu prądu zwrotnego.W innym przypadku gdyby nie było odcięcia prądu zwrotnego to przy wolnych obrotach prąd by płynął z akumulatora na prądnicę powodując jej uszkodzenie.Prądnica wchodzi do akcji ładowania dopiero jak zwiększasz obroty siknika

    0
  • #3 15 Wrz 2012 21:27
    helmud7543
    Poziom 42  

    Co do bezpiecznika - zorientuję się czy się da, dziękuję za podpowiedź.

    Co do prądnicy - rozumiem, że ładowanie zaczyna się, gdy napięcie na prądnicy jest wyższe niż napięcie akumulatora. Czy dobrze rozumiem? I czy to właśnie sygnalizuje lampka (innymi słowy - czy ustawienie wolnych obrotów tak, żeby lampka w ogóle nie świeciła znaczyć będzie, że napięcie na prądnicy jest wyższe niż w akumulatorze, i ten jest doładowywany albo przynajmniej nie jest rozładowywany)?

    0
  • Pomocny post
    #4 16 Wrz 2012 12:38
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Zanik świecenia się lampki wskażnika ładowania oznacza że obroty silnika a zarazem prądnicy co ma miejsce już przy średnich obrotach i napięcie na prądnicy jest wyższe od napięcia akumulatora i następuje ładowanie akumulatora.Przy obrotach jałowych silnika nie ma możliwości ładowania gdyż elektromagnes nie ściągnie kotwicy wyłącznika prądu zwrotnego przy takim napięciu jakie występuje na prądnicy pracującej na obrotach jałowych.

    0
  • #5 16 Wrz 2012 13:15
    helmud7543
    Poziom 42  

    Zdaję sobie sprawę, że są obroty są znacznie wyższe niż w drugiej CZ (350, z alternatorem) ale odnawiam z dziadkiem instalację i eksperymentujemy, a nie chcę zajechać akumulatora i co chwilę go doładowywać. Dlatego tak mi zależy na tym ładowaniu na wolnych obrotach. I tak właśnie ustawiłem wolne obroty, że lampka ładowania zupełnie gaśnie - czyli mogę spokojnie bawić się światłami.

    Co do bezpiecznika - zajmę się tym wkrótce i dam znać jak wykonałem.

    0
  • #6 14 Maj 2014 19:49
    helmud7543
    Poziom 42  

    Włożyłem szeregowo dodatkowy płaski bezpiecznik 15A z gniazdem, a oryginalny podwatowałem - na jedno wyjdzie.
    Dopiero teraz miałem czas wrócić do motocykla i mam problem a właściwie dwa.
    1. Otóż, akumulator najwyraźniej padochnął. To bardzo dziwne, bo ma mniej niż dwa lata i był regularnie ładowany. Wystarcza na jakieś 40 sekund świecenia światłami, potem przygasają (nie gasną, może tak kilka minut świecić, dłużej nie próbowałem). Oczywiście napięcie tak spada, że uruchomienie silnika jest niemożliwe. Mam nadzieję, że to wpływ niskiej temperatury, bo jest chłodno. Nie wiem - szykować się na zakup nowej baterii czy jakiś sposób żeby ją trochę podratować?
    2. Niestety, działanie lampki ładowania w tym motorze nie odpowiada temu, co było opisane. Owszem, świeci po włączeniu zapłonu, gaśnie po uruchomieniu silnika ale... Zostawienie go na wolnych obrotach i na światłach, mimo że lampka ładowania nie świeci, skutkuje w krótkim czasie rozładowaniem aku. Po zwiększeniu obrotów ładowanie jest, i to dosyć mocne (nawet przy włączonych światłach po dodaniu gazu szybko dobija do 7,2V). I teraz pytanie - jak można poprawić ładowanie w tym motorze na niskich obrotach?
    a) Realnie (włączone światła) zaczyna się ono od obrotów, które trudno już nazwać wolnymi (chociaż lampka gaśnie o wiele szybciej), więc nie wiem - jest sens jeszcze je podnieść do punktu, gdzie bilans energetyczny jest dodatni?
    b) Nie ma jakichś sposobów na przeróbkę na 6 V alternator? Wtedy do wymiany poszła by tylko prądnica i regulator, jak dobrze rozumiem?
    c) Są jakieś metody na przerobienie, aby zapłon nie był zależny od stanu baterii (a pozostała część instalacji czyli ładowanie, aku itp działało tak ja działa)?
    d) Jeszcze jakieś inne pomysły?
    Przy obecnym stanie aku bez problemu motor odpalam i jeżdżę, ale stojąc na światłach muszę trzymać na podwyższonych obrotach - żebym za chwilę nie musiał odpalać go na pych (z rozładowanym aku trzeba mocno rozkręcić silnik by odpalił)...

    0
  • Pomocny post
    #7 15 Maj 2014 07:26
    manta
    Poziom 39  

    Niestety szału nie zrobisz, masz prądnice bezpośrednio na wale silnika, gdzie w autach są przekładnie min. 2:1. Zerowy bilans energetyczny uzyskujesz gdzieś przy około 2000 rpm. Więc podnoszenie obrotów nie ma sensu. Masz dwie drogi, minimalizować pobór prądu (ledy których jestem przeciwnikiem) lub wymiana na alternator.

    0
  • #8 15 Maj 2014 07:32
    helmud7543
    Poziom 42  

    A da się tu wstawić 6V alternator? Są takie na rynku?

    Czy działanie kontrolki jest prawidłowe (zgaśnięcie mimo ujemnego bilansu na światłach)?

    0
  • Pomocny post
    #9 15 Maj 2014 08:00
    manta
    Poziom 39  

    Nie widziałem alternatora 6 V nigdy, a co da się wstawić to patrz na następne modele wyposażone w 12 V alternator. Do wymiany kilka żarówek, cewka WN i akumulator. Nie wiem czy tam nie podejdzie alternator z Jawy. Ale to musisz sam sprawdzić, ja naprawiałem to około 27 lat temu więc średnio pamiętam :D

    0
  • #10 15 Maj 2014 18:20
    helmud7543
    Poziom 42  

    Hm, zobaczę co się da zrobić. Pobuszowałem trochę po internecie i doszukałem się takich informacji, że alternator się tam może nie zmieścić, dwa, że wiąże się z przeróbką czopa wału - wykonania niestarannie kończy się wibracjami wykańczając szybko nowe źródło prądu. Zastanawiam się, czy ktoś by nie wykonał alternatora 6V (do wymiany miałbym tylko regulator), ostatecznie 12V, na oryginalnym czopie, mieszczący się w tym silniku.
    Niestety, trochę mało się znam, by powiedzieć więcej konkretów (nie wiem jaki to jest dokładny model motocykla, mogę zdjęcia porobić), na necie też piszą różnie ale trudno mi znaleźć konkrety.
    Jak bym miał więcej zdolności manualnej, narzędzi i wiedzy to może sam podjąłbym się "przeróbki" oryginalnej prądnicy na alternator, a tak to się męcz...
    Znalazłem coś takiego: Link ale nie znam czeskiego, a ze znalezionych opisów nic nie wynika (jedni piszą, że to alternator, jedni, że prądnica z CDI, inni że to tylko moduł CDI).

    0
  • Pomocny post
    #11 15 Maj 2014 20:55
    manta
    Poziom 39  

    Ja też nie znam :D , jest to alternator z układem cdi. Moc alternatora, to co prawda tylko 100 W, ale powinien wystarczyć. Ciekawiej za to wygląda kwestia układu WN, jeśli nie kłamią, to 25 kV przy 1000 rpm da Ci duże efekty. Nie przeliczałem jak to wychodzi finansowo, ale jest to droga wyjścia z sytuacji.

    0
  • Pomocny post
    #12 15 Maj 2014 22:18
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Cena zapłonu Vape jest zaporowa - np. w Niemczech kosztuje 200 euro. O jakości tych zapłonów nie można powiedzieć że jest warta swojej ceny. Zapłon do Simsona kosztuje podobnie, jednak w starszych wykonaniach padały koła magnesowe - a dokładnie magnesy które były poprzyklejane "osobno". Co do zapłonu Vape do Jawy, to dość nietypowo jest zrealizowany montaż tego zapłonu. Koło magnesowe nie jest ustalane wpustem czółenkowym, lecz osadzone wyłącznie na stożku. Z tego powodu trzeba mieć stożek wału korbowego w idealnym stanie, by nie doszło do obrócenia się koła magnesowego względem wału podczas pracy oraz przy montażu trochę bardziej pobawić się z ustawieniem statora i koła magnesowego względem wału korbowego.
    Prawdopodobnie łatwiej byłoby dopasować zapłon od jakiegoś skutera lub chińskiego quada, tylko kwestia dopasowania stożka wału korbowego i dorobienia podstawki do statora. Efektem ubocznym będzie konieczność zmodyfikowania instalacji elektrycznej (gaszenie CDI do stacyjki, ładowanie akumulatora, zasilanie świateł i odbiorniki 12V).

    0
  • #13 06 Lip 2014 12:15
    helmud7543
    Poziom 42  

    Akumulator padł całkowicie (po naładowaniu napięcie szybko spadało do 5,7 V, w jednej komorze było sporo więcej elektrolitu - pewnie zwarta a reszta przeładowana). Kupiłem nowy, tym razem lepszy (tak mi doradzili w sklepie - Excide 6 V, 11 Ah, podobno ma wytrzymywać do 95 A chwilowego poboru). Nie jestem do końca pewny czy prawidłowo wykonałem procedurę zalewania (zalany elektrolitem który był w zestawie, do poziomu max). Podłączony do instalacji i użyty zaczynając mniej więcej 2 h po zalaniu. jedni piszą że czekać godzinę, inni że dobę - w instrukcji była godzina.
    Na oko wygląda dobrze - brak przygasania, wszystko świeci, kontrolka ładowania gaśnie po odpaleniu.
    Teraz pytanie czy ładowanie jest ok, bo:
    1. 6,3 V ma w spoczynku (2 h po zalaniu, aczkolwiek nie był na full bo przyjął na oko jakieś 1,5 Ah potem).
    2. 6,4 V na wolnych bez obciążenia (chyba lekko na plus).
    3. 6,1 V na wolnych ze światłami (ewidentnie nie wyrabia) :-( .
    4. 6,6 V na średnich obrotach bez obciążenia.
    5. 6,5 V na średnich ze światłami.
    Zastanawiam się czy napięcie nie byłoby wyższe gdyby aku był przy sprawdzaniu pełny, ale wnioskuję, że bilans energetyczny jest dodatni (oprócz obciążenia na wolnych). Dobrze myślę?

    0
  • Pomocny post
    #14 06 Lip 2014 12:51
    robokop
    Moderator Samochody

    Nie da się tama wlepić alternatora z wersji 12V - całkowicie inne silniki. Dorabiać, przerabiać itp - koszty zjedzą. Ustawić prawidłowo regulator napięcia, żeby ładował do tych 7.2V, polikwidować spadki napięcia w instalacji, nowe szczotki prądnicy. Jedynie sensowne wydaje się być przerobienie zapłonu z konwencjonalnego, na bezstykowy - sterowany np. hallotronem. Spora różnica w osiągach. No i spożycie prądu spadnie.

    0
  • #15 12 Lip 2014 14:15
    helmud7543
    Poziom 42  

    Test, tym razem trochę dokładniejszy, po naładowaniu prostownikiem (mam pewność że akumulator jest pełny i wzrost napięcia odzwierciedli faktycznie ustawienia regulatora, możliwości ładowania itp) wygląda tak:
    1. Spoczynek - 6,3 V.
    2. Włączony zapłon, silnik nie pracuje - 6,1 V, kontrolka świeci.
    3. Na zapalonym silniku kontrolka gaśnie niezależnie od obrotów i obciążenia. Bez świateł:
    a) Niskie obroty (ustawione tak, by kontrolka zgasła) - 6,4 V - to chyba oznacza bilans zerowy. To jest jedyna sytuacja, że gdy zmniejszam obroty to razem ze spadkiem napięcia kontrolka ładowania zaczyna świecić.
    b) Średnie obroty - 7,1 V (mniej więcej jak przy powolnej jeździe np: w korku).
    c) Wysokie obroty - 7,1 V (takie jak przy normalnej jeździe).
    4. Włączone światła (długie + 2 x postojówka - przód i tył + kontrolka od długich + podświetlenie licznika prędkości - nie wiem ile to razem będzie). Kierunkowskazów i stopu nie liczyłem bo nie będą zapalone cały czas, krótkich nie liczyłem bo włókno raczej nie będzie pobierać więcej prądu niż to od długich.
    a) Niskie obroty - 6,1 V (ewidentnie ujemny bilans, aczkolwiek kontrolka się nie zapala - widocznie ten układ pracuje inaczej niż sobie wyobrażałem).
    b) Średnie obroty - 6,6 V (uznam to za lekko dodatni bilans).
    c) Wysokie obroty - 7,1 V (czyli tak jak powinno być).
    Myślę że można uznać, że regulator jest ustawiony prawidłowo (docelowo trzyma 7,1 V), nie wiem jednak co z wydajnością prądnicy - ja bym uznał za wystarczającą. Wyczytałem, że tam były montowane dwa źródła prądu - 55 W i 75 W. Sama żarówka przednia to pewnie ponad 30 W - na zapłon i pozostałe żarówki zostaje niewiele, mimo to na obrotach takich jak przy normalnej jeździe trzyma napięcie. Wymieniłem kilka sparciałych przewodów ale nie wpłynęło to na pracę instalacji.
    Chyba w takim stanie można siadać i jeździć bez strachu że zabraknie prądu?

    0
  • #16 12 Lip 2014 17:18
    manta
    Poziom 39  

    Starczy, jest nawet lepiej niż powinno być. Napięcia są prawidłowe.

    0
  • Pomocny post
    #17 12 Lip 2014 18:43
    robokop
    Moderator Samochody

    To tylko prądnica. Pozostaje przywyknąć.

    0
  • #18 09 Paź 2015 16:01
    helmud7543
    Poziom 42  

    Dopiszę sugestię, może komuś się przyda, jeśli nie chce montować amperomierza. Ustawiłem obroty tak, że włączenie świateł wyraźnie przydusza silnik. To znak, że od tych obrotów wydajność prądnicy jest już znaczna.

    Jest dobrze, cały sezon jeżdżony również w korkach i z małymi prędkościami, akumulator nie był doładowywany z zewnątrz i nie ma narazie takiej potrzeby. Oczywiście pracuje na oryginalnych podzespołach, nie wstawiałem CDI ani świateł ledowych.

    0