Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583

Michal_b1 15 Wrz 2012 16:55 28062 41
  • Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583

    Witam
    Od dawna przymierzałem się do zbudowania zegara nixie na sześciu lampach. W internecie jest sporo takich projektów, jednak większość z nich nie odpowiadała moim założeniom. Postanowiłem więc zaprojektować i wykonać zegar od podstaw wykorzystując podzespoły, które miałem pod ręką.

    Założenia
    Projektując układ kierowałem się poniższymi założeniami:
    - zastosowanie mikrokontrolera z rodziny AVR,
    - PCB jednostronne,
    - możliwość podtrzymania odmierzania czasu (zastosowanie układu RTC),
    - multipleksowanie wyświetlaczy (zastosowanie jednego układu 74141 - obniżenie kosztu),
    - wyświetlanie daty,
    - oddzielne PCB dla lamp i sterownika (możliwość użycia płytki sterownika z różnymi modelami lamp).

    Hardware
    Projektując układ zegara wzorowałem się głównie na podobnej konstrukcji z tej strony Link. Zastosowane lampy nixie to polskie LC531. Zdecydowałem się na użycie mikrokontrolera Atmega8A oraz układu RTC PCF8583 ponieważ miałem je w swoich zapasach. Podtrzymywanie pracy układu RTC zapewnia bateria CR2032. Przetwornica zasilająca lampy oparta jest o układ NE555 w wersji SMD i tranzystor IRF730. Nie udało mi się upchnąć na płytce standardowego gniazda programatora IDC10 i w zamian wstawiłem rząd sześciu goldpinów (do podłączenia programatora używam zrobionej przez siebie przejściówki IDC10->6 goldpinów). Lampy i neonówki zapalane są przez pary tranzystorów MPSA92 i MPSA42. Całość zasilana jest z zasilacza wtyczkowego dostarczającego napięcia 9V (pobór prądu wynosi około 150-250mA). Schemat płytki sterownika i płytki lamp:
    Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583 Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583

    Software
    Program został napisany w języku C w środowisku AVR Studio 4. Pisząc program wspomagałem się notami katalogowymi Atmegi, PCF'a oraz informacjami znalezionymi w sieci. Bibliotekę do obsługi interfejsu TWI [I2C] (komunikacja Atmega <-> PCF) pobrałem z tej strony Link. Atmega pracuje na wewnętrznym oscylatorze ustawionym na 2MHz. Za generowanie częstotliwości multipleksowania odpowiada TIMER2. Łącznie naskrobałem ponad 500 linii kodu. Wyszło tak dużo głównie dlatego, że w czasie projektowania PCB starałem się ograniczyć do minimum ilość ścieżek puszczonych górną warstwą (przewodami) i podpinałem je do pinów mikrokontrolera tak jak mi pasowało nie bacząc który to port.

    Montaż i uruchamianie
    Płytki wykonałem samemu metodą termotransferu przy pomocy laminarki. Nie obyło się niestety bez poprawiania kilku ścieżek markerem. Montaż układu zalecam rozpocząć od wlutowania elementów przetwornicy i przetestowania jej. Dławik zastosowany w przetwornicy powinien mieć odpowiednie parametry [100uH, 0,5A] (nie nadają się tutaj dławiki osiowe). Następnie proponuję zamontować elementy odpowiedzialne za filtrowanie i stabilizowanie napięcia zasilającego Atmegę i układ RTC. Po sprawdzeniu, czy napięcie na trzeciej nóżce układu 7805 wynosi 5V można przystąpić do montażu reszty elementów.
    Do regulacji jasności świecenia lamp (napięcia wyjściowego przetwornicy) służy potencjometr R40. Nie zalecam ustawiania maksymalnego napięcia bo może to skutkować szybkim zużyciem się lamp. Trymer C11 reguluje pracę układu PCF8583 (zmieniając ustawienie trymera zliczanie czasu przyśpiesza lub zwalnia). Wartości rezystorów ograniczających prąd neonówek należy dobrać tak, żeby jasność ich świecenia była zbliżona do jasności lamp (w moim przypadku zastosowałem rezystory 470k). Zdjęcia ukończonych płytek:
    Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583 Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583

    Do ustawienia godziny i daty służą dwa przyciski. Po wciśnięciu przycisku 1 następuje zatrzymanie pracy zegara, przyciskiem 2 zmienia się wartość godziny (dziesiątek). Po ponownym wciśnięciu przycisku 1 przechodzi się do edycji godziny (jednostek) itd. Po ustawieniu całej godziny w ten sam sposób ustawia się datę. Każda cyfra, która jest aktualnie edytowana, wyróżniana jest zapalonym przecinkiem w lampie. Cała procedura ustawiania zegara przedstawiona jest na poniższym filmiku:

    Link


    Obudowa
    Obudowa powstała w sporej części z odpadów. Tył to siatka osłaniająca głośnik w TV, spód to przycięta pokrywa z jakiegoś wzmacniacza (oba elementy pomalowane czarną farbą w spreju). Boki i przód to bejcowane i delikatnie polakierowane listewki klejone wikolem. Górna pokrywa to szczotkowane PCB, pokryte warstwą lakieru. Zdjęcie przedstawiające elementy obudowy:
    Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583

    Podsumowanie
    Udało się zrealizować wszystkie założenia techniczne przyjęte na początku. Zegar pracuje poprawnie od kilku dni i wydaje się prawidłowo odmierzać czas (jak na razie nie zauważyłem, żeby się spieszył czy spóźniał). Jestem zadowolony z efektów pracy.
    W niedalekiej przyszłości zamierzam zbudować kolejne zegary, tym razem z lampami IN14 i IN12.
    Większość najważniejszych podzespołów miałem w swoich zapasach dlatego dlatego koszty jakie poniosłem były niewielkie. Koszta poszczególnych elementów wynoszą mniej więcej:
    - Atmega, PCF i drobnica elektroniczna - 30-40zł,
    - lampy nixie - 30-60zł,
    - układ 74141 - 10zł,
    - zasilacz wtyczkowy 15zł,
    - PCB - 15-20zł
    - obudowa 0-50zł.
    Poniżej kilka zdjęć ukończonego zegara, filmik z jego pracy oraz załącznik zawierający wzory płytek oraz wsad do mikrokontrolera.
    Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583 Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583 Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583 Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583 Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583

    Link


    EDIT:
    ----------------------------------------------------------------------------
    Konstrukcję zegara rozwinąłem o pomiar temperatury czujnikiem DS18B20. Za programową obsługę czujnika odpowiada biblioteka rklibavr znaleziona w sieci.
    W czasie wyświetlania temperatury zapalony są tylko lampy 3, 4 i 5 (temperatura wyświetlana jest w formie np. 26,3). Ujemna temperatura sygnalizowana jest zapaleniem się przecinka w lampie 2.
    W płytce sterownika dokonałem kilku zmian:
    - dodałem czujnik DS18B20,
    - zmieniłem przyciski z kątowych na zwykłe, dostępne praktycznie wszędzie,
    - zmieniłem położenie elementów C7, C8 i L1 - można je teraz zamontować poziomo i dzięki temu zmniejszyć odległość pomiędzy płytkami,
    - dodałem do trymera równolegle podłączony kondensator w celu poprawienia dokładności regulacji czasu,
    - poprawiłem prowadzenie masy.
    Zaprojektowałem również płytkę pod lampy IN14.
    Przyciski i trymer proponuję zamontować od strony druku, wystarczy wtedy wywiercić 3 otwory w dolnej części obudowy i będzie się miało łatwy dostęp do elementów dopowiedzianych za regulację zegara bez konieczności rozkręcania obudowy.

    W załączniku NIXIE_ver2 znajdują się:
    - poprawiony schemat,
    - wzory warstwy dolnej i górnej poprawionej płytki sterownika,
    - wzory warstwy dolnej i górnej płytki do lamp IN14,
    - plik z wymiarami płytki sterownika ( w calach),
    - plik tekstowy z listą części i komentarzami do nich,
    - zrzut ekranu z ustawieniami fusebitów,
    - nowy wsad do mikrokontrolera (dodana obsługa czujnika temperatury).

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Michal_b1
    Poziom 18  
    Offline 
    Specjalizuje się w: wysokie napięcia, elektronika
    Michal_b1 napisał 309 postów o ocenie 64, pomógł 10 razy. Mieszka w mieście Leszno / Zielona Góra. Jest z nami od 2006 roku.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    bart1120
    Poziom 10  
    Zegarek niczego sobie, jednak łby od śrub psują efekt. I osobiście wolałbym gdyby neonówki nie mrugały tak szybko, ale to już kwestia gustu. :)
  • #3
    LA72
    Poziom 40  
    Zegarki nixie zawsze wyglądają dość przyjemnie dla oka.
    Jak z dokładnością pomiaru czasu?
    Wkręty ud góry zamieniłbym na stożkowe, ażeby schowały się. Da to to lepszy efekt wizualny.
    Jak dla mnie projekt dobry.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4
    biomedyczny
    Poziom 26  
    Mnie się jedno nie podoba :
    Łączenie lamp i avr...
  • #5
    devolt
    Poziom 21  
    A mnie się podoba :) Mamy 21 wiek.

    Sam mam podobny zegarek na takich samych lampach. Mój już pracuje od jakiś 7 lat non stop :) Narazie bez awarii.
    Gratuluje udanej konstrukcji.
  • #6
    Renegat_pol
    Poziom 20  
    bart1120 napisał:
    ... wolałbym gdyby neonówki nie mrugały tak szybko....


    Jedno mrugnięcie na sekundę to jest szybko??
  • #7
    nelik1987

    Poziom 31  
    Renegat_pol napisał:
    bart1120 napisał:
    ... wolałbym gdyby neonówki nie mrugały tak szybko....


    Jedno mrugnięcie na sekundę to jest szybko??


    na dłuższą metę takie mruganie moim zdanie będzie męczące dla oka, szczególnie jak będzie się siedzieć w ciemnym pomieszczeniu.
  • #8
    maciekc11
    Poziom 13  
    Witam
    Bardzo ładna konstrukcja dlatego stwierdziłem że też taką sobie zrobię, mam jednak pytanie gdzie można kupić te lampy LC531 na allegro sa tylko używane, albo nowe ale tylko 3 sztuki. Dlatego proszę o pomoc w poszukiwaniu tych lamp.
  • #9
    lemro
    Poziom 2  
    A multipleksowanie nie powoduje u Ciebie "grania" lamp? Mam takie negatywne doświadczenie.
  • #10
    maciej_333
    Poziom 35  
    Przeczytałem w opisie, że projekt to kopia kopii :D . Żeby nie opracować samodzielnie tak prostego urządzenia ?

    devolt napisał:
    A mnie się podoba :) Mamy 21 wiek.

    Sam mam podobny zegarek na takich samych lampach. Mój już pracuje od jakiś 7 lat non stop :) Narazie bez awarii.
    Gratuluje udanej konstrukcji.

    Nie widać wypalenia tych lamp ?

    Kiedyś zrobiłem już taki zegarek z DCF-77. Ostatnio wpadłem na pomysł takiego zegara, jednak z nastawą godziny za pomocą tarczy ze starego telefonu. Pracowały one przy wybieraniu impulsowym - zwieranie pętli abonenckiej. Liczbę tych zwarć można zliczyć mikrokontrolerem i nastawiać tak godzinę. Oczywiście w grę wchodzi jeszcze odtłumienie drgań styków.
  • #11
    Michal_b1
    Poziom 18  
    Leszcz72 napisał:
    Jak z dokładnością pomiaru czasu?
    Wkręty ud góry zamieniłbym na stożkowe, ażeby schowały się. Da to to lepszy efekt wizualny.

    Zegar za krótko chodzi, żebym mógł stwierdzić czy się śpieszy. Za jakiś czas dam znać.
    Dobry pomysł z tymi wkrętami stożkowymi, postaram się je użyć.

    bart1120 napisał:
    I osobiście wolałbym gdyby neonówki nie mrugały tak szybko, ale to już kwestia gustu.

    nelik1987 napisał:
    na dłuższą metę takie mruganie moim zdanie będzie męczące dla oka, szczególnie jak będzie się siedzieć w ciemnym pomieszczeniu.

    Neonówki migają co 1s i zapalają się na 50ms. Można bez problemu zmienić ich czas palenia się (modyfikacja jednej wartości w programie). Zegar mam w pokoju w którym śpię i muszę powiedzieć, że to miganie ani trochę mi nie przeszkadza. Jak już wcześniej pisałem, prąd neonówek dobrałem odpowiednio właśnie tak, żeby nie raziły po oczach.

    maciekc11 napisał:
    mam jednak pytanie gdzie można kupić te lampy LC531 na allegro sa tylko używane, albo nowe ale tylko 3 sztuki. Dlatego proszę o pomoc w poszukiwaniu tych lamp.

    Cóż, trzeba poczekać trochę. Co jakiś czas trafiają na allegro całe moduły z lampami LC531 wyszabrowane z polskich mierników częstotliwości (zawierają one również układy 74141). Możesz też spróbować zapytać na forum poświęconym technice retro TRIODA.

    lemro napisał:
    A multipleksowanie nie powoduje u Ciebie "grania" lamp? Mam takie negatywne doświadczenie.

    Po Twoim wpisie sprawdziłem i rzeczywiście słychać słaby pisk ale jedynie z bliska. Z odległości metra już nie jestem w stanie nic usłyszeć. Początkowo pomyślałem, że to wina przetwornicy ale sprawdziłem jej częstotliwość pracy (pomiar wskazał 50kHz) i to nie ona jest źródłem. Możliwe, że przesadziłem z częstotliwością multipleksowania. Postaram się w najbliższym czasie poeksperymentować z innymi częstotliwościami.

    maciej_333 napisał:
    Przeczytałem w opisie, że projekt to kopia kopii Very Happy . Żeby nie opracować samodzielnie tak prostego urządzenia ?

    Zgadza się, jest to kopia kopii (skopiowałem układ przetwornicy i układ załączania anod lamp). :D
    W jakim celu miałem wyważać otwarte drzwi skoro sprawdzone rozwiązania już od dawna są dostępne :?:

    maciej_333 napisał:
    Ostatnio wpadłem na pomysł takiego zegara, jednak z nastawą godziny za pomocą tarczy ze starego telefonu. Pracowały one przy wybieraniu impulsowym - zwieranie pętli abonenckiej. Liczbę tych zwarć można zliczyć mikrokontrolerem i nastawiać tak godzinę. Oczywiście w grę wchodzi jeszcze odtłumienie drgań styków.

    Moim zdaniem byłby to przerost formy na treścią ale jest to rzecz gustu.
  • #12
    Michal_b1
    Poziom 18  
    Dokonałem kilku poprawek w programie zegara. Przekompilowany plik wsadowy umieściłem w pierwszym poście.
    Zmniejszyłem częstotliwość multipleksowania ponad trzykrotnie. Teraz wynosi ona około 53Hz. Zmniejszyło to "granie" lamp - teraz jest praktycznie niesłyszalne.
    Zmieniłem sposób migania neonówek. Teraz co sekundę zmienia się ich stan. Sposób ten przedstawia poniższy filmik (migotanie lamp widoczne na filmie nie występuje w rzeczywistości).

    Link

    Zmieniłem również wkręty mocujące górną pokrywę na stożkowe.
    Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583
  • #13
    Longer1989
    Poziom 24  
    Bardzo ładna konstrukcja. Mógłbyś zamieścic pliki z eagla?
  • #14
    bobeer
    Poziom 28  
    Zegarek ładny (jak każdy nixie) :) Sam kiedyś zacząłem budować taki właśnie na tych tanich lampach, ale okazało się, że nie nadają się one do multiplexowania. Jeżeli częstotliwość przełączania lamp była dla mnie akceptowalna, pojawiały się "duchy" wyładowania między katodami, jeżeli znów zjechałem częstotliwością to wnerwiało mnie migotanie (40Hz to stanowczo za mało jak na mój gust). Pomagało jeszcze jak obniżałem napięcie anodowe, ale dałem spokój. Później czytałem coś na ten temat, że nie wszystkie nixie są stworzone do multiplexu. Ciekawi mnie czy w Twoim przypadku też miałeś "przebicia" między katodami, czy tylko u mnie się ten efekt pojawił ?
  • #15
    Michal_b1
    Poziom 18  
    bobeer napisał:
    Ciekawi mnie czy w Twoim przypadku też miałeś "przebicia" między katodami, czy tylko u mnie się ten efekt pojawił ?


    Nie zaobserwowałem żadnych "duchów" w swoim zegarze. Możliwe, że w Twoim przypadku miałeś niepoprawną metodę multipleksowania.
    U mnie wygląda to mniej więcej tak, że w czasie zmiany stanu na 74141 żadna lampa nie jest zapalona. Algorytm w uproszczeniu: (...)ustawienie 74141, zapalenie lampy 1 -> zgaszenie lampy 1, ustawienie 74141, zapalenie lampy 2 -> zgaszenie lampy 2, ustawienie 74141, zapalenie lampy 3 -> itd.
    Strzałki oznaczają odstępy czasowe generowane przez TIMER2.
  • #16
    bobeer
    Poziom 28  
    Wiesz, że masz chyba rację. Nie pomyślałem wtedy o tym z przyzwyczajenia do ledowych wyświetlaczy i nie dostawały tego odstępu, bo przecież wzmagał by on wnerwiające migotanie ;). Jak będę miał chwile, to podłączę to jeszcze raz do procesora (nixie mają sterownik na rejestrach szeregowych i steruje się to 3 kablami) i zobaczę, czy można takim sposobem osiągnąć lepsze rezultaty.

    jakiś czas później...

    Korzystając z chwili czasu zrobiłem dokładniejsze oględziny mojego przypadku.
    Wszystko wskazuje na to, iż przyczyną zaduchowienia wyświetlaczy są pojemności między elektrodami lamp, oczywiście mam na myśli pojemności montażowe- wyprowadzenia lamp przebiegają równolegle obok siebie w odległości około 1-2mm na długości ~10cm. Ponieważ lampy wylądowały na płytce uniwersalnej, nie pozostaje nic innego jak je stamtąd wyekspediować do jakiejś normalnej płytki. Ale na pewno nie będzie to już multipleksowane :). To tyle w tym temacie, mam nadzieję, że komuś się przyda ta informacja.
  • #17
    kamil-c
    Poziom 12  
    Projekcik bardzo schludnie wykonany jedyne co mnie razi to wystające koszulki na neonówkach osobiście dodatkowo dał bym kawałki rurek miedzianych na odcinki z koszulkami. Generalnie świetne wykonanie.
  • #18
    Michal_b1
    Poziom 18  
    kamil-c napisał:
    jedyne co mnie razi to wystające koszulki na neonówkach osobiście dodatkowo dał bym kawałki rurek miedzianych na odcinki z koszulkami.

    Dobry pomysł. Miedzianych rurek w tym rozmiarze nie mam, spróbuję dopasować mosiężne rurki z anten radioodbiorników.

    Rozwinąłem konstrukcje zegara o pomiar temperatury. W pierwszym poście dodałem informacje o tym. Dodatkowo udostępniłem wzór płytki pod lampy IN14.
    W najbliższym czasie postaram się tutaj umieścić filmik z pracą zegara po zmianach.

    Poruszona została kwestia dokładności czasu. Po pewnym czasie mogę powiedzieć, że zegar będzie pracował tak precyzyjnie jak precyzyjnie ustawimy pozycję trymera. Należy to robić metodą "kolejnych przybliżeń", do zadowalających efektów. Mi udało się uzyskać jak na razie dokładność około 1s na dobę.
  • #19
    Michal_b1
    Poziom 18  
    Wrzucam filmik z działania najnowszej wersji zegara (z termometrem). Dołożyłem również polakierowane, mosiężne rurki jako tuleje dystansowe do neonów. Dalsze modyfikacje na dzień dzisiejszy nie są przewidywane.
    Zachęcam do samodzielnego wykonania tego projektu. W razie trudności służę pomocą. Jeżeli ktoś nie ma dostępu do programatora to mogę mu wysłać zaprogramowaną kość.

    Zegar, data, termometr Nixie LC531/IN14 na Atmega8A i PCF8583


    Link
  • #20
    cirrostrato
    Poziom 36  
    Problem z ,,duchami'' do pokonania, dlaczego nikt nie napisze programu (ja nie, to nie moje czasy..) podającego co 1sekundę (tylko uaktualnienie bieżących wskazań zegara) dane na trzy zatrzaski sterujące godz/min/sek (coś typu 7475) które potem sterują (statycznie) sześć 74141.
  • #21
    maciej_333
    Poziom 35  
    cirrostrato napisał:
    Problem z ,,duchami'' do pokonania, dlaczego nikt nie napisze programu (ja nie, to nie moje czasy..) podającego co 1sekundę (tylko uaktualnienie bieżących wskazań zegara) dane na trzy zatrzaski (coś typu 7475) które potem sterują (statycznie) sześć 74141.


    Właśnie dlatego, że to sterowanie statyczne. Sześć większych lamp nixie od tych może pobrać ponad 10mA. Do tego potrzeba 5*4+2=22 linie mikrokontrolera. Można też wstawić zamiast 7475 trzy rejestry przesuwne 74164 (połączone kaskadowo), sterujące 74141. To jednak i tak komplikuje układ.
  • #22
    cirrostrato
    Poziom 36  
    Do podania danych na 7475 to 8 linii plus trzy (można dwie i dekoder) do wybrania, który to latch ma zapamiętać co trzeba, razem 11 linii, na rejestrach 74164 to tylko dwie(?) linie a zero problemów z duchami. Nixie mam naprawdę dużo, mam nadzieję, że mój wnuk (za dwa tygodnie kończy dwa latka) takie problemy będzie rozwiązywał w oka mzik, chciał bym aby kiedyś był super programistą.
  • #23
    Michal_b1
    Poziom 18  
    Przy sterowaniu statycznym rosną także koszty części. 74141 to koszt około 4-6zł/szt, przy 6 sztukach to już około 24-36zł + wysyłka. Do tego dochodzi koszt 7475 lub 74164 itp. i bardziej rozbudowanej przetwornicy.
    Przy odpowiednio napisanym programie "duchy" i tak nie występują.
  • #24
    cirrostrato
    Poziom 36  
    Aby zakończyć moje boje: jak czytam, że można na czymś (jednostkowym i hobbystycznym) zaoszczędzić, aby uzyskać pożądany efekt, kilkanaście złotych, to wyciszam się......produkując kilkaset (tysiące) sztuk to OK ale dla hobbysty liczy się efekt (jak najlepszy) końcowy. Pozdrawiam.
  • #25
    Michal_b1
    Poziom 18  
    cirrostrato napisał:
    Aby zakończyć moje boje: jak czytam, że można na czymś (jednostkowym i hobbystycznym) zaoszczędzić, aby uzyskać pożądany efekt, kilkanaście złotych, to wyciszam się......produkując kilkaset (tysiące) sztuk to OK ale dla hobbysty liczy się efekt (jak najlepszy) końcowy. Pozdrawiam.


    Nie rozumiem Twoich argumentów.
    Skoro efekt jest taki sam (wyświetlają się cyfry, bez "duchów") to po co mam niepotrzebnie komplikować układ, zwiększać jago koszt, nie wspominając już o tym jak wzrośnie zapotrzebowanie na energię... Gdzie tu sens?
    Również pozdrawiam.
  • #26
    fazza
    Poziom 14  
    Witam
    Zegar bardzo starannie wykonany !
    Czy kolega ma w planach zaprojektowanie płytki pod lampy Z573M ?


    pozdrawiam serdecznie
  • #27
    borsukxxx
    Poziom 10  
    Witam czy jak podłącze lampy IN12 to ten zegar będzie mi na nich działał czy muszę jakiś przeróbek dokonywać?
    I jeszcze pytanie czy zegar umożliwia regulacje jasności? w dzień jaśniej w nocy ciemniej jeśli nie to czy był by problem coś takiego zaimplementować?
  • #28
    maciej_333
    Poziom 35  
    borsukxxx napisał:
    Witam czy jak podłącze lampy IN12 to ten zegar będzie mi na nich działał czy muszę jakiś przeróbek dokonywać?
    I jeszcze pytanie czy zegar umożliwia regulacje jasności? w dzień jaśniej w nocy ciemniej jeśli nie to czy był by problem coś takiego zaimplementować?

    Taki zegar będzie pracował na każdych lampach Nixie. Może zajść jedynie konieczność zmiany rezystorów anodowych (trzeba proównać parametry lamp), lub napięcia anodowego. Jasność można regulować zmianiając napięcie anodowe (R40). Jednak nie można zmniejszyć tego napiecia poniżej napięcia zapłonu lamp. Żadnego automatu tu nie ma. Można go sobie oczywiście dorobić. Najprościej dodać fotorezystor szeregowo z R22. Jeżeli chodzi o progową regulację potrzeba jeszcze komparator. Naturalnie można to też zrobić w dużej mierze programowo.
  • #29
    Michal_b1
    Poziom 18  
    fazza napisał:
    Czy kolega ma w planach zaprojektowanie płytki pod lampy Z573M ?


    Obecnie nie. Możesz spróbować sam zaprojektować płytkę, wymiary płytki oraz pozycje otworów montażowych i złącz są podane w załączniku NIXIE_ver2 w pierwszym poście. Opis złącz znajduje się na schemacie.

    borsukxxx napisał:
    Witam czy jak podłącze lampy IN12 to ten zegar będzie mi na nich działał czy muszę jakiś przeróbek dokonywać?
    I jeszcze pytanie czy zegar umożliwia regulacje jasności? w dzień jaśniej w nocy ciemniej jeśli nie to czy był by problem coś takiego zaimplementować?


    Do tego układu można podłączyć praktycznie większość lamp nixie. Ja zalecam jednak podłączanie lamp posiadających prócz cyfr dodatkowo "przecinek" (ułatwia on odczyt daty, temperatury i ustawianie danych). Lampy IN12 występują w dwóch wersjach A i B. Jedynie wersja B posiada wspomniany przecinek.
    Mój układ zegara nie umożliwia regulacji jasności lamp i nie zamierzam tego implementować. Można spróbować rozwiązać to w sposób, który zaproponował kolega maciej_333.
  • #30
    tonis38
    Poziom 9  
    Witam.

    Mam problem z uruchomieniem zegara na tym schemacie.
    Po podłączeniu całości do prądu sytuacja wygląda tak:

    1. Dwie środkowe lampy w ogóle nie świecą (tranzystory mpsa42 i 92 dostają napięcie ale na ich wyjściu już nie ma napięcia).

    2. Cyfry wyświetlają się błędnie. Jedyne cyfry wyświetlające się to 0 i 1 oraz przecinek. Sekundy wyświetlają się tak: 00, 01, 00, 01, potem ostatnia cyfra gaśnie by przypuszczalnie po dojściu do 0 zacząć od nowa. Wynikało by z tego że 0 jest 0 , 1 jest 1, 2 jest 0 , 3 jest 1 a reszta cyfr się nie wyświetla.
    Przecinki za to migają jak neonówki a neonówki co jakiś czas świecą się ciągle przez chwile ( jakby miały wyświetlać cyfrę).

    Gdzie mógłbym szukać źródła problemu?