Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265

Stermotorzysta 20 Wrz 2012 19:11 59361 49
  • #31
    mmteam
    Poziom 9  
    Witam. Tematem takich nagrzewnic zajmowałem się parę lat temu. Prawdopodobnie dokładnie taki sam model (produkcji dawnej NRD) miałem uruchomiony jako ogrzewanie garażu zimą. Zaczynałem właśnie od takiej koncepcji. Nagrzewnica wewnątrz a spaliny przez ścianę na zewnątrz. Niemalże identycznie z konstrukcją przedstawiona powyżej.Projektowałem i wykonałem to latem, ale zima zweryfikowała moją konstrukcję. I takie uwagi powstały podczas eksploatacji.
    1) Nie ma możliwości uszczelnić wydechu tej nagrzewnicy , aby spaliny nie zostawały w pomieszczeniu.Przy zbyt długim wydechu maszyna nie rozgrzewała się na full i co jakiś czas się wyłączała. Po roku prób nagrzewnice umieściłem na na zewnątrz garażu i grubymi rurami wentylacyjnymi doprowadziłem powietrze z garażu. Tak że nagrzewnica ssała powietrze z nad posadzki a wdmuchiwała na poziomie 1 m i mogłem sterować gorącym powietrzem.Od tej pory nie było spalin i dymu.
    2) Zasilanie. Oczywiście też w pierwszej kolejności duże trafo zastosowałem z prostownikiem. Działało ale od czasu do czasu spalał się mostek prostowniczy , mimo iż był na olbrzymi amperaż i na radiatorze. W końcu do nagrzewnicy dodałem akumulator samochodowy 45 Ah i mały zasilacz. Odpalanie maszyny odbywało się na akumulatorze a już praca tylko na zasilaczu , który też doładowywał akumulator. Miało to też aspekt bezpieczeństwa. Zdarzyło mi się jeszcze przed tą modyfikacją , że w czasie pełnej pracy nagrzewnicy brakło w sieci prądu....Taki efekt może doprowadzić przynajmniej do uszkodzenia komory spalającej paliwo . W czasie pracy jest ona rozgrzana prawie do białości, momentalne zatrzymanie wentylatora nadmuchowego powoduje błyskawiczny wzrost temperatury i możliwość uszkodzenia nagrzewnicy. Akumulator działa jak ups.Można spokojnie wychłodzić nagrzewnicę po zaniku prądu w sieci.
    3) Umieszczenie zbiornika.Nagrzewnica to nie motor.Nie pędzi po garażu tylko stoi w miejscu. A nagrzewnica rozgrzewa się do kilkuset stopni. To jest wyrób z NRD a nie z BMW ;) Obok i już. Niech nawet urządzenie będzie dłuższe ale obok. Jak ktoś wlewał paliwo z kanistra to wie że za którymś razem się coś rozleje. Pęknie wężyk. OBOK a nie nad.
    4) Ekonomia. Miałem dwie nagrzewnicę jedna miała większa wydajność , a druga mniejszą . jedna spalała 1,5 l/h a mniejsza 1 l/h. .Większa służyła jako ogrzewanie awaryjne małej szklarni o powierzchni 30 m2 Przy minus 20 stopniach na dworze utrzymywała temperaturę na poziomie plus 10 stopni. Więc była bardzo wydajana.Druga ogrzewała właśnie garaż. Sprawdziła się bardzo dobrze. I nigdy nawet zimą nie chodziła ciągle gdyż bym się ugotował. I spełniała swoje zadanie jak należy.
    5) Paliwo. Próbowałem spalać zużyty olej. Hm... porażka. Ale po wielu próbach opracowałem taka recepturę. 30 procent zużytego oleju przefiltrowanego przez gęstą bawełnę 70% oleju napędowego. To działało bez problemu. Może tylko spaliny na zewnątrz były cięższe. Możliwe że zużyty olej pracowałby samodzielnie ,ale wcześniej trzeba by uruchomić nagrzewnice na czystej ropie a później przełączyć na zużyty olej. Ale nigdy tego do końca nie testowałem.
    Wykonanie oczywiście na piątkę z plusem. Uważam że lepiej się pracuje nawet w garażu jeżeli otaczają mnie ładne narzędzia i ładne urządzenia.
  • Sklep HeluKabel
  • #32
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Ha ładnie napisane :-) mam na hali nagrzewnice czeskiej produkcji X7-1M moc 8 KW chcę to zainstalować do grzania pomieszczenia serwisowego. Tu podawanie paliwa jest rozwiązane inaczej, a mianowicie pompka podaje paliwo impulsowo na 1/2 mocy podaje z mniejszą częstotliwością a na pełnej mocy z większą. Obroty wentylatora jak i odrzutnika są regulowane poprzez opornice. Problem mam taki że pomimo schematu nie umie rozpracować połączeń w stacyjce ... Może ktoś z kolegów pomoże :-)

    Dodano po 2 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/2198412900_1348295521.jpg

    Dodano po 39 [sekundy]:

    załączam schemat
  • #33
    paszko5
    Poziom 2  
    Kolego! Co z Decybelami w Twoim garażu? Jaki pomysł na wyciszenie pracy?Pytam,gdyż mam takie ogrzewanie ale wodne z autobusu.
  • Sklep HeluKabel
  • #34
    marerr
    Poziom 13  
    Witam
    Ja również skonstruowałem podobne ogrzewanie w garażu .
    Użyłem webasto o mocy 8000 kcal mam jednak duże zastrzeżenia.
    Odprowadzenie spalin zrobiłem rurą fi 130mm a mimo to jest bardzo głośno.
    Webasto stoi w drugim mniejszym pomieszczeniu a powietrze do większego jest wdmuchiwane rurą o długości 5 metrów i średnicy 140 mm, rura mam wycięte dużo otworów prostokątnych celem zminimalizowania oporów przepływu powietrza.
    Urządzenie zasilam transformatorem o mocy 450W , na święcę idzie bezpośrednio zmienne napięcie z uzwojenia z pominięciem opornicy o napięciu bodajże 7V, natomiast wentylator i pompkę zasilam z drugiego uzwojenia max 13V które mogę ustawiać płynnie ponieważ użyłem regulator PWM.
    Powiem szczerze że jakoś to grzało ale to nie jest rewelacja jak dla mnie.
    Teraz mam palnik na olej opałowy o mocy 11kw i zużyciu oleju około 1L/h i mam zamiar go zastosować tylko nie wiem jaki do niego pospawać wymiennik?
    Może ktoś robił coś takiego? za podpowiedź będę bardzo wdzięczny.

    Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265
    Zdjęcie mojego palnika.
  • #35
    scooba
    Poziom 15  
    Witam, mam pytanie , bo sam szukam rozwiązania jeśli chodzi o dogrzewanie, czy nagrzewnica na olej nie wydziela za dużo wilgoci, dzięki za info, bo strasznie mnie to zastanawia i hamuje w działaniu
  • #36
    Kaszpir77
    Poziom 20  
    mmteam napisał:

    2) Zasilanie. Oczywiście też w pierwszej kolejności duże trafo zastosowałem z prostownikiem. Działało ale od czasu do czasu spalał się mostek prostowniczy , mimo iż był na olbrzymi amperaż i na radiatorze. W końcu do nagrzewnicy dodałem akumulator samochodowy 45 Ah i mały zasilacz. Odpalanie maszyny odbywało się na akumulatorze a już praca tylko na zasilaczu , który też doładowywał akumulator.

    Dokładnie w ten sam sposób zasilam w tej chwili trochę mniejsze urządzenie bo nagrzewnicę Webasto AirTop. W czasie startu także potrzebuje kilkanaście amperów na rozgrzanie świecy i tu akumulator sprawdza sie znakomicie. Później u mnie zasilanie przejmuje 50-60W zasilacz od laptopa przestrojony na 13,8V. Taki układ mam od 2 lat i nigdy nie zawiódł. Także rola akumulatora jako UPS jest, jak napisał Kolega mmteam, nie do przecenienia.
  • #37
    B_Ornacki
    Poziom 10  
    Witam
    Przy długim układzie wydechowym nie można szczelnie podłączać go do piecyka a to z tego powodu że powstaje dość silny rezonans co w dużym stopniu utrudnia przepływ spali i powietrza do spalania przez piec . Można to zrobić na dwa sposoby albo średnica rury przyłączeniowej większa o około 20 mm i nie uszczelniamy przy czy odległość od wylotu z piecyka do kolanka to minimum trzy średnice rury . Drugi sposób to kolanko ze wspawaną od tyłu rurką o średnicy 15-20 mm doprowadzającą powietrze . Jak znajdę chwilę to wrzucę foto kolanka bo to ciekawe rozwiązanie stosowane przez firmę WEBASTO w oryginalnych nagrzewnicach. Kolejna sprawa to zabezpieczenie przed ponownym włączeniem np. po zaniku zasilania zapobiega to wypompowaniu paliwa i zalaniu pomieszczenia.
  • #38
    soviet80
    Poziom 9  
    Napisz jaśniej lub zapodaj jakieś szkic lub foto tego rozwiązania. Obawiam się że może być ono pomocne w moim przypadku. Chyba zajawisko rezonanu u mnie występuje.

    Pozdr.
  • #40
    soviet80
    Poziom 9  
    Witam

    1. To jest rozwiązanie stosowane w konkretnych modelach Webasto?

    2. Testowałeś to na swojej nagrzewnicy?

    3. Jakie przyniosło to skutki?

    4. "Wpuszczenie" rurki do rury wydechowej nieco ograniczy jej przekrój a przecież one sa bardzo czułe na opory na wylocie spalin. Co Ty na to?

    Pozdr.
  • #41
    B_Ornacki
    Poziom 10  
    Witam nie pamiętam oznaczenia ale to pomniejszone sirokko dokładnie taka sama pompka i dokładni taki sam system rozpylania paliwa dodatkowo ma czujnik płomienia.
    Poniżej fotki wydechu

    Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265

    Po założeniu kolanka i trzech m rury spiro piecyk pracuje równomiernie i z pełną wydajnością wymiennik wewnątrz jest ciemno czerwony.
    Co do zmniejszenia przekroju ja nie zauważyłem różnicy w pracy z kolankiem czy bez kolanka oczywiście bez podpiętej rury. Sytuacja zmienia się gdy podepniemy rurę , bez kolanka , uszczelnione połączenie , rura wpada w wibracje, piecyk słabo grzeje a dwa razy doszło nawet do wygaszenia , w rurze dużo sadzy . sytuacja zmienia się po założeniu kolanka piec pracuje równomiernie i z pełną mocą , w rurze cienki czarny nalot.
    Oczywiście to czy dojdzie do niekorzystnego rezonansu zależy od średnicy i długości rury. W moim piecu paliłem prawie wszystkim olej z frytkownicy, diesel, olej opałowy i nafta oraz różne mieszanki i za każdym razem piecyk sprawował się świetnie.
  • #42
    kot mirmur
    Poziom 32  
    a propos kozy,w wielu warsztatach do dzisiaj używają pieca dwupłaszczowego z wentylatorem.palenisko w rurze wewnętrznej,ożebrowanej na zewnątrz blaszanymi radiatorami ,osłona zewn. z rury o większej fi.w przestrzeń między rurami wentylator tłoczy powietrze itd. .jako paliwa używa się z reguły zużyty olej [musi postać trochę w beczce to oddzieli się woda].zasilanie paleniska olejem jest grawitacyjne przez prymitywny stożkowy kranik-regulator następnie olej jest podawany do paleniska rurką metalową o małej fi.piec rozpala się np.drewnem i puszcza delikatnie olej,na początku może trochę pufać ale jak się rozpali ,to aż miło-bo naprawdę daje trochę wat. Wracając do tematu tego postu, w1992 r uruchamiałem w prywatnej masarni polowe wytwornice pary.palnik działał tak samo jak w piecu olejowym lub jak wyżej opisanych nagrzewnicach.różnica polegała na zasilaniu -silnik napędzający wiatrak/turbinę+talerz rozpylający ropę był zasilany 220 v AC. zapalanie mieszanki inicjowane było iskrownikiem[coś rodzaju świecy zapłonowej tyle że rozstaw elektrod dużo większy] trzaski wyładowań było słychać na zewnątrz komory spalania.pompa paliwowa podobna jak w niektórych webasto slimacznica z mimośrodem tłoczącym napędzana z wałka silnika turbiny.
  • #43
    perlik2
    Poziom 2  
    Witam.
    Odkopując troszke temat mam pytanie odnośnie nagrzewnicy veb typ 26501.
    Jest to nagrzewnica na 24v, chcę ją podpiąć na stałe do sieci a nie do akumulatora, to w takim razie kupić mam prostownik na 24v czy jakiś zasilacz czy coś innego ?

    Podłączyłem nagrzewnicę pod 12v na razie w celu sprawdzenia i wiatrak chodzi, pompa paliwa pobiera ropę świeca się grzeje ale nie odpala palnik, to wina za małego prądu ?

    Ma ktoś może fotkę jak są podpięte kable z tyłu w tej desce przełączników ? (tam co są 2 lampki, 2 przełączniki i podgrzewanie świecy)

    Pozdrawiam.
  • #44
    oksana
    Poziom 11  
    perlik2 do odpalenia nagrzewnicy potrzebne będzie Tobie źródło napięcia 24 V
    o odpowiedniej wydajności prądowej - 25 A lub więcej.

    Jeśli nie chcesz zasilać nagrzewnicy z akumulatora musisz mieć zasilacz o podanych wyżej parametrach.

    Dodano po 1 [godziny] 29 [minuty]:

    czy wylot spalin musi być skierowany w dół czy też istnieje pełna dowolność?

    Na fotografiach urządzeń widzę że czasami otwór wylotowy jest skierowany w dół,
    w bok lub w górę.

    Czy wynika to z odmiennej konstrukcji nagrzewnic?

    Czy też można dowolnie kręcić rurą webasta tak aby ustawić wylot tak jak nam pasuje?

    pozdrawiam
  • #45
    grabster
    Poziom 9  
    STARYMOTORZYSTA
    Cytat:
    Liczę na to, że w zimie w garażu (10m x 5m x 3,5m) będę mógł chodzić w podkoszulce lub co najmniej bez kurtki ;)


    Czy możesz napisać jak się sprawuje ta nagrzewnica w taki pomieszczeniu?
    Proszę o wnioski z eksploatacji ;)

    Pozdrawiam
  • #46
    adamstefaniak1986
    Poziom 11  
    Co do odprowadzenia spalin można wykorzystać oryginalne kolanko od tatry 815, ono ma oryginalnie takie "skrzela" zapobiegające tętnieniu w wydechu

    co do kierunku wydechu musisz zobaczyć gdzie masz rurki spływowe z komory spalin, jeśli są po stronie wydechu to wydech do dołu jeśli po przeciwnej to wydech do góry, a co do rurek służą one do odprowadzenia niespalonej ropy jeśli nagrzewnica pracuje nieprawidłowo

    w tym temacie jest wyczerpująca ilość informacji na temat podłączenia i obsługi https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic425673-390.html
  • #47
    Kajko66
    Poziom 2  
    Witam,
    mam ogrzewanie typu Sirokko po uruchomieniu grzeje ale niemiłosiernie kopci. Zasilanie prawdopodobnie grawitacyjne ze zbiornika umieszczonego nad urządzeniem. Nie słyszę cykania pompki . Nie wiem czy w ogóle tam jest i jest konieczna do pracy.
    Nie mam doświadczenia przy tego typu urządzeniach. Proszę o pomoc od czego mam zacząć.

    Ps. nie wiem jakiejfirmy jest to urządzenie, nie ma tabliczki , napisów- odkupiłem w celu ogrzania garażu
  • #48
    kot mirmur
    Poziom 32  
    Pewnie tzw. webasto- można założyć tylko- trzeba go zasilić porządnym zasilaczem 12VDC, dodać do tego paliwo. I pytanie zasadnicze- garaż ma pewnie kubaturę około 30 metrów sześciennych- jak takim maluchem chcesz go nagrzać?
  • #49
    Kajko66
    Poziom 2  
    to jest duże webasto ogrzewa powietrze zasilane jest 24V . Jest ze starego autobusu tylko kopci niemiłosiernie cały czas
  • #50
    kot mirmur
    Poziom 32  
    Przepraszam nie dopatrzyłem się zdjęć, tak, czy inaczej- dużej mocy zasilacz do silnika turbiny, i zagrzania świecy żarowej zapłonu. Jak kopci to- za mało powietrza, albo za dużo paliwa. Spaliny powinne być widoczne przez jakieś pierwsze 10 minut pracy. Stawiam raczej na to drugie. Dozownik paliwa był w nich montowany w środku razem z silnikiem,chyba nawet na jego wirniku coś a"la pompa mimośrodowa jest zamontowane.Nic konkretnego nie dodam, trzydzieści lat minęło od naprawy podobnej.W netcie są serwisówki podobnych modeli, tyle że po niemiecku. Różnice polegają wyłącznie na wydajności, budowa podobna.