Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265

Stermotorzysta 16 Wrz 2012 21:47 55275 45
  • Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265


    Witam,

    Jest to mój pierwszy projekt wstawiony na forum elektroda, które czytam już od dawna. W związku z tym, że posiadam dosyć spory garaż wolnostojący i co nieco "dłubię" przy samochodach zdecydowałem że w zimie nie będę już więcej marzł...
    Mój pomysł (inspirowany min. tematami na elektrodzie i własnymi obserwacjami) na ogrzewanie garażu bazuje na nagrzewnicy na olej napędowy przeznaczonej do pojazdów, łodzi, itp zasilanej napięciem 12 V prądu stałego. Jest to nagrzewnica produkcji VEB Sirokko Geratewerk Neubrandenburg (NRD) typu 265.02. Jest to produkt z czasów już minionych ale wykonany bardzo solidnie i prosto.

    Materiały:

    - nagrzewnica ze zbiornikiem paliwa i pulpitem sterującym (całość rocznik 1981 kupione NOWE/NIEUŻYWANE z wojskowego demobilu ;) ),
    - kątowniki i płaskowniki potrzebne do wykonania stelaża (30mm, gorącowalcowane),
    - transformator toroidalny 230/12V 300VA,
    - mostek prostowniczy 50 A,
    - radiator na mostek,
    - woltomierz (1-25V),
    - oprawka z bezpiecznikiem 25A,
    - 4 koła 120 mm z tego dwa ruchome z hamulcami,
    - kable 2,5 mm,
    - kabel zasilający z wtyczką 230V,
    - podświetlany wyłącznik główny,
    - śruby, nakrętki, konektory, trytytki, itp,
    - rury 130 mm do odprowadzenia spalin, rozety i kolano 130 mm 90°.

    Montaż:

    Po wykonaniu odpowiedniego stelaża z kątowników, pomalowaniu go zamontowałem na nim nagrzewnicę i pozostałe elementy. W zasadzie nie ma co na ten temat więcej pisać bo wszystko widać na zdjęciach oprócz tego by rura odprowadzenia spalin jak najbliżej nagrzewnicy zwiększała swoją średnicę prawie dwukrotnie (70 mm wyprowadzenie urządzenia, a dalej u mnie 130mm) inaczej urządzenie nie będzie chciało pracować poprawnie. Na zewnątrz rura wystaje ze ściany na ok 40 cm (cały wydech ma około 130 cm).

    Dokładniej postaram się opisać wykonanie zasilania agregatu. Jako, że jest agregatem samochodowym działa na 12 V przy sporym poborze prądu, które trzeba mu dostarczyć. Generalnie ten spory pobór prądu generuje głównie świeca żarowa w chwili rozruchu (rozruch trwa ok 30 sekund) zasilana 6 V przez opornik drutowy. Oprócz świecy prąd pobiera silnik wentylatora i cewka sprzęgła pompy podającej paliwo - to nie są duże wartości w porównaniu do świecy.
    Aby zapewnić wystarczającą ilość prądu zastosowałem transformator (odłączany od zasilania wyłącznikiem głównym) z którego będzie się dało "wycisnąć" do 25 A z którego prąd o napięciu 12 V podaję do zamocowanego na radiatorze mostka prostowniczego i dalej przez bezpiecznik do agregatu i woltomierza.




    Samo podłączenie agregatu wykonałem zgodnie ze schematem fabrycznym.

    Możliwości:

    Urządzenie posiada możliwość grzania z pełną mocą lub jej połową oraz można używać go tylko do nadmuchu nieogrzanego powietrza (pełna moc, połowa mocy).
    Nagrzewnica ma moc ok 14,5kW przy zużyciu ok 1,8 l paliwa na godzinę pracy z pełną mocą, temperatura ogrzanego powietrza przy wylocie to ok 128°C (tyle zmierzyłem). Liczę na to, że w zimie w garażu (10m x 5m x 3,5m) będę mógł chodzić w podkoszulce lub co najmniej bez kurtki ;)
    Cały agregat zbudowałem jako przewoźny bo mam zamiar na lato odczepiać rurę wydechową od ściany i przechowywać go w innym miejscu.
    Trochę obawiałem się spadku napięć ale po próbach okazało się, że tylko w chwili rozruchu napięcie spada o ok 0,5 V, a to nie ma wpływu na pracę agregatu - nie nagrzewa się też zbytnio radiator.

    Link do bardzo dobrego tematu o nagrzewnicach Sirokko na forum elektroda:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic425673-0.html

    Zdjęcia:

    Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265 Nagrzewnica garażu na bazie samochodowego ogrzewania stacjonarnego Sirokko 265


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 17 Wrz 2012 00:21
    set666
    Poziom 12  

    Witam.
    Bardzo ciekawa maszynka mi też by się przydało coś takiego:)
    Gdzie można kupić taką nagrzewnicę?

  • #3 17 Wrz 2012 00:47
    2091744
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 17 Wrz 2012 00:48
    set666
    Poziom 12  

    mam pomieszczenie jakieś 25m2 i w zimę jest problem żeby je ogrzać piecykiem-kózką pozatym trzeba się bawić w cięcie drzewa itd. taki piecyk rozumiem jest prawie samoobsługowy?
    czyli koszt samej nagrzewnicy jakieś 250zł w górę z tego co widzę na allegro. hmmm muszę się nad tym zastanowić:)

  • #5 17 Wrz 2012 00:53
    2091744
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 17 Wrz 2012 00:56
    set666
    Poziom 12  

    no właśnie o to mi chodziło że nie trzeba się bawić w dokładanie drzewa, pilnowanie ognia itd. do powierzchni 25m2 z drewnianym dachem pokrytym 2warstwami papy bez ocieplenia (ściany z pustaków murowane) jaka moc będzie potrzebna?

  • #7 17 Wrz 2012 01:00
    2091744
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 17 Wrz 2012 01:09
    set666
    Poziom 12  

    olej akurat bym zaczął magazynować bo rodzinka i znajomi mają dużo samochodów i zamiast ten olej wyrzucać to by mi oddawali to zawsze coś by się uzbierało:)

  • #9 17 Wrz 2012 02:11
    2091744
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 17 Wrz 2012 02:30
    set666
    Poziom 12  

    no to kurcze faktycznie drogo może wychodzić :(

    W języku polskim zdania zaczynamy z wielkiej litery i kończymy kropką. Używamy także innych znaków interpunkcyjnych poza uśmieszkami.
    Zobowiązuję kolegę do poprawienia wszystkich swoich postów w tym wątku.
    CMS

  • #11 17 Wrz 2012 08:48
    Stermotorzysta
    Poziom 12  

    Witam ponownie,

    Dziękuję wszystkim za wszystkie opinie.

    Odpowiedzi na Wasze pytania:

    Jakiej wydajności nagrzewnicę potrzeba do ogrzania pomieszczenia najłatwiej sprawdzić sobie na kalkulatorach: (podają szacunkowo ale mnie się sprawdziło)

    http://master.sklep.pl/kalkulator.php

    http://www.deltafan.pl/ogrzewanie-wodne,kalkulator-ciepla-1

    Zasada pracy:

    Zasada rozpylania paliwa jest bardzo prosta - paliwo podawane jest przez pompkę na wirujący talerzyk (coś w rodzaju odrzutnika), powstała mgła paliwowa zapala się od świecy żarowej. Po rozpaleniu spalanie przebiega już samoczynnie pod wpływem przepływającego powietrza.

    Koszt ogrzewania:

    Ja nie będę grzał całymi dniami tylko wtedy kiedy będzie mi potrzeba. Nagrzewnica bardzo szybko zagrzeje pomieszczenie i można ją na jakiś czas wyłączyć albo przełączyć na 1/2 mocy - mam bardzo dobrze ocieplone pomieszczenie.

    Jeśli chodzi o grzanie piecykiem typu koza to oczywiście jest tanio ale trzeba go ciągle doglądać, wybierać popiół co generuje nam sporo kurzu w naszym czystym garażu ;) Pozostaje problem komina i rozprowadzenia ciepła (nie może stać za blisko samochodu itd).

    Olej przepracowany - przerabiałem to i mogę powiedzieć, że koszty to jedyna zaleta (u mnie palnik DIY palił max 3 l/h) przy czym pod względem przebiegu procesu spalania nie jest to do końca przewidywalne ustrojstwo, dużo zależy od oleju jakim palimy (niby pali się wszystko ale np olej silnikowy inaczej niż hydrauliczny, czyli trzeba regulować itp). Pozostaje problem komina, czyszczenia nagaru, rozprowadzenia ciepła itd.

    Wg. mojej opinii popartej własnymi doświadczeniami "dewasto" a ww. piecyki to różnica jak przysłowiowe niebo i ziemia ;)

  • #12 17 Wrz 2012 10:14
    soviet80
    Poziom 9  

    Kolego. Piękna instalacja. Będziesz pan zadowolony.:)

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ja też mam podobną nagrzewnicę. Z tym że model 251.02, tj. 8000 kcal/h. Komplet w stanie magazynowym z wojska. Już widzę że będzie dobrze narazie tylko paliłem "na krótko" ale zaskoczyła za pierwszym razem.

    PS. jakie sa koszty wykonania takiego zasilacza?

    Myślałem o zakupie gotowego zasilacza z tego sklepu:

    http://www.toroidy.pl/index.php?page=shop.pro..._id=39&option=com_virtuemart&Itemid=3&lang=pl

    Co o nim sądzisz? Myślę że 25A wystarczy do pracy, ale ta cena, nie jest on obty za drogi?

    Pozdrawiam

  • #13 17 Wrz 2012 10:39
    Stermotorzysta
    Poziom 12  

    Raczej szkoda go kupować bo jest dosyć drogi.

    Mój zasilacz nie jest jakimś super profesjonalnym ze stabilizacją napięć itd - tego tu nie potrzeba, ma być "solidnie" wykonany. Nie potrzeba się też przejmować ewentualnymi spadkami napięć bo nagrzewnica ma działać na napięciu od 10,5 do 14,5 V.

    Części (wszystko nowe):

    - trafo toroidalne 300VA - ok 90 ZŁ (mniejszego nie zalecam),
    - mostek prostowniczy - ok 5 ZŁ,
    - radiator - ok 15 ZŁ,
    - obsadka z bezpiecznikiem 25A (płytkowy samochodowy) - ok 10 ZŁ,
    - obudowa ok 15 ZŁ,
    - podświetlany wyłącznik 230V ok 5 ZŁ,
    - woltomierz ok 15 ZŁ (to nie jest niezbędna część),
    - przewody, konektory, wtyczkę do sieci, pastę termoprzewodzącą, itp miałem w warsztacie.

    Jak bym miał większą obudowę dodałbym sobie jeszcze amperomierz ;)

  • #14 17 Wrz 2012 10:45
    Szymon Tarnowski
    Poziom 27  

    Konstrukcja bardzo ładna, wykończona i pomalowana. Mnie martwi tylko pojemnik na paliwo ponad komorą spalania (nawet obudowaną i być może nie nagrzewającą się bardzo). W przypadku wycieku paliwa martwiłbym się o możliwość pożaru.

  • #15 17 Wrz 2012 12:05
    tokrzych
    Poziom 15  

    Czy nie potrzeba by było dodatkowo zainstalować czujnik tlenku węgla ? Tak w razie jakiejś nieszczelności.

  • #16 17 Wrz 2012 12:37
    2091744
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 17 Wrz 2012 13:07
    elektronik999
    Poziom 26  

    Ewentualnie można użyć jakiegoś zasilacza od komputera. One też dają dosyć duży prąd/.

  • #18 17 Wrz 2012 17:36
    slavo666
    Poziom 17  

    Bardzo ciekawa instalacja. Można by przy okazji robienia zasilacza dołożyć termostat do regulacji temperatury w pomieszczeniu. Wtedy urządzenie jest już praktycznie bezobsługowe (tylko lać paliwo i włączyć zasilanie). Obstawiam, że przy tak dużej mocy, bardzo szybko będziesz miał ciepełko w tym garażu, toteż zużycie paliwa będzie relatywnie niskie.
    Możesz napisać, czy ta nagrzewnica wydaje jakiś hałas? Jest to głośne i uciążliwe, czy można przy tym normalnie pracować?

  • #19 17 Wrz 2012 18:15
    CMS
    Administator HydePark

    elektronik999 napisał:
    Ewentualnie można użyć jakiegoś zasilacza od komputera. One też dają dosyć duży prąd/.


    Tyle że zasilacz komputerowy to nie "spawarka" i nie jest przystosowany do gwałtownych udarów które dostarczy mu świeca żarowa. Włączy się zabezpieczenie i zasilacz się wyłączy. Większość przeciętnych zasilaczy nie odpali nawet 60Wattowego włókna w żarówce H4 a to jedynie 5A, przy 25A nie ma szans.

    Do autora.
    Mam pewnie obawy, pisał kolega że martwił się o spadki napięcia, a mnie martwi coś innego, 12V po wyprostowaniu i przefiltrowaniu jakąś pojemnością, daje nam 16,9V (ta wartość oczywiście "kuca" podczas pracy świecy żarowej, ale po jej wyłączeniu z powrotem wzrasta i jestem pewny że przekracza nominalne napięcie nagrzewnicy), a pisał kolega że nagrzewnica, działa w zakresie 10,5-14,5V. Nie podejrzewam, żeby siedziała tam jakaś zaawansowana elektronika której mogło by to zaszkodzić ale przy zwiększonym napięciu pompa może pracować szybciej, niz to konieczne przez co część paliwa się nie spala i marnuje.

    Pozdrawiam.
    CMS

  • #20 17 Wrz 2012 20:10
    H3nry
    Poziom 28  

    Pracuje poprawnie na odpowiednio wydajnym zasilaczu komputerowym . Ważne, aby wykorzystać 5V na podgrzewanie pomijając bocznik :)
    Spalać mozna po podgrzaniu do temp około 80°C olej przepracowany czy fryturę niestety wymiennik zostanie zasadzony i jego sprawność szybko zmaleje.

  • #21 17 Wrz 2012 20:27
    oli-wa
    Poziom 11  

    Witam koledzy przy zakupie pieca do ogrzewania warto zwrócić uwagę na to że wspołczesne webasta mają wymienniki spaliny cieciecz a to prezentowane przez kolegę posiada wymiennik spaliny powietrze,podobny rodzaj ogrzewania posiadał Zaporożec z tą różnicą że tamto zasilane było benzyną.
    Pozdrawiam

  • #22 17 Wrz 2012 21:33
    Zbyszek-G
    Poziom 19  

    Bardzo ładnie i starannie wykonana konstrukcja. Moje gratulacje da wykonawcy. Sam miałem kiedyś identyczną nagrzewnicę w garażu około 40m² i faktycznie szybkość z jaką nagrzewała to pomieszczenie było zaskakująco krótkie, ale z niej szybko zrezygnowałem. Po pierwsze koszt ogrzewania był bardzo duży a po drugie bardzo męczący hałas. Nie twierdzę że jest to złe wręcz przeciwnie bardzo dobre do szybkiego doraźnego dogrzania jakiegoś pomieszczenia idealne ale na dłużej bardzo męczące. Dlatego jeśli mogę Kolego tobie doradzić to do tak małego i ocieplonego pomieszczenia rozejrzyj się za piecykiem na olej opałowy. Pracuje cicho praktycznie bez obsługi (poza uzupełnianiem oleju opałowego) i nie pobiera prądu.Miałem taki i byłem z niego bardzo zadowolony. Na koniec do wiadomości Kol. oli-wa. Pragnę poinformować że współczesne webasta ( a właściwie nagrzewnice)mają wymienniki spaliny powietrze i tak było zawsze.
    Pozdrawiam wszystkich.
    Zbyszek

  • #23 17 Wrz 2012 21:33
    Oximon
    Poziom 27  

    CMS napisał:
    elektronik999 napisał:
    Ewentualnie można użyć jakiegoś zasilacza od komputera. One też dają dosyć duży prąd/.


    Tyle że zasilacz komputerowy to nie "spawarka" i nie jest przystosowany do gwałtownych udarów które dostarczy mu świeca żarowa. Włączy się zabezpieczenie i zasilacz się wyłączy. Większość przeciętnych zasilaczy nie odpali nawet 60Wattowego włókna w żarówce H4 a to jedynie 5A, przy 25A nie ma szans.




    Nie wiem o jakim zasilaczu mówisz. Ja mam wyciągnięty ze starego kompa przeznaczonego do wyrzucenia zasilacz (250W) przerobiony na warsztatowy (regulacja jednej linii 12v, a reszta wyprowadzona standardowo). Biorąc pod uwagę, że na nalepce ma na linii 12v max 10A obciążenie go 11A przez pewien czas nie miało na niego wpływu (zrobił się lekko ciepły, a napięcia wzorowe). W związku z tym sądzę, że kupując na alledrogo mocniejszy zasilacz (pamiętajmy, że mój miał 250W + ładnych kilka lat pracy na karku) można spokojnie zasilić coś takiego za ~100zł kupując jakąś używkę.

  • #24 17 Wrz 2012 22:59
    2077864
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 18 Wrz 2012 07:49
    sq5lnd
    Poziom 2  

    Obserwując zainteresowanie tematem nagrzewnicy olejowej, Kolegów chcących nabyć taką nagrzewnicę prosto z zapasów wojskowych zapraszam do kontaktu mailowego.

  • #26 18 Wrz 2012 13:23
    Stermotorzysta
    Poziom 12  

    Witam,
    Odpowiem szybko na kolejne pytania:

    Zbiornik paliwa w zasadzie można umieścić wszędzie (pompka da rady zassać paliwo), u mnie jest nad nagrzewnicą aby całość nie wyszła zbyt szeroka. Przez nagrzewnicę podczas pracy przepływa powietrze które odbiera ciepło od komory spalania, nawet po wyłączeniu schładza komorę przez parę minut więc o przegrzanie się nie boję (w urządzeniu jest też bezpiecznik chroniący przed przegrzaniem).
    O brak wycieków paliwa i spalin trzeba zadbać wszystko porządnie montując.
    Co do pożarów to ryzyko jest takie jak przy wszystkich urządzeniach grzewczych.
    Generalnie idąc tym tokiem myślenia nie jeździlibyśmy motocyklami ;)

    Jeśli chodzi o termostat do sterowania byłoby to trochę kłopotliwe do wykonania - nagrzewnica pracuje w trybie rozpalenie/grzanie, grzanie...grzanie/schładzanie. Schładzanie trwa kilka minut. W czasie jego trwania nagrzewnica cały czas dmucha coraz chłodniejszym powietrzem. Trzeba by zrobić sterownik z dużą histerezą temp., lub dać czujnik daleko od urządzenia, kilka czujników w całym pomieszczeniu co już nam sprawę komplikuje. Myślę, że do takich zastosowań jak moje nie ma to sensu.

    Urządzenie posiada wentylator i w zasadzie jedyny dźwięk jaki z niego dobiega to odgłos jego pracy, dodatkowo jak się ktoś wsłucha jeszcze tak fajnie "huczy" palnik ;) Wiadomo nie jest bezszelestne ale radia da się słuchać tak, że nie jest źle.

    Odnośnie napięć - nie zagłębiałem się w to tak głęboko, zmierzone napięcie zasilania to 12,5 V i to wystarcza, ważniejsza jest wydajność prądowa. Mój "zasilacz" tylko prostuje prąd - nie ma tam nic więcej nawet wspomnianego kondensatora. O pompę paliwa nie ma co się martwić gdyż napędzana jest od wałka silnika wentylatora przez sprzęgło elektromagnetyczne które tylko włącza napęd kiedy urządzenie ma grzać. Na tym samym wałku umieszczony jest odrzutnik który rozpyla paliwo - po prostu im większe obroty tym proporcjonalnie większa wydajność pompy paliwa i ilość powietrza potrzebnego do spalania (na tej samej zasadzie realizowana jest fabrycznie połowa mocy - prąd do silnika płynie przez opornik, który przez spadek napięcia zmniejsza obroty silnika itd). Elektroniki w tym sprzęcie nie ma żadnej ;)

    Zasilacz komputerowy - myślałem o tym bo mam taki przerobiony na warsztatowy (chińskie 400W), ale max. udało mi się z niego wyciągnąć około 13-14A i nie dał rady zasilić w chwili rozruchu podobnej tylko mniejszej nagrzewnicy którą kiedyś miałem przez chwilę (świeca żarowa bierze bardzo dużo prądu). Szkoda mi było czasu na eksperymenty i szukanie zasilacza który wydoli.

    Piecyk na olej opałowy - myślałem o tym ale tak jak przy kozie, innym piecu itp dochodzi budowa komina i rozprowadzenie ciepła (nie mogę pozwolić sobie na postawienie pieca na środku garażu tak aby ciepło promieniowało w miarę równomiernie).

    Jeżeli ma ktoś jakieś pytania proszę pisać postaram się napisać na ww temat co tylko wiem ;)

  • #27 18 Wrz 2012 14:45
    elektryku5
    Poziom 37  

    Zasilacz komputerowy, w którym byłaby stabilizacja tylko na uzwojeniu 12V, transformator jedynie z uzwojeniami pod wspomniane napięcie, nawinięte drutami odpowiednio grubszymi niż normalnie + soft start i mogło by to chodzić, ale wiadomo trzeba wtedy poeksperymentować, a jak zasilacz nie jest na TL494 tylko na czymś "współczesnym" to byłoby trudniej.

  • #28 18 Wrz 2012 15:14
    Vein
    Poziom 22  

    kaamil1984 napisał:
    . Metr kwadratowy wełny mineralnej/"waty szklanej" 15cm grubości kosztuje 15zł. Na ocieplenie sufitu poszło by Ci 25mkw, czyli jakieś 400zł,


    Była/jest promocja w kilku hipermarketach budowlanych, wełna 15cm za 7zł/m2

  • #29 19 Wrz 2012 21:42
    dktr
    Poziom 18  

    Ja też tego używam 241.02 , zasilam to z zasilacza impulsowego 12V 30A -
    wcześniej zasilałem z transformatora i mostka ale spore wahania napięcia (mieszkam daleko od stacji trafo) powodowały problemy gaśniecie kopcenie itp.
    Aktualnie mam dorobione zdalne sterowanie - wystarczy czterokanałowa radiolinia i dobre przekaźniki, myślę aby użyć wagi z rs232 w celu zdalnej kontroli poziomu paliwa i konieczności tankowania :)

  • #30 20 Wrz 2012 15:17
    Zloty60
    Poziom 21  

    Cześć.
    Zapytam, ten radiator chłodzi mostek ?

  Szukaj w 5mln produktów