Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?

admirators 19 Wrz 2012 09:24 8718 15
  • #1 19 Wrz 2012 09:24
    admirators
    Poziom 18  

    Witam
    Czy można 2 wzmacniacze antenowe (samochodowe) połączyć równolegle przez splitter (TV). Pytanie czy nie będą się wzajemnie zakłócały, czy wskazane jest odseparowanie ich (gorącej żyły) np. niewielkim kondensatorem ceramicznym.
    Pozdrawiam

    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?

    0 15
  • #3 19 Wrz 2012 17:47
    bc211
    Poziom 30  

    Pewnie się rozchodzi o te szybki boczne tylnie w audi, gdzie tylko jedna jest wykorzystana.

    0
  • #4 19 Wrz 2012 18:16
    gustaw353
    Poziom 16  

    Takie uproszczone potraktowanie problemu nie da oczekiwanego rezultatu a wręcz przeciwnie – stworzy kłopoty.
    Porównajcie odległość między antenami w (na) aucie z długością fali (FM ?) jaką prawdopodobnie ma ten system odbierać.
    Anteny na poruszającym się samochodzie ciągle zmieniają swoje wzajemne położenie w stosunku do przychodzącego sygnału. Na wejściu sumatora fazy obu sygnałów będą się dynamicznie zmieniały. W wyniku takich zmian sumowane sygnały będą się dodawały lub odejmowały. Na wyjściu sumatora będziemy mieli sygnał, raz silny, to znowu nawet całkowicie stłumiony (gdy akurat oba sygnały będą miały fazy przeciwne).
    Do takich celów trzeba zastosować coś takiego:
    http://delphi.com/manufacturers/auto/entertainment/reception/fmdiversity/

    0
  • #5 19 Wrz 2012 18:23
    Olek II
    Moderator

    Gdzie jest napisane przez autora, że to ma pracować na samochodzie? Radzę poczekać na więcej szczegółów, a nie pisać bez sensu.

    0
  • #6 19 Wrz 2012 19:45
    admirators
    Poziom 18  

    bc211 napisał:
    Pewnie się rozchodzi o te szybki boczne tylnie w audi, gdzie tylko jedna jest wykorzystana.

    Dokładnie tak.

    0
  • #7 19 Wrz 2012 20:06
    gustaw353
    Poziom 16  

    Kol. admirators, czy zamiast oryginalnego radia zafundowałeś sobie inne, np. "sklepowe"? Odbiera ono źle i dla tego kombinujesz teraz z antenami.
    Przyjrzyj się obu bocznym szybom - czy aby struktury w nich zatopione są jednakowe ?

    0
  • #8 19 Wrz 2012 21:50
    admirators
    Poziom 18  

    W aucie po zakupie, był zamiast fabrycznego radia "sklepowy" blaupunkt zamontowany w ASO oczywiście z separatorem i oryginalnym wzmacniaczem antenowym. Niestety po wyjeździe z miasta na trasie nie można było słuchać radia. Separator był podmieniany więc winny chyba jest oryginalny wzmacniacz.

    Pytanie czy lepszy efekt (od pomysłu z 1 posta) da podłączenie do jednej anteny zatopionej w szybie i np. 2 wzmacniacze (16dB) połączone szeregowo.

    Najlepiej chyba sprawdza się antena na dachu, ale szkoda "dziurawić" dachu.

    0
  • #9 19 Wrz 2012 21:51
    bc211
    Poziom 30  

    Witamy w erze nowoczesnych technologii radia w motoryzacji, po drugiej stronie rzeki Odra :D
    Dobrze, że poruszono ten temat, bo dla wielu jest to czarna magia, albo coś w rodzaju UFO i bywa, że bardzo duże koszta.
    @Gustaw wygląda to mniej więcej tak, że po wymianie radia na inne, nieoryginalne pre-amp nie chce działać.

    Poglądowe foto urządzonka

    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?

    Sterownik może integrować w sobie multiplekser kilku anten w technologii Smart-Beam [fazowanie anten wspomniane wcześniej], przełącznik pasma, dekoder sygnału pilota centralnego zamka, czasem dochodzi np. w audi A4 [concert 2] wbudowany w radio bezprzewodowy zestaw głośnomówiący tel. i mamy tu wbudowaną w przedwzmacniacz antenowy coś w rodzaju automatycznej regulacji wzmocnienia, gdzie jakość sygnału wysyłanego do radia system ocenia na podstawie sygnału pośredniej częstotliwości, która przychodzi z powrotem od radia, osobnym ekranowanym kablem w kierunku IF [ZF] IN do pre-amp.

    @Gustaw
    Myślę, że system widząc też zmienne fazy w sygnale z radia pomaga sobie w komutacji anten tak, by zapewnić stabilny sygnał.
    [coś jak utrata sygnału IF [ZF] = utrata zdolności do ich przełączania, choć nie wgłębiałem się w to aż do tego stopnia]

    To jest to żółte przyłącze z tyłu radia, Audi Concert 2

    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?

    Podobnie działa system BMW, ten trochę bardziej zakręcony :turn-l:

    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?

    Block diagram of antenna diversity, showing the E87 as an example
    · Antenna diversity is active when U s =2.5 V.
    · When U s =0 V, the AM antenna or FM antenna is selected.
    · When U s =5 V, diagnosis mode is active.
    HF signal (e.g. 88-108 MHz) from antenna diversity to the radio
    · DC voltage U s from the radio to antenna diversity
    · Intermediate frequency (ZF=10.7 MHz) from the radio to antenna diversity as a basis for evaluating the quality of the HF signal.


    Inne radio nie może wysłać IF [ZF], lub też 0V/5V, sterownik nie przełącza i dlatego montują inny wzmacniacz.

    Marcin, pozdrowienia

    0
  • #10 20 Wrz 2012 09:26
    admirators
    Poziom 18  

    bc211 czy możesz umieścić fotkę w jaki sposób fabrycznie wykonane jet połączenie FM2 i FM3 do anteny w 2giej szybie. (FM1 widać na fotce, cienki czarny przewód, natomiast 2 koncentryki gdzieś "idą" chyba tylnym słupkiem pod dachem).

    Czy wzmacniacze tego typu (fot.1) są naprawialne, czy istnieje dla nich alternatywa aby wykorzystać antenę wtopioną w szybę boczną.

    Czy zgodnie ze sztuką wykonywania (układania) instalacji antenowej w samochodzie znaczenie ma kąt zagięcia przewodu?

    Na chwilę obecną testuję przeróbkę anteny przyklejanej pod szybę (na fot.3)
    odkręciłem jej oryginalny promiennik, a czerwony przewód podłączyłem do anteny pętli w szybie fot.2. Efekt jest tak, że poza miastem, stacja o najsłabszym zasięgu delikatnie "szumi". Pytanie tylko co zrobić z "masą", w szybie jest tylko gorący przewód, a wzmacniacz z anteny podszybowej w obudowie z plastiku, na skraju płytki z elektroniką są punkty masy razem z oryginalnym promiennikiem w "jakiś" sposób to funkcjonuje.

    PS. Testowałem taką antenę podszybową (całą, przed przeróbką) i efekt mizerny, sprawdzałem usytuowanie na każdej z szyb.
    Może ktoś testował taką markową antenę jak na ostatniej fotografii fot.4.
    Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi (walczę z tematem już od jakiegoś czasu).

    fot.1
    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?
    fot.2
    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?
    fot.3
    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?
    fot.4
    2 wzmacniacze samochodowe - antenowe FM łączenie przez sumator?

    0
  • #11 21 Wrz 2012 20:22
    gustaw353
    Poziom 16  

    Kolego Admirators, pokaż i opisz faktyczny stan swojej instalacji. Czy te elementy prezentowane przez Ciebie na zdjęciach są w twoim samochodzie.
    Tę antenę, kupioną w sklepie, tę ze skrzydełkami możesz odpuścić, Blaupunkt jest lepszy.
    Większa pętla na szybie to antena radiowa. Ta mniejsza to antena do pilota (FZV). Co jest na drugiej bocznej szybie?
    Czy na dachu też jest antena? Piszesz:" Najlepiej chyba sprawdza się antena na dachu, ale szkoda "dziurawić" dachu" - czy to znaczy, że nie chcesz dodatkowej anteny? Pokaż jakie to auto.
    Moim zdaniem - najlepiej przywrócić do życia fabryczną antenę.

    0
  • #12 22 Wrz 2012 10:21
    admirators
    Poziom 18  

    Problem jest w A4 B6 avant, fabrycznie jest wzmacniacz z fot.1 + Blaupunkt "niefabryczny"z separatorem wszystko zamontowane w ASO w Belgii, niestety w naszym kraju poza miastem radio z tą instalacją nie łapie fal.
    Na 2-giej bocznej jest to samo co na pierwszej ale nie podłączone do niczego (brak przewodów, tylko styki do lutowania przy szybie).
    Pozdrawiam

    0
  • #13 22 Wrz 2012 12:15
    gustaw353
    Poziom 16  

    Czyli nie masz systemu diversity – anteny zwielokrotnionej, czasami nazywanej zbiorczą.
    Wzmacniacz z fot.1 jest przeznaczony do obsługi jednej anteny radiowej – jedno wspólne wejście AM/FM. Zasilanie wzmacniacza odbywa się po żyle środkowej kabla antenowego. Po tej samej żyle przekazywany jest sygnał od wzmacniacza antenowego do radia.
    W gnieździe antenowym fabrycznego radia, po jego załączeniu, pojawia się napięcie zasilania dla wzm. antenowego.
    Po zainstalowaniu „sklepowego” radia potrzebny jest separator zasilania (taki rozdzielacz sygnał-zasilanie) by na końcu kabla antenowego (przy szybie) pojawiło się napięcie zasilania dla wzm. antenowego.
    Należy obecność tego napięcia tam sprawdzić. Po podłączeniu całej instalacji antenowej (tej modyfikowanej) prąd pobierany z radia, ze styku ant. remote, przez oryginalny wzmacniacz wynosi ok. 30...60 mA.
    Należy to sprawdzić oraz poprawność przyłączenia pętli zatopionej w szybie. Na próbę można zamiast niej do styku AM/FM IN przyłączyć ok. 1m dowolnego przewodu lub krótszy by ocenić skuteczność wzmacniacza.
    Na temat anten w AUDI na tym forum jest sporo informacji.

    0
  • #14 22 Wrz 2012 13:43
    admirators
    Poziom 18  

    Systemu diversity brak.
    Czy można polepszyć odbiór jeśli połączymy anteny razem fot.2 a FZV (antenę komfortu) podpiąć do 2giej szyby.
    Proszę o wskazówkę w jaki sposób fabrycznie wykonane jet połączenie (wtyki Fakra) FM2 i FM3 do anteny w 2giej szybie (czy tam też są oddzielne wzmacniacze).

    Czy prawdą jest, że można sprawdzić wzmacniacz na 225kHz AM jeśli coś łapie to wzmacniacz raczej OK.

    0
  • #15 22 Wrz 2012 14:01
    gustaw353
    Poziom 16  

    Kolego admirators napisałem co i jak masz sprawdzić. Do styku AM/EM IN możesz przyłączyć obie pętle z jednej (!) szyby jeżeli system komfort nie jest wykorzystany.
    Jeszcze raz proponuję upewnić się, że fabryczny wzmacniacz nie działa - sprawdź pobierany prąd - to już jest jakaś informacja.
    Dla pewności odchyl tapicerkę i sprawdź co jest pod drugą szybą - chć pisałeś już na ten temat(?).
    Zauważam, że niezbyt uważnie przeczytałeś moją wypowiedź #4 i dalej kombinujesz jak podłączyć obie szyby do jednowejściowego wzmacniacza - a sam w ostatniej swojej wypowiedzi zauważasz: "Systemu diversity brak"

    0
  • #16 02 Paź 2012 13:18
    admirators
    Poziom 18  

    Podmieniłem separator, nic to nie dało (na wyjściu separatora jest 12V). Z pomiaru natężenia wynika, że wzmacniacz nie pobiera prądu (0mA), ale dziwna sprawa bo jak odłączam zasilanie separatora to nie łapie żadnej fali jak podłącze to łapie fale i gra w mieście. Podłączałem również sam przewód zamiast anteny w szybie i grało (bez różnicy). Pod drugą szybą nic nie ma.
    Pozdrawiam

    0