Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega8 - Działanie rezystora podciągającego na przykładzie 1-wire, DS18B20

docencior 20 Wrz 2012 01:17 3186 6
  • #1 20 Wrz 2012 01:17
    docencior
    Poziom 10  

Witam,

Zacznę od tego, że jestem początkujący jeśli chodzi o mikrokontrolery i elektronikę dlatego proszę was o łopatologiczne wytłumaczenie działania rezystorów podciągających na podanym przeze mnie przykładzie bo to co do tej pory przeczytałem w internecie jakoś do mnie nie dociera.

Układ jest prosty mikrokontroler -> termometr DS18B20 połączony linią podciągniętą do napięcia 5V poprzez rezystor 5kohm.

Cytat z obsługi termometru poprzez 1-wire

Cytat:
    Każda transmisja rozpoczyna się sekwencją inicjalizacyjną zawierającą impuls resetu RESET
    PULSE wysyłany z Mastera, po którym następuje impuls „przedstawienia się” PRESENCE
    PULSE wysyłany przez układ DS18B20. W momencie kiedy DS18B20 wysyła PRESENCE PULSE
    w odpowiedzi na reset, sygnalizuje to układowi Master, że DS jest gotowy do obsługi.
    Podczaj sekwencji inicjalizacji, Master wysyła reset przez ustawienie linii danych w stan niski
    przez minimum 480µs. Po tym zabiegu Master zwalnia magistralę i przechodzi w tryb
    odbiornika. Kiedy magistrala jest zwolniona, rezystor 5kΩ podciąga linie 1-Wire do stanu
    wysokiego. Kiedy DS18B20 wykryje narastające zbocze, odczeka 15 - 60µs a następnie wyśle
    impuls PRESENCE PULSE, poprzez ustawienie magistrali w stanie niskim przez 60 - 240µs.

oraz sam kod w C do tego cytatu

Code:
    #define WE 0

#define PORT_1Wire PIND
    #define SET_WIRE DDRD&=~_BV(WE)
    #define CLEAR_1Wire DDR|=_BV(WE)

unsigned char RESET_PULSE(void)
    {
    unsigned char presence;
    CLEAR_1Wire;
    delayus(500);
    SET_1WIRE
    delayus(30);
    if (bit_is_clear(PORT_1Wire, WE)) {presence=1;} else {presence=0;}
    delayus(470);