Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C3 1.4I - Awaria zap³onu i hamulca - elektryka/elektronika

dodo02 22 Sep 2012 18:04 7164 8
IGE-XAO
  • #1
    dodo02
    Level 10  
    Witam wszystkich w dziale!

    Citroen C3 1.4 benzyna rocznik 2003. Kupiony jako super, hiper pewny, od znajomego rodziny, w zasadzie bez sprawdzania.

    Najchêtniej odkopa³bym stary znaleziony temat, jednak nie jest to mo¿liwe. Dlatego chcia³bym prosiæ o wyt³umaczenie o co chodzi i jak problem rozwi±zaæ. Niestety nie jestem mechanikiem samochodowym, ani elektrykiem, ale pewne przeszkolenie techniczne i ogólne pojêcie mam.

    Problem jaki napotka³em w samochodzie mojej przysz³ej te¶ciowej jest podobny do tego:
    www.elektroda.pl/rtvforum/topic1891290.html
    Niestety jest tam wiele innych usterek, a ona je¼dzi póki siê da, ja z kolei mam do czynienia z tym autkiem raz na tydzieñ, wiêc czêsto dowiadujê siê o problemach po czasie. Z tego te¿ powodu nie znam zbyt dobrze citroena, ale instrukcje czyta³em ;)

    W skrócie wygl±da to tak:
    1. ¦wiat³a stopu pal± siê ca³y czas przy w³±czonych ¶wiat³ach (tak¿e przy wy³±czonym zap³onie na pozycyjnych.
    2. Przy wy³±czaniu silnika, je¶li s± w³±czone ¶wiat³a i trzymam peda³ hamulca, silnik siê nie wy³±cza, deska ga¶nie. Mo¿na wyj±æ kluczyk!
    3. Puszczenie hamulca powoduje wy³±czenie wszystkiego przy wy³±czonym zap³onie. Deska na chwilê siê zapala.
    4. Od momentu kupienia (4 mc) "klei" siê do pod³ogi peda³ stopu. Czasami zostaje w pozycji wci¶niêtej mimo ¿e nie wciska siê go z ca³ej si³y. Po prostu siê jakby blokuje.
    5. Przy naciskaniu peda³u hamulca widzê, ¿e porusza siê czujnik hamulca.
    6. Radio (bardzo stare jak na taki samochód) jest tak pod³±czone ¿e w³±cza siê je przyciskiem i wy³±cza tak samo - nie wy³±cza siê samo po wyjêciu kluczyka czy od³±czeniu zap³onu.

    A dok³adnie by³o to tak:
    Dzi¶ zmieni³em ¿arówkê w ¶wietle pozycyjnym/stopu w tylnej lampie (przepali³a siê parê dni temu), oraz ¿arówkê górnego stopu której nie by³o. Zaraz po wymianie ¿arówek zauwa¿y³em ¿e po w³±czeniu ¶wiate³ stopy siê pal± jak g³upie.
    Poniewa¿ i tak by³em umówiony z elektrykiem na komputer, bo wydawa³o mi siê ¿e ABS szwankuje, zacz±³em zmierzaæ w jego stronê. W po³owie drogi stwierdzi³em ¿e umieszczê na tylnej pó³ce trójk±t ostrzegawczy wiêc zjecha³em na parking i przekrêci³em kluczyk w pozycjê 0. O dziwo silnik dalej pracowa³ mimo, ¿e deska rozdzielcza zgas³a. Wyj±³em kluczyk, a samochód dalej chodzi. W³o¿y³em kluczyk, przekrêci³em w pozycjê zap³onu i deska siê za¶wieci³a. Powtórzy³em to trzy razy nie dowierzaj±c (narzeczona, ¶wie¿o upieczony kierowca by³a w szoku). W koñcu silnik zgas³.
    Dojecha³em do elektryka i odkry³em ¿e silnik ga¶nie jak puszczê peda³ hamulca. Opisa³em co i jak i zostawi³em go do sprawdzenia. Go¶æ nie móg³ uwierzyæ. Po godzinie jak wróci³em powiedzia³ ¿e komputer nie znajduje, ¿adnych usterek, a ABS dzia³a. Stwierdzi³ te¿ ¿e nie zauwa¿y³ klej±cego siê hamulca (nie zawsze siê to zdarza), a z tym zap³onem rzeczywi¶cie jest co¶ nie tak ale powiedzia³ ¿e nie sposób doj¶æ co kiedy¶ kto¶ móg³ zrobiæ. By³a sobota blisko obiadu i koñca pracy wiêc go rozumiem ;) Jak na z³o¶æ ¶wiat³a dzia³a³y dobrze i go¶æ pewnie stwierdzi³ ¿e siê czepiam.
    Wyjechali¶my i na ¶wiat³ach sprawdzi³em jak jest. Stopy siê znowu zaczê³y paliæ. W czasie powrotu do domu (30 km) sprawdza³em to jeszcze parê razy w³±czaj±c i wy³±czaj±c silnik w ró¿nych konfiguracjach i jest tak ¼le jak to opisa³em powy¿ej - ¶wiat³a stop pal± siê ca³y czas, a silnik nie ga¶nie normalnie.

    W wy¿ej przytoczonym temacie wystêpowa³ podobny problem jednak nie bardzo rozumiem o co chodzi. Poniewa¿ jeden reflektor jest do wymiany, chcia³bym dok³adnie wiedzieæ co powiedzieæ mechanikowi/elektrykowi je¶li tê usterkê da siê zlokalizowaæ na podstawie opisu.

    Dodatkowo chcia³bym siê zapytaæ co z tym klej±cym siê hamulcem. Zdarza siê ¿e po ostrzejszym hamowaniu (nie na ABSie, ani z piskiem) peda³ zostaje w pod³odze, samochód siê zatrzymuje, ja nie wiem co siê dzieje, stwarza to niebezpieczeñstwo na drodze, a peda³ albo mi po chwili odskakuje, albo muszê go podnie¶æ(!). Wioskowi mechanicy przysz³ej te¶ciowej twierdz± ¿e jest ok, elektryk u którego dzi¶ by³em stwierdzi³ ¿e po krótkiej przeja¿d¿ce niczego nie zauwa¿y³. Przysz³a te¶ciowa twierdzi ¿e jej siê je¼dzi dobrze, tylko raz przysz³a i mówi ¿e samochód nie rusza, poszed³em i patrzê ¿e hamulec wci¶niêty i trzyma resztê. Dodam jeszcze ¿e nied³ugo po zakupie wypad³ sworzeñ od sprzêg³a. Mama narzeczonej je¼dzi³a z wysuniêtym przez tydzieñ (co¶ tam siê jej zaczepia³o, ale my¶la³a ¿e to inne buty) i zaczepia³ o uk³ad hamulca. Jak ja zacz±³em naciskaæ i wyczuwaæ o co chodzi to nagle mi to wszystko strzeli³o i wypad³o. Czy co¶ mog³o siê wtedy rozwaliæ, np ten uk³ad czujnika który jest w takim dziwnym miejscu? Naprawy dokonali wioskowi mechanicy, których uwa¿am za partaczy i naci±gaczy.

    Bardzo proszê o pomoc, bo narzeczona nied³ugo odbiera prawko, a nawet ja bojê siê je¼dziæ tym samochodem :(
  • IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #3
    szwagros
    Level 33  
    Mo¿e wymieniaj±c ¿arówki zwar³e¶ w oprawce dwie podstawki, czyli + z aku (z pozycyjnych) z + po stacyjce (przez w³±cznik stopu).
  • Helpful post
    #4
    enauto
    Level 29  
    dodo02 wrote:
    2. Przy wy³±czaniu silnika, je¶li s± w³±czone ¶wiat³a i trzymam peda³ hamulca, silnik siê nie wy³±cza, deska ga¶nie. Mo¿na wyj±æ kluczyk!
    3. Puszczenie hamulca powoduje wy³±czenie wszystkiego przy wy³±czonym zap³onie

    Z³a lub ¼le w³o¿ona ¿arówka (np zamiast dwuw³óknowej w³o¿ona jednow³óknowa)
  • #5
    jurekk55
    Level 36  
    dodo02 wrote:

    Dzi¶ zmieni³em ¿arówkê w ¶wietle pozycyjnym/stopu w tylnej lampie (przepali³a siê parê dni temu), oraz ¿arówkê górnego stopu której nie by³o. Zaraz po wymianie ¿arówek zauwa¿y³em ¿e po w³±czeniu ¶wiate³ stopy siê pal± jak g³upie.


    dodo02 wrote:
    Stwierdzi³ te¿ ¿e nie zauwa¿y³ klej±cego siê hamulca (nie zawsze siê to zdarza), a z tym zap³onem rzeczywi¶cie jest co¶ nie tak ale powiedzia³ ¿e nie sposób doj¶æ co kiedy¶ kto¶ móg³ zrobiæ.


    To nadaje siê raczej do Hyde Parku , popro¶ moda o skasowanie tematu , robisz sobie i "elektrykowi" wstyd ...publicznie
  • #6
    dodo02
    Level 10  
    Koledzy, dobrze mi doradzili¶cie. Problemem by³a ¿arówka. Na paragonie z intercarsu mam PY21/5W, a dosta³em PY21W. Nie sprawdzi³em tego bo zmienia³em wszystko w po¶piechu i po prostu lecia³em po rozmiarach, bo mia³em jeszcze inne rzeczy do wymiany. Uda³o mi siê do tego doj¶æ od razu, ale odpisujê dopiero teraz bo na wsi internetu w zasadzie brak.

    jurekk55 wrote:
    To nadaje siê raczej do Hyde Parku , popro¶ moda o skasowanie tematu , robisz sobie i "elektrykowi" wstyd ...publicznie

    Nie znalaz³em jako¶ w sieci odpowiedzi na to pytanie, a Twoja odpowied¼ niewiele wnosi do tematu. Nie ka¿dy musi siê znaæ na samochodach, szczególnie citroenach i w dziale "samochody pocz±tkuj±cy". Mo¿e przy okazji komu¶ ten temat pomo¿e, gdy zamiast w³o¿yæ z³± ¿arówkê po prostu poprzecinaj± mu siê przewody ze staro¶ci.

    Mo¿e i robiê sobie wstyd, ale gdy zauwa¿y³em problem, zd±¿y³em tylko rozkrêciæ reflektor i sprawdziæ czy nie ma zwarcia na przewodzie przy reflektorze. Nie wiedzia³em jeszcze o zap³onie, a potem nie by³o mo¿liwo¶ci rozkrêcania wszystkiego kolejny raz. Na szybko da siê wyj±c tylko górnego stopa. U elektryka jak na z³o¶æ ¶wiat³a dzia³a³y normalnie. Mam trochê starsz± Astrê i zwarcie tych samych przewodów (przeciê³y mi siê kiedy¶ stare przewody) nie wp³ywa na zap³on samochodu. Nie wspominaj±c ju¿ o tym ¿e do ¿arówek i p³ytek reflektora jest normalny dostêp. Na samochodach siê nie znam, ale chyba trzeba byæ idiot± ¿eby zaprojektowaæ co¶ takiego. Jest jakie¶ uzasadnienie tego rozwi±zania?

    Je¶li chodzi o hamulec, to chcê jeszcze tylko zapytaæ czy to co jest widoczne na poni¿szych zdjêciach wygl±da normalnie czy kto¶ porz±dnie to rozgrzeba³? Chodzi chocia¿by o powierzchniê oporow± dla czujnika hamulca - wszystko wygl±da jakby kto¶ to prostowa³ na imadle za pomoc± siekiery. Dwa pierwsze zdjêcia pokazuj± otwór na czujnik hamulca i wypadaj±c± z boku p³ask± powierzchniê oporow± peda³u. Peda³ zaczepia siê gdzie¶ g³êbiej, wiêc chyba wszystko bêdzie do wymiany... W okolicy niestety nie mam ju¿ dobrego mechanika i je¶li samemu siê nie poka¿e paluszkiem co jest ¼le, to oni najczê¶ciej nie widz± problemów.

    Citroen C3 1.4I - Awaria zap³onu i hamulca - elektryka/elektronika Citroen C3 1.4I - Awaria zap³onu i hamulca - elektryka/elektronika Citroen C3 1.4I - Awaria zap³onu i hamulca - elektryka/elektronika Citroen C3 1.4I - Awaria zap³onu i hamulca - elektryka/elektronika

    Na koniec. Je¶li ten post i to co w nim jest widoczne rzeczywi¶cie s± takie ¶mieszne to proszê umie¶ciæ w odpowiednim dziale. Dla mnie to wszystko wygl±da przera¿aj±co. Kiedy¶ my¶la³em ¿e po plastikowym pedale sprzêg³a nic mnie ju¿ w tym aucie nie zaskoczy.
  • #7
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    dodo02 wrote:
    zy to co jest widoczne na poni¿szych zdjêciach wygl±da normalnie czy kto¶ porz±dnie to rozgrzeba³?


    Faktycznie to wygl±da "nie oryginalnie" i z pewno¶ci± co¶ by³o robione (brutalnie*). Tak nie jest w oryginale... Kto¶ tam porz±dnie "rze¼bi³ mechanikê" :D
  • #8
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jaki¶ baran, który nie potrafi³ ustawiæ czujnika stop, uczy³ siê jeszcze na polonezach. Trzeba wszystko wyprostowaæ, i bêdzie dobrze.
  • #9
    dodo02
    Level 10  
    Dziêkujê wszystkim za uwagi i wskazówki. Ja nie bêdê siê w to bawi³ i my¶lê ¿e teraz przekonam w³a¶cicielki, ¿e nie tylko mi ¼le le¿y ten peda³. Poszukam dzi¶ porz±dnego mechanika.

    Temat uwa¿am za rozwi±zany. Pozdrawiam