Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik Kohler K321 - zaplon od chińskiego skutera.

PiotrEtenM500 22 Wrz 2012 19:03 9525 20
  • #1 22 Wrz 2012 19:03
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Mam jedno pytanie, czy któryś z modułów zapłonowych od chińskich silników da się adoptować do kosiarki jeden cylinder, 4T. Obecny układ zapłonowy to klasyka, czyli zasilanie z akumulatora(DC) przerywacz do masy cewki, i cewka zapłonowa. Ponieważ podpinam do traktorka różne obciążające go osprzęty przydał by się lepszy układ zapłonowy, iskra jak sprawdziłem jest "blada" czasem ma problem z odpalaniem, trzeba trochę nim pokręcić. Silnik to amerykańska jednostka z przed 40 lat, Kohler K321.

    0 20
  • Semicon
  • #2 22 Wrz 2012 19:38
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 22 Wrz 2012 22:00
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Przerywacz jest nie na kole zamachowym, a na wydzielonym "palcu" na kołach zębatych. Zwarcie do masy przerywacza występuje 2 razy na jeden obrót wału.

    Tak, to co wkleiłeś to schemat zapłonu z instrukcji tego silnika. Jest dokładnie tak podłączony jak na schemacie.

    Silnik nie posiada modułu zapłonowego, czyste mechaniczne rozwiązanie.

    Układ ładowania akumulatora 15A niema połączenia bezpośredniego z układem zapłonu.

    Padła mi oryginalna cewka, to szybko na szrocie kupiłem od Skody Favorit. Wcześniej na oryginalnej, silnik pracował bardzo równo nawet na niskich obrotach, teraz kombinuję zrobić sterownik z regulacją opóźnienia i wyprzedzenia zapłonu, a najlepiej coś gotowego dorwać. Wracając do wsadzonej cewki ze Skody , daje mniejsza iskrę mimo, że zmniejszyłem przerwę na świecy. Przy odpalaniu strzela jak z armaty silnik ma niestabilne obroty, trwa to kilka minut do nagrzania się silnika. Silnik dymi przy obciążeniu i jest zdecydowanie słabszy niż na cewce fabrycznej. Dlatego padło moje pytanie czy jakiś chiński moduł zapłonowy da się adoptować. Mam moduł od Skody, ale jest chyba walnięty bo przy podłączonym module nie daje iskry.

    Zastanawiam, się nad większym "komputerem" nadzorującym pracę silnika,
    potrzebuję gromadzić informacje o czasie pracy silnika i konieczności wymiany oleju, bo ostatnio przegapiłem ten fakt i kosztowało mnie to wymianę korbowodu i pierścieni na tłoku. Powoli robię schemat komputera, wyjściowym jest pomiar obrotów i czasu pracy, funkcja jakie są mi potrzebne to utrzymywanie silnika w stałych obrotach 1200,2000, 2500, 3000, to dość trudna funkcja do zrealizowania bo wymaga dołożenia silników sterujących przepustnicą gazu i ssania.

    Ale po kolei najpierw zapłon. Musze przywrócić maszynę do życia, gadżety pozostawiam na później.

    Silnik na biegu jałowym powinien mieć 1200obr/min
    Maksymalne obroty 3600
    Zazwyczaj jak sądzę, na ucho i oko nie przekraczam 2500,

    0
  • Semicon
  • #5 23 Wrz 2012 19:47
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 23 Wrz 2012 21:07
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Cewka założona obecnie od skody Favorit pomiar wykazał 1.8 ohm.

    Kondensator jest oryginalny - brak danych
    Link

    Przerywacz wygląda jak w linku
    Link

    Rycho T

    Widziałem na znanym portalu ten obrotomierz, nie posiada on funkcji która jest mi potrzebna, mianowicie utrzymania stałych obrotów przy zwiększającym się obciążeniu. Nowe jednostki mają tą funkcję fabrycznie. Mój silnik został wyprodukowany w 1971 roku i do dziś pracuje. Niestety w tamtych latach nie było tak rozwiniętej elektroniki jak dziś, więc w ramach zabawy i potrzeb staram się zmodyfikować tą niezawodną jednostkę. Silnik po remoncie dostał nowe życie, dało się odczuć wyraźny przypływ mocy, silnik nie dymił odpalał od "kopa" pracował jakieś 12 godzin, aż padła cewka. Po wymianie cewki silnik jest bardzo słaby opornie wchodzi na obroty. dymi na niebiesko tylko przy obciążeniu czuć paliwo i gaźnik jest mokry. bywa, że na średnich obrotach przygasa prawie do zera i z powrotem wraca do ustalonych. Wszystkie powyższe problemy dotyczą chwili podmienienia cewki, pozostałe elementy nie były ruszane.


    Na jednym z zagranicznych forów wyczytałem że cewka powinna mieć na pierwotnym 4-8 omów na wtórnym 1.2 -1.4 Kohm. Wspominają też, że założenie innej cewki niż oryginalna powoduje natychmiastowe palenie się styków przerywacza. Zamówiłem oryginalną cewkę 2 tyg temu, miała dojść w 48 godzin, jak na razie cisza sklep się nie odzywa. Zastanawiam się czy dostawienie modułu zapłonowego od skody zmieni coś? Do modułu dorobił bym generator, a przerywacz stanowił by tylko punk zapłonu. Czy to ma sens? i tu wracamy do punktu wyjścia czy moduły DC- CDI od chinoli nadają się czy raczej kupić moduł skody bo od niej jest cewka. A może samemu kombinować i zbudować TCI i bawić się w mapy?

    Ssanie jest na lince i działa doskonale, przepustnica zamyka dopływ powietrza, to proste rozwiązanie i nie zawodne.

    Nie czuć spalonego oleju, wyraźnie za to czuję paliwo. Świadczyć to może o nie właściwym zapłonie.

    Silnik bardzo, bardzo wolno wchodzi na obroty i nie uzyskuje maksymalnych, przy wysokich dusi się.

    Dodano po 1 [godziny] 10 [minuty]:

    Mała poprawka na wtórnym uzwojeniu cewki oryginał powinien mieć 8Kohm - 12Kohm. Cewka Skody pokazuje mi 5Kohm (czyli ma mniejsze uzwojenie) , możliwe, że mniejsza ilość zwoii daje niższe napięcie?

    Wyczytałem też, że oryginalna cewka działa prawidłowo już od 9V, co ułatwia start silnika kiedy rozrusznik obciąża instalację. Ale to chyba nie tu leży problem bo silnik odpala na zimno za 4 "jęknięciem" na cewce skody, problem narasta z obrotami i w chwili obciążenia.

    Tu film znaleziony na youtube
    Link

    w 50 sekundzie widać działanie przerywacza.
    Dym mam ciemniejszy niż na tym filmie, bardziej szarawy, a tu widać błękitny, dym też w chwil domykania przepustnicy "ssania"

    Jeszcze jedno co zauważyłem, na filmie z kolektora wydechowego nie wychodzi ogień, u mnie na końcówce kolektora jest istne piekło.

    0
  • #7 24 Wrz 2012 11:27
    jack63
    Poziom 41  

    Dziwne jest twoje podejście do tematu.(?) Masz braki w podstawach elektryki motoryzacyjnej i problemy z silnikiem, a wybiegasz daleko w przód z zapłonami i mapami do nich.
    Zrób tak aby silnik działał poprawnie w standardowej konfiguracji a potem jak się coś douczysz zabieraj sie za "wyższą elektronikę".
    Nie wiem po co zamawiałeś cewkę zapłonową??? Przecież standardową cewkę zapłonową z rezystancją pierwotną rzędu 4 om można znaleźć (kupić za grosze) na złomie... Wystarczy cewka od Żuka, Fiata 125, Syrena, starszy(!) Maluch lub innego pojazdu z przerywaczowym układem zapłonowym.
    Przez bezmyślne użycie cewki niskorezystancyjnej od Skody mogłeś narobić szkód. Prawdopodobnie przerywacz zapłonu jest do wymiany i to jego bym zamawiał jako element nietypowy a nie cewkę...
    Trzeba zmienić tez kondensator na jakikolwiek zapłonowy np. od Malucha.
    Najlepszą kontrolą sprawności układu zapłonowego jest sprawdzenie długości iskry na samym kablu do masy. Przy sprawnym aku iskra musi skakać na min. 8 mm i być dość szeroka - "tłusta".
    Jak się z tym uporasz sprawdź pracę silnika. Prawdopodobnie jeszcze coś oprócz układu zapłonowego jest uszkodzone/niesprawne.

    0
  • #8 24 Wrz 2012 14:27
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Założyłeś cewkę od jakiegoś zapłonu elektronicznego. W skodach bywały takie.
    Kup albo cewkę od któregoś z aut wymienionych przez jacka, albo dorób sobie prosty moduł zapłonowy, na początek tranzystorowo stykowy, które to są opisywane na forum.
    Następnie sprawdź, co się porobiło z przerywaczem, bo zwiększony prąd mógł mu zaszkodzić (mniejsza oporność cewki = zwiększony prąd), ustaw przerwę i podłącz kondensator (jeśli klasyczny układ) lub podłącz moduł (bez kondensatora, przy module można też zmniejszyć przerwę na przerywaczu).
    A jak zaznajomisz się z problematyką, to dopiero myśl nad jakimś "nadzorem" do silnika.

    0
  • #9 24 Wrz 2012 18:02
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    jack63
    Przede wszystkim dzięki Panowie za odpowiedzi i pomoc.

    Odpowiedź na wykonie map jest bardzo prosta, jestem elektronikiem informatykiem, zatem wykonie elektroniki czy napisanie softu nie jest czymś odległym od tego co robię na co dzień. Pewnie szybciej zbuduję nowy elektroniczny zapłon np TCI, niż znajdę uszkodzenie elektryczne bo tu faktycznie doświadczenie mam zerowe i Wasza pomoc jest nieoceniona.

    Trochę się bawię by zrozumieć pewne mechanizmy i zrobiłem tak:

    - zmniejszyłem przerwę na świecy i efekt jest taki, że bardzo ładnie odpala, ale nie wchodzi na obroty osiąga max na ucho około 2000 i pluje paliwem z gaźnika. Dymek pojawia się w chwili obciążenia i mocno spadają obroty, co chyba jest naturalne. Iskra jest słaba, na świecy ledwo widoczna. Z tłumika leci sadza, ale sucha nie widać tam oleju ani nie czuć. Za to wyraźnie czuć paliwo. Po zmniejszeniu przerwy na świecy, dziś ani raz, nie strzelił dość równo pracował na niskich obrotach bez dymu.

    Czyli wracają do Tego co napisałeś, a ja podejrzewałem cewka jest niewłaściwa i przyczyną może być zbyt mała iskra?

    Teraz pytanie jaki kierunek obrać.

    1. Szukać cewki o niższej oporności uzwojenia pierwotnego, wymienić przerywacz i kondensator ?

    2. Kupić moduł od Skody Favorit i pozostawić tą cewkę? (wyprowadźcie mnie z błędu jeśli się mylę, ale zastosowanie modułu CDI Skody Favorit ( prosty moduł 4 przewody, dlatego ten wybrałem) powinno poprawić charakterystykę pracy?
    silnika przy wyższych obrotach? tu też pytanie, czy z przerywacza do modułu CDI bezpośrednio wpinam się pod "G" czyli oryginalnie wejście z rozdzielacza skody? Tam też jest przerywacz, ale nie wiem jakiego typu i czy podanie GND jest impulsem wyzwalającym moduł.? Rozebrałem ten moduł i wygląda na rozwinięty 6 tranzystorów i 7 jako końcowy stopień mocy BU921

    Silnik Kohler K321 - zaplon od chińskiego skutera.


    3. Budować własny układ na N-MOSFET'cie?


    Błażej

    Pierwsza sprawa zmienić przerwę na przerywaczu? Przerywać zamyka obwód GND do cewki trwa to mniej więcej jakieś 1/5 obrotu wału. coś tam mam regulować?, niby jest śruba na sprężynie, ale jeśli się nie mylę to ma to "zwierać", a nie być w pewnej odległości?

    Jak pisałem wyżej na teraz chcę uruchomić tak jak było fabrycznie. Na modyfikacje przyjdzie czas zimą Wówczas postaram się wykrzesać z tej jednostki jeszcze trochę życia.

    0
  • #10 24 Wrz 2012 18:33
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W skodzie nie ma zapłonu CDI. To elektroniczny tranzystorowy zapłon bateryjny.
    Jeśli Rycho T pisze, że w klasycznym układzie ma być 0.5 mm przerwy, to tak jest. Zmniejszyć ją możesz, jak zastosowujesz moduł zapłonowy. Jaki - tutaj masz szerokie pole do wyboru, wiele konstrukcji i gotowych już układów.
    Jeśli jednak już chcesz robić swój moduł, to na twoim miejscu całkiem zrezygnowałbym z przerywacza i przeszedł na zapłon bezstykowy (czujnik Halla, indukcyjny, opto - do wyboru).
    Jeśli jednak ma to być "w oryginale", to zastosuj cewkę z fiata 125p lub innego starego samochodu z klasycznym układem zapłonowym.
    Opcją jest jeszcze zrzucenie dotychczasowego układu i zastąpienie tego jakimś magnetem wraz z modułem (tutaj już CDI) z jakiegoś skutera. Tylko to wiąże się z przeróbkami mechanicznymi.
    Skoro pluje paliwem, to możliwe że dodatkowo coś jest nie tak z gaźnikiem.

    0
  • #11 24 Wrz 2012 21:24
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Błażej, a to dlaczego maiły by nastąpić przeróbki mechaniczne? do CDI nie potrzeba magneta. Wystarczy generator sinusoidalny i generator impulsów dla cewki WN, to można rozwiązać elektroniką. Na dobrą sprawę 45.000V można też bez cewki osiągnąć, na wysoko prądowych diodach z kondensatorami(kaskada Villard'a). Tylko że to by było pokaźnych rozmiarów. Przykładem są paralizatory, w zasadzie są to proste układy elektroniczne.

    Mój brak wiedzy, jest w zakresie - kiedy ma się pojawić i jak długo ma trwać iskra. Z tego co widzę po przerywaczu iskra jest 2 razy na obrót wału. Czy iskra ma trwać 1/5 obrotu bo tak długo trzyma przerywacz?

    Czy iskra ma być w całym zakresie kiedy przerywacz jest zamknięty do masy?
    czy tylko w chwili załączenia? Elektronicznie mogę iskrę wywołać wcześniej lub później mając dane o obrotach, i w ten sposób można tworzyć mały zestaw map, dla konkretnych obrotów i wychylenia przepustnicy gazu. To jest banalnie proste od strony elektroniczno - programowej.

    Jeszcze jedno spostrzeżenie, kiedy dodaje gazu w pierwszej chwili silnik dusi się i albo zgaśnie albo powoli wzrastają obroty dochodząc do około 2000 i dalej się nie kręci.

    Zapytam się o uwagę na cewce oryginalnej, teraz to zauważyłem. widnieje napis używać bez rezystora zewnętrznego !

    Silnik Kohler K321 - zaplon od chińskiego skutera.

    0
  • #12 24 Wrz 2012 21:41
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    PiotrEtenM500 napisał:
    do CDI nie potrzeba magneta.

    Oj. Zaczynasz niezdrowo kombinować. Jak to "niepotrzebne? Zapłon CDI ma DWIE cewki - ładującą i wyzwalającą. I koło ze stałymi magnesami. Dlatego nie potrzebuje do pracy akumulatora. I jest to rozwiązane tak, że wyzwolenie następuje w momencie zgromadzenia największej energii w kondensatorze. Zakładanie elektroniki generującej, zasilanej pewnie z akumulatora powoduje, że zapłon bezakumulatorowy traci sens.
    PiotrEtenM500 napisał:
    Z tego co widzę po przerywaczu iskra jest 2 razy na obrót wału

    Silnik czterosuw, tak? Więc iskra przypada raz na dwa OWK, ewentualnie raz na OWK jeśli to układ z iskrą traconą. Zależnie od tego, gdzie umocowany przerywacz - wał korbowy/wałek rozrządu.
    PiotrEtenM500 napisał:
    Czy iskra ma trwać 1/5 obrotu bo tak długo trzyma przerywacz

    PiotrEtenM500 napisał:
    Czy iskra ma być w całym zakresie kiedy przerywacz jest zamknięty do masy?

    PiotrEtenM500 napisał:
    czy tylko w chwili załączenia?

    Jak ty sobie wyobrażasz trwanie iskry przez określony czas w układzie zasilanym prądem stałym? Z czego miała by się indukować?
    Widać kompletny brak wiedzy w tym zakresie! Więc moja propozycja jest taka - NAJPIERW poczytaj sobie o podstawach działania klasycznych układów zapłonowych. Jest masa ciekawych materiałów. Na zachętę, zdziwię cię - iskra powstaje w momencie ROZWARCIA styków przerywacza. Czemu? O tym już poczytaj.

    0
  • #13 24 Wrz 2012 21:57
    gimak
    Poziom 36  

    PiotrEtenM500 napisał:
    Mój brak wiedzy, jest w zakresie - kiedy ma się pojawić i jak długo ma trwać iskra.

    W układach z przerywaczem przeskok iskry następuje w momencie rozwierania styków przerywacza i trwa do czasu rozładowania energii zgromadzonej w polu magnetycznym cewki, a przy zapłonie kondensatorowym energii w rozładowywanym kondensatorze. Moment rozwierania styków powinien nastąpić tuż przed górnym punktem zwrotnym tłoka podczas suwu sprężania (tzw wyprzedzenie zapłonu).

    0
  • #14 24 Wrz 2012 22:02
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Błażej napisał:

    Jak ty sobie wyobrażasz trwanie iskry przez określony czas w układzie zasilanym prądem stałym? Z czego miała by się indukować?
    Widać kompletny brak wiedzy w tym zakresie! Więc moja propozycja jest taka - NAJPIERW poczytaj sobie o podstawach działania klasycznych układów zapłonowych. Jest masa ciekawych materiałów. Na zachętę, zdziwię cię - iskra powstaje w momencie ROZWARCIA styków przerywacza. Czemu? O tym już poczytaj.


    W bardzo prosty i ultra tani sposób, stosują sterownie PWM, przerywacz ma być tylko wyznacznikiem kiedy ma się pojawić iskra.

    Obejrzyj film gdzie za pomocą układu NE555, najbardziej popularnego w śród początkujących adeptów elektroniki generuje się iskrę non stop.


    Link


    schemat elektroniczny

    Silnik Kohler K321 - zaplon od chińskiego skutera.

    cena elementów około 4zł

    stosując procesor wzrosło by to do około 12zł + układ stabilizacji napięcia 5V(przetwornica by pozbyć się szkodliwych zakłóceń) jakieś 15zł i oczywiście kilka wieczorów na "szkicowanie" map


    Ja tu bym zastosował m.kontroler do dodania map co jest równie banalnie prostą rzeczą. Więc nadal stawiam pytanie kiedy i jak długo ma trwać "łuk elektryczny"? w cały zakresie zamkniętego przerywacza na początku , końcu ? czy może ma się pojawiać jeszcze przed "zestykiem" ?

    0
  • #15 24 Wrz 2012 22:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    PiotrEtenM500 napisał:
    W bardzo prosty i ultra tani sposób, stosują sterownie PWM

    Co to ma wspólnego z samochodowym układem zapłonowym?
    PiotrEtenM500 napisał:
    Więc nadal stawiam pytanie kiedy i jak długo ma trwać "łuk elektryczny"?

    Odsyłam do lektury zasad działania układu zapłonowego. I lektury o poszczególnych fazach wyładowania.
    PiotrEtenM500 napisał:
    w cały zakresie zamkniętego przerywacza na początku , końcu ?

    Ponawiam pytanie - jak sobie wyobrażasz długotrwałe trwanie iskry w KLASYCZNYM układzie zapłonowym? I ponownie odsyłam do lektury.
    PiotrEtenM500 napisał:
    czy może ma się pojawiać jeszcze przed "zestykiem" ?

    Jak wyżej. I czytaj o wyprzedzeniu zapłonu w funkcji obrotów i obciążenia.

    0
  • #16 24 Wrz 2012 23:45
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    [quote="Błażej"]

    PiotrEtenM500 napisał:
    W bardzo prosty i ultra tani sposób, stosują sterownie PWM

    Co to ma wspólnego z samochodowym układem zapłonowym?
    PiotrEtenM500 napisał:
    Więc nadal stawiam pytanie kiedy i jak długo ma trwać "łuk elektryczny"?


    Zatem i ja odsyłam do lektury jednocześnie wskazuje ogólny zarys działania PWM. Link

    PWM ma odciążyć przerywać przez, który przepływa prąd w moim przypadku o wartości 7A (A - oznacza ampery), czyli nie mały powodując zużycie stycznika mechanicznego.
    Układ PWM sterowany procesorowo ma wpływ na długość generowanego łuku elektrycznego, łatwość adaptacji do klasycznego układu zapłonowego, po pozbyciu się kondensatora, możliwość przyśpieszenia pojawienia się łuku lub jego opóźnienie, lub może trwać tak długo jak będzie podawane napięcie stabilizowane ( elektrycy nazywają to z angielska DC) Bardziej wymowinie i prościej mozna to ująć, że stosując PWM uzyskujemy bardzo duża sprawność układu z wykorzystaniem potencjału transformatora ( cewki) do generowania WN, co ma bezpośrednie przełożenie na wielkość łuku elektrycznego.

    Raz jeszcze odsyłam do oglądnięcia filmu.
    Film prezentuje zastosowanie układu PWM i wpływ na wielkość iskry.

    Link


    Układy PWM są stosowane powszechnie w motoryzacji, IT, lotnictwie, marynarce, etc...

    Cytat:

    Odsyłam do lektury zasad działania układu zapłonowego. I lektury o poszczególnych fazach wyładowania.
    PiotrEtenM500 napisał:
    w cały zakresie zamkniętego przerywacza na początku , końcu ?

    Ponawiam pytanie - jak sobie wyobrażasz długotrwałe trwanie iskry w KLASYCZNYM układzie zapłonowym? I ponownie odsyłam do lektury.


    PiotrEtenM500 napisał:
    czy może ma się pojawiać jeszcze przed "zestykiem" ?

    Jak wyżej. I czytaj o wyprzedzeniu zapłonu w funkcji obrotów i obciążenia.


    Na wszystkie nurtujące Cię pytania znajdziesz odpowiedź w podstawach elektroniki na poziomie szkoły średniej. Bardzo edukacyjnym może się okazać lektura o Panu Nikola Tesli.

    Jeśli film prezentowany i schemat nie jest dla Ciebie wymowny, to niestety ale trzeba zacząć uczyć się elektroniki od podstaw. Dokładnie tak samo jak radzisz mi naukę podstaw zapłonu silników 4T.

    Zadałem pytanie wydaje mi się, że dość proste dla ludzi obeznanych z tematem - kiedy i jak długo ma trwać łuk elektryczny wykorzystując istniejący przerywać. Nie pytałem się, jak wygenerować iskrę i wzmocnić bo to jest do zrobienia przez ucznia szkoły podstawowej.

    0
  • #17 25 Wrz 2012 07:19
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 25 Wrz 2012 08:20
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Za pomoc jestem wdzięczy zarówno Tobie jak wszystkim, którzy tu coś wnieśli.
    Jako znający się na elektronice i niemający z nią problemów, prosiłem o pomoc w kwestiach mechaniczno elektrycznych. Staram się zrozumieć pewne mechanizmy zapłonu by w przyszłości nie zadawać banalnych pytań, które zapewne są takowymi dla Ciebie.

    Z wypowiedzi wnioskuję, że czas przez, który jest zwarty do GND przerywacz to czas rozładowania kondensator i wywołanie iskry po odpuszczeniu zwarcia.

    Czyli iskra w takim układzie "klasycznym" występuje 2x na obrót wału przez kilka milisekund i nie wykorzystuje w pełni potencjału cewki, pobierając gigantyczne ilości prądu.

    Teraz pytanie czy cewka, którą obecnie mam założoną od Skody Favorit po dołożeniu modułu zapłonowego od tego modelu poprawi sytuację?, przerywacz oczywiście pozostaje, pod niego podłączę moduł. Czyli zamiast rozdzielacza ze Skody funkcję wyznaczana punktu przejmuje przerywacz tu jest jeden cylinder wiec rozdzielacz jest nie potrzeby. To rozwiązanie jest proste dlatego o nie się pytam.

    Mając na uwadze pewne cech eksploatacyjne silnika Kohler K321 w przyszłości mam chęć się nieco z nim pobawić, ale nie jest to na dziś problem, zapewne do tematu wrócę zimą.

    Zazwyczaj irytującym jest odpowiadanie na pytanie "poszukaj w literaturze". Takie mądre stwierdzenia nic nie wnoszą do tematu za to śmiecą fora. Literatura owszem opiera się o pewne ogólne schematy, jednak nieoceniona jest wiedza praktyczna i doświadczenie ludzi, którzy już dawno temu wyważyli
    drzwi i można z tego korzystać. Reasumując jeśli znasz link do artykułów, podaj, chętnie się zapoznam bo jest to baza do przyszłej zabawy, bo widzę że to ciekawy temat.

    Ponieważ oryginalna cewa nadal nie dotarła, zamówiłem nową od Fiata 125 cena nie szokuje wiec pozwoliłem sobie na zakup i porównanie. Choć na pewno w miarę wolnego czasu spróbuję zbudować TCI, bo to łatwiejsze do kontrolowania od CDI, bynajmniej tak mi się wydaje z teoretycznego punktu widzenia na etapie obecnie zgromadzonej wiedzy. W TCI pomija się kondensator co powoduje bardzo szybkie ponowne wywołanie iskry czyli stosując odpowiednio szybki N-MOSFET i właściwe skalibrowany generator PWM uzyskać ciągły i bardzo silny łuk o określonym czasie i chwili wywołania.

    0
  • #19 25 Wrz 2012 09:28
    jack63
    Poziom 41  

    Linki do wiedzy musisz znaleźć sobie sam! Nikt nie będzie tego robił za ciebie. Wygodnictwo i postawa roszczeniowa nie jest ceniona na tym forum.
    Z literatury papierowej podpowiem tylko o panu Konopińskim. W jego książkach jest wszystko (no prawie) wytłumaczone. Poszukaj i poczytaj, bo dalej błądzisz!
    A ten upór z jakimś PWM to już zakrawa na totalne niezrozumienie zjawisk zachodzących w układzie zapłonowym. Z resztą dość prostych.
    Pisze po raz ostatni.
    Skup się na "mechanice". Przerywacz mechaniczny do wymiany prawie na 100%. Kondensator pewnie też. Cewkę zamówiłeś. Oby nie była niskorezystancyjna!

    Tak nawiasem mówiąc. Moduł TCI przy cewce poniżej 3 om (dla 12V) musi zawierać ogranicznik prądu - przy sterowaniu przerywaczem lub mieć mikroprocesor do ustalania czasu ładowania cewki prądem.
    PiotrEtenM500 napisał:

    Cytat:
    ...Jako znający się na elektronice i niemający z nią problemów, ..

    Ja (i nie tylko ja!) mam inne zdanie na ten temat. Abym go zmienił powinieneś uzasadnić moją radę napisaną wyżej.

    Zjawiska fizyczne występujące w układzie zapłonowym należą do PODSTAW elektroniki. Poczytaj o stanach nieustalonych w obwodzie z indukcyjnością.

    0
  • #20 25 Wrz 2012 20:41
    PiotrEtenM500
    Poziom 19  

    Dzięki Panowie za udzieloną pomoc, temat rozwiązany. Tak jak wcześniej pisałem, wykonałem ultra prosty układ sterowany Atmegą 8 jako baza do dalszej zabawy. Na razie AVR steruje zapłonem i to na dziś wystarczy. Wykonanie najprostszego PWMa z MOSFET'em IRF840 sterowany AVR'kiem rozwiązało problem iskry i niewchodzenia na obroty oraz dymienia, cewka pozostała od Skody.

    Rozwiązania mechaniczne są przeszłością, nie należy namawiać nikogo do uwsteczniania się, a zachęcać do nauki tego co aktualne i niezawodne.

    Raz jeszcze dzięki za naprowadzenie. szkoda tylko że zabrakło tu konstruktywnej debaty, bo liczyłem że są ludzi obeznani w temacie. Nie ma to jak przysiąść, pomyśleć i zrobić samemu.

    Temat rozwiązany zamykam.

    0
  • #21 25 Wrz 2012 21:06
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jakoś średnio wierzę, że zmotałeś coś takiego. Zamieść zdjęcia lub jeszcze lepiej film z pracy silnika.
    Dalej nie odpowiedziałeś na pytanie - po co ci ciągłe wyładowanie, skoro do zapłonu wystarczy jedna iskra. Tylko we właściwym momencie...

    0