Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAF XF 105 410 - CAN nie działa

grzegorzw5 24 Sep 2012 11:02 5856 13
  • #1
    grzegorzw5
    Level 11  
    witam
    mam problem z nie działajaca szyna CAN w samochodzie. Przy pomiarze omomierzem nie ma terminacji. Na szynie sa tylko błedy transmisji, nie ma prawidłowych komunikatów. Na tej szynie podłaczona jest skrzynia, adblue i silnik...
    Jak zrobiona jest terminacja w DAF?
  • #2
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    zalezy o ktorej CAN Network piszesz; czyli czy o V-CAN1 czy V-CAN2. Czy mówisz o zółtym z NIEBIESKIM, czy żółtym z CZERWONYM? Obydwie CAN Networks łączą ze sobą i sterownik silnika, I AdBlue ECU.
  • #3
    grzegorzw5
    Level 11  
    witam
    mam na myśli sieć CAN żólta wtyczka 56A przewody zółty i czarny
  • #4
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    żółty i czarny to jest EBS can i wiedzie do złącza (gniazdka ) EBS przyczepy.
    Ponadto Zółty i czarny jako EBS CAN jest także podciągnięty do modulatora osi tylnej.Rezystancja oporników końcowych wynosi 60 Ohm, i są one zlokalizowane w EBS ECU, w tylnym modulatorze oraz- w EBS ECU przyczepy, który jest traktowany jako hostile ECU (Nie wiem jak to przetłumaczyć na polski)

    Dodano po 12 [minuty]:

    grzegorzw5 wrote:
    nie ma terminacji
    grzegorzw5 wrote:
    Jak zrobiona jest terminacja w DAF?

    Nie rozumiem terminologii, jakiej urzywasz.terminacja to jest zakończenie.Chyba chodzi ci o REZYSTANCJĘ; z pewnością też szukasz gdzie są umiejscowione rezystory końcowe (Termination resistors)
  • #5
    grzegorzw5
    Level 11  
    dokładnie , mierzę rezystancje i nic, Zamiast meldunków mam błedy magistrali. Oczywiscie odłączony jest akumulator
  • #6
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    zmierz napięcia na CAN L i CAN High oczywiście przy podłączonym aku.Mierzysz między can a masą.Powinieneś mieć 2.4V na can Low i 2.6V na can high.
  • #7
    grzegorzw5
    Level 11  
    sprawdziłem
    napięcia mi pływają 5-8V
    masa jest ok
    pozdrawiam

    Dodano po 37 [minuty]:

    jeszcze uwaga - moduły takie jak VIC, skrzynia, AdBlue są sprawne...
  • #8
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Nie chodzi o to, zeby sprawdzic masę, tylko sprawdzic napięcie na can L i can H.Bedą lekko skakac, ale powinny oscylowac w zakresie 2.4 i 2.6 volt.
    odłącz EBS TRAILER CAN z EBS ECU i sprawdź jakie napięcia wychodzą z EBS ECU przy odłączonych przewodach od ECU.Przy podłączonych przewodach do EBS ECU powienieneś mieć na EBS TRAILER CAN 8V (1/3 Ubatt) na CAN Low i 16 volt (2/3 UBatt)na CAN High, a jeżeli masz inaczej, to masz gdzieś przebicie z zasilania do trailer can.
  • #9
    ArtexWL
    Level 9  
    Witam wszystkich,podepne się pod temat z pytankiem, otóż mam problem w trasie z blokowaniem kół, pomierzylem napięcie na wtyczce abs wychodzacej z auta do naczepy i dwoch pinach skacze napięcie między 6-9 v i 9-11volt,domyślam się że to linia Can.Kilka sterowników przestało się łączyć z programem diagnostycznym,takich jak EBS,Retarder,Skrzynia,ogólny chaos. Retarder działa pomimo wyjetego bezpiecznika. Poradzi ktoś co i gdzie pomierzyc? czy możliwe że sterownik Ebs robi takie zamieszanie?
  • #10
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Diagnostyka w DAFie jeżeli chodzi o EBS jest po CAN-ie (V-CAN 2) ale nie ma nic wspólnego z EBS-TRAILER-CAN, który jest jedyną otwartą magistralą CAN (bez rezystora końcowego). Napięcia we wtyczce przyczepy nie mają tu nic wspólnego z brakiem komunikacji z EBS ECU
  • #11
    serwis33
    Level 10  
    Po prostu rozpruj wiązkę do modułu AdBlue, oraz do silnika (w tych wiązkach jest V - CAN czerwono-żółty- podejrzewam, że znajdziesz przerwę. Pozdrawiam
  • #12
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    To jest kolego serwis33 XF105 a nie XF95 zatem są dwie magistrale V-CAN ("Vehicle CAN"): V-CAN2 (Niebieski & Zółty) oraz V-CAN1 (Czerwony & Żółty).

    VCAN1 łączy sterowniki: AGC-A (oraz ma wyjście w złączu diagnostycznym do AGC-A),selector gear AGC-A, EAS/EAS2, VIC-3, immobiliser, modulator AS Tronic, DMCI.

    V-CAN2 łączy sterowniki: tachograph, Adaptive Cruise Control, intarder EST-52/42, VIC-3, ABS-E2/EBS-2, DIP-4, DMCI, ECAS-4, BBM (body builder module), wyjścia na CAN distribution block ("złodziejka" magistrali V-CAN2).

    Jak łatwo można zauważyć, moduł VIC-3 jest CAN Gateway (czyli bramką CAN) który koordynuje komunikację pomiędzy głównymi magistralami CAN.

    Natomiast magistrale EBS-CAN, TRAILER-EBS-CAN czy VSC-CAN współpracujące z modułem EBS są magistralami lokalnymi (nie łączą innego większego sterownika aniżeli EBS). Przypadkiem szczególnym jest magistrala TRAILER-EBS-CAN która jest magistralą otwartą (bo przyczepa jest albo i nie) i napięcia w TRAILER-EBS-CAN a masą są inne niż gdziekolwiek indziej, i wynoszą 1/3 U_Batt (CAN Low) i 2/3 U_Batt (CAN High).
  • #13
    serwis33
    Level 10  
    Zgadzam się z Tobą całkowicie. Co jakiś czas zaglądam na forum i Twoje porady są naprawdę fachowe. Znam "topologię" CAN (nie lubię "naukowych" określeń), ale staram się udzielać jaj najbardziej praktycznych porad. Ostatnio miałem taki przypadek w 105 -CAN żółto czerwony idący do modułu silnika i do modułu AdBlue powodował brak odpalania silnika, Davie pokazywał, że chwilkę po włączeniu zapłonu V-CAN -y są OK, a kilka sekund później V-CAN 1 z AdBlue był NIE OK, a następnie V-CAN 2 silnika był NIE OK, kiedy wypiąłem wtyczkę z modułu AdBlue auto odpaliło.Pozdrawiam
  • #14
    ArtexWL
    Level 9  
    Witam ponownie,dziękuję za podpowiedzi,auto zniknęło za wschodnią granicą a wraz z nim i problem.