Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE

Omsi 25 Wrz 2012 17:29 7284 12
  • #1 25 Wrz 2012 17:29
    Omsi
    Poziom 7  

    Witam. Samochód Toyota rav 4 pierwszej generacji 94r. z silnikiem 3SFE 2.0 16V + GAZ sekwencja. Komputer wyrzuca cały czas błędy 21(sonda lambda lub jej obwód) i 25(skład mieszanki - zbyt uboga). Po skasowaniu pamięci komputera czy to poprzez bezpiecznik EFI (15A) czy odłączenie klemy z akumulatora pozostaje w dalszym ciągu błąd 21 a po przejechaniu paru km pojawia się również z powrotem błąd 25. Nie mam problemów z odpalaniem, silnik pracuje w miarę normalnie zarówno na PB jak i na gazie. Spalanie jednak wydaje się być o jakieś 1,5 l za duże. Jakiś miesiąc temu jak uruchomiłem samochód to zarówno jak i na PB i Gazie chcąc ruszyć silnik się mulił i szarpał, a po przejechaniu jakiś 2-3 km jakoś uspokajał i dało się jechać. Działo się przy każdej próbie uruchomienia silnika gdy był zimny lub nawet lekko ciepły i w zakresie do 3000 obr. Dodatkowo obroty silnika falowały. Wyczytałem na forum, że należy wyczyścić przepustnicę, silniczek krokowy, i zawór ICE. Szarpanie i mulenie zniknęło ale w dalszym ciągu pozostały falujące obroty czasami mniej lub bardziej. Stwierdziłem, że jak nie pomogły te działania to należałoby sprawdzić jakie błędy znajdują się w pamięci sterownika komputera. Tak więc komputer wyrzuca właśnie te błędy opisane prze zemnie na początku tego tematu. Wczoraj sprawdzałem sondę miernikiem. Sonda 4 przewodowa. Wyszło na to, że napięcie na grzałce sondy wynosi 12,60 V natomiast napięcie na pozostałych 2 kablach wynosi na biegu jałowym 5 mV czasami trzyma się w zakresie od 13,6 do 14,8 mV, na biegu jałowym przy 3000 obr. od 15,5 do 16,7 mV, podczas jazdy w zakresie od 30,. do nawet 200 mV. Czasami wskazania na mierniku były pokazywane z minusem czyli np - 45,6 mV. Wskazania na mierniku bardzo szybko się zmieniały jednak nie zawsze było to związane z zwiększeniem obrotów czy zrobieniem czegokolwiek. Wszystkie pomiary były zrobione na rozgrzanym silniku. Mam jeszcze pytanie związane z tym jaka w tym modelu jest sonda? Wiem tyle, że marki Denso ale różne źródła podają odmienne informacje. Proszę o pomoc was drodzy Użytkownicy, z góry dziękuje i pozdrawiam.

    0 12
  • #2 26 Wrz 2012 20:52
    car centre
    Poziom 18  

    Omsi napisał:
    Po skasowaniu pamięci komputera czy to poprzez bezpiecznik EFI (15A) czy odłączenie klemy z akumulatora pozostaje w dalszym ciągu błąd 21

    To jest dziwne. Masz na myśli że po wyjęciu i włożeniu bezpiecznika i przekręceniu zapłonu przed uruchinieniem silnika masz dalej ten błąd od razu?
    Jeśli tak to to nie jest sonda. Albo coś masz z okablowaniem sondy albo ze sterownikiem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Omsi napisał:
    Mam jeszcze pytanie związane z tym jaka w tym modelu jest sonda? Wiem tyle, że marki Denso ale różne źródła podają odmienne informacje.


    Wszystkie rav4 które widziałem miały sondę Denso w oryginale.

    0
  • #3 26 Wrz 2012 23:50
    Omsi
    Poziom 7  

    No właśnie jest tak jak piszesz kolego CAR CENTRE. Zaraz po skasowaniu błędu i odczytaniu pamięci sterownika ponownie wyrzuca błąd 21. Z okablowaniem to nie wiem jak tam jest bo idzie dalej cała wiązka zaraz po gnieździe w które jest wpinana wtyczka od sondy. Czy na gołym gnieździe które idzie dalej w kierunku komputera sprawdzając, czy obwód jest zamknięty czy otwarty jaki powinienem uzyskać odczyt? Otwarty cy zamknięty? Może masz jeszcze jakieś inne sugestie co należało by sprawdzić?

    Czy pomimo tych odczytów z sondy może ona być uszkodzona?

    0
  • #4 30 Wrz 2012 12:01
    Omsi
    Poziom 7  

    Poszukuje schematu wiązki sondy lambda która jest podłączona do reszty okablowania. Zwracam się z prośbą do kogoś kto ma taki schemat, który mógłby mi go użyczyć.

    0
  • #5 30 Wrz 2012 15:56
    car centre
    Poziom 18  

    Tam są różne sterowniki do 3s-fe. Wtyki takie same są a w sterowniku są różnice. Mam tu dwa schematy do 3s-fe, jeden do manuala drugi do automatu ale to może żaden z nich nie jest do twojej ravki.
    Tak na marginesie.... stało ci się to nagle czy tak kupiłeś auto z tym problemem? Innymi słowy: może ktoś włożył sterownik nie od tej ravki....

    Najlepiej przedzwoń kable miernikiem od sondy do sterownika i zobaczysz gdzie wchodzą. Wtedy napisz na forum co tam ci wyszło i zobaczymy. Nie zapomnij akumulator odłączyć przed zabawą z przedzwonieniem kabli.

    Po twoim opisie mi się wydaje, że masz nie ten sterownik ale to spekulacja tylko.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Daj numer VIN i wszystkie numery z plakietki na grodzi i numery sterownika daj. Może uda mi się ustalić czy masz sterownik do właściwy.

    0
  • #6 30 Wrz 2012 20:07
    Omsi
    Poziom 7  

    Moja rav 4 ma manualną skrzynie biegów. Dlaczego najpierw należy odłączyć kable od aku przed sprawdzaniem kabli? Wczoraj oglądałem wiązkę która idzie idzie od komputera i w która jest wpięta sonda a następnie która to wiązka idzie to komory silnika. Ogółem powiem tak że ktoś chyba nieźle rzeźbił w tych kablach bo jest porobionych wiele jakiś mostków i owiniętych po prostu zwykłą taśmą izolacyjną. Zauważyłem również jedną rzecz a mianowicie to, że jeden z kabli który idzie od wtyczki sondy tak z 4 cm powyżej tej sondy ma kolejny kabel który jest ekranowany. i właśnie ten od sondy wchodzi w ten ekran ale pomimo tego ekranu idą tam jakieś żyły i one właśnie kończą się jakieś 4 cm przed kostką nie dochodząc do niej. A ten ekranowany kabel idzie do jakiejś kostki w której mostkuje się z 7-8 innymi przewodami. Dlatego właśnie chciałem zerknąć na jakiś schemat jak to powinno wyglądać. Jutro wrzucę zdjęcia tych kabli i podam numery o których mówiłeś.

    Dziękuję Ci car centre za Twoje dotychczasowe odpowiedzi i Twój czas poświęcony na pomoc w rozwiązaniu tego problemu.

    0
  • #7 30 Wrz 2012 21:53
    Kagetora
    Poziom 16  

    sprawdź oporność na białych przewodach sondy - ile?
    ---//--- podciśnienia na silniku i map sensor
    być może problemem jest wcinka instalacji gazowej w sondę - odłącz i sprawdź

    0
  • #8 01 Paź 2012 00:35
    car centre
    Poziom 18  

    W twojej ravce chyba na B6 ci powinien wchodzic sygnał z sondy (0-1V) a A11 załącza masę do sterowania grzałką. Wtyk A 26pinów, B to ten po środku.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Omsi napisał:
    Dlaczego najpierw należy odłączyć kable od aku przed sprawdzaniem kabli?


    Napięcia możesz sprawdzać przy podłączonym ale rezystencje (przejścia) na odłączonym.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Omsi napisał:
    ten ekranowany kabel idzie do jakiejś kostki w której mostkuje się z 7-8 innymi przewodami.


    To być może jest zasilanie grzałki albo samej sondy i mostkuje się bo wspólnie zasila ten obwód inne komponenty (tak przynajmniej jest w 4E-FE).

    Dodano po 5 [minuty]:

    Omsi napisał:
    Zauważyłem również jedną rzecz a mianowicie to, że jeden z kabli który idzie od wtyczki sondy tak z 4 cm powyżej tej sondy ma kolejny kabel który jest ekranowany. i właśnie ten od sondy wchodzi w ten ekran ale pomimo tego ekranu idą tam jakieś żyły i one właśnie kończą się jakieś 4 cm przed kostką nie dochodząc do niej. .


    To zobacz skąd wychodzą te kończące się kable to może coś się wyjaśni

    Dodano po 7 [minuty]:

    Kagetora napisał:

    być może problemem jest wcinka instalacji gazowej w sondę - odłącz i sprawdź

    A no właśnie, zapomniałem że ty masz tam LPG.... Pewnie od tego co kolega Kegatora pisze pwinieneś zacząć....

    0
  • #9 05 Paź 2012 17:14
    Omsi
    Poziom 7  





    Witam ponownie. Ostatnio wybrałem się do gazownika który zakładał instalacje do mojej rav 4. Mówiliście ze mogło być coś namieszane przy podłączaniu sondy do komputera instalacji LPG. Otóż Pan z Elpigaz powiedział, że w moim samochodzie sonda lambda nie jest podłączona do komputera instalacji gazowej oraz ze jest to niepotrzebne ponieważ instalacja gazowa bierze odczyty z wtrysków benzyny następnie przelicza sobie to w jakiś sposób następnie ustalając odpowiednią dawkę wtrysku gazu. Zapytałem również czy taki brak podłączenia ma wpływ na działanie sondy i gazownik stwierdził, że nie ale trzeba zaznaczyć, że spaliny LPG są inne niż PB więc sonda może działać z opóźnieniem - nie wiem jak to rozumieć. Powiedziałem również, że wyskakuje mi ten błąd 25 (skład mieszanki-zbyt uboga)Tak więc podłączyli kompa pod instalację i zmienili parametry. Powiedział mi tez, że na niskich obrotach na mapach jest ustawiona trochę jak by bogata mieszanka, a na wyższych niby normalnie ,że za to pewnie pod obciążeniem pewnie miał za małą więc zmienił parametry. Wróciłem do domu skasowałem pamięć błędów. Rano pojechałem do pracy, wróciłem po niej do domu i sprawdziłem błędy. Okazało się, że komputer pokazuje błąd 21, a ten 25 zniknął. I tu moje pytanie. Czy to znaczy, że sonda działa? A pro po mierzenia oporności na na białym kablu i odłączonym aku. Brak jakiegokolwiek odczytu i oporu chyba, że źle mierzę (zarówno na białym kablu i innych). Natomiast na podłączonym aku pokazało odczyt. W rożnych ustawieniach miernika na Ohmach pokazywało rożne odczyty. Były też takie które pokazały się takie same tylko z różną dokładnością. Np. ustawieniu miernika na opcji 20 M pokazało odczyt 0,35 Ω. Poza tym wróciły chwilowe falowania obrotów. Czyli np. dojeżdżam do krzyżówki wyrzucam na luz samochód się toczy, a obroty falują pomiędzy 800 a 1200 obr. Po paru sekundach ustają. Występuje to nie zawsze. Dziś dodaję zdjęcia wiązki kabli które idą do kompa i tych twórczych mostków i połączeń przy wtyczkach. Poniżej podaje również nr. VIN i nr komputera, o który pytał jeden z kolegów wypowiadających się w tym temacie.

    nr. VIN: JT171SC1000033576
    nr. komputera: 89661-42050 (211000-1620) 12V


    Powiem wam, że po tym całym grzebaniu przy kablach mam wrażenie że zaczął więcej palić. A może to spowodowane jest zmiana parametrów przez gazownika? Choć mówił, że to nie ma dużego wpływu na spalanie.

    Kagetora napisał:

    ---//--- podciśnienia na silniku i map sensor
    - jak zrobić pomiar tego drugiego i gdzie tego szukać?

    Dzięki drodzy koledzy za dotychczasową pomoc.

    Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE

    0
  • #10 05 Paź 2012 22:09
    car centre
    Poziom 18  

    Omsi napisał:

    nr. VIN: JT171SC1000033576
    nr. komputera: 89661-42050 (211000-1620) 12V

    Jak masz jeden z poniższych numerów na plakietce na grodzi w drugiej linijce pod numerem VIN to sterownik jest ten co trzeba. Jeden z takich numerów powinieneś mieć:
    SXA10L-AZMGKW
    SXA10R-AZMGKW

    Dodano po 28 [minuty]:

    Omsi napisał:
    Dziś dodaję zdjęcia wiązki kabli które idą do kompa i tych twórczych mostków i połączeń przy wtyczkach.


    Te mostki owinięte czarną szeroką taśmą to niestety są fabryczne mostki. Jak zdejmiesz tą taśmę izolacyjną to zobaczysz fabryczne zaciski mostkujące.

    Na czwartym zdjęciu ten biały kabel który się urywa i się kończy nagle przed wtyczką to jest bodajże osłona przeciwzakłóceniowa i to tak jest tam że on się nagle kończy przed wtyczką do niej już nie dochodząc i tak ma niestety być. On w tym miejscu gdzie się kończy jest owinięty bodajże szeroką taśmą izolacyjną - tam chyba nawet na zdjęciu ją widzę.... zerwałeś ją i leży na podłodze, nie?

    Natomiast żółta taśma izolacyjna nie jest oryginalna.

    Jeśli chodzi o te kable poowijane na długich odcinkach wąską czarną taśmą to nie pamiętam jak to z tym jest ale jest prawdopodobne że to jest oryginalna taśma izolacyjna i tak to zostało zrobione fabrycznie

    Dodano po 13 [minuty]:

    Odnośnie tych mostków to jedyne co możesz zrobić to odwiń tą żółtą taśmę i zobacz tylko czy zaciski mostkujące masz oryginalne. Najprawdopodobniej wszystkie połączenia wokół sterownika masz w porządku a obecność nieoryginalnej żółtej taśmy pewnie spowodowana jest tym że kogoś kiedyś już ciekawiło co znajduje się pod tymi taśmami a później zawinął to spowrotem poprostu żółtą taśmą. I to wszystko.

    Myślę że wszystkie twoje problemy wynikają jednak z instalacji gazowej. Pojeździj parę dni na benzynie i zobaczysz czy problemy bedą się pojawiać.

    0
  • #11 14 Paź 2012 14:15
    Omsi
    Poziom 7  

    Ostatnio drodzy koledzy pewien mechanik poradził mi sprawdzić gniazdo w które jest wpinana sonda, zwykłą żarówką 12 V. Okazało się że kabel czerwono-czarny jest plusem (po podłączeniu do niego żarówki i dotknięciu do masy żarówka świeci), kabel różowo-czarny i brązowy jest masą (po podłączeniu do niego żarówki i dotknięciu do nich kabla czerwono-czarnego żarówka świeci. Natomiast czarny ekranowany kabel nie jest ani masą ani plusem wydaje mi się że jest to sygnał zwrotny z sondy. Co ciekawe po podłączeniu żarówki do kabla czerwono-czarnego i czarnego ekranowanego kabla silnik samochodu wchodzi na wyższe obroty rak od 1500-1700 obr. (ciekawi mnie dlaczego tak jest?) Nie wiem czy wspominałem o tym ale sprawdziłem miernikiem wszystkie przewody idące od wtyczki gdzie jest podłączona sonda i mają one przejście. Odciąłem nawet obydwie wtyczki i podłączyłem bezpośrednio i nadal wyskakiwał błąd 21 o którym była mowa już wcześniej. Z tego co dalej ustaliłem to po zmianie parametrów mieszanki przez gazownika przez jakiś czas nie wyskakiwał błąd 25 ale teraz powrócił a jak się odpali samochód to czuć benzyną a jak przełączy się na gaż to gazem więc chyba sonda umiera i daje błędne odczyty. Jak myślicie Panowie? Czy po tym co opisałem można uznać, że okablowanie wokół sterownika jest ok i to co idzie do wtyczki w która wpina się sonda a winę za te wszystkie objawy przypisywać sondzie lambda? Pozdrawiam i dziękuję za kolejne odpowiedzi.

    Toyota Rav 4 - Kod błędu 21 i 25 silnik 3SFE

    0
  • #12 14 Paź 2012 16:47
    damdam

    Poziom 32  

    Ja myślę, że za chwilę tą żarówką usadzisz ECU. daj to zrobić komuś kto ma pojęcie o elektronice.

    0
  • #13 17 Paź 2012 20:49
    Kagetora
    Poziom 16  

    Nie obraź się - ale narobisz sobie kłopotu przez brak podstaw

    Co do opisanych przez Ciebie objawów:
    Pomijając błędy i kombinacje z sondą, proponuję sprawdzić luzy zaworowe (regulacja na płytkach) i zawór wolnych obrotów (pod przepustnicą)

    Sprawa z sondą:
    sonda 4 przewodowa- zasilanie do sprawdzenia w gnieździe w miejscu białych przewodów (12v po stacyjce), na odpiętej sondzie białe przewody zmierzyć oporność (zakres ok.20 Ohm)

    1
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo