Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pojazd elektryczny na bazie gokarta ale inny niz wszystkie.

Michaellus 25 Wrz 2012 22:11 2388 12
  • #1 25 Wrz 2012 22:11
    Michaellus
    Poziom 8  

    Witam.
    Noszę się z zamiarem zrobienia gokarta elektrycznego z zawieszeniem.


    Lub inne podwozia dłuższe niż normalne gokarty. Dlaczego dłuższy? Mam pewien pomysł by w celu ograniczenia oporów toczenia zastosować koła rowerowe. Mogą być o szerszych obręczach, z tym że opony o bieżniku przystosowanym na asfalt. Porządne piasty nie jakies byle co. Zawieszenie raczej jak najporstrze byle było ale to bedę myślał jak bede musiał przeznaczyć moc silnika z wałka na piaste i wogóle zamontowanie tejże piasty kół.
    Mam problem z dostępem elektronarzędzi dlatego nie będę robił własnej ramy. Musze bazować na tym co jest dostępne w handlu.
    Napęd elektryczny składający się z dwóch silników chciałbym zastosować taki:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19...Max_100cc_Size_Brushless_Outrunner_Motor.html

    Dlaczego dwa takie? Silnik moze i ma dużo mocy. Martwie sie tym, że może mieć mały moment obrotowy. Zastosowanie dwóch takich powinno rozwiązać problem. Tak czy siak będzie to lepiej pod względem zawieszenia i przeniesienia napędu.
    Regulator obrotów w ilości sztuk 2:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10...gy_Monster_2000_200A_4_12S_Brushless_ESC.html
    Tutaj nie wiem czy taki będzie właściwy z powodu takiego, że samoróbka powinna wyjść taniej. Jeśli macie dostęp do sterowników silnków bldc to bardzo proszę o link.
    Akumulatory(10szt 2x po 5 równolegle)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14...y_nano_tech_5000mah_10S_45_90C_Lipo_Pack.html
    Nie mam pewności czy taka ilość wystarczy. Jaki da to zasięg i prędkość gokarta. Tutaj zwracam się do was z wielką prośbą o podanie wzorów na obliczenie strat w tym typie akumulatorów i pozniej realny zasieg i jaka ilość akumulatorów jest potrzebna na dany zasięg.
    Jakie wymagania chce spełnić?
    - Ma pokonać 2x 26km dziennie na jednym ładowaniu - dojazd na uczelnie.
    - prędkość najlepiej regulowana w sposób np. mechaniczny poprzez przekładnie bym mógł miec jakąś możliwość zmiany gdy się okaze zbyt wolny/szybki. ale jak największa minimum 60km/h ( 80 byłoby marzeniem).
    Projekt warty uwagi i drogi ale uważam że jako taki odmieniec z chęcią popracuje za granicą by mnie było na niego stać i przy waszej pomocy go postaram się zrobić.

  • #2 25 Wrz 2012 23:40
    2077864
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 26 Wrz 2012 02:18
    wichurewicz
    Poziom 24  

    Michaellus napisał:
    Jakie wymagania chce spełnić?
    - Ma pokonać 2x 26km dziennie na jednym ładowaniu - dojazd na uczelnie.
    - prędkość najlepiej regulowana w sposób np. mechaniczny poprzez przekładnie bym mógł miec jakąś możliwość zmiany gdy się okaze zbyt wolny/szybki. ale jak największa minimum 60km/h ( 80 byłoby marzeniem).

    Jaki masz pomysł na rejestrację i przejście przeglądu technicznego takim pojazdem? Bo jest to obowiązkowe, jeśli zamierzasz wyjechać tym na publiczne drogi z taką prędkością.

    Koła rowerowe raczej nie utrzymają obciążeń ramy, akumulatorów i przenoszenia napędu z tych silników.

  • #4 26 Wrz 2012 10:08
    Michaellus
    Poziom 8  

    Co do akumulatorow. Jak jest z wartoscia 1kwh. Nie wiem jak to rozumiec i jak wyliczyc. Ile musialbym miec tych aku zeby sprostac moim wymaganiom?

    Co do kol: tez mysle ze moze byc problem ale jesli zastosowac porzadne wzmacniane i szersze to powinno to sobie dac rade. Jakie inne zastosowac kola? Ogolnie chcialem zeby ten wozek wazyl jak najmniej. Dziekuje za rady. Napiszcie czy takie silniki maja sens i te akumulatory.

    Edit:Rejestrowac mysle na motorower. Skoro autka spalinowe o pojemnosci 50cm sa na motorower rejestrowany no to taki gokart tez powinien. Swiatla, kierunki nawet karoseria z polikarbonatu.

  • #5 26 Wrz 2012 18:39
    cirrostrato
    Poziom 36  

    Michaellus napisał:
    Rejestrowac mysle na motorower. Skoro autka spalinowe o pojemnosci 50cm sa na motorower rejestrowany no to taki gokart tez powinien. Swiatla, kierunki nawet karoseria z polikarbonatu.
    Podejdź do wydziału komunikacji i zorientuj się, jakie wymogi MUSISZ spełnić aby w ogóle myśleć o próbie rejestracji, ty na początku piszesz, że masz słaby dostęp do elektronarzędzi, nie ośmieszaj się, na pracę dyplomowa taki temat się nadaje a tam na brak narzędzi nie narzekają, ty masz nawet problem z oszacowaniem mocy potrzebnej do zasilania swojego wymarzonego pojazdu nie mówiąc już o dalszym działaniu. Ale możesz zrobić jakiegoś cudaka i po podwórku pojeździć, na drogę legalnie nie dasz rady wyjechać. Jest sposób: ostatnio syn w Norwegii jeździł samochodzikiem ,,fabrycznym'' (czyli nie samoróbka) dwumiejscowym, z silniczkiem spalinowym 50cm, karoseria dość delikatna z tworzywa a całość lekka, według jego relacji na krótkie dystanse cudo, silniczek dość żwawy i wchodził na obroty całkiem ładnie choć przyspieszał bez jakiegoś szału, podobno nie wymagane prawo jazdy. Zarób i kup takie autko, to realne.

  • #6 27 Wrz 2012 07:47
    Michaellus
    Poziom 8  

    Chodziło mi o to by było to elektryczne auto. Spalinowe autka jak przytoczyłeś są wbrew pozorom bardzo drogie. Mogłoby być podobnej cenie a eksploatacja wiadomo będzie spalinowego droższa. No i przede wszystkim: spalinowe autka powoli sie polsce pojawiają- elektrycznym nie ma wcale ( no może w wielkich miastach jak warszawa).

  • #7 27 Wrz 2012 19:45
    Michaellus
    Poziom 8  

    Piszę posta pod swoim postem ponieważ wznoszę coś nowego.

    .sk napisał:
    Bateryjki zmieszczą raptem <1kWh...

    Według mnie to nieprawda. Zaczerpnąłem wiedzy na temat wykorzystania właściwego wzoru by obliczyć właśnie tą wartość i już wszystko rozpisuje
    Kw/h można obliczyć ze wzoru P= U*I, w tym przypadku kw/h=V*A, gdzie:
    -kw/h no to wiadomo wynik zdziałania
    - V- w tym przypadku 37V
    - A- prąd oddany przez aku. W tym przypadku max ciągły prąd ( niby praktycznie*)
    dwóch pakietów o napięciu 37V i pojemności 25Ah każdy, co nam daje 225A z każdego pakietu max ciągłego prądu. Z kąd wzięłem tą liczbe? Akumulatory wszelkiego rodzaju mają swoją wydajność prądową. Oznacza się ona literą C. Jako, że w moim projekcie chce użyć nowej technologii akumulatorów to te mają 45C ciągły i 90C chwilowy. Ogólnie te aku sa używane w modelarstwie gdzie takie prądy jak ponad 200A to normalka ( sam mam w autku regulator obrotów który może 300A ciągłego na fazę silnika dać przy napięciu 7.4V i to jest zwykły) i akumulatory muszą to sprostać. Też nie kosztują 20zł jak jakieś nędzne żelówki... Tak więc mnożymy 37*225= 8,325 kW/h na silnik.
    Myślę że starczy. A, każdy silnik będzie miał ok. max moc 6720W i tyle powinno być na wale silnika.
    *W praktyce tak różowo nigdy nie ma a to z powodu chociażby charakterystyki rozładowania, rezystancji wew, itp. Dlatego w pierwszym poscie prosiłem o więcej informacji - dokładnie wzory na to żeby policzyc ile faktycznie taki aku potrafi oddać pradu bez jego zniszczenia bądź zmniejszenia żywotności ( pod tym wgledem lipole sa bardzo czułe na przeciążenia czy nadmierne rozładowania).

  • #8 27 Wrz 2012 19:54
    arti13
    Poziom 32  

    Kol. Michaellus błędnie liczysz. To, że pakiet może dać prąd 45C to jest jedno. Jednak jeśli będziemy pobierali prąd 45C z danej baterii to czas jaki taki prąd możemy pobrać zmaleje do około minuty. Prąd ciągły pobierany przez godzinę z tak stworzonego pakietu jak Autor piszę w 1 poście wynosi teoretycznie 25A, przy napięciu 37V. W praktyce czas się nieco skróci tym samym maksymalny prąd jakim dysponuje taki pakiet także ulegnie zmniejszeniu jeśli czas poboru, czyli jedna godzina, pozostanie taki sam. Tym samym moc na wale wyniesie około 750W. Oczywiście moc chwilową można zwiększyć, jednak wtedy zmniejszeniu ulega czas użytkowania.
    Pozdrawiam

  • #9 27 Wrz 2012 22:04
    Michaellus
    Poziom 8  

    Wytłumacz mi proszę dlaczego zmaleje do minuty czas uzytkowania. Mi nie chodzi o kłótnie tylko chce poszerzyc wiedzę w tym zakresie.

    Edit: Jaka wydajność prądowa tych aku wystarczy? Mają miec jeszcze wiecej czy może byc mniejsza wydajnosc grunt zeby wieksza pojemność miały?

  • #10 27 Wrz 2012 22:55
    2077864
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 28 Wrz 2012 13:41
    Michaellus
    Poziom 8  

    No szkoda że to tak lipnie wychodzi. Wtakim razie musiałbym zwiększyc ilosc akumulatorów by zwiekszyc pojemnosc.
    Tak dla upewnienia: Zwiększenie wydajności prądowej np. do 65C bo takie też sa aku do kupienie nic tu nie dadzą?

  • #12 28 Wrz 2012 15:21
    arti13
    Poziom 32  

    Wydajność prądowa to tak jakby oznacza jak szybko możesz pobrać zgromadzoną energię. Jeśli chodzi Ci o czas pracy/ zasięg tego pojazdu patrz na pojemność.
    Pozdrawiam

  • #13 28 Wrz 2012 18:53
    Michaellus
    Poziom 8  

    W takim jakim razie jaki typ akumulatorów proponujesz? Zależy mi na tym żeby nie był ten wózek robiony na technologii z przed 20lat...