Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hyundai Lantra J2 - Nowy alternator i nagły brak ładowania, nie działa kontrolka

-KrZySieK- 25 Wrz 2012 23:41 7611 35
  • #1 25 Wrz 2012 23:41
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Witam. Założyłem nowy alternator. Chwilę pochodził, zmierzyłem napięcie - 14.5V. Przegazowałem kilka razy i już zbieram się a tu nagle jeszcze raz mierzę i mam 12V. Kurcze gaszę silnik, zapłon - a tu nie ma kontrolki ładowania wogóle. Podłączam pod stary alternator aby przynajmniej sprawdzić kontrolkę a tu - nic - zero. Długo się nie zastanawiając - próba po nitce do kłębka. Wszystkie połączenia ok. Bezpieczniki też. Kabel B+ główny alternatora ma bezpośrednie podłączenie pod + akumulatora i ciągłość. Na wtyczce do alternatora mam jakieś 11V. Ze cztery razy poprawiałem podłączenie do kostki tej wtyczki i dalej nic.
    O co chodzi i dlaczego nie działa i co się stało ? Poniżej zamieszczam schemat. Nowy alternator podziałał i padł ? Ale, aż tak że kontrolki nawet nie ma ? Jeśli tak to dlaczego z drugim alternatorem jest to samo ? A miał ładowanie ale już łożyska na wykończeniu.
    Co sprawdzić albo jak podłączyć go tzw na krótko aby pominąć kontrolkę etc. aby go tylko wzbudzić i wtedy powinien zacząć ładować ? Na krótko dać + na kabel wtyczki czerwony i masę na biały ?

    Hyundai Lantra J2 - Nowy alternator i nagły brak ładowania, nie działa kontrolka

    0 29
  • #2 26 Wrz 2012 00:18
    Bartek890130
    Poziom 13  

    Napisz dokładnie jaki masz model alternatora, bo najważniejszego nie napisałeś.

    0
  • #3 26 Wrz 2012 00:19
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Poprzedni oryginalny to mando 190058 a obecnie mam wsadzony HC czy też Hella JA994 IR oba 14V 90A

    Pytanie też czy przez spaloną żarówkę kontrolki w zegarach (tak zakładam na przykład) mogę nie mieć ładowania ? Zwłaszcza w takiej konfiguracji jak na schemacie.
    Bezpieczniki 9 i 10 i ten 20A oraz 100A alternatora są ok. Jak mierzyłem napięcie między wtyczką a plusem wzbudzenia i plusem B (z odpiętą wtyczką wiadomo) to napięcie jest.
    Sprawdzałem też ten PRE-Excitation resistor testem diody i w jedną jest przejście a w drugą nie ma więc zakładam że jest ok i na tym elemencie jest przejście.
    Czy w razie ewentualnej zwory poleciałby którykolwiek bezpiecznik zanim by altek dostał ? nIC TAKIEGO nie zauważyłem i wszystko działa - oprócz ładowania, ale ewidentnie śmierdzi mi tutaj awarią alternatora - a pochodził chyba z 5 minut - potem zapodałem test włączania wszystkiego po kolei i patrzyłem jak wygląda napięcie ładowania było ok. Potem przetestowałem jeszcze raz i blado - nagle 12V zostało. Zgasiłem auto - daję zapłon a tu wszystkie kontrolki są oprócz ładowania.
    Jak sprawdzić tą kontrolkę bez demontowania zegarów specjalnie ???
    Plus na bezpiecznik 10 i masa na wtyczkę L ?

    0
  • #4 26 Wrz 2012 04:45
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    -KrZySieK- napisał:
    Plus na bezpiecznik 10 i masa na wtyczkę L ?
    Plus na bezpieczniku ma być, po zapłonie a masa na wtyczkę L i kontrolka ma świecić. Jak nie świeci, zobacz, na schemacie widać jeszcze jakąś kostkę po drodze do licznika.

    0
  • #5 26 Wrz 2012 07:38
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    OK posprawdzam dzisiaj kontrolkę i ciągłość wszystkich kabli. Kontrolka sprawdzana po podaniu masy na wtyczkę L da już ciągłość do samego licznika, reszta kabli i połączeń jest w dogodnych miejscach.
    Pytania - czy awaria kontrolki może powodować w moim przypadku zanik ładowania ?
    Czy tak jak z nazwy - służy ona tylko do informacji ?
    Co to jest ten Pre-excitate resistor z diodą w szeregu ?
    Czy jeśli podam na krótko minus na wtyczkę L to po odpaleniu alternator powinien się wzbudzić i dać ładowanie ?

    0
  • #6 26 Wrz 2012 10:32
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Jak dasz masę na przewód od kontrolki to powinna świecić,natomiast na zacisk L alternatora podaj + to powinien się zwbudzić .Ile jest zacisków na alternatorze oprócz tego L.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Masz na zacisku S plusa jak podpowiada kolega wcześniej.

    0
  • #7 26 Wrz 2012 21:02
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Są trzy tak jak na schemacie.
    S i L we wtyczce i B+

    Czyli na przewód we wtyczce L dać masę i ma kontrolka świecić. I dać na krótko na S alternatora i powinno być ładowanie na akumulatorze - czyli jeśli jest sprawny to powinien się wzbudzić - oczywiście po odpaleniu silnika.

    Kolego napisałeś chyba odwrotnie - na S jest plus ale żeby wzbudzić to też dać na L ? tam gdzie idzie kontrolka ? tzn. masa kontrolki ?

    //DODANO 26.09.2012 20:58//

    Więc tak: jest kiepsko.
    Zwarłem do masy we wtyczce linię L z kontrolką i kontrolka działa. Cała linia na bezpieczniku 10 i za nim jest ok. Sprawdziłem linię ze wstępnym wzbudzeniem alternatora za bezpiecznikiem 9. Układ rezystor - dioda jest ok (przejście w jedną stronę i opór około 700 Ohm). Od wtyczki (Linia L) do bezpiecznika 10 jest ciągłość ale ograniczona układem rezystor-dioda. Czyli tak jak powinno.
    Główne linie B+ od alternatora do bezpiecznika i z anim do + aku jest ok i jest napięcie względem masy. Tak samo linia S. Przed i za bezpiecznikiem 20A. Bezpiecznik sprawny - sprawdzany nie tylko wzrokowo ale i multimetrem.

    Oznacza to jedno - kłopot z alternatorem
    Napewno coś się stało na linii zacisk L a masa - bo świeciła by się kontrolka. No i ze wzbudzeniem - czyli linia S. Co za to odpowiada ? Diody wzbudzenia ? To te w mostku ? Zakładam, że uzwojenie jest ok. Pozostaje rozebrać i sprawdzić diody - dobrze myślę ?

    I najważniejsze - dlaczego i z jakiego powodu by padły ?

    0
  • #8 26 Wrz 2012 21:07
    nikusert
    Poziom 38  

    Żeby sprawdzić kontrolkę czy świeci podajesz minus na zacisk L kostki instalacji.Jeżeli świeci sprawdź ,czy na zacisku S tej kostki jest jest napięcie po kluczyku.Jeżeli jest wszystko O.K. podepnij wtyczkę do alternatora.Alternator powinien się wzbudzić,jeżeli nie zadziała to jednak coś z alternatorem.

    0
  • #9 26 Wrz 2012 21:23
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Na to wychodzi bo jak mówię wszystko jest ok - każda linia i element a alternator się nie wzbudza. Jako że sam pozbawiłem się gwarancji - montaż w warsztacie elektromechanicznym - (:( - pytanie co się mogło zepsuć i dlaczego ? Biorąc pod uwagę że kontrolka się nie świeci. Regulator ? Ale dlaczego ?
    Test był ok - odpalam - mam 14,5V ładowania - dałem czas, żeby się zagrzał. Zacząłem kolejno włączać po kolei odbiorniki - światła, ogrzewanie, klimatyzacja - ładowanie spadło do 13,5 - 13,7V. Zrobiłem ze dwie przegazówki lekkie i za chwilę sprawdzam napięcie a tu brak ładowania - 12,5V.
    Posiadam starszy sprawny alternator o tych samych parametrach - jedyne co to już padające łożyska.

    Problem jest dosyć chyba prosty. Trzeba wymontować regulator napięcia i to on może być odpowiedzialny za tą całą sprawę ale czemu akurat poleciał to niewiem.

    Hyundai Lantra J2 - Nowy alternator i nagły brak ładowania, nie działa kontrolka Hyundai Lantra J2 - Nowy alternator i nagły brak ładowania, nie działa kontrolka

    Jest to integralna część z wtyczką a tu nei ma przejścia na masę alternatora a odbywa się to poprzez element z którym zabudowany jest regulator, szczotkotrzymacz i szczotki oraz wtyczka. Dostęp do kanału będę miał w sobotę, wtedy zdemontuję i sprawdzę. Ewentualnie zamienię ze sprawnego alternatora. Na samym aku centry 600A i 60Ah przejechałem ponad 50km to i te 5 przejadę po naładowaniu.

    0
  • #10 27 Wrz 2012 10:07
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Czy ktoś może mi udostępnić schemat tego lub podobnego alternatora ? Żebym wiedział jak sprawdzić ciągłość połączeń i które diody.
    Pozdrawiam.

    0
  • #11 27 Wrz 2012 12:27
    markslew
    Poziom 27  

    To był nowy alternator ze sklepu czy tak naprawdę używany?

    0
  • #12 27 Wrz 2012 12:36
    emeryt2
    Poziom 42  

    Na L masz jeszcze diodę z opornikiem podpięte pod plus , sprawdź diodę! Jak będzie z niej "drut" nigdy nie zaświeci kontrolka!

    0
  • #13 27 Wrz 2012 13:03
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Chętnie bym to zrobił ale po rozebraniu elementu dioda z opornikiem jest zalana w jednym tworzywie. Sprawdziłem ją multimetrem - w jedną stronę jest przejście a w drugą nie ma i jest opór.

    To był nowy alternator ale &$%&$%$ zapisali sobie w gwarancji że podstawą jest montaż w specjalistycznym warsztacie elektromechanicznym. :(

    0
  • #14 27 Wrz 2012 13:42
    viper555
    spec od auto-elektro

    -KrZySieK- napisał:


    To był nowy alternator ale &$%&$%$ zapisali sobie w gwarancji że podstawą jest montaż w specjalistycznym warsztacie elektromechanicznym. :(


    Nie nowy tylko regenerowany a z tym bywa różnie.P

    0
  • #15 27 Wrz 2012 18:12
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Nowy. Skoro zapis w karcie jest jako nowy.

    Dodano po 3 [godziny] 20 [minuty]:

    emeryt2 napisał:
    sprawdź diodę! Jak będzie z niej "drut" nigdy nie zaświeci kontrolka!


    Nie zaświeci ale alternator powinien się wzbudzić a to priorytet. Kontrolka potem.

    0
  • #16 28 Wrz 2012 23:34
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    I wszystko jasne koledzy. To co dostałem to chłam jakich mało. Nie uwierzycie ale wytopiło się na wirniku połączenie uzwojenia z pierścieniem pod szczotkami i nie było kontaktu między pierścieniami. Nie dało się już tego połączyć. Wziąłem nowe łożyska z tego dziadostwa, obudowę, prostownik i regulator i zregenerowałem pewny ale już wysłużony oryginalny alternator. Hula aż miło.
    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

    0
  • #17 11 Paź 2012 13:35
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Witam ponownie. Tym razem mam pytanie jeszcze jedno - gdyż najprawdopodobniej cały ten alternator był o d... rozbić - obecnie po przekroczeniu 4tys obrotów wszystko zaczyna pulsować, całe podświetlenie deski, światła, zegarek - dosyć szybko miga - wygląda to tak jakby było podbicie na ok. 2-3V i spadek i w miarę wzrostu obrotów - wzrasta częstotliwość migania wszystkiego.
    Czyżby badziewny regulator napięcia ???

    0
  • #18 11 Paź 2012 20:42
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Wszystko możliwe,sprawdź ładowanie na akumulatorze,i alternatorze.

    0
  • #19 11 Paź 2012 22:11
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Ładowanie co do wartości jest w porządku ale boję się, że muszę poszukać miernika analogowego bo cyfrowy przy ewentualnej dużej częstotliwości zmian napięcia nie wykaże mi tego. Tylko jeszcze kwestia taka, że stary prostownik wylutowywałem i wlutowywałem ponownie. Czy ewentualne uszkodzenie prostownika też może dawać takie objawy ???
    Spróbuję wstawić tu nagranie z telefonu. Kiepskiej jakości chyba ale powinno zobrazować jak to wygląda. Dodam, ze podczas jazdy - póki nie sprawdziłęm tego na postoju, to po przekroczeniu ok 3 tys. obrotów zauważyłem że pod czas jazdy pulsują mi światła na drodze i to mi zaczęło doskwierać.


    Link

    0
  • #20 12 Paź 2012 07:31
    nikusert
    Poziom 38  

    Gdyby był uszkodzony prostownik ,byłby problem z ładowaniem,natomiast pulsowanie świateł powoduje przeważnie regulator.Pomiar miernikiem cyfrowym może się okazać nieskuteczny.Przyłącz małą kontrolkę z żarówki 12V 4W i podłącz do akumulatora a potem do alternatora i zobacz czy widać pulsowanie.Może być też że jest słaby kontakt (+) lub sprawdź masę .

    0
  • #21 12 Paź 2012 08:20
    strucel
    Poziom 29  

    -KrZySieK- napisał:
    obecnie mam wsadzony HC czy też Hella JA994 IR oba 14V 90A

    To co dostałem to chłam jakich mało.
    ?

    Jaka hella:) HC to niestety nie wszystko ,ważne co dalej ,bo może być :
    hc cargo która handluje częściami do alternatorów , sprzedaje też alternatory ale raczej oryginalne po gruntownej regeneracji .
    Inna firma z hc w nazwie to hc parts która reprezentuje prawdziwie chińską jakość
    a jej produkty można obejrzeć np na alibabie w cenach 20-80 dolarów w zależności od ilości np:
    http://frankauto.en.made-in-china.com/product...nator-HC-PARTS-CA734IR-BOSCH-0120339513-.html
    a produkuje to cudo:
    http://www.czwinschem.com/

    Stawiam że masz hc parts:)

    0
  • #22 12 Paź 2012 10:44
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Tak ale oprócz tych oznaczeń które podałem - nic więcej nie ma. Sama obudowa która waży chyba z 300gram mówi sama za siebie że to badziew. Jak podczas pracy może odlutować się uzwojenie na wirniku ??? Totalna paranoja i kasa wyrzucona w błoto niestety. Skoro to wina regulatora to może być - bo został wstawiony z tego nowego badziewia. Nakrętka koła pasowego to chyba była dokręcana palcami bo praktycznie odkręciłem ją trzymając koło w drugiej ręce.
    To tyle o tym badziewiu - następnym razem zastanowię się dobrze czy wyrzucić 360zł w błoto czy dołożyć drugie tyle i mieć spokój. Oryginalny alternator chodził 12lat - ten nowy - 5 minut.
    Co do słabego plusa - zauważyłem że przy samym alternatorze strasznie grzeje się kabel + - ten gruby prądowy. Przy bezpiecznikach jest ok a na samym trzpieniu i ok. do 10 cm od niego kabla nie da się dotknąć. Dodam że luty wykonałem bardzo dobrze, kabel dokręciłem bardzo mocno - mocniej już nie odkręcałem ze względu na ceramiczną podkładkę która jest na spodzie trzpienia - ale mimo wszystko bardzo mocno dokręciłem. Szczotki wsadziłem prawidłowo i prawidłowo osadziłem na pierścieniach.

    Kolego strucel możesz mieć rację. Wygląda dokładnie włąśnie tak:

    http://www.czwinschem.com/QPML-XXY.asp?fID=2865

    0
  • #23 12 Paź 2012 20:32
    nikusert
    Poziom 38  

    Wymieniałeś końcówkę na grubym kablu +.

    0
  • #24 12 Paź 2012 20:42
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Nie. Oczko jest porządnie fabrycznie zaciśnięte na kablu i go nie ruszałem. Mówię o trzpieniu na alternatorze do którego jest przykręcane.

    0
  • #25 12 Paź 2012 20:50
    nikusert
    Poziom 38  

    Odłącz jego na chwilę,dotknij czy iskrzy.Jeżeli podczas pracy alternatora śruba robi się gorąca,to jest słaby styk jej z płytą diodową lub jest przypalona.Musisz rozebrać i zobaczyć jak to wygląda.To może być przyczyną pulsowania.

    0
  • #26 12 Paź 2012 22:37
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Czy iskrzy ??? Tzn. ? Czy iskrzy między przewodem a trzpieniem ??? Hmm. Sam regulator jest nowy w tym alternatorze. Tzn. alternator jest stary, włącznie z prostownikiem a wsadziłem tylko nowy regulator z nowego badziewnego chińskiego jak się okazało alternatora. Czy jest słaby styk w tym miejscu na płytce prostownika - hmm. Szczerze nie zmieniałem tego wogóle. Jedyne co to był prostownik wylutowany i wlutowany spowrotem (przylutowane przewody uzwojenia do płytki prostownika) po tym jak oceniłem regulator z "nowego" alternatora za nieprzydatny.
    Zmienił się tylko regulator napięcia. Jak montowałem to trzpień siedział solidnie w płytce. Poczekam kilka dni i spróbuję zreanimować stary oryginalny alternator - wsadzić nowe oryginalne łożyska, nowy oryginalny regulator i prostownik.

    0
  • #27 12 Paź 2012 22:52
    nikusert
    Poziom 38  

    Płyta dodatnia ma wyprwadzenie za pomocą śruby,do której jest przykręcony gruby kabel(+).Tam musi być przyczyna że jest to gorące.Musi być cos z tą płytą.

    0
  • #28 12 Paź 2012 23:04
    -KrZySieK-
    Poziom 15  

    Nowy prostownik jak znalazłem to 50zł. Nie dużo, tyle samo oryginalny regulator - nie chiński badziew. (Dziwne że dopiero teraz znalazłem). Mimo to sprawdzę to jeszcze płytę prostownika zwłaszcza w okolicy śruby ale w razie ewentualnej przyczyny wymienię prostownik na nowy. Tak samo regulator - mam dosyć już sprawy alternatora i wyjmowania go któryś raz z kolei - zwłaszcza że nie mogę sobie na to pozwolić w każdym momencie a z garażu muszę wyjechać sprawnym autem - garaż pożyczany. No i samo wymontowanie alternatora włącznie z rozbiórką to dobra godzina roboty.

    Z kolei mam pytanie. Oryginalnie końce uzwojenia były do płytki prostownika i zaciśnięte i przylutowane. Lutownica mimo że sprawna w pełni z nowym grotem i natychmiast się rozgrzewając - nie mogła roztopić starego lutu mimo że bardzo się starałem - i skończyło się to przykróceniem o 2 mm końcówek a potem ich dolutowaniem. O co chodzi z tymi połączeniami, że nie dało się tego rozlutować od prostownika ???

    0
  • #29 13 Paź 2012 08:11
    nikusert
    Poziom 38  

    Musisz mieć mocną lutownicę do przylutowania uzwojeń stojana.

    0