Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Potrzebuję schemat pralki AMICA PA4580A520.

Youta 27 Jan 2005 18:45 19386 27
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Youta
    Level 2  
    Witam.
    Moze ktos moze mi pomoc utknalem. Pralka jw., strzelilo zaraz po starcie programu 2, przy okazji wywalilo bezpiecznik. Po otwarciu zauwazylem spalony trak Z0607 ostatni liczac od programatora. Wymienilem go na zamiennik, lecz po podlaczeniu zasilania pralka nie reaguje, swieci sie tylko: plukanie extra, redukcja wirowania, pracuje. Pewnie cos przeoczylem, od czego jest ten ostatni triak ? Jakies pomysly ?

    z gory dziekuje
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    Paweł Es.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Znajdź ścieżkę prowadzącą od triaków (to ta wspólna dla wszystkich) do złącza sieciowego, prześledź ją i sprawdź wszystkie zwory (te drukowane na niebiesko), które nad nią przechodzą. Często ścieżka ta nagrzewając się przy zwarciu odkształca się i powoduje pęknięcia tych mostków, niewidoczne od góry (trzeba sprawdzać piszczaczem). Te mostki rozprowadzają, między innymi, zasilanie po płytce.
  • #4
    Anonymous
    Level 1  
  • #5
    Paweł Es.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Z uporem maniaka, bo one często lecą po zwarciu - to jest chamskie uszkodzenie termo-mechaniczne od przegrzanej ścieżki.

    Swoją drogą jestem ciekaw czy ten pomysł umieszczenia obciążeń sieciowych na końcu długiej ścieżki hulającej po całej płytce to przypadek, głupota czy celowe działanie projektanta.
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    ZybiW
    Level 11  
    Witam.
    Mam ten sam przypadek - uszkodzony zawór przesterowania -> uszkodzona elektronika.
    Łudziłem się, że to tylko triak, warystor, rezystor 1k sterowania, kilka centymetrów ścieżki, rezystor (równolegle z C) nie wiem jaka wartość. Już miałem pytać czy ktoś może zna wartość ale czytając forum podłączyłem 12 v zasilania. Załapał jakiś przekaźnik, zaświecił się LED. Po chwili coś się jeszcze zaświeciło, procek strzelił. Złom!!!
    Czeka mnie kupno nowego modułu 250 pln (może ktoś wie czy jest gdzieś taniej?).
    Pytanie jest następujące czy mozna temu jakoś zaradzić na przyszłość?
    Bo skoro "wielki elektronik" tak zaprojektował te sterowanie, to może zastosowac jakieś bezpieczniki (np. na przewodach) lub inne zabezpieczenia.
    Może ktoś przerabiał ten temat i ma gotowe rozwiązania?

    PS. przypominają mi się czasy pralki z Polaru i poprawianie fabryki przez dodawanie stycznika w celu ochrony programatora.

    pozdrawiam
    Zbyszek
  • #8
    Anonymous
    Level 1  
  • Altium Designer Computer Controls
  • #9
    ZybiW
    Level 11  
    Moje poprzednie pytanie dotyczyło zabezpieczenia również pozostałych wyjśc sterowanych przez triaki. Jest ich aż 4 sztuki Z00607 i nie wiem co jeszcze oprócz osławionego "zaworu przesterowania" sterują.
    Może ktoś posiada schemat tego "kitu" PA 5.5 / 80A 520 (8016930)?

    pozdrawiam
    Zbyszek
  • #10
    Anonymous
    Level 1  
  • #11
    ZybiW
    Level 11  
    Może ktoś jednak ma schemat do Amica PA 5.5 / 80A 520 sterowanie 8016930 ?

    Proszę via is4help(malpa)go2.pl

    Dzięki
  • #12
    Paweł Es.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Triaki Z00607MA sterują:

    zaworami od wody zimnej - 2 sztuki

    pompą obiegowo-wypompowującą - 1 sztuka

    zaworem przesterowania - 1 sztuka

    blokadą drzwi (triak przy złączu zasilającym)


    A nie podłączyłeś tych 12v odwrotnie albo za stabilizatorem -5V ?

    Co do zabezpieczeń, to sam układ tego sterownika urąga dobrym obyczajom inżynierskim, bo część wysokonapięciowa (sieciowa) nie jest rozdzielona galwanicznie od części niskonapięciowej.
    MDL S.A zastosował dla oszczędności zalecenie aplikacyjne firmy NEC czyli sterowanie triakami bez izolacji optycznej. Wszystko jest dobrze o ile nie wystąpi zwarcie w obwodzie sterowanym (zawór przesterowania) z powodu błędu konstrukcyjnego w pralce i oszczędnościach na izolacji. Wtedy to czasami leci procesor albo te kretyńskie mostki drukowane.

    Schemat połączeń pralki jest dostępny na elektrodzie w schematach AGD . Schemat modułu nie jest dostępny (prawdopodobnie nawet Amica go nie ma).
  • #13
    ZybiW
    Level 11  
    >A nie podłączyłeś tych 12v odwrotnie albo za stabilizatorem -5V ?

    Te 12V podłaczyłem do kondensatora po trafie za mostkiem Graetza.
    Widać procek juz był uwalony a podanie napięcia dokończyło sprawę.

    Przyłączam się do uwag, że ta płytka do "szczyt" twórczości inzynierskiej.
    Zamówiłem już nową ale chyba założę bezpieczniki (2 - na każdy przewód oddzielnie) na przewodach przy zaworze przesterowania. Inaczej to tak jakby wchodzic do tej samej rzeki a przecież tego się nie robi :-)

    pozdrawiam
    Zbyszek
  • #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    Anonymous
    Level 1  
  • #16
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    ZybiW
    Level 11  
    Wymieniłem dzisiaj płytkę sterowania ale nie mogłem poprzestać na tym.
    Dlatego zrobiłem po swojemu:
    1. Na płytce (pomimo gwarancji) poprowadziłem dodatkowy przewód od triaka zaworu przesterowania do zasilania. Myślę, ze w przypadku podobnej sytuacji jak poprzednio jest szansa teraz na uratowanie procka.
    2. Wstawiłem bezpiecznik topikowy 630mA przed zaworem przesterowania. To powinno wyeliminować w przyszłości uszkodzenie triaka w przypadku zwarcia zaworu przesterowania, choć bezpiecznik może jest za duży.

    Po czym włączyłem pralkę i jedno pranie już zaliczyłem.
    Po tych wszystkich uwagach Kolegów uważam, że jakoś się zabezpieczyłem na przyszłość.

    Ciekawe czy ktoś z Was zastosował jakieś podobne zabezpieczenia?
  • #20
    Anonymous
    Anonymous  
  • #21
    bonuss
    Level 11  
    Zawór przesterowania w tym typie pralki jest całkowitym nieporozumienię ,jednak pod wpływę chwili sam taką kupiłę.
    Po upływie 0,5roku naprawa gwarncyjna wymiana panela po zwarciu zaworu przesterowania.
    Gwarancja już minęła i mam zamiar dokonać pewnych zmian w celu wyeliminowania podobnej usterki.
    Chcę zastosowć przekaźnik wysterowywany z przewodów zasilających zawór przesterowania. W momęcie pojawienia się napięcia będzie załączał przekaźnik, który po rozwarciu unieruchomi podłączoną do niego pompę wodną(będzie rozwarty tylko w momęcie działania zaworu przesterowania).
    Drugi mankament
    w tym modelu to brak filtra oczyszczającego wodę przy wypompowywaniu.
  • #22
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    bonuss wrote:
    Zawór przesterowania w tym typie pralki jest całkowitym nieporozumienię ,jednak pod wpływę chwili sam taką kupiłę.
    Po upływie 0,5roku naprawa gwarncyjna wymiana panela po zwarciu zaworu przesterowania.
    Gwarancja już minęła i mam zamiar dokonać pewnych zmian w celu wyeliminowania podobnej usterki.
    Chcę zastosowć przekaźnik wysterowywany z przewodów zasilających zawór przesterowania. W momęcie pojawienia się napięcia będzie załączał przekaźnik, który po rozwarciu unieruchomi podłączoną do niego pompę wodną(będzie rozwarty tylko w momęcie działania zaworu przesterowania).
    Drugi mankamęt w tym modelu to brak filtra oczyszczającego wodę przy wypompowywaniu.


    Brawo, to jest najlepszy pomysl w tym temacie. Ewentualnie zasilanie zaworu przesterowania przez przekaznik, ale chyba lepiej bez zaworu bo pompa dluzej pożyje :)
  • #23
    Anonymous
    Level 1  
  • #24
    Paweł Es.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tam jest jeszcze jeden problem !

    Wg schematu okablowania, na ścieżkę wspólną zasilającą triaki powinno być podane zero sieci (przewód N). Czyli triaki powinny dołączać przewód N do zaworów wlotowych , pompy i zaworu przesterowania. W takim przypadku przywarcie zacisków zaworu przesterowania do obudowy silnika najwyżej zrobi zwarcie (zależnie do czego się przytknie) poza łytką stwerownika ale nie zwali triaków i okolic.


    Jestem na sto procent pewny, że we wszystkich przypadkach uszkodzenia triaków wraz ze scieżkami i procesorem faza (przewód L1) jest na ścieżce wspólnej, wtedy triak po włączeniu zwiera fazę do uziemienia pralki (przewód PE) paląc wszystko "ogniem i mieczem" :)

    Dla uprzedzenia nieszczęścia proponuję każdemu posiadaczowi tej pralki sprawdzenie czy ma gniazdko okablowane zgodnie z wizją producenta i ewentualnie poprawić, wtedy nawet przywarcie obudowy silnika do zacisków zaworu nie zwali sterownika

    Taka jest moja koncepcja po obejrzeniu dokładnym schematów.
  • #25
    simonsimon
    Level 2  
    Witam – miałem przyjemność znaleźć to wspaniałe forum (pozdrawiam uczestników) „dzięki” dokładnie takiej samej awarii. Zwarcie, bezpieczniki, wystrzelony triak, palące się na stałe 3 diody i „niekomunikatywna” pralka, wymiana triaka, 1 rezystora 330Ω i jednej zworki, której nawet nie byłem pewien ale przejście było „nieczyste” i… wszystko bez zmian. Czy jest jeszcze coś, co przeoczyłem a co dałoby jakieś szanse mojemu domowemu budżetowi? Pogodziłem się już w sumie z kupnem sterownika, choć nie ukrywam fajnie byłoby coś jeszcze poszukać - mam jednak takie pytania, co zrobić dalej? – proszę o radę co lepiej

    1. Czy kupić sterownik od 520, czy od 510 – a jeśli tak, to czy złączki koło „mojego” triaka po prostu nie podłączać (zostawić wiszącą?) czy trzeba coś w pralce przerobić?
    2. Jeśli jednak kupię 520 to, jaki dać przekaźnik i jak go podłączyć? – bo chyba takie zabezpieczenie wydaje mi się dość radykalne i wystarczające – czy zrobić coś jeszcze? Jakieś (gdzie) bezpieczniki?
    3. Czy na 100% zmienić okablowanie gniazdka czy coś w tym temacie sprawdzać?
    4. Gdzie najtaniej kupić (okolice Łodzi) – albo jakoś wysyłkowo? A może ktoś ma, albo wie kto ma? A może jakiś używany?

    Wielkie dzięki z góry – i przepraszam, że marudzę. Może komuś będę w stanie ja z kolei pomóc w zakładce „komputery” - pozdrawiam
  • #26
    Anonymous
    Level 1  
  • #27
    simonsimon
    Level 2  
    Ogromne dzięki za odpowiedź - dobra, rozumiem - nic nie "dynda":D - jestem przekonany do 510. Swoją drogą to po lekturze tematów dotyczących tej pralki sprawdziłem, i faktycznie (pechowo) mam akurat tak podłączone gniazdko, że "faza" wypada na tą nieszczęśliwą długą szynę na płytce, a gdyby w gniazdku tylko było odwrotnie, to przecież tam by było "0"... - czy wtegy układ byłby bezpieczny?
    A co wogóle się traci nie mając wyprowadzeń tych, o których piszemy - znaczy tego z ostatniego triaka? Czy pralka nie ma jakiejś funkcji? Czy to jest coś wartościowego i szkoda? czy lipa i spokojnie nie ma czego żałować?

    I jeszcze raz pytanie, najważniejsze teraz dla mnie - gdzie tanio kupić owy sterownik?

    pozdroiwienia i miełego oglądania meczu :D
  • #28
    Anonymous
    Level 1