Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

02 Paź 2012 11:15 10689 19
  • Poziom 9  
    Witam,
    wojuje właśnie z układem ładowania w CRF 450X z 2007 roku i jestem na etapie przewijania sfajczonego statora prądnicy. Czy ma ktoś może schemat instalacji, albo chociaż układ połączeń cewek stojana w tym modelu, z tego roku?

    Znalazłem schematy z 2005 roku, ale widzę, ze jest tam inny układ cewek (w 2005 roku z prądnicy wychodzą 4 przewody, a w aktualnie robionym egzemplarzu z 2007 są tylko trzy), oprócz tego oczywiście dodatkowo dwa osobne od impulsatora, ale o tym nie mówimy, tylko o uzwojeniach cewek.

    Mój pacjent ma wyprowadzone 3 przewody: zółty - od uzwojenia głównego, które nawinięte jest na 10 słupkach stojana, niebieski i szary, które są dołączone do dwóch dodatkowych cewek (każda nawinięta na jednym słupku stojana), których drugie strony są połączone i izolowane od masy. Moje pytanie dotyczy kwestii, gdzie powinien być zapięty drugi koniec od uzwojeń podłączonych z zółtym przewodem. Niestety nie udało mi się w węglu, który zastałem na miejscu nic wyśledzić, bo wszystko było w postaci czarnej bryły .

    Czyżby drugi koniec głównego uzwojenia (tego od zółtego przewodu) miał być podłączony do punktu wspólnego tych dwóch pozostałych cewek? Doradź droga Przyjaciółko, bo nie bardzo mam zapal do robienia tego wszystkiego dwa razy, wiec chciałbym od razu zrobić dobrze

    Z góry dziękuje za podpowiedzi i sugestie.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 31 [minuty]:

    A pacjent przed wybebeszeniem popalonych uzwojeń wyglądał tak:

    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 42  
    Czy pamiętasz co z czym było połączone?
    Jeżeli tak, to odtwórz schemat z natury.
    Czy te dwie cewki są nawinięte cienkim drutem?
    Daj zdjęcia modułu zapłonu i regulatora napięcia prądnicy.
  • Poziom 9  
    Dziękuje za zainteresowanie tematem.
    Z głowy nie pamiętam, ale po południu odwiedzę padake w garażu i zamelduje co i jak. Z pamięci mogę napisać tylko, ze wszystkie 3 przewody, które wychodzą z tych uzwojeń (zółty, niebieski i szary) są wyprowadzone do jednej kostki, w której z czterech pinów, jeden jest wolny.

    Niestety co z czym było połączone na samym statorze, tego nie powiem, bo zastałem węgielek pod wierzchnia warstwa zdrowego drutu. Co do połączeń tych kostek od stojana z reszta instalacji w motocyklu, zamelduje wieczorem jak zajrzę do garażu. Zrobię też zdjęcie regulatora i podejrzę co, gdzie jest łączone.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Z tego co widzę, przewody szary i niebieski to cewka zasilająca CDI (bezmasowa). Przewód żółty to uzwojenie alternatora do świateł i ładowania, początek uzwojenia musi być połączony z masą.
    Cewki zasilające CDI też nieciekawie wyglądają. Nie wiem czy opłaca się przewijać uzwojenie świateł, jak za jakiś czas stator padnie z objawem braku iskry.
  • Poziom 9  
    No to bylem przy maszynie, a do tego udało mi się dopaść akcesoryjną prądnice.
    Oto co mamy u pacjenta:
    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania
    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

    Na zdjęciach widoczny jest regulator (oryginał, jaki był założony fabrycznie) i moduł zapłonowy, z którego wychodzą 3 wtyczki, jedna pojedyncza i dwie wielopinowe, jak widać na zdjęciach powyżej.

    Dodatkowo udało mi się znaleźć schemat instalacji oraz przemierzyć stator akcesoryjny, taki jak widać poniżej. Wygląda na to, ze w moim przypadku brakuje jednego przewodu, który łączyłby drugi koniec cewki "macowej" z wtyczka. W tym akcesoryjnym są 4 przewody, z czego dwa idą do cewek od zapłonu, a dwa są w kolorze zółtym i, wygląda na to, ze stanowią dwa końce tego uzwojenia "mocowego". Ze schematu wygląda na to, ze jedna z cewek powinna mieć połączenie z masa, ale pomiary na wtyczce z tego zamontowanego akcesoryjnego nie wykazały na żadnym z pinow kontaktu z masa - tu mam nadal wątpliwość.

    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

    Dodano po 1 [godziny] 50 [minuty]:

    Czytając Wasze opinie i oglądając schemat instalacji i wybebeszony stator ze zdjęć wydumałem takie oto połączenie/nawinięcie tego na nowo:

    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

    Ups, zdublowałem kolor niebieski na rysunku, ten ostatni niebieski do masy, tu miałem na myśli końcówkę zółtego uzwojenia ładowania - mam nadzieje, ze rozumiecie co mam na myśli i chyba nie ma sensu przerabiać koloru tego kawałka na rysunku.

    Zerknijcie proszę swoimi oczami fachowców na rysunek powyżej i powiedzcie, czy to ma sens? Wydaje mi się, ze nawinięcie tych uzwojeń jak na rysunku będzie odpowiadało stanowi oryginalnemu, jak na schemacie.

    Ma to prawo zadziałać prawidłowo?

    Dodano po 12 [minuty]:

    BANANvanDYK napisał:
    ... Przewód żółty to uzwojenie alternatora do świateł i ładowania, początek uzwojenia musi być połączony z masą...


    Cenna uwaga. A napisz proszę jak to się ma do schematu? W jakim celu wyprowadzony jest do regulatora przewód podłączony w połowie długości uzwojeń alternatora?

    Dodano po 4 [godziny] 46 [minuty]:



    Aha, i jeszcze jedno pytanie: czy brak umasowienia tej cewki od ładowania w alternatorze mógł doprowadzić do uszkodzenia regulatora? W tym motocyklu już drugi regulator jest założony i po pewnym czasie pada. Niby patrząc na schemat widzę, ze jakąś masa tam do niego dochodzi zielonym przewodem, ale białym poprzez uzwojenie alternatora tez powinna być podłączona. Jak sadzicie, ma to jakiś wpływ na życie regulatora, czy raczej nie?

    Z góry dziękuje za Wasze uwagi. Jak tylko ktoś potwierdzi poprawność powyższego rysunku z połączeniami, to zabieram się za zawijanie, składam do kupy i sprawdzimy czy zadziała. Jeśli tak, to zamykamy temat :)
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Jak pisał BANANvanDYK, cewki zasilające CDI są w bardzo złym stanie. Nie obejdzie sie bez ich przewijania jak nie od razu to za krótki czas. Z nimi trzeba bardzo uważać na kierunki uzwojeń!
    Wygląda na to, że albo masz inny układ połączeń niż na schemacie, albo ktoś coś poknocił z instalacją. Brak kabla białego wychodzącego ze stojana jest dziwny. Podobnie z brakiem masy uzwojenia "oświetlenia". Tak być nie może!
    W prądnicach jednofazowych (jak ta) może być układ "klasycznie skuterowy", czyli zmasowana cewka z odczepem. Albo cewka z wyprowadzonymi końcami - nieumasowiona.
    Każdy z układów wymaga innego regulatora.
    Na razie twój układ połączeń nie pasuje do żadnej z tych dwóch koncepcji.
    Mało tego. Zdjęcie regulatora pokazuje cztery kable: Czerwono-biały (+ po regulatorze - ładowanie aku), Zielony (masa), Żółty (obwód regulacji równoległej świateł) i .... BIAŁY(!) - zasilanie regulatora i prostownika ładowania.
    Także wstrzymałbym się z przewijaniem do czasu upewnienia się w sytuacji. Prawdopodobnie podczas odwijania uzwojeń "szydło wyjdzie z worka".
    Przy odwijaniu należy robić zdjęcia i notatki! To bardzo ważne. Chodzi o to aby nawinąć dokładnie takie uzwojenie jak było. Nie wolno lekceważyć ani kierunków uzwojeń ani połączeń końców i początków uzwojeń. Już nie jeden "przezwajacz" się na tym pośliznął...
  • Poziom 9  
    Uzwojenia są już odwinięte, ale oprócz kierunków nawinięcia poszczególnych uzwojeń i policzenia liczby zwojów na każdym z nich nie stwierdziłem właśnie tego odczepu do świateł ani połączenia z masa na końcu uzwojenia zasilania regulatora.

    Patrząc na schemat, który załączyłem powyżej widzę, że zarówno zastany w motocyklu regulator jak i moduł zapłonowy zgadzają się ze schematem (ilość wyprowadzeń, kolory przewodów itp.), dlatego pomyślałem o nawinięciu uzwojenia zgodnie z tym schematem i sprawdzeniu przed montażem stojana czy instalacja w motocyklu się zgadza z oryginalnym schematem. Wydaje się, ze w takim układzie wszystko powinno zadziałać prawidłowo. Pozostaje tylko pytanie czy to co wymalowałem na tym rysunku (na powiększeniu skorygowałem kolory, żeby było wszystko jasne - zerknijcie proszę):

    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

    jest zgodne ze schematem (oczywiście przy zachowaniu kierunku nawinięcia i ilości zwoji na poszczególnych słupkach stojana - to udało mi się spisać przy odwijaniu szczątków spalonych uzwojeń).

    Byłbym także wdzięczny za odpowiedz na zadane powyżej pytanie: czy brak umasowienia cewki zasilającej lądowanie mógł spowodować uszkodzenie regulatora?

    Jack 63 i BANANvanDYK, Bardzo dziękuję Wam za cenne uwagi.

    Pozdrawiam serdecznie

    Tnet
  • Poziom 42  
    Przeczytaj jeszcze raz to co napisałem w poprzednim poście na temat rodzajów układów prądnic!
    Na zdjęciu "akcesoryjnego" ( nie wiem jak to rozumieć???) kompletu: prądnica + regulator widać dwa ŻÓŁTE przewody.
    Wniosek:
    Cewka mocy jest bezmasowa i regulator jest szeregowy (poczytaj na temat rodzajów regulatorów napięcia). Najprawdopodobniej jest to prostownik sterowany jak w temacie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2369494.html
    Jeżeli nie znalazłeś odczepu ani miejsca masowania cewki, to twój spalony stojan miał identyczny układ połączeń. Dziwny jest tylko brak czwartego przewodu???
    Natomiast regulator z twojego zdjęcia jest do układu zmasowanego z odczepem. Czyli takiego jak na zamieszczonym schemacie.
    Wygląda to wszystko na jakiś mix lub radosną twórczość poprzedniego właściciela.
    Pytanie jaki masz schemat instalacji w motorze? Trzeba to sprawdzić.
    Jest to o tyle ważne, iż wybór rodzaju regulatora determinuje sposób połączeń instalacji. Chodzi o obwód świateł i ładowania. Dużo by o tym pisać... Najpierw sprawdź!
    Jeżeli chodzi o robienie układu z odczepem, to nie jest to bułka z masłem..
    Nie wiadomo ile słupków odczep ma obejmować i czy napięcia na poszczególnych cewkach sa odpowiednie aby odczep na jedna lub dwie (a może trzy ?) cewki pracowałby poprawnie z regulatorem równoległym(!).
    Wg. mnie to co narysowałeś nie będzie działać. Podział nie może być w połowie uzwojenia. Mogę się mylić więc sprawdź na przykładach innych stojanów opisanych na stronie: www.motelek.net
    Z tego co sprawdziłem (tylko na jednym przykładzie :VAPE) odczep był przy 87% liczby zwojów.
    Osobnym problemem jest nominalna (przy ok 4000RPM) moc prądnicy. Dla mocy powyżej 80-90W ciężko będzie dobrać regulator. Z reszta przy wyższych mocach prądnic jednofazowych częściej stosuje się regulatory szeregowe, czyli takie jak na zdjęciu "akcesoryjnego zestawu".
    Także masz "myślenice".... Ja proponuję zacząć od odtworzenia schematu instalacji motocykla. Oczywiście nie całego tylko jego głównej części zasilającej. Chodzi o to jak zasilane jest światło główne i aku?
  • Poziom 9  
    Dziękuje za odpowiedz.
    Idąc po kolei:
    Rozumiem różnice pomiędzy prądnicami z cewka umasowiona z odczepem, oraz prądnicami z cewka bezmasowa.

    Pisząc "akcesoryjny zestaw" miałem na myśli zestaw nie oryginalny, dedykowany przez producenta do tego motocykla, tylko sprzedawany jako "uniwersalny" zamiennik (który ktoś sobie podłącza nie zastanawiając się, o zgrozo! do jakiego układu instalacji to podłącza). Ale zostawmy ten dodatkowy "akcesoryjny" zestaw na marginesie, bo widać z tego, ze nie odgrywa on tu żadnej istotnej roli, wróćmy do układu z umasowiona cewka.

    Jeżeli regulator z mojego zdjęcia jest przeznaczony do prądnicy z cewka umasowiona z odczepem, to znaczy, ze powinienem rzeczywiście odtworzyć układ ładowania/zasilania jak na schemacie instalacji.

    Co do rozbebeszonego stojana - po zdjęciu silikonów, którymi był on zapaprany odnalazłem w okolicy końca głównego uzwojenia punkt masowy ze śladami lutowania, wiec przed spaleniem prawdopodobnie główne uzwojenie od ładowania było wlanie tam zmasowane.

    Oprócz tego, na stojanie jest punkt lutowniczy, nie połączony z masa zlokalizowany pomiędzy 5 i 6 cewka uzwojenia głównego, stad moja myśl, ze odczep był podłączony właśnie w połowie tego uzwojenia (na wszystkich 10 cewkach tego głównego uzwojenia było nawinięte po 30 zwojów, dlatego pisze o połowie).

    Skoro regulator z mojego zdjęcia jest w wykonaniu przeznaczonym do prądnicy ze zmasowanym zwojem i odczepem, to wygląda na to, ze powinienem odtworzyć stojan z takim właśnie umasowionym uzwojeniem i odczepem, ale... tak jak słusznie napisałeś - na początek miernik w garść i sprawdzę co się dzieje w pozostałej części instalacji zasilania/ładowania.

    Bardzo dziękuję za cenne wskazówki, działam dalej i bee meldował o postępach.

    Pozdrawiam

    Tnet
  • Poziom 42  
    Nie trzeba miernika. Wystarczy "iść za kablami". Trzeba sprawdzić czy na kablu żółtym (Y - na schemacie) jest gdzieś odczep o kolorze niebieskim (najprawdopodobniej, bo Bu ja tłumaczę sobie jako Blue w odróżnieniu od Bl - Black) idącym do żarówki przedniego reflektora.
    Osobnym problemem jest to czy regulator zamontowany w motorze jest sprawny???
    Natomiast to gdzie ma być odczep uzwojenia wyjdzie dopiero po pomiarach napięć. Opierając się na zamieszczonym schemacie trudno określić czy podział 50/50 % będzie OK???
    Trzeba by poczytać serwisówkę na okoliczność ew. zapalania silnika bez aku i sposobu działania układu ładowania.
    A najlepiej byłoby aby ktoś posiadający taki motocykl zrobił pomiary rezystancji cewek i napięć jałowych stojana.
  • Poziom 9  
    Napisalem o mierniku, bo raczej przewody sa puszczone w grubej wiazce, ktora jest w jakiejs owijce czy dodatkowej koszulce ochronnej, wiec raczej pozostanie przedzwonienie miernikiem po kolorach na jednym i drugim koncu. W najblizszych dniach sie w to pobawie.

    Co do odczepu, to moze znajde kogos z takim modelem i oryginalnym, dzialajacym ukladem ladowania, wtedy sprawa sie wyjasni.

    Pozdrawiam

    Tnet
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Motocykl posiada elektrostarter i akumulator, czy tylko i wyłącznie kopstarter?
    To jest oryginalne EC, czy SM, czy może EC przerobione na SM?
    W zależności od wersji i od tego czy pojazd posiada rozrusznik elektryczny zależy też jaką posiada instalację elektryczną, alternator i regulator napięcia, a czasem także i moduł zapłonowy.
    Stator wygląda na wersję przeznaczoną do silnika bez elektrostartera, więc nie jest potrzebne mocniejsze uzwojenie na ładowanie akumulatora.
    Uzwojenie z odczepem jest stosowane w celu poprawienia ładowania akumulatora, pojawia się ono przed osiągnięciem pełnej jasności żarówek oświetlenia. Stator z jednym wyprowadzeniem również można użyć do oświetlenia i ładowania, ale wówczas ładowanie pojawia się gdy żarówki świecą pełnym światłem.
    Nie ma sensu dodatkowo przerabiać statora jeśli nie zachodzi taka potrzeba (nie ma akumulatora).
    Nowy oryginalny stator wg. cennika Hondy kosztuje 1500 zł.
  • Poziom 9  
    Witam,
    wniosek z tego, ze jest o co powalczyć. Właśnie wróciłem z garażu. Instalacja wygląda jak na schemacie.
    Motocykl ma rozrusznik i akumulator. W tej chwili jest tam założony stator z jednofazowym uzwojeniem bez połączenia z masa + cewka zasilająca moduł zapłonowy.
    Pomiary wskazują, ze stator, który teraz jest założony działa jak trzeba. Motocykl pracuje (cewka zasilania modułu działa), a uzwojenie do ładowania daje napięcie zależne od obrotów. Rezystancja tego uzwojenia jest na poziomie pojedynczych omów i nie ma przejścia do masy.
    Obwód lampy przedniej jest odłączony, a sama lampa podłączona jest osobnymi przewodami do zasilania z akumulatora.

    Wygląda na to, ze wystarczyłoby zastosować czteroprzewodowy regulator, który będzie miał wejście na dwa przewody wychodzące z uzwojenia do ładowania, podłączenie masy i wyjście + do ładowania akumulatora. I tu znów się robi schodek, bo wszystkie regulatory, które są dostępne na rynku wtórnym (pomijam nówki sztuki za 500 zł) maja wejście na uzwojenia trójfazowe, oraz wejście masy i wyjście + do ładowania.

    Nie znam tak dobrze konstrukcji wewnętrznej regulatora i mam tu wątpliwość następująca: czy podłączenie takiego regulatora przeznaczonego do 3 uzwojeń ładujących na statorze mogłoby dać pożądany efekt? Tzn. jeśli to co uzyskam z opisanego powyżej statora jednofazowego podłączę pod jedno z wejść regulatora trójfazowego i dodatkowo podepnę do niego masę, a wyjście + dam na akumulator to ma to prawo zadziałać, czy raczej zapomnieć o takich kombinacjach?

    Dla wyjaśnienia dodam, że pomysł zainspirowany jest tym, co przeczytałem w tym poście innego wątku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11319555#11319555

    pomyślałem, że podłączę dwa żółe przewody ze statora pod dwa spośród trzech zółtych regulatora trójfazowego, do tego masa na regulator i z regulatora + na akumulator.
  • Poziom 42  
    Widać, że nie przeczytałeś dokładnie i ze zrozumieniem likowanego tematu. Zaczynasz kombinować niebezpiecznie. Wybij sobie z głowy regulator trójfazowy!
    Regulatorów prądnic jednofazowych z typowym odczepem na światła jest zatrzęsienie. Kilkadziesiąt zł jest chyba do przyjęcia? Trzeba szukać regulatora od skutera z pradnicą o mocy ok 90-100 W lub quada z identycznym układem połączeń prądnicy. Tzn. cewka z odczepem. Najczęściej są kable żółty i biały. To japoński standard kolorów przejęty przez chińczyków.
    Można tez zrobić regulator samodzielnie za kilkanaście zł. Schematów w sieci jest mnóstwo. Bardzo ciekawy regulator (ale trójfazowy) zrobił kolega z forum. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2344969.html

    A może zainstalowany regulator jest sprawny? Wg. mnie trzeba go sprawdzić.
    Osobiście zrobił bym odczep po 9-tym słupku licząc od masy i wykonał próbę z pomiarami.
    Najpierw pomiary napięć bez obciążenia - na samych kablach. Jak wyniki wyjdą OK, to podpięcie do reszty instalacji.
    Warunek: światło przednie i aku (sprawne!) muszą być podpięte.
  • Poziom 9  
    Może rzeczywiście czegoś nie doczytałem, za co przepraszam. Wiem, ze tamten watek dotyczył zasilania lampy w motocyklu bez akumulatora, z kondensatorem itd., ale widziałem tez gdzie (już w tej chwili nie odszukam, bo strasznie dużo wątków o regulatorach i lasowaniu wczoraj wieczorem czytałem na elektrodzie) informacje, ze regulator trójfazowy jest zwielokrotniona wersja jednofazowego, to z tego wziął się mój pokrętny pomysł. Ale zapomnijmy o tym.


    W tej chwili założony jest inny stojan z bezmasowa cewka do ładowania akumulatora, bez odczepu do świateł. Spalony stojan dostałem od kolegi bez oglądania motocykla i nie wiedziałem wcześniej o tym, ze był tam w międzyczasie zamontowany ten drugi stojan z uzwojeniem bezmasowym. Ponieważ widzę, że ten stojan generuje jak powinien, a do tego światła zostały podłączone osobno pod akumulator (a przewód, który pierwotnie szedł od stojana z odczepu jest w tej chwili odłączony i zaizolowany), to patrząc na schemat instalacji doszedłem do wniosku, ze łatwiej byłoby zamiast nawijać na nowo uzwojenia i kombinować z odczepem, zostawić obecny stojan i dobrać do niego tylko regulator, który będzie ograniczał napięcie z tej jednej cewki bezmasowej.

    Przepraszam za marudzenie, nie jestem elektronikiem i trochę mnie te rzeczy przerażają, a chciałbym pomoc koledze w potrzebie.

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuje za cierpliwość i wyrozumiałość.

    Tnet


    P.S. jesli moge liczyc jeszcze na Wasza opinie, to zerknijcie w takim razie Panowie na ponizsze zdjecia:

    Czy dobrze rozumuje?

    To jest regulator do stojana z cewka umasowiona, z odczepem do zasilania swiatel:
    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

    A to jest regulator do stojana z jedną cewką bezmasową:
    Honda CRF 450X 2007r - Uzwojenia stojana, regulator i układ ładowania

    Jezeli dobrze przyporzadkowalem powyzsze, to zaczne od podlaczenia tego drugiego regulatora do obecnie zainstalowanego w motocyklu stojana z cewka bezmasowa i sprawa powinna byc zamknieta.

    Jeszcze raz dziekuje za cierpliwosc i wyrozumialosc.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Ale kręcisz informacjami. Teraz to już nie wiadomo co było, co jest i co chcesz uzyskać...
    To, ze nie jesteś elektronikiem widać gołym okiem i nie tu tkwi problem. Problemem jest rzetelność przekazywanych informacji. Wszystkie rady opierają się głównie na informacjach od ciebie. Jak przekazane informacje są błędne, to rady też stają się błędne!
    Ale nic to. Odpowiem na ostatnie pytanie.
    Tak drugi regulator wygląda na OK. O ile ma dwa żólte kable i moc pradnicy z nim współpracującej nie jest zbyt duża. Ostatni warunek jest ryzykowny bo nie wiemy do jakiej mocy pradnicy był projektowany regulator ani jaką moc mo pradnica do której chcesz go podłączyć.
    Trzeba spełnic jeszcze dwa warunki:
    1. W instalacji musi być podłączony sprawny AKU ! Można dołączyć kondensator zamiast aku. W każdym razie musi być coś co magazynuje energię elktryczną, bo regulator może nie działać lub działać źle lub zostac uszkodzony!
    2. Zasilanie żarówki światła przedniego musi być z obwodu ładowania aku. Z resztą w przy tym regulatorze wszystkie odbiorniki (poza zapłonem) zasilane z napięcia stałego.
  • Poziom 9  
    Rzeczywiście trochę zamieszałem zaczem przepraszam. Postaram się w punktach to uporządkować.

    1. Pierwotnie motocykl miał stojan z umasowioną cewka, z odczepem do świateł i regulator czteroprzewodowy z przewodami w kolorze zółtym, białym, zielonym i czerwono-białym (układ dokładnie jak na schemacie instalacji, który zamieszczałem powyżej).

    2. Cewka stojana dostała zwarć i się spaliła. Na oko przy odwijaniu jej pozostałości wyglądało na to, ze jedna z przyczyn były zebrane zanieczyszczenia z oleju, co jeszcze - nie wiadomo.

    3. Ktoś (za czasów poprzedniego właściciela motocykla) kupił zestaw nieoryginalnego stojana z cewka izolowana od masy wraz z regulatorem napięcia do kompletu i go zamontował w miejsce spalonego, oryginalnego stojana i regulatora. Jednocześnie przy tej operacji, ten sam ktoś, odłączył lampę przednia od zasilania z odczepu cewki i zasilił lampę wprost z akumulatora przez bezpiecznik i włącznik (bez przekaznika).

    4. Z jakiegoś powodu uszkodzeniu uległ regulator, który był w komplecie z nieoryginalnym stojanem i ten sam stok, w miejsce uszkodzonego regulatora podpiął ten fabryczny, który uprzednio pracował z oryginalnym stojanem wyposażonym w cewkę uziemiona z odczepem.

    5. Sprzedający motocykl, w chwili sprzedaży założył do niego nowy akumulator i wcisnął klamota z uszkodzonym ładowaniem mojemu koledze. W komplecie do motocykla dorzucił spalony oryginalny stojan i uszkodzony nieoryginalny regulator, twierdząc, ze były problemy z ładowaniem, ale teraz wszystko jest ok. Na dowód pokazywał jak ładnie motocykl odpala z rozrusznika (nowy akumulator, pewnie chwile temu odpięty od ładowarki).

    6. Po padnięciu tego nowego akumulatora kolega, obecny (nie)szczęśliwy posiadacz zaczął szukać przyczyny, a ponieważ różnica pomiędzy prądem i napięciem jest dla niego żadna, to poprosił mnie o koleżeńska pomoc, bo ja prąd od napięcia odróżniam, wiec założył, ze może dam sobie z tym rade.

    7. Obecnie mamy stan następujący:
    - zamontowany w motocyklu stojan z bezmasowa cewka i cewkami do modułu zapłonowego (wygląda na to, ze sprawny - zapłon jest, silnik pracuje, jest napięcie na końcach cewki ładowania, nie ma przebić do masy)
    - założony na motocykl regulator, który pracował z oryginalnym stojanem. Po rozpoznaniu sprawy odpiąłem go , bo a nóż jeszcze żyje - chociaż po takim treningu pewnie są małe szanse.

    W stanie obecnym najprostszym rozwiązaniem wydaje mi się dołożenie odpowiedniego regulatora do tego stojana, który mamy zamontowany, sprawdzenie wszystkich polaczen w instalacji i tym powinno się sprawę zamknąć.
    Doszukałem się gdzies w sieci, ze ten stojan ma około 100W, wiec może taki regulator jak na obrazku powyżej go uciągnie.

    Przepraszam za wcześniejszy zamęt wynikający pewnie z pospiechu i permanentnego zagonienia. Mam nadzieje, ze już wyklarowałem sytuacje.

    Dziękuje bardzo za wszystkie dotychczasowe i (mam nadzieje) przyszłe uwagi.

    Pozdrawiam

    Tnet
  • Poziom 9  
    Jeszcze jeden P.S.:
    Mam nadzieje, ze zniesiecie jeszcze moje marudzenie. Czy możecie mi Panowie powiedzieć jakiego napięcia powinienem się spodziewać na takiej pojedynczej nieumasowionej cewce stojana bez obciążenia? W układach trójfazowych w motocyklach przy ok. 5000 obrotów na ogół spotykałem przy braku obciążenia napięcie międzyfazowe w okolicach 80V.

    Czy jest też jakaś typowa wartość napięcia dla izolowanych, pojedynczych cewek?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Szukaj danych na www.motelek.net. Są tam rzetelne pomiary dla różnych prądnic. Choć raczej tych mniejszych mocy. Może znajdziesz "swoją" pradnicę. Jak nie to szukaj takiej o podobnej mocy i układzie połączeń.
    Wg. mnie napięcie AC bez obciążenia będzie sie bardzo wahać w zależności od RPM. Od ok 10-15VAC dla biegu jałowego do nawet 100VAC dla ok 5-6k RPM. Powyżej z reguły napięcie lekko spada.
    Nie ma ścisłych reguł. Tylko producent zna te dane na podstawie pomiarów i czasami podaje je w serwisówce.
    Napięcia dla cewki bezmasowej i tej umasowionej nie powinny sie bardzo różnić. 20-40% więcej dla tej drugiej.
    Z resztą nie jest to istotne. Pomiar napięć, ale pod obciążeniem(!) służy do sprawdzenia czy nie ma zwarć międzyzwojowych. Wg. mnie lepszym sposobem był by pomiar indukcyjności cewki wybudowanego stojana. Jednak nie ma danych dla prawidłowych wartości i mało ludzi dysponuje miernikiem RLC.
    Jak "osiągniesz" wartości z zakresu który podałem będzie OK. Najważniejsza jest próba napięć stałych dla zmontowanego układu: Prądnica + regulator + aku (sprawny! bez zwarcia jednej celi!) lub choćby duży (min 10 mF) kondensator elektrolityczny. Najważniejsze jest aby regulator ograniczał napięcie do max 15VDC!
  • Poziom 9  
    Bardzo Ci dziekuje za rzeczowa odpowiedz.

    Drugi z regulatorow zamowiony i... zobaczymy co z tego wyjdzie :)

    Pozdrawiam
    Tnet