Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oznaczenie silnika trójfazowego

talat 03 Paź 2012 19:59 5325 10
  • #1 03 Paź 2012 19:59
    talat
    Poziom 9  

    Witam, pod pokrywką skrzynki silnika znalazłem taki obrazek:


    Oznaczenie silnika trójfazowego

    Rozumiem że po lewej jest połączony w gwiazdę po prawej w trójkąt. W silniku faktycznie jest 9 takich punktów do podłączenia, tylko teraz pytanie o co chodzi z tymi podłączeniami UH VH WH. Czy pomiędzy tymi uzwojeniami są termorezystory? Jeśli tak to dlaczego tam są? Czy to podgrzewanie uzwojeń?

    1 10
  • Pomocny post
    #2 03 Paź 2012 21:32
    vorlog
    Poziom 33  

    To są czujniki temperatury, najczęściej PTC, które podłączone do kontrolera lub w przypadku pracy silnika z przemiennikiem częstotliwości falownikiem) do jego karty wejściowej, pozwalają na kontrolę temperatury uzwojeń i zabezpieczają w ten sposób silnik przed przegrzaniem/uszkodzeniem.
    Najczęściej te czujniki są wplecione pomiędzy cewki uzwojeń.
    Oczywiście opis 3x380V odnosi się do uzwojeń roboczych, nie czujników.
    Dodatkowe zaciski, te z symbolem rezystora ze strzałkami, to zaciski grzałki antykondensacyjnej- służy ona do podgrzewania silnika podczas postoju (jest ona odłączana w chwili załączenia silnika) zabezpieczając przed osadzaniem się pary wodnej na uzwojeniach przy niskiej temperaturze otoczenia.
    V.

    0
  • Pomocny post
    #3 03 Paź 2012 21:33
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    To jest do podłączenia układu zabezpieczającego przed przegrzaniem silnika.

    1
  • #4 03 Paź 2012 23:49
    talat
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedzi. Czyli jeśli silnik miałby działać bez kontrolera to po prostu nie należałoby ich podłączać i zostawić wolne?


    vorlog napisał:

    Dodatkowe zaciski, te z symbolem rezystora ze strzałkami, to zaciski grzałki antykondensacyjnej- służy ona do podgrzewania silnika podczas postoju (jest ona odłączana w chwili załączenia silnika) zabezpieczając przed osadzaniem się pary wodnej na uzwojeniach przy niskiej temperaturze otoczenia.
    V.


    Co do grzałki, odłącza się ona sama przy starcie silnika czy to też zależy od kontrolera? Pozostałe 2 zaciski T1 i T2 to oczywiście zabezpieczenie termiczne uzwojeń?

    0
  • #5 04 Paź 2012 00:03
    vorlog
    Poziom 33  

    T1i T2- ten silnik czasem nie ma hamulca elektromagnetycznego? Bo temistory mają osobne zaciski UH, VH, WH.
    Grzałka powinna być włączana termostatem jak temperatura otoczenia spada do ok. 5 st., ale różnie producenci zalecają, niektórzy zero. Uruchomienie silnika powinno następować po odłączeniu grzałki, najczęściej jest to realizowane poprzez zestyk pomocniczy stycznika silnika lub przekaźnik sterowany sygnałem RUN z falownika.
    Ani grzałka, ani "termiki" nie są obowiązkowe do stosowania, to już leży w gestii użytkownika/konstruktora, niemniej jednak zwróć uwagę, że kontrola temperatury uzwojenia jest uważana za jeden z najlepszych środków zabezpieczających silnik.
    V.

    0
  • #6 04 Paź 2012 11:16
    talat
    Poziom 9  

    Dzięki, faktycznie ma hamulec elektromagnetyczny, czyli T1 i T2 to hamulec, ale teraz nie wiadomo jakiego napiecia on potrzebuje. Da sie podłączyć te czujniki temperatury bez użycia sterownika?

    0
  • Pomocny post
    #7 04 Paź 2012 11:57
    vorlog
    Poziom 33  

    Czujników temperatury bez kontrolera (dedykowanego, trójwejściowego) nie podłączaj.
    Możesz pokombinować ze standardowym kontrolerem dwuwejściowym, ale nie gwarantuję powodzenia nie znając jego parametrów i rezystancji "termików" w stanie zimnym i gorącym.

    Hamulec musisz obejrzeć, poszukać tabliczki/naklejki na jego cewce. Powinno to być możliwe po zdjęciu osłony wentylatora.
    Wrzuć zdjęcie tabliczki znamionowej tego silnika, może coś wygrzebiemy.
    V.

    0
  • #8 04 Paź 2012 20:39
    nikusert
    Poziom 38  

    Ogólnie jak jest silnik z hamulcem,to jest od razu podłączony do zacisków silnika.Hamulce są 1-Fazowe ,3- fazowe,z takimi się spotkałem.Jak pisze kolega wcześniej ,przydałoby się zdjęcie.

    1
  • Pomocny post
    #9 04 Paź 2012 22:06
    tob53
    Poziom 18  

    Czy te elementy włączone między uzwojenia to przypadkiem nie warystory dla ochrony przepięciowej.

    0
  • Pomocny post
    #10 05 Paź 2012 07:37
    czesiu
    Poziom 33  

    tob53 napisał:
    Czy te elementy włączone między uzwojenia to przypadkiem nie warystory dla ochrony przepięciowej.

    Też obstawiam warystory, ze względu na literkę U.
    Omomierz wyjaśni sprawę, bo termistory byłuy by pewnie PTC czyli z małą rezystancją "zimną".

    0
  • #11 07 Paź 2012 20:21
    talat
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedzi, te elementy z literą U sa w puszce zaciskowej, jutro wrzuce ich zdjęcie. Co do tabliczki znamionowej to niestety ale nie ma jej.

    1