Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania/124/420 - Retarder, błąd 47, nie hamuje z pełną mocą na automacie

Xsarc 03 Paź 2012 21:27 9960 35
  • #1 03 Paź 2012 21:27
    Xsarc
    Poziom 11  

    Witam. Podobny temat był już poruszany, ale niestety jest zamknięty i nie mogę skontaktować się z autorem. Opiszę może mój problem. Otóż retarder na manualu pracuje prawidłowo, po przełączeniu na automat nie hamuje z pełną mocą i zaczyna działać wraz z normalnymi hamulcami. Chciałem sprawdzić potencjometr, wymienić, podmienić, ale gdy zdjełem obudowę pedałów znalazłem na pedale hamulca jedynie 2 styczniki. Może mógłby mi ktoś podpowiedzieć gdzie się znajduje owy potencjometr? Dodam że edc wykazuje błąd 47

    0 29
  • #2 03 Paź 2012 21:33
    Jerzy mechanik
    Poziom 13  

    Pod maską na zaworze od hamulca i o tym chyba ją pisałem

    0
  • #3 03 Paź 2012 21:35
    dondahaka
    Poziom 15  

    Błąd EDC? Czy błąd od retardera?

    Niema chyba takiego błędu w EDC jak 47.

    Jeśli błąd Retardera 47 to:

    Code:

    Kod usterki 47
    Usterka:
    Nieprawidłowe napiecie z dzwigni
    sterujacej. Dotyczy to wyłacznie układów,
    które moga byc właczone za pomoca
    dzwigni.
    Przyczyna:
    W potencjometrze dzwigni lub przewodach
    prowadzacych od niego do styku 8 modułu
    sterujacego nastapiło zwarcie lub
    przerwanie obwodu.
    Uwagi:
    Retarder i hamulec wydechowy nie moga
    zostac właczone dzwignia dopóki usterka
    jest obecna.
    Moduł sterujacy toleruje napiecie
    wejsciowe na styku 8 o wartosciach
    pomiedzy 0,25 V a 4,75 V. Styk 26 jest
    uziemieniem, z którym moduł sterujacy
    porównuje napiecie. Kod usterki 47
    zostanie wygenerowany jesli napiecie
    przekroczy te limity. Napiecie zasilajace
    (+5 V) potencjometr dzwigni pobierane jest
    ze styku 44 modułu sterujacego. Kontrolka
    zgasnie gdy poziom napiecia zmieni sie do
    akceptowanej wartosci.
    Kod usterki 47 moze takze, w wyjatkowych
    warunkach, zostac wygenerowany w
    sytuacji wystapienia zwarcia w okreslonych
    podzespołach czujnika pedału hamulca lub
    jego przewodach. Jest tak poniewaz
    zarówno potencjometr pedału hamulca jak i
    dzwigni sa zasilane z tego samego miejsca w
    module sterujacym.
    Kontrolka retardera zgasnie po zniknieciu
    usterki.
    Rozwiazanie:
    Sprawdzic złacza, przewody i dzwignie
    sterujaca.


    Czy są jakieś błędy w module EBS?

    0
  • #4 03 Paź 2012 21:58
    Jerzy mechanik
    Poziom 13  

    Pisałem ale chyba na forum et.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Na automacie on musi działać z hamulcami do tego jest ten potencjometr im mocniej przyciskasz tym mocniej retarder hamuje.Lub aktywujesz hamulcem utrzymanie prędkości z ggory .Jeśli uszkodzi sie potencjometr może auto samo hamować po opuszczeniu pedału gazu w czasie jazdy.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Retarder jak ma ustereke święci lampka pomaranczowa RET a co do automatu to tak to działa z dużej góry go sprawdź czym dłużej nogą na hamulcu tym mocniej hamuje .

    Dodano po 5 [minuty]:

    Aby w pełni działał układ musisz mieć sprawne żarówki kontrolek RET .ABS.TC. oraz zużycie klocków jak spali sie zarowka kontrolki okładzin odrazu zapala awarie RET.

    0
  • #5 03 Paź 2012 22:54
    Xsarc
    Poziom 11  

    Dzięki za szybkie odp. W poprzedniej scani retarder na automacie działał nieco inaczej i było to dużo lepsze rozwiązanie, otóż wystarczyło dotknąc pedał hamulca a od razu załączał mi się retarder, a w momencie gdy odczyuwało się opór i zaczynały działać normalne hamulce retarder hamował już z pełną mocą. Błąd mam w EDC i jest to na pewno 47. Mam wykaz błędów z kodów błyskowych i pisze że jest to uszkodzenie czujnika pedału hamulca/sprzęgła. W związku z tym tak zrozumiałem że to jednak w poprzedniej prawidłowo działał retarder. Może jest możliwość by przyspieszyć działanie retardera? Właśnie tak jak działał w poprzedniej?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dodam, że nie palą mi się żadne kontrolki ABS/RET/TC, jutro sprawdzę pozostałe błędy, przy zakupie głównie patrzałem na EDC

    0
  • #6 03 Paź 2012 23:45
    szaman108
    Poziom 29  

    błąd EDC 47 występuje w układzie paliwowym EDC MS6.2 DC11/12 COO
    Weryfikacja między jednostką sterującą EDC a koordynatorem nie została zatwierdzona.A ten ,,wykaz błędów z kodów błyskowych" to skąd posiadasz pewne to z dokumentacji serwisowej scanii można na tym polegać w 100%?

    0
  • #7 04 Paź 2012 06:30
    Xsarc
    Poziom 11  

    Dokładnie to jest EDC MS5, czy można na tym polegać? Jest to wycinek z książki serwisowej scani, więc myślę że tak, jeżeli ktoś by potrzebował to udostępnie. Niestety znalazłem wczoraj inny opis błędów i akurat błąd 47 wykazuje błąd immobilisera. Z racji tego nie wiem dokładnie czym się sugerować, ponieważ stacyjke poprzednik wymienił i immobiliser przykładam z starym kluczykiem tylko do odpalenia

    0
  • #8 04 Paź 2012 13:27
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jerzy mechanik napisał:
    jak spali sie zarowka kontrolki okładzin odrazu zapala awarie RET.


    zapala kontrolkę ABS i generuje błąd 4-4

    0
  • #9 04 Paź 2012 14:24
    szaman108
    Poziom 29  

    Xsarc podeślij mi jeśli możesz ten opis błędu 47 gdzie jest podane uszkodzenie czujnika pedału hamulca/sprzęgła bardzo mnie to interesuje

    Dodano po 2 [minuty]:

    a jeśli masz silnik z układem paliwowym EDC MS5 ta w tytule powinno być raczej Scania/124/400 osobiście nie widziałem 420 na pompie wtryskowej

    0
  • #10 04 Paź 2012 14:26
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    szaman108 napisał:
    Xsarc podeślij mi jeśli możesz ten opis błędu 47 gdzie jest podane uszkodzenie czujnika pedału hamulca/sprzęgła bardzo mnie to interesuje
    tez takiego nie spotkałem.

    0
  • #11 04 Paź 2012 14:28
    szaman108
    Poziom 29  

    no właśnie człowiek potem szuka nie tego co trzeba i nie tam gdzie trzeba

    0
  • #13 04 Paź 2012 21:32
    szaman108
    Poziom 29  

    nie znalazłem tu tego błędu 47 ta dokumentacja była poprawiona w 2000 roku ty masz wydanie z 1998 oku.Imobilaiser niema tu nic do gadania

    0
  • #14 05 Paź 2012 08:28
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Xsarc napisał:
    Otóż retarder na manualu pracuje prawidłowo, po przełączeniu na automat nie hamuje z pełną mocą i zaczyna działać wraz z normalnymi hamulcami.


    1. Na automacie MA działać wraz z normalnym hamulcem.

    2. Jak odczytałeś kody błędów ???

    diagnostyka RET składa się najpierw z bloku konfiguracji retardera,
    a potem dopiero są wyświetlane kody usterek.

    dokładnie sprawdź kody usterek w systemach takich jak EDC, RET, EBS.

    a czy alternator był może wymieniany ?

    0
  • #15 06 Paź 2012 19:17
    kwantor
    Poziom 38  

    Czy po włączeniu zapłonu zapalają się na sekundę kontrolki TC, ABS, i klocki?
    Chodzi o sprawność żaróweczek.
    Jeśli ABS/EBS nie funkcjonuje prawidłowo, to pełną moc retardera można uzyskać tylko z manetki.

    0
  • #16 06 Paź 2012 20:20
    Jerzy mechanik
    Poziom 13  

    serwisantscani1 napisał:
    Jerzy mechanik napisał:
    jak spali sie zarowka kontrolki okładzin odrazu zapala awarie RET.


    zapala kontrolkę ABS i generuje błąd 4-4
    Tak zrobiłem pomyłke zapala sie ABS

    0
  • #17 07 Paź 2012 10:10
    Xsarc
    Poziom 11  

    Z EBS odczytałem 6-6, 4-5, 7-3, 10-2, 10-7, 9-12, 10-4, co do niektórych błędów to były przed kupnem jakieś problemy z siłownikiem z tyłu z prawej strony no i pewnie te błędy niektóre, muszę sprawdzić ten czujnik zużycia okładzin z przodu. Co do błędów RET to zaraz sprawdzę i odpiszę

    Dodano po 16 [minuty]:

    Wszystko co retarder wyświetlił to 4-6, 8-2, 4-9, 25-5. Z tego co jedyne rozumiem to błąd 49, bo pierwsze 4 wyświetlone cyfry to oznaczenie układu ret, ale co to za 25-5? Ten 49 pewnie jest związany z siłownikiem który był robiony

    Dodano po 1 [minuty]:

    a zapomniałem dodać, kontrolki się zapalają, wszystkie żarówki sprawdzałem i co trzeba było wymieniałem

    0
  • #18 07 Paź 2012 12:04
    szaman108
    Poziom 29  

    masz kolego dostęp do danych jak odczytywać błędy w EBS i RET

    0
  • #19 07 Paź 2012 13:09
    Xsarc
    Poziom 11  

    no mam, odczytałem, wiem co to za błędy, dlatego też napisałem, że prawdopodobnie te błędy zostały od momentu jak coś się działo z siłownikiem. Jeden z tych błędów nie jest z nim związany tylko z czujnikiem zużycia okładzin. Co do retardera to wiem o błędzie 49, domyślam się że był on spowodowany złym działaniem siłownika. Nie wiem co oznacza te 25-5 w ret

    0
  • #20 07 Paź 2012 13:25
    kwantor
    Poziom 38  

    Skasuj je , zobaczysz co się znów uaktywni po przejechaniu itp.

    0
  • #21 07 Paź 2012 13:29
    Xsarc
    Poziom 11  

    Jutro sprawdzę czujnik ABSu z tyłu. Niestety dopiero w piątek wyjadę autem, także w czwartek wieczorem przed wyjazdem wykasuje wszystkie błędy, by autko mogło złapać je ponownie, by być pewnym co jest nie tak

    0
  • #22 07 Paź 2012 14:12
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam 4-6-8 to konfiguracja
    troszkę nie podobają mi się te odczyty ale...

    szaman108 napisał:
    masz kolego dostęp do danych jak odczytywać błędy w EBS i RET


    Xsarc napisał:
    no mam, odczytałem, wiem co to za błędy,Co do retardera to wiem o błędzie 49, domyślam się że był on spowodowany złym działaniem siłownika.
    no to w końcu wiesz czy się domyślasz ???

    popieram pytanie bo mi się wydaje ze Kolego gubisz się w tym i podajesz niedokładne dane a tym samym siebie i nas wprowadzając w błąd.

    Tak jak piszę Kolega "kwantor" wykasuj wszystkie kody usterek w RET,EBS i zobacz co pozostanie.

    co do usterki RET 25

    Niemożliwe jest użycie akumulatora
    retardera spowodowane przerwaniem
    obwodu.Przerwanie w obwodzie zaworu
    elektromagnetycznego akumulatora, jego
    przewodach lub w stopniu przejściowym
    modułu sterującego-styk 51
    W przypadku wystąpienia tej usterki
    retarder nie rozpocznie funkcjonowania tak
    szybko jak zwykle. Kontrolka świeci się w
    dalszym ciągu, nawet jeśli usterka nie jest
    już obecna, do czasu wykasowania kodu
    usterki przyciskiem diagnostycznym.

    co do błedu RET nr 49

    Xsarc napisał:
    Co do retardera to wiem o błędzie 49, domyślam się że był on spowodowany złym działaniem siłownika.


    JAKIEGO SIŁOWNIKA ???

    Kod usterki 49
    Usterka:
    Moduł sterujący otrzymał sygnał alarmowy
    z układu ABS. (Dotyczy wyłącznie
    pojazdów wyposażonych w ABS).
    Przyczyna:
    Prawdopodobnie usterka w układzie
    przeciwpoślizgowym (ABS), uszkodzona
    kontrolka ABS na tablicy wskaźników lub
    usterka w przewodach pomiędzy modułem
    sterującym ABS i stykiem 14 modułu
    sterującego retardera.
    Uwagi:
    Aktywacja retardera za pomocą pedału
    hamulca nie zadziała dopóki usterka jest
    obecna. Kontrola prędkości przy zjeździe z
    pochyłości również przestanie
    funkcjonować, z drugiej strony jednak inne
    funkcje dźwigni będą aktywne. Jeśli
    zapisany został kod usterki 49, kontrolka
    będzie się świeciła dopóki nie zgaśnie
    kontrolka ABS. W niektórych przypadkach
    wymaga to określonej prędkości, nie
    mniejszej niż 7 km/h.

    0
  • #23 07 Paź 2012 14:54
    Xsarc
    Poziom 11  

    Opisze Ci kolego dokładnie jak wykazywały kody błyskowe retardera. Pierw 4 błyski krotka przerwa 6 krótka przerwa 8-krótka-2, dłuższa 4-krótka-9, dłuższa, 25-krótka-5. Sprawdzałem przed chwila raz jeszcze. O tym 49 to myślałem o czym innym a napisałem co innego, mój błąd przepraszam.
    Te 25-5 to rozumieć jako błąd 25? Po dłuższej przerwie jest 25 sygnałów błyskowych i krótka przerwa i 5 sygnałów, jakby jeden błąd, ale takiego nawet w wykazie błędów nie mam

    0
  • #24 07 Paź 2012 15:10
    szaman108
    Poziom 29  

    witam kolego weż tą babcie podepnij pod kompa ale takiego który wykasuje Ci wszystkie błędy oczywiście we wszystkich systemach ma być czysta jak dziewica :-)Po tym na drogę przegoń ją z ładunkiem pojeżdzij kilka dni i wtedy odczyt pamięci błędów i można działać a nie jak teraz nie wiesz czy to jakieś stare błędy może jakiś Pan mechanik z czasów stara 28 mieszał z wtyczkami wypinał i wpinał co popadnie system zarejestrował błędy a ty teraz walczysz z wiatrakami.

    0
  • #25 07 Paź 2012 15:15
    Xsarc
    Poziom 11  

    szaman108 :) gdybym tak mógł to na pewno bym jutro nią wyjechał :) jak pisałem wcześniej, najwcześniej w piątek ruszy tylko na 100km. W tej chwili czeka na nowe gumy i walcze z centralnym smarowaniem....

    0
  • #26 07 Paź 2012 15:22
    szaman108
    Poziom 29  

    widziałem ten post od centralki.Pamięć błędów wykasowana jak myślę

    0
  • #27 07 Paź 2012 16:03
    Jerzy mechanik
    Poziom 13  

    4682 nie jest to błąd a kod reterdera oznacza on model i z jaką siłą hamuje jest to kod konfiguracyjny i przy teście zawsze go pokaże za każdym razem.

    0
  • #28 07 Paź 2012 16:51
    szaman108
    Poziom 29  

    xsarc to co za dane Ty posiadasz skoro 4682 podajesz jako blędy a jest to konfiguracja zapoznaj się dokładnie z tą dokumentacją inaczej nie będziemy w stanie Ci pomóc a jak pech to i cosik się może spalić drogiego

    0
  • #29 07 Paź 2012 16:58
    Xsarc
    Poziom 11  

    nie zrozumieliscie mnie :) opisałem co dokładnie wyświetla mi sie z ret :) wiem że 4 pierwsze cyfry to konfig ret :) błędy są wyświetlane po :)

    0
  • #30 07 Paź 2012 22:39
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Ja tez mysle ze powinienes zawezwac jakiegos machera z SD2 albo z Jaltestem aby wyczyscil ci pamiec bledow i puscic dziada w trase. Po tygodniu odczytac bledy i tylko tymi sie zajac.

    0