Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyjście Componentowe czy RGB -które lepsze ?(?)

komunista 20 Sty 2006 18:10 57651 50
  • #31
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  
    miszkoo napisał:
    Witam z tego co wiem to Wejście Componentowe to to samo co wejście S Video są podobne podzielania sygnałów.


    To juz zostalo raz powiedziane powyzej ale przypome:
    1. component to nie to samo co composite,
    2. S-video to taki lepszy composite.

    RGB to ta sama klasa co component.
    Component = Y , B-Y , R-Y gdzie Y = aR + bG +cB
    (a,b,c to sa dane wspolczynniki proporcjonalnosci)
    Metoda prostego dodawania odejmowania i mnozenia (czyli wzmocnienia) mozna z RGB uzyskac component (i odwrotnie).

    Sorry nie mam polskich znakow w tym komputerze.
  • #32
    zeberko
    Poziom 32  
    I tak umierają bajki i legendy, dzięki za precyzję i zwięzłość
    Pozdrawiam
  • #33
    Nawigator
    Poziom 33  
    Witam,
    żeby temat trochę jeszcze zagmatwać dodam, że zazwyczaj kanały różnicowe systemu Component mają ograniczone pasmo przenoszenia do nawet 1MHz, zwłaszcza jeżeli pochodzą z demodulacji antenowego sygnału telewizyjnego. Jest to znane ograniczenie każdego systemu kodowania. Ostrość obrazu pochodzi ze składowej czarno-białej a składowe różnicowe tylko podkolorowują obraz jak w akwarelce. Również standardy telewizji cyfrowej np. MPEG przewidują dla torów różnicowych mniejszą rozdzielczość (czyli pasmo).
    Dlatego w porównaniu z czystym RGB system Component jest zawsze podrzędny a podawane wyżej równania składowych nie są poprawne dla całego pasma sygnału.
    Pozdr. N
  • #34
    mikas4
    Poziom 11  
    A czemu obraz mi miga jak podłącze dvd przez wejście component i włącze Progresive Scan? Przy włączonym przeplocie jest wszystko ok.
    Oczywiście telewizor jest 100Hz i obsługuje PS
  • #35
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  
    Nawigator napisał:

    żeby temat trochę jeszcze zagmatwać


    Rzeczywiście zagmatwałeś, ale niepotrzebnie .
    Wprowadzasz nowy wątek mówiąc :
    "ale B-Y i R-Y jest ograniczony do 1 MHz".

    Co BYWA słuszne ale w "innych bajkach" i podkreślam BYWA ale wcale nie musi być.

    Na proste pytanie które wejście jest lepsze , jest niezmienna odpowiedź: "są one równoważne".

    Jeżeli chcesz wykazać że RGB jest lepsze to zrób to w "UCZCIWEJ walce".

    Nie jest argumentem, że w dekoderze PAL sygnały różnicowe mają ograniczone pasmo (bo rzeczywiście tak jest).

    Wykaż, że sygnał RGB otrzymany z dekodera PAL najwyższej jakości jest lepszy niż sygnały Y, B-y, R-Y (otrzymane z innego dekodera PAL , ale również najwyższej jakości).

    Twoim problemem jest to, że uznałeś iż jedynym źródłem sygnału component jest wyjście dekodera a to akurat nie jest prawdą.

    Daj obu wejściom "równe szanse" i skoro NIE MUSISZ to nie stosuj modulatora PAL (ani żadnych innych filtrów pasmowych czy gorszych wzmacniaczy ) a tym samym nie będziesz miał ograniczenia pasma.
  • #36
    rpa3
    Poziom 10  
    W nowych tunerach satelitarnych w eurozłączu stosuje się przełączanie w menu odbiornika na wyjściu TV sygnał RGB albo Component. Np.w najnowszym oprogramowaniu Fergusona 9000.Niestety nie wiem jaka różnica jest w obrazie -nie mam Tv z wejściem Component
  • #37
    zbigniew tomczak
    Poziom 23  
    mario1965---MA RACJĘ-tydzień temu byłem u klijenta podłączyć telewizor+ kino domowe,wysoka japonska pułka -kupił to za 20000 zł..
    kino domowe wyposazone w orginalne przewody a więc EURO-EURO-COMPONENT i inne--wykonałem rózne połączenia...
    najlepsze efekty uzyskałem na przewodzie COMPONENT--obraz był plastyczny,żywe kolory,ostry...
    na EURO---BYŁ O KLASĘ GORSZY---różnica była widoczna.....

    pozdrawiam*******
  • #38
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  
    zbigniew tomczak napisał:
    COMPONENT--obraz był plastyczny,żywe kolory,ostry... na EURO---BYŁ O KLASĘ GORSZY---różnica była widoczna.....*


    Czy możesz upewnić się, że na ekranie widziałeś RGB a nie Composite?
    W Euro razem z RGB jest przesyłany i composite, który przesyła złożony sygnał synchronizacji ( sygnałów synchronizacji pionowej i poziomej nie ma w RGB) a dodatkowo (np w celu zachowania kompatybilności z telewizorami w których jest tylko wejście AV) może przesyłać sygnał luminancji oraz chrominancji czyli w sumie komplet sygnałów do uzyskania w telewizorze poprawnego kolorowego obrazu jakości telewizyjnej (czyli różnicowe są ograniczone do 1MHz ) właśnie o klasę gorszego niż RGB czy COMPONENT.

    Wydaje mi się, że różnica w ocenie obrazu może być, ( wynika chociażby z różnicy w odcieniach barw, kontrastu jasności czy nasyceniu) skąd jednak aż różnica klasy?

    Skoro jednak tak wyszło to nie ma co dyskutować z opisanym przez Zbyszka faktem. Jedyne co pozostaje, to zweryfikować eksperyment.
    Osobiście z braku odpowiedniego TV nie mam na czym tego zrobić, ale może inni będą mieli szansę na powtórzenie eksperymentu.
  • #39
    mumer
    Poziom 10  
    A ja mam taki proglem u mnie RGB ma nagorszą jakość i nie wiem czyja to wina TV Thomson 21"+DVD Manta E3 i na RGB koory są bardziej nasycone może nawet za bardzo w zółto-zielony odcień wpadają ale najgorsze jest to, że obraz wyraznie traci ostrość w porównaniu np. do s-video w menu dvd czcionka zamiast być biała wpada w dostaje zabarwienia lekko zółtego same napisy w filmie są już białe ale ogólnie obraz zamiast być lepszy na RGB jest gorszy kabel mam euro za 30zł, nie moge dojść czego to może być winna???:|
  • #40
    Nawigator
    Poziom 33  
    Witam,
    widzę ze ten ciekawy temat nabiera kolorów tak jak ekrany dyskutantów.
    >>> Andrzej Maciejewski:
    wydaje mi sie ze kolega konsekwentnie myli sygnał różnicowy po matrycowaniu z torem transmisji tych sygnałów czyli tzw. Component. Moim zdaniem nie można mówić że tory RGB są równoważne z Component bo te ostatnie na pewno już z wyjścia dekodera DVD mają z definicji zmniejszone pasmo sygnałów różnicowych z uwagi na sposób zapisu na płycie.
    >>> pozostali koledzy
    faktem jest ze wejście SCART w telewizorach nie jest dobrze opracowane zwłaszcza w japońskich wersjach bo pierwotnie służyło jako dodatkowe cyfrowe np. teletekst. Europejskie konstrukcje są lepsze pod tym względem ale ostatnio wymierają. Poza tym tanie kable euro w chińskim wykonaniu to nieekranowana tragedia która zepsuje każdy obraz.
    Jezeli się rozmywają kolory lub widac smużenia to na pewno obraz idzie przez dekoder a jak jeszcze kolor jest żólto zielony i nieostry to na pewno jest to NTSC.
    Z tego wszystkiego wniosek ze w zestawach japonskich lepiej stosować kable Component jak są dostępne gniazda bo są lepiej dobrane do całego ich sprzętu.
    Pozdr. N.
  • #41
    neo_plonsk
    Poziom 18  
    Witam posiadam karte graficzna MSI FX5600-VTDR256 z wyjsciami TV-out (S-Video connector) DVI Connector
    Video_in (Composite Video) oraz telewizor PHILIPS 29PT8520/12 Philpis
    W jaki sposob najlepiej polaczyc kompa z tv? Jesli mozna prosilbym o linka do odpowiedniego kabla na allegro. Aha ten tv byl nawet drogi okolo 1600 zl . Moze ktos wie co on ma w sobie takiego ze az tyle kosztowal ? Pozdrawiam
  • #42
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  
    Nawigator napisał:

    Moim zdaniem nie można mówić że tory RGB są równoważne z Component bo te ostatnie na pewno już z wyjścia dekodera DVD mają z definicji zmniejszone pasmo sygnałów różnicowych z uwagi na sposób zapisu na płycie.



    Ten temat nie zajmuje się kodowaniem i ograniczeniami przy zapisie/odtwarzaniu płyty DVD (czy kodowaniu/dekodowaniu PAL) . Nie jest "problemem wejścia" , że jak podasz "śmieci na wejściu" to otrzymujesz "śmieci na wyjściu".
    ("Nawigator " pisze ,żę nie ma skąd wziąć pełnego pasma bo na DVD sygnały B-Y i R-Y z definicji są ograniczone)

    Nie sądzę, że mylę pojęcia ale tak z przezorności (może rzeczywiście czegoś nie kumam) proszę mnie oświecić:
    W którym momencie sygnałom R,G,B przybywa jakości gdy z DVD odczytujemy Y, B-Y oraz R-Y , te dwa ostatnie o ograniczonym paśmie i teraz z tych sygnałów elektronika w DVD ma zrobiś "lepsze" sygnały RGB niż by to zrobiła elektronika w monitorze podłączonym wyjść Y, B-Y R-Y odtwarzacza.

    Do odpowiedzi oczywiście wywołuję "Nawigatora" ale nie jestem drobiazgowy, może ktoś inny też to potrafi zręcznie zrobić.
  • #43
    Nawigator
    Poziom 33  
    Zgłaszam się do tablicy ale nie wiem czy zaliczę to pytanie...
    Chodzi mi o to że wejścia (fizycznie istniejące a oto było pytanie) w telewizorze typu RGB mają 3 pełnopasmowe tory natomiast w systemie Component tor Y jest pełnopasmowy a tory różnicowe mają pasmo o połowę węższe bo tak mają zdefiniowane parametry. Czyli jeżeli wejdziemy z wizją np. z kamery studyjnej z pasmem dajmy na to 3*6MHz=18MHz to nie to samo co wejść z pasmem 6MHz tor Y i 2*3MHz tory różnicowe razem 12MHz czyli o 6 mniej. Dodatkowo ograniczenie pasma sygn. różn. powoduje opóźnienia zboczy i przesunięcia krawędzi konturów w obrazie (choć ten efekt paradoksalnie może wprowadzać cienie i sztucznie wygladać jak wyostrzenie obrazu). Tory różnicowe na wejściu telewizora też mają filtry obcinające pasmo (patrz np. aplikacje układów scalonych) dlatego ten system jest od urodzenia słabszy. DVD podałem jako przykład standardu opartego na systemie różnicowym zapisu i na pytanie kol. Andrzeja:
    "W którym momencie sygnałom R,G,B przybywa jakości gdy z DVD odczytujemy Y, B-Y oraz R-Y "
    należy odpowiedzieć ze nie przybywa tej jakości bo nie ma skąd. Natomiast w telewizorze z dostępnego pełnego sygnału RGB po zmatrycowaniu na Component jakości ubędzie bo wejścia różnicowe obetną pasma i po matrycy w telewizorze całkowite sumaryczne pasmo też będzie zmniejszone.
    Chodziło mi o to że koledzy testujący wejście Component nie mieli pełnego sygnału RGB lecz o zaniżonych parametrach z dvd. Lepszy byłby przykład sygnału RGB z komputera oczywiście po uzyskaniu poprawnego sygnału synchronizacji o ile się pogarsza przy przejściu na standard różnicowy - potrzebny tu byłby układ matrycowania.
    W sieci jest troche opisów na ten temat ale chaotyczne i rozproszone, być moze ktoś ma dobry link.
    Pozdr. N.
  • #44
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  
    Cytat:
    Chodzi mi o to że wejścia w telewizorze typu RGB mają 3 pełnopasmowe tory.
    - Tu się zgadzamy.
    Cytat:
    Natomiast w systemie Component tor Y jest pełnopasmowy a tory różnicowe mają pasmo o połowę węższe bo tak mają zdefiniowane parametry.

    Tym jestem zaskoczony -
    Czy możesz podać mi materiał źrółowy gdzie to jest tak zdefiniowane? (Przyznaję - nie znam normy).
    dodatkowo uściślijmy:
    czy ta norma (definicja) dopuszcza zmniejszenie pasma - co jest zrozumiałe , bo w praktyce zmniejszenie pasma jest mniejszym złem i jeżeli w systemie nie można uzyskać pelnego pasma (np z oszczędności bajtów na DVD) to trzeba odpuścić .
    Czy też jest to mający techniczne uzasadnienie nakaz ?
    (Np. na wejściu modulatora PAL telewizji naziemnej musimy ograniczyć pasmo do ok 1 MHz bo jeżeli tego nie zrobimy to chrominancja będzie się "gryzła" z fonią na 5,5 MHz. Jednak rozumiem, że nakaz ograniczenia pasma w systemie kokdowania PAL nie musi byc rozciągnięty na urządzenia, które tego nie wymagają (np. podałeś że dla dla DVD to już 3 MHz)

    Cytat:
    Czyli jeżeli wejdziemy z wizją np. z kamery studyjnej z pasmem dajmy na to 3*6MHz=18MHz

    Rozumiem, że dalej mówisz mówisz o sygnałach Y, B-Y, R-Y z kamery. którym celowo obcina się pasmo aby wejść z pasmem 6MHz tor Y i 2*3MHz tory różnicowe.
    Czy znasz przyczynę dla której to się robi ?
    (dla kodowania PAL i dla zapisu na DVD - potrafiłem sam znaleśc uzasadnienie).
    Cytat:
    Tory różnicowe na wejściu telewizora też mają filtry obcinające pasmo (patrz np. aplikacje układów scalonych)

    To dla mnie też zaskoczenie dlatego prosił bym Cię o podanie mi przykladów/linków do tych not.
    Mogę zrozumieć obecność takiego filtru w nocie aplikacyjnej która obejmuje dekoder PAL i wejścia sygnałów różnicowych - tu ograniczenie pasma spełnia swoją pozytywną rolę bo musi odfiltrować pozostałości podnośnej i innye śmieci intermodulacyjne,
    jednak na "czystym" wejściu?......?

    Cytat:
    dlatego ten system jest od urodzenia słabszy.
    W sieci jest troche opisów na ten temat ale chaotyczne i rozproszone, być moze ktoś ma dobry link.


    Przyłączam się do apelu, (chciałbym się podciagnąć) a do "Nawigatora" prośba, podaj chociaż linki do tych "chaotycznych" opisów.
    Jakoś nie potrafię znaleść uzasadnienia dla obcinania MHz do poziomu niższego niż pasmo dla Y ( pasmo 70, 100 MHz to nie jest dzisiaj problemem technicznym i w monitorach takie wielkości występują na porządku dziennym).


    Zakończę żartem.
    Kiedyś w motorowerze Jawa 50 cm3 zakładano dławicę na gaźnik, żeby nie mógł jeździć ponad 40 km/godz. - czyli aby spełniał formalny wymóg zaliczenia go do klasy "rowerów z silnikiem wspomagającym".
  • #45
    Nawigator
    Poziom 33  
    Witam,
    duzo pytań dalszych sie wyłania a temat szeroki.
    W praktyce czysty RGB występuje tylko w studio telewizyjnym w torach kamerowych (mówimy o telewizji a nie komputerach). Potem jest od razu kodowany cyfrowo i w przyrodzie już nie występuje - popularny standard MPEG jest oznaczany 4:2:2 bo takie ma pasma y/r-y/b-y.
    Nie ma więc potrzeby aby wejścia component miały szersze pasma więc są z uwagi na chociażby interferencje wąskopasmowe.
    Hierarchię jakości wyjaśni najlepiej rysunek ze strony Maxima:

    Wyjście Componentowe czy RGB -które lepsze ?(?)

    Następną sprawą jest przeplot - jest możliwe że ktoś podłączając dvd odtwarzał płytę w formacie progresive scanning czyli 100Hz wiec miał obraz lepszej jakości myslac że jest to kwestia droższych kabli.
    Jak coś znajdę to podam linki , ja nie mam skatalogowanych linków a to zabiera dużo czasu. Może ktoś doda interesujące źródła.
    Pozdr. N.
  • #46
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  
    znalazłem tą stronę maxima.
    w poście "Navigatora" adres jest ukryty ( jako właściwości rysunku) dlatego podaję link do CAŁAGO artykułu:
    http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/1184

    Rysunek ma podpis hierarchia, co może sugerować że istnieje jakiś porządek (od najlepszego do najgorszego). W rzeczywistości ten porządek jest ale "sinusoidalny". Mówiąc krótko 1,2 i 8, 9 to najwyższa półka a 5 to śmieć ( jakość telewizji naziemnej).

    W nocie aplikacyjnej poruszony jest problem ograniczenia pasma przy kodowaniu PAL,SECAM,NTSC oraz DVD, ale to nie wnosi do dyskusji nic nowego, bo to że że podczas kodowania następuje ubytek jakości jest bezsporne.

    Również poza dyskusją jest, że z zakodowanego przebiegu, którego jakość w procesie kodowania została obniżone nie można otrzymać tego sygnału RGB który był w studio (śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu).

    Ciekawsza jest strona:
    http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/3172

    gdzie jak krowie na rowie napisano :
    Pb and Pr signals have half the bandwidth of the luma (Y) signal
    ( Pb,Pr to inne nazwy B-Y , R-Y )

    Trzeba to skomentować bo zdanie jest słuszne ale:
    Pb i Pr nie maja mniejszego pasma tak same z siebie. Pasmo zostało ograniczone jako przygotowanie sygnału do KODOWANIA (DVD czy PAL) i nijak się ma do analizowanego problemu :
    które WEJŚCIE jest lepsze RGB czy component?
    Jak będę miał dostęp do skanera to zrobię parę rysunków, które wykażą, równoważność RGB i component (od wejścia w telewizorze do kineskopu) .
    Ale nie dziś.
  • #47
    czarownica
    Poziom 18  
    Witam. Jak kolega Maciejewski napisał że/takiego telewizora nie widział/ !

    Kolego jest rok 2006 w roku 1990 telewizory cyfrowe "SELECO" miały regulację nasycenia ,kontrastu ,jaskrawości... dalej bez komentarza pozdrawiam . Tam chyba też są wszystkie systemy w zalezności od wersji scalaka na płycie ...................
  • #48
    Nawigator
    Poziom 33  
    Witam,
    Seleco z 90r. na pewno nie miały wejścia component i to że były cyfrowe i miały regulacje nie ma znaczenia wiec nie ma się co czepiać kol. Maciejewskiego bo to nic nie wnosi do dyskusji a jest niesympatyczne. Ten standard pochodzi z USA i jest stosowany od raptem kilku lat.
    Pozdr. N.
  • #49
    czarownica
    Poziom 18  
    Może kolegom znawcom bardziej dobitnie przełożę łopatologicznie .
    Otóż Seleco z 1989 roku miało wejścia SVHS ,RGB i te wasze potrzebne komponenty. Miały również zamontowane gniazda aby podłączyć komputer zamiast monitora . Na płycie chassis BS 950.1-110 DIGITALE.
    Są puste miejsca w celu zamontowania przełączników i brakujących elementów do wejścia tych sygnałów w zależności od wersji OTVC .
    Pełne wersje potem montowano od 1993 roku do rzutników ..........

    Dodano po 6 [minuty]:

    co do nowego systemu NICAM zastosowanego w Polsce to odbiorniki Loewe i Seleco były dostosowane do odbioru systemu NICAM w 1990 roku!
    było to wyposarzenie dodatkowe kosztowało sześć milionów. nicam nowym systemem ? to od kiedy stosuje się system nie znaczy że go wcześniej nie było . Dla porównania mercedes kosztował 100 milionów
    seleco 12-15 milionów a mój telewizor 85 milionów . Jak teraz dojdzie do kwot milionowych to co ...wcześniej milionów nie było ?to jakieś nowe pieniądze ?
  • #50
    Radagast20
    Poziom 19  
    a ja mam pytanie inne mam playstation 2 podpiete zwyklym compositem poprzez przejsciowke scart do tv ktore jest 32" philips hd lcd mam tam tez 2xhdmi do ktorego podpiety mam tuner nki oraz do drugiego hdmi kompusia na ebay oraz na allegro mozna spotkac kable component do podpiecia tej konsoli do tv mam tez 2 zlacza scart i jedno svideo czy jest sens zamieniac composit na kabel komponent czy obraz bedzie lepszy na komponencie ??