Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ligier - Schemat obwodu prądnicy

05 Paź 2012 20:53 17502 10
  • Poziom 15  
    Witam, mam problem z obwodem ładowania w samochodzie Ligier(dwusuwowy 50ccm).
    Jest tam prądnica z mechanicznym! regulatorem. Jest to o tyle dziwne, że prądnica ma dwa uzwojenia stojana. Jedno o prawie zerowej rezystancji(oznaczenie: 30), które jest połączone przez przekaźnik dużej mocy do akumulatora, drugie podłączone do regulatora(rezystancja uzwojenia do masy to 5,5oma, oznaczony D1) . Do regulatora idzie również, przewód od szczotek. Dodam, że jest to prądnica 4-biegunowa(ma cztery szczotki).
    Próbuje ustalić schemat jak to jest połączone. Może ktoś wie w jakim samochodzie występowała podobna prądnica to bym sobie podpatrzył na schemat, chyba, że uda się go jakoś dokończyć. Prezentuję to co udało mi się ustalić.
    Ligier - Schemat obwodu prądnicy
    Jak widać nie wiem gdzie idzie przewód załączający przekaźnik oznaczony cyferką 1.
    Oraz nie wiem gdzie idzie kabelek od regulatora oznaczony cyfrą 2.Regulator narysowany tak jak go widać podłączonego w rzeczywistości. W prądnicy 30 i D1 to uzwojenia stojana, a to niepodpisane to wyjście ze szczotek(nie znalazłem opisu tego wyprowadzenia).
    Dane prądnicy napisane na obudowie to: 12V 11A 6000 obr.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 11  
    Witam! Chciałbym zapytać jak podłączony jest rozrusznik silnika tego samochodu? Może się mylę, ale ten obwód z przekaźnikiem silnoprądowym i osobnym uzwojeniem bardziej pasuje do rozrusznika niż prądnicy. Chyba że przy 50 cm3 pojemności to urządzenie łączy te dwie funkcje.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A to nie jest dynastarter, czyli prądnico - rozrusznik? Masz tam osobny rozrusznik?
    Rozwiązanie takie jest rzadkie i niewielu producentów je stosuje. Było m.in. stosowane w starej Ifie.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 15  
    Jest oddzielny rozrusznik, podobny jak w skuterze chinolu. Opowiem coś o napędzie tej prądnicy. Silnik na wale ma wariator jak w skuterze, a przy mechanizmie różnicowym jest sprzęgło odśrodkowe i za tym sprzęgłem jest szajba na pasek klinowy. Krótko mówiąc prądnica jest napędzana tylko wtedy gdy pojazd jedzie, a gdy stoi to nie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Czyli dynastarter odpada kompletnie. Wrzuć zdjęcia tego cuda i kilka detali.
    A może ten obwód załączany przekaźnikiem zamienia prądnicę w dodatkowy silnik przy pełnym wciśnięciu gazu? Nie ma tam jakiegoś pstryczka elektryczka? Ewentualnie służyć też może do hamowania... Co z istniejącą tam instalacją lub jej resztkami?
    To autko to w ogóle z którego roku jest?
  • Poziom 22  
    Prądnica jest tam w dwojakim celu. Ładuje akumulator i służy jako dodatkowy silnik dla zwiększenia mocy gdy wciśnie się pedał przyspieszenia do oporu.
  • Poziom 15  
    Zdjęcia będę w stanie wrzucić pod koniec następnego tygodnia. Instalacja jest kompletna. Auto jest z 2002 roku. Ja przypuszczałem, że to trochę inaczej działa, ale to co napisaliście jest najbardziej sensowne i pewnie prawdziwe. Sprawdzę to i napisze jak jest, ale dopiero pod koniec przyszłego tygodnia. Dodatkowo udało mi się ustalić od czego jest przewód od regulatora oznaczony na moim schemacie numerem 2. Podłączony on jest przez stacyjkę do kontrolki ładowania.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To nowy pojazd, więc powinna do niego być dokumentacja. Pewnie są jakieś fora w krajach, gdzie te pojazdy są popularne. Szukałeś czegoś na stronie producenta?
  • Poziom 22  
    bulek01 napisał:
    ...Ja przypuszczałem, że to trochę inaczej działa...


    Działa to tak jak napisałem. Przy pedale przyspieszenia jest przycisk przełączający pracę prądnicy. Zdarzyło mi się już dwa takie wynalazki naprawiać. Dodam jeszcze tyle, że bez dodatkowej mocy w postaci właśnie prądnicy pracującej jako silnik, ten mały pojazd ma problem żeby ruszyć pod górę. :) Z tego co jeszcze pamiętam w zegarach po przełączeniu prądnicy na pracę silnikową zapala się kontrolka świec żarowych. Licznik jest z jakiegoś citroena chyba...
  • Poziom 15  
    Sprawdziłem, przy pedale znalazłem przełącznik. Dodam, że na moim schemacie jeszcze czegoś brakuje mi przy regulatorze, po przekręceniu stacyjki w pozycję odpalania w regulatorze słychać załączanie się jednego z dwóch przekaźników. Jeśli chodzi o dokumentacje to znalazłem wraz z całymi instalacjami elektrycznymi, ale do modeli z większym silnikiem i alternatorem. na stronie producenta nie ma żadnych danych. Fora są, ale nie ma na nich wiele informacji. Prądnicę będę testował jak zostanie włożony silnik(Franco Morini) gdyż musiał zostać naprawiony. Dodam, że na tabliczce napisane jest model: AZUR 20blma o którym nic nie wiadomo(ale na pewno producent Ligier). Dodam, że było sporo kombinowane, bo silnik umocowany był na dwóch śrubach i latał, a pozostałe uchwyty(w ramie) były poucinane szlifierką.
  • Poziom 15  
    Załączam zdjęcia, które miałem wrzucić:
    Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy Ligier - Schemat obwodu prądnicy

    Nie narysowałem schematu układu ładowania, bo okazało się to niepotrzebne.
    Po zmontowaniu wszystkiego okazało się, że prądnica ładuje, ale napięcie ładowania wynosiło 16,7V. Wystarczyło wyregulować regulator tak, aby trzymał 13,8V i wszystko jest ok. Wbrew temu co napisałem wcześniej po ściągnięciu deski rozdzielczej, okazało się, że instalacja nie jest oryginalna. Nawet deska nie jest oryginalna była docinana na wymiar, aby pasowała. Kolumna kierownicza cała spawana z różnych elementów. Widać, że przednia szyba była wymieniana. Wydaje mi się, że ten pojazd został zmontowany z kilku innych. Oryginalnie był inny kolor, bo w niektórych miejscach lakier odpada(jest również szpachla).
    Dodam, że z tym silnikiem 50cc, jest to bardzo słabe. Lekka górka i znacząco spowalnia, ale z górki i pojedzie nawet 65km/h. Pasek napędzający musi być bardzo dobrej jakości, bo bardzo się zużywa.