Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa kompresora na zbiorniku od ASPA 3JW60

młodychemik 24 Lis 2012 12:16 31245 51
  • #31 24 Lis 2012 12:16
    c64club
    Poziom 18  

    "Zwykłe" gwinty to są metryczne lub Withwortha (calowe), ale gwinty rurowe (półcalowy o jakim zapewne pisałeś) nie mają z nimi nic wspólnego. Ruruwe są lekko stożkowe (zmienna średnica), z resztą calowość rur to temat na osobny rozdział (:
    W sprężarce jest gwint metryczny, zmierzę skok i średnicę to podam. Na wejściu jest chyba 10x1.25 taki jak w układach hamulcowych.

    Sprawdź rodzaj łożysk. Jak masz toczne a nie ślizgowe, to zalewasz skrzynię 3 cm oleju i spokój. Tyle, żeby przeciwwagi wału kąpały się kiedy tłok jest w GMP. Musisz wymierzyć lub wyliczyć, sam tego jeszcze nie robiłem, na razie czyszczę. Tylko musisz dać odmę, żeby ze skrzyni na boki olejem nie pluło.

    A z malowaniem - do lakierowania takich rzeczy jak maska samochodu chłopcy zajmujący się psikaniem zalecają np. 250l i wydajność na wyjściu przewyższającą zapotrzebowanie pistoletu. Z wydajnością jeszcze jeden numer - żeby nabić butlę 100l do 8atm, potrzeba "nieco" więcej niż 100l powietrza

  • #32 24 Lis 2012 12:34
    młodychemik
    Poziom 11  

    Nie nieco więcej tylko chyba całe 800l powietrza.
    Na tym kołnierzu naspawam kawałek garka emaliowanego dopasowanego co do milimetra.(chyba kołnierz nie jest z żeliwa)
    Ten wymiar gwintu co podałeś to ten na panewkę?
    Panewka jest od strony kołnierza, a od strony koła pasowego jest łożysko toczne i symering.Z tym mierzeniem to nie wiem, bo sprężarka jest już złożona i zasilikonowana więc nie chciałbym tego rozbierać.

  • #33 24 Lis 2012 12:48
    c64club
    Poziom 18  

    A tam masz panewki? Bo jak panewki, to ciśnieniowo musisz smarować. Odkręć cylinder, to będziesz widział czy masz łożyska czy panewki. Gwint podałem z pamięci, muszę zmierzyć grzebieniem. Jeśli na pewno 1.25, to wykorzystasz śruby z hamulców. Jeśli nie, pozostaje tokarz.

  • #34 24 Lis 2012 13:08
    młodychemik
    Poziom 11  

    Tak.Panewka jest od strony tego kołnierza.A można kupić jakieś przejściówki z tego gwintu co jest w głowicy na zwykłą półacalówkę hydrauliczną?

  • #35 25 Lis 2012 20:57
    tedzio4
    Poziom 17  

    Witam. Wracam wczoraj do domu a za płotem sąsiad szykuje samochód ciężarowy na zimę. Wkurzył się gdy nie mógł zdjąć jednego koła. Walili młotem i nic nie dało, więc zaleli na noc WD i pomogło.
    Po południu usłyszałem huk jak by samolot startował. A to właśnie piaskował a potem malował właściciel agregatu do piaskowania. Piaskowali bębny i felgi.
    I był to zwykły bielusieńki piasek, bo inne materiały używane do piaskowania jak łupiny od orzechów używa się w pracach w warsztacie aby można to odzyskać.

    Piasek był biały, bardzo drobny i nie specjalny jakiś, tylko z pobliskiej kopalni przesiany i suszony. Na samochodzie widziałem tylko pojemnik w kształcie leja na piasek. Spytałem ile będzie kosztowało wypiaskowanie przyczepki. 190 x120 cm samo piaskowanie 200zł i 100-150 malowanie.(jego farba) Nie taki drogi gips ale mieć takie urządzenie pod ręką na każde zawołanie to co innego.

    Mój sąsiad przy sprężarce z panewkami rozwiązał problem wieszając butelkę powyżej sprężarki tylko nie pamiętam czy tam olej zalewa czy odzyskuje bo ciśnienie go wypycha. Jak pisałem chodzi to już parę ładnych lat.

  • #36 25 Lis 2012 22:47
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #37 26 Lis 2012 07:54
    c64club
    Poziom 18  

    Zapomniałem napisać. Widziałem też gdzieś smarowanie ciśnieniowo-grawitacyjne. Tylko gość pisał, że trzeba zaworek bo przecieka. I trzeba uważać na butlę. PET można w warsztacie uszkodzić iskrą ze szlifierki. Olej przelewać z dolnego zbiornika do górnego i od nowa przebieg.
    I nie jest ono dla tak "roztrzepanych" jak ja. Chyba, żeby oleum mieć 3l i przed każdym dniem pracy lać cały do góry, jako część procedury uruchamiania sprężarki.
    Mam to szczęście, że moja jest na łożyskach.

    @tedzio - jaką wydajność sprężarki ma Twój sąsiad, że felgi od ciężarówki piaskiem obrobił? Piasek może nie zwykły, tylko taki "kanciasty", czasem zdarza się taki ukopać nawet.

    @młodychemik - da się zrobić przejściówkę z każdego gwintu na każdy. Tokarka + gwintownica do rur. Na samej tokarce też zrobisz przejściówkę na gwint rurowy, ale turlanie gwintu rurowego to wyższa szkoła jazdy, mało która tokarka będzie potrafiła toczyć jednocześnie gwint i strożek, do tego potrzeba zakupu dedykowanego noża, o innym kącie wierzchołkowym.
    Można też wytoczyć wkrętkę ze stali o rozmiarze gwintu w sprężarce i dospawać doń uciętą końcówkę rury półcalowej (taki reduktor sobie zrobić). A jeśli to gwint 10x1.25, to wystarczy przewiercić na wylot śrubę M10, najzwyklejszą dostępną w każdym metalowym :D Przy odrobinie wprawy banał do zrobienia.
    ALE... gwint o średnicy 10mm i o średnicy 20 (półcalowy) złączone w jedną przejściówkę, do tego ciężka armatura półcalowa. Pourywasz gwinty, w pierwszej kolejności delikatny aluminiowy w sprężarce. No i do oliwienia nie jest potrzebna "taaaaka rura" armatnia.
    I ostatnia sprawa - czemu uparłeś się męczyć z gwintami rurowymi? Na świecie istnieje sporo ciekawszych gwintów, o wymiarach niepodawanych w jednostkach typu "11 i pół siedemdziesiątej trzeciej cala przeliczone na milimetry". Gwintu rurowego nie da się dzielić, ma swoją długość, ze względu na stożek. Do uszczelnienia potrzeba go wkręcić na odpowiednią głębokość. Nie za mało, bo będzie luźny. Nie za dużo, bo rozerwiesz, zapieczesz i ogólnie zrobisz mu krzywdę.
    Tak, gotowe gwinty, kolanka i inne wynalazki w pełnym asortymencie, w dodatku dostępne od ręki w Obi są kuszące, ale szybko będziesz pluł sobie w brodę, że postanowiłeś z tego zbudować coś poza kranem (do czego nadają się znakomicie, ale kran 1mm wyżej nikogo nie boli). Rury hydrauliczne obecnie pełnią u mnie już tylko rolę materiału na mniej odpowiedzialne (lub mocno przewymiarowane, jak huśtawka u sąsiada) konstrukcje.
    Do ciśnień typu 8-10 atm też bym ich nie użył. Rura szwowa... jak się rozpruje to będą efekty specjalne. A w instalce pneumatycznej masz powietrze i odrobinę wody, warunki wprost idealne dla wewnętrznej korozji.

    Elementy z hydrauliki "domowej" nadają sie za to znakomicie na wyjście. Trójnik, zawór kulowy etc. Ale Trzeba mieć do tego przelotki - do manometru, do węża

  • #38 27 Lis 2012 20:27
    młodychemik
    Poziom 11  

    Po 1. Na smarowanie panewki idzie mocny gwint żeliwny, troch większy niż 10x1,25
    bo śrubę M10 można swobodnie wyjmować, tak samo jak M12.
    Po 2.Nie wiem czemu akurat chciałem na zwykłe ½" Pewnie ze względu na dostępność kształtek.Mam zamiar zrobić przejściówkę z tego gwintu ze sprężarki [chyba walcowy] od razu na miedź 15mm, z której była by część instalacji.
    Reszta była by ze stali, jak trójniki, czy zawory.
    Po 3 Wolę zrobić zwykłe smarowanie z pompą, a niżeli przelewać olej z butelki di butelki.Taka pompa taka od wspomagania Poloneza się nadaje?
    Do oliwienia wystarczy miedź fi wewn. coś koło 9mm?

  • #39 30 Lis 2012 16:05
    młodychemik
    Poziom 11  

    W karcie charakterystyki znalazłem, że gwinty ssania,tłoczenia i ten do spustu oleju na dole skrzyni to M22x1,5.

    A i jeszcze problemik ze smarowaniem ciśnieniowym.
    Czy olej zassany przez pompę z przyłącza C i wpompowany na panewkę zleci do dekielka i sam stamtąd przeleci otworami B do skrzyni korbowej, czy z tekielka trzeba go dodatkowo odprowadzać np. rurką A?

    Budowa kompresora na zbiorniku od ASPA 3JW60

  • #41 05 Gru 2012 13:15
    młodychemik
    Poziom 11  

    Dlaczego Koledzy nie odpowiadają?

  • #42 05 Gru 2012 14:20
    tedzio4
    Poziom 17  

    młodychemik napisał:
    Dlaczego Koledzy nie odpowiadają?


    Powiem co myślę, bo mam za sobą lata doświadczeń. Urządzenie ładne z wyglądu i pewnie sprawne bo nowe. Ale jak w czasie eksploatacji nieostrożnie psikniesz farbą to ci cały poliwęglan zamaluje i nie odczyścisz bo to nie szkło. Czasem zdarza się czymś tracić a to wygląda na bardzo delikatne urządzenie. Jak to w warsztacie, gdzie drwa rąbią, wióry lecą. Samo osiadanie farby rozpylonej w warsztacie za czasem zmatowi szybkę z poliwęglanu.
    No jest tu wbudowany jak pisze regulator ciśnienia i to jest dosyć ważna rzecz przy malowaniu, ale ja przez tyle lat nie miałem go na wyjściu a pomalowałem sporo rzeczy. Nie jest on niezbędny amatorsko.
    Pozdrawiam

  • #43 05 Gru 2012 23:00
    młodychemik
    Poziom 11  

    Czyli lepiej szukać ze szklanym zbiorniczkiem?

  • Pomocny post
    #44 07 Gru 2012 14:37
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #45 08 Gru 2012 09:46
    tedzio4
    Poziom 17  

    Ja nie wiem co jest dostępne obecnie na rynku. Ja bym wolał wykręcić coś używanego z samochodu ciężarowego ze złomu niż zamontować coś takiego. Z drugiej strony możesz ten reduktor zabudować i też będzie ok tylko trzeba pomyśleć.
    Pożyczyłem ostatnio migomat od sąsiada, i całe urządzenie działało świetnie, mimo że nie było z najwyższej półki, ale reduktor gazu wnerwiał cały czas.(made in CHina) Trzeba było za każdym razem uważać czy dobrze podaje gaz i było to wkurzające.
    Jak coś robisz to musisz wiedzieć czy dane urządzenie działa prawidłowo, czy możesz na nim polegać. Po prostu masz jeszcze wybór i czas aby coś znaleźć porządnego.

  • #46 09 Gru 2012 19:57
    młodychemik
    Poziom 11  

    Ciężko znaleźć coś dobrego na złomie i żeby jeszcze pasowało.Chyba kupię tylko bez napisu made in China

  • #47 26 Gru 2012 21:19
    młodychemik
    Poziom 11  

    Witam.
    A czy ktoś orientuje się jaki mniej-więcej obroty powinny być na pompie wspomagania?Czy wystarczy ok.2000rpm?

  • #48 04 Sty 2013 21:04
    tedzio4
    Poziom 17  

    Pompa wspomagania jako sprężarka to wg mnie słaby zamiennik. Jak to chciałbyś smarować?
    Pompa wspomagania jest zalana olejem i cały czas jest smarowana a jak będziesz pompował powietrze to szybciutko się zatrze. Są jeszcze podobne pompy sprężarki do klimatyzacji i tam w czynniku jest rozpuszczony olej który smaruje cały układ a przede wszystkim sprężarkę.

  • Pomocny post
    #49 04 Sty 2013 23:15
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #50 05 Sty 2013 09:54
    tedzio4
    Poziom 17  

    Przyznaję, źle zrozumiałem.
    Stosowanie pompy wspomagania do smarowania to też nie najlepszy pomysł. Pompa ma dużą wydajność. Do takiego smarowania potrzebna jest mała pompka, wielkości pompki do spryskiwacza szyb, lub od akwarium ale też odporna na działanie oleju. Pompa olejowa od poloneza też jest bardzo dużej wydajności i żeby działała to musi mieć odpowiednio dużo oleju w obiegu, czyli trzeba jakiś dodatkowy zbiornik. W całym tym rozwiązaniu trzeba wszystko uprościć. Zalać sprężarkę olejem i bez pompek niech działa. olej pod rozbryzgiem będzie i tak smarował łożyska ślizgowe. Można wywiercić otwory od góry w korpusie i w panewkach i samo będzie się smarowało.
    Najlepiej działają urządzenia najprostsze.

  • #51 05 Sty 2013 12:21
    młodychemik
    Poziom 11  

    @tedzio4: też myślałem na nawiercaniem i innymi przeróbkami, ale wolę pompę.Będzie lepiej smarować.Wszyscy tak robią, i chyba tak jest najlepiej, choć to trochę komplikuje budowę całej maszyny.Ale przynajmniej pochodzi ze 23-30lat i może czasem się zaworki wymieni :)
    Do regulacji ciśnienia zastosowałbym zwykły zawór bezpieczeństwa od C.O. , tylko ten zawiera gumową uszczelkę....
    Tylko nadal kwestia obrotów...ile mniej więcej dać?Tyle co na sprężarkę będzie dobrze?

    Dodano po 7 [minuty]:

    @tomo1885: z tym skróceniem sprężynki to nie głupi pomysł, tylko ile skrócić? Najpierw chyba "na oko" a potem manometr i sprawdzamy?Albo czy można kupić takie normalne zawory do regulacji ciśnienia jak są w ciągnikach czy innych instalacjach hydraulicznych? Np.taki od Wladimirca jak TU i jak taki zawór się fachowo nazywa?

  • #52 22 Maj 2013 01:07
    jozz
    Poziom 9  

    Witam.
    Czy któryś z Panów mógłby mi podać rozmiar i skok gwintu w miejscu gdzie się wkręca zawór bezpieczeństwa ?

  Szukaj w 5mln produktów