Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt - wychylenie wskaźników licznika samochodowego po przekręceniu kluczyka

07 Paź 2012 16:27 6300 5
  • Poziom 10  
    Witam, po przeczytaniu wielu artykułów w necie postanowiłem stworzyć moduł, który w liczniku samochodowym od audi a3 8L po przekręceniu kluczyka wskazówki od prędkościomierza pójdą w max pozycję i powrócą, efekt ma wyglądać tak:



    Link


    Początkowo myślałem aby pogrzebać we wsadzie licznika ale nic nie udało mi się wymyślić. Pomyślałem, aby na piny w liczniku odpowiadające prędkości oraz obrotom przy przekręceniu kluczyka zapodać fałszywy sygnał typu 260km/h oraz 6tys obrotów. Na forum audi ktoś już kombinował w tą stronę ale wolę wszystko jeszcze raz przeanalizować razem z wami. W piny licznika trzeba zapodać sygnał o częstotliwości około 300hz. Znalazłem schemat modułu, który generuje taki sygnał regulowany potencjometrem, po to aby ustawić max pozycję wskazówki na wychylenie:

    Projekt - wychylenie wskaźników licznika samochodowego po przekręceniu kluczyka

    Trzeba stworzyć dwa takie generatorki na dwie wskazówki, oraz układ, który po przekręceniu stacyjki zapoda zasilanie na generatorki na około 1-2 sekundy, układ ten musi mieć regulowany ten czas potencjometrem, schemat całego projektu:

    Projekt - wychylenie wskaźników licznika samochodowego po przekręceniu kluczyka

    Przekaźniki są dane po to aby zabezpieczyć sterownik silnika i resztę elektroniki przed sygnałem z gneratorka 555. Chyba zamiast nich można tez dać jakąś diodę prostowniczą ale jestem początkującym i nie wiem jak to ogarnąć. Nie wiem też czy taki sygnał ze stworzonych generatorów nie zniszczy licznika, oraz jak zrobić moduł, który na kilka sekund zapoda zasilanie na wszytko po przekręceniu stacyjki. Proszę was o przeanalizowanie tego wszystkiego, może macie jakieś nowe pomysły. Może ktoś potrafi w wsad licznika taką funkcję dodać? Wiedzę oraz foto zapożyczyłem z forum o audi. Projekt nie został dokończony. Staram się go zfinalizować.
  • Poziom 36  
    Pytanie zasadnicze: po co to robić? Czy to doda mocy silnikowi, czy samochod będzie bardziej żwawy przy wyprzedzaniu, czy wskażniki będą bardziej precyzyjne i nie zawodne, czy to tylko głupia chęć zaimponowania czymś tam w w "wiejskim tuningu"?
  • Poziom 29  
    Właśnie także chciałem się o to zapytać, ale pytanie całkiem poważne, bez ironii. Widziałem to w kilku pojazdach i nie widzę żadnego praktycznego zastosowania takiego rozwiązania.
  • Poziom 36  
    W nowszych samochodach "wskazówki" to nie są wskazówki typowego miernika magnetoelektrycznego lub elektromagnetycznego (jest rożnica w zasadzie działania), tylko to są silniczki krokowe sterowane specjalnym procesorem, na osi tych silniczków jest osadzona wskazówka. To, że po włączeniu stacyjki wskazówki idą do końca i wracają do zera, to jest tylko za sprawą układu sterującego tymi silniczkami, a jest on projektowany z reguły jak naibardziej prosto i oszczędnościowo. Takie wahnięcie niema żadnego wpływu na wskazania. Oczywiście niektórzy myślą, że to jest super bajer.
  • Poziom 10  
    Tak jak mówicie mocy to nie da, jednak audi w nowych modelach to wypuscilo jako bajer więc jednym się to podoba a jednym nie. Mi akurat ten bajer się podoba. :)
  • Poziom 10  
    dziękuje za pomoc panowie

    Zamykam.
    Dar.El