Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przelewanie gazu z butli 11 kg

uriuk 08 Paź 2012 19:16 7629 19
  • #1 08 Paź 2012 19:16
    uriuk
    Poziom 6  

    Witam szanowne grono. Mam nadzieje ze tu znajde odpowiedz na moj problem.
    Zeby uprzedzic pytania o sens tego co robie wyjasnie, ze kilka miesiecy w roku podrozuje terenowka przez malo zaludnione okolice naszego globu. Z mojej praktyki wynika, ze paliwa moze czasem nie byc (dowiaza za tydzien-dwa) ale gaz w butlach 11 kg jest prawie zawsze. W tamtym roku wystrugalem sobie instalacje pobierajaca gaz z takich butli i wszystko byloby swietnie, gdyby te butle pochodzily od jednego dystrybutora. ALe tam co kilkaset km dziala inna firma i butli nie da sie wymieniac i robia sie jaja bo mam czasem na pace 5-8 butli roznych dostawcow i nie bardzo wiadomo co z tym robic.
    W tym roku wymyslilem, ze bede przelewal butle do zbiornika w samochodzie (toroidalny zamontowany w miejscu kola zapasowego) i od razu oddawal butle.
    Problem jest z "odpowietrzeniem" czyli wypuszczeniem fazy lotnej, zeby chciala wejsc faza ciekla.
    I wlasnie o to chcialem zapytac, bo jakos nie mam koncepcji.
    Ruszam za jakis miesiac, wiec mam jeszcze czas zeby przerobic zbiornik.

  • #3 08 Paź 2012 19:37
    uriuk
    Poziom 6  

    Zeby bylo nielegalne to musza byc jakies przepisy ktore tego zabraniaja. Zareczam, ze tam gdzie bede nikt sobie czyms takim glowy nie zawraca. Natomiast interesuje mnie patent z tym "gwizdkiem". Mozna cos blizej?

  • #4 08 Paź 2012 20:14
    askr
    Poziom 35  

    Kurcze, nie mam żadnego czytelnego zdjęcia.
    Jest to w zasadzie zawór przelewowy, wspawany w butlę, z zatykaną rurką. Rurka jest zamykana przez kurek - śruba z drobnym gwintem wkręcająca się w cały zaworek i schodząca poniżej wychodzącej w bok rurki.

    Jak butla się wypełni do 70% - na wylocie pojawia się frakcja ciekła.

  • #5 08 Paź 2012 20:28
    gimak
    Poziom 35  

    uriuk napisał:
    Problem jest z "odpowietrzeniem" czyli wypuszczeniem fazy lotnej, zeby chciala wejsc faza ciekla.

    Bawię się od czasu do czasu w takie przetaczanie gazu z butli do butli, pomijając to, że to ze względów bezpieczeństwa, trzeba robić w odpowiednich warunkach (a nie wszędzie takie są), chciałem zwrócić na jedną sprawę, która umyka - w czasie takiego przetaczania traci się przez "odpowietrzanie" (ile, trudno mi to określić) najwartościowszy składnik tej mieszaniny tj. propan, który wytwarza ciśnienie w butli i umożliwia zasilanie instalacji gazowych do IV generacji włącznie.
    Ilość tego składnika jest bardzo istotna, szczególnie w okresie zimowym - chyba, że kolega będzie poruszał się w tropikach, wtedy to przestaje być tak istotne.
    Ja w takiej sytuacji zastanowiłbym się nad kupnem i adaptacją pompy gazu, jaka jest stosowana w instalacjach V generacji i przy jej pomocy (w zasadzie bez strat i ryzyka wybuchu) przetaczałbym gaz do butli w samochodzie. Może od razu w punkcie wymiany butli. Zasilanie pompy z instalacji samochodu (12V). Trochę może strzeliłem, bo nie wiem jaka jest wydajność takiej pompy i ile by trwało napełnienie butli w samochodzie.

  • #6 08 Paź 2012 21:29
    uriuk
    Poziom 6  

    Jezdze po Afryce, a tam jest raczej cieplo, ale czas i bezproblemowosc operacji jest nie do pogardzenia. Zabieram sie za szukanie czegos o tych pompach.

    Dodano po 55 [minuty]:

    Ceny raczej zaporowe ;(
    Myslalem raczej o przetaczaniu grawitacyjnym, tylko nie wiem jak sie zabrac za wypuszczanie fazy lotnej (na srodku pustyni mam raczej dobra wentylacje).
    Pierwsza koncepcja jest taka zeby nawiercic zbiornik i wtawic tam krociec z zaworkiem. Nie wiem tylkko czy ten krociec bedzie sie wystarczajaco trzymal (scianka zbiornika jest dosc cienka)
    Wariant drugi to zakombinowanie na wilozawoprze (ale nie mam zadnego wymontowanego pod reka zeby podumac)
    I ostatni pomysl, zeby wypuszczac gaz tym samym przewodem ktorym sie go przetacza, tylko naprzemiennie (dosc pracochlonne)

  • #7 08 Paź 2012 21:40
    balonika3
    Poziom 36  

    Jeżeli podczas przelewania zaczniesz wypuszczać fazę lotną, to wpływające ciekłe LPG będzie się zamieniało właśnie w nią. W ten sposób tylko przedmuchasz swój zbiornik. Pic polega na tym, że faza płynna występuje powyżej pewnego ciśnienia, a upuszczając gaz zmniejszasz je. To, co napisałeś w pierwszym poście przypomina w pewnym sensie perpetum mobile.

  • #8 08 Paź 2012 21:42
    uriuk
    Poziom 6  

    Dzis widzialem jak przelewa sie gaz z butli 11 kg do malej, turystycznej.
    Majster wykrecil odpowietrznik z butli turystycznej i gaz wesolo poplynal. Kiedy odpowietrznik zaczal pluc plynem zakrecil zawor i po problemie.

  • #9 08 Paź 2012 21:47
    robokop
    Moderator Samochody

    balonika3 napisał:
    Pic polega na tym, że faza płynna występuje powyżej pewnego ciśnienia,
    Ewentualnie temperatury. Przelewanie gazu jest możliwe, kosztem utraty jego części.

  • #10 08 Paź 2012 21:48
    balonika3
    Poziom 36  

    uriuk napisał:
    Majster wykrecil odpowietrznik z butli turystycznej i gaz wesolo poplynal. Kiedy odpowietrznik zaczal pluc plynem zakrecil zawor i po problemie.
    Jeżeli dzieje się to odpowiednio szybko, to można napełnić butlę w jakimś stopniu. Zauważ jednak, że napełniał z większej do mniejszej. A Ty chcesz robić odwrotnie.

  • #11 08 Paź 2012 21:53
    uriuk
    Poziom 6  

    Nie w jakims stopniu tylko do pelna
    Dzis obserwowalem ten proceder.
    Malo ze gosc przelal gaz z butli 11 kg do turystycznej, to jeszcze okazalo sie ze w duzej butli jest juz malo gazu i delikwent zmienil butle na pelna. Nie bylo to wcale szybko.
    Wazna jest tylko roznica wysokosci (tak samo jak przy spuszczaniu wina z balona)
    Trzeba tylko upuszczac faze lotna.
    Bez tego upuszczania w pewnym momencie cisnienia sie wyrownaja i przeplyw ustanie.
    Ale nawet w tym wypadku latwiej przelac z malej butli do duzej niz odwrotnie (bo pozniej nastapi wyrownanie cisnienia)

  • #12 08 Paź 2012 21:57
    balonika3
    Poziom 36  

    uriuk napisał:
    Nie w jakims stopniu tylko do pelna
    Dzis obserwowalem ten proceder.
    Malo ze gosc przelal gaz z butli 11 kg do turystycznej, to jeszcze okazalo sie ze w duzej butli jest juz malo gazu i delikwent zmienil butle na pelna. Nie bylo to wcale szybko.
    Wazna jest tylko roznica wysokosci (tak samo jak przy spuszczaniu wina z balona)
    Trzeba tylko upuszczac faze lotna.
    Bez tego upuszczania w pewnym momencie cisnienia sie wyrownaja i przeplyw ustanie.
    Ale nawet w tym wypadku latwiej przelac z malej butli do duzej niz odwrotnie (bo pozniej nastapi wyrownanie cisnienia)
    No cóż, napełniaj...

  • #13 08 Paź 2012 22:01
    uriuk
    Poziom 6  

    No ale jak zamontowac to odpowietrzanie?
    Moge nwziac wiertarke i gwintownik i wstawic krociec, ale wole najpierw zapytac kogos madrego.
    Albo jakies inne sugestie

  • #14 08 Paź 2012 22:08
    balonika3
    Poziom 36  

    Przyjmijmy, że masz zbiornik 40l, a ta butla ma ok. 20l. Gaz "rozleje" się w proporcji 2:1, więc będziesz miał jakieś 14l. Jeżeli w swoim zbiorniku otworzysz jakiekolwiek odpowietrzenie, to tylko zmniejszysz tę ilość. I tyle.

  • #15 08 Paź 2012 22:33
    ociz
    Moderator Samochody

    Zakładając że ma to być tylko do użytku w Afryce, czyli kwestie prawne nas nie interesują a jedynie zdrowy rozsądek, to wybrał bym do tego zbiornik z płytą armaturową. Bo ingerowanie w typowy (tandetny) wielozawór jakie się u nas stosuje to bardzo zły pomysł.

  • #16 02 Sty 2013 20:57
    pszjaqb
    Poziom 10  

    Panowie - zważcie butle puste i pełne!
    Używam w domu do kuchenki butli "rzekomo" 11kg
    Na butlach mamy jej wagę tara - po opróżnieniu się zgadza,
    Ale zważyłem już 2 butle prosto od dystrybutora(zafoliowane itp) i niestety stwierdzam, że samego gazu jest tam.... 5kg
    Za kilka dni czeka mnie kolejna zmiana - zobaczę ile będzie w następnej

  • #17 03 Sty 2013 10:52
    M. S.
    Poziom 34  

    Co do przelewania to wiele tu czytałem dziwnych teorii. Gaz jest płynny i w układzie butla-butla będzie zachowywał się nieco podobnie jak woda. Różnica będzie taka, że przy przy przelewaniu wody w drugą stronę tym samym przewodem musiałoby przepływać powietrze, czego przy LPG nie ma bo faza ciekła i gazowa to to samo. Można go zatem przelewać z butli położonej wyżej do butli położonej niżej łatwiej niż przy przelewaniu wody. Mało tego, wystarczy dolną butlę osłonić a górna ogrzać słońcem, a wytworzy się dodatkowe ciśnienie zwiększające szybkość przelewania zależną oczywiście od średnicy rurki.

    P. S. Niektórzy teoretycy pisali że ilość gazu rozłoży się po połowie w obu butlach. Hmm. 1litr w fazie ciekłej to 250l. fazy gazowej. Jeśli w górnej butli znajdzie się faza gazowa to przy ok 27l pojemności butli 11kg. pozostanie gaz o objętości ok. 0,1l przeliczając na fazę ciekłą.

  • #18 03 Sty 2013 16:35
    pszjaqb
    Poziom 10  

    Od kilku lat przelewamm gaz, jednak zawsze do mniejszych pojemników (kartusze turystyczne) z butli 11kg.
    Gaz przelewam bez reduktora, jednak jest dosyć czasochłonne aby "napakować" butlę do pełna.
    Po kilku minutach gaz płynie dużo wolniej(aż lotna wróci do górnej butli a zmieni ją ciekła(cięższa).
    Butla 11kg wisi do góry kołami -> 1m węża -> kartusz z zaworem.
    Na wadze można przypilnować aby butli nie przepełnić.

  • #20 03 Sty 2013 17:04
    pszjaqb
    Poziom 10  

    Nalać więcej niż powinno być bezpiecznie (nigdy butle nie powinny być zalewane do pełna)
    Nie ważne czy to LPG, gaz techniczny, czy kuchenka.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME