Od bardzo dawna doskwierał mi brak zasilacza, który mógłby mi posłużyć do testowania różnych składanych przeze mnie prostych układów. Jestem bardzo początkującym w elektronice i często składam proste układy, które testuję i staram się zrozumieć jak działają (np zależność sygnału wejścia/wyjścia itp). Do tej pory korzystałem z zasilacza z komputera, ale z tym były same problemy, bo do dyspozycji mam tylko 12V i 5V (wystający z komputera molex) i ewentualnie prosty regulator 1.25V - 10V. Postanowiłem więc zbudować zasilacz, który spełniałby moje potrzeby, a przede wszystkim dostarczał napięcia większego niż 12V. W założeniach miał to być zasilacz, który dostarczy 15V/1.5A.
Jest to moja pierwsza tak rozbudowana konstrukcja więc proszę o wyrozumiałość.
Budowa zasilacza jest "modułowa" i składa się z 5 układów:
- zasilacz "właściwy"
- układ przełączania napięć
- układ sygnalizacji zwarcia
- termostat
- moduł woltomierza
Zasilacz "właściwy" - zbudowany jest na układzie LM350 z dodatkowym kondensatorem tłumiącym (ripple rejection). Zasilany jest z transformatora toroidalnego 50W 17V ( w rzeczywistości 20V bez obciążenia)
Układ przełączania napięć - do tego celu wykorzystałem zrobiony wcześniej układ przełącznika zależnego na 4042BE (na podstawie schematu z tego postu) do przełączania oświetlenia, ale użyłem go dwa razy, więc postanowiłem go wykorzystać w zasilaczu do przełączania pomiędzy trzema predefiniowanymi napięciami (5V, 9V 12V) oraz możliwością płynnej regulacji napięcia. Po włączeniu zasilacza układ zawsze uaktywnia płynną możliwość regulacji napięcia, co sygnalizowane jest zielonym LED obok potencjometru. Po naciśnięciu któregokolwiek czarnego przycisku zapala się dioda LED na tym przyciskiem i uaktywnia przypisane mu napięcie (po kolei 5V, 9V 12V)