Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

irekgat 15 Paź 2012 22:33 41340 81
  • #1 15 Paź 2012 22:33
    irekgat
    Poziom 11  

    Witam zainteresowanych energią słoneczną:)
    Postanowiłem, że zbuduję elektrownie słoneczną w celu odciążenia mojego gospodarstwa domowego od sieci energetycznej. To miała być elektrownia budżetowa - minimum zakupów i mnóstwo swojej pracy :D Choć z tym drugim trafiłem.
    Spędziłem pół dnia na telefonie do różnych Starostw (4) i zakładów energetycznych, (2) aby się upewnić czy mogę taką instalację zrobić legalnie u siebie. Okazało się, że tak i nie wymaga, to żadnych zgłoszeń, uzgodnień, warunków czy zezwoleń.
    Po ok 2 miesiącach zbudowałem swoją elektrownię słoneczną składającą się z 6 paneli 235Wp każdy, razem 1410Wp. Panele mam podłączone w grupach po 2 szt., sprowadziłem 6 przewodów z dachu tak, aby można było je łączyć w szereg lub równolegle w zależności od potrzeb, a potrzeby są dwie:
    1.Podgrzewanie wody w bojlerze latem (łączenie szeregowe paneli)
    2.Nadwyżka wykorzystywana będzie do magazynowania w akumulatorach (łączenie równoległe paneli), czyli regulator ładowania/akumulatory 48V/inwerter 230V/be happy (aby być całkiem happy musze nabyć jeszcze regulator ładowania na 48V)
    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.
    Gdy już solary "leżały" na dachu smażąc się w pełnym słońcu zabrałem się za przerabianie bojlera. Musiałem dostosować bojler 100l z grzałką 1500W do swoich potrzeb. W początkowej fazie inwestycji sądziłem, że najłatwiej i zarazem najtaniej będzie zrobić układ przełączalny. Wydawało mi się, że jak raz będzie zasilać grzałkę sieć, a innym razem solar, to będzie dobrze. Problemy pojawiały się jeden po drugim. Zdecydowałem, że idę na całość i zamontuję drugą grzałkę. Spuściłem wodę z bojlera i zacząłem demontaż. Dobrze, że wyciagając odkręconą płytę montażową z grzałką podstawiłem miskę. No comment co wypłynęło z bojlera. Normalnie woda pierwsza klasa czystości.




    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.
    Przy okazji wypłukałem bojler z kamienia i tudzież innego syfu nagromadzonego przez lata. Po zamontowaniu dodatkowej grzałki 1500W przyszedł czas na podłączenie. Stary układ sieciowy dało się szybko przywrócić do działania, nowy solarny wymagał zamontowania dodatkowego termostatu. Od tego momentu pojawiło się parę schodów. Łuk elektryczny palił mi wszystko. Borykałem się z bezpiecznym rozłączaniem pod pełnym obciążeniem. Nie jest to takie proste jak by się mogło wydawać. Łuk miał 2cm długosci i palił, albo sklejał styki za pierwszym razem. Byłem przekonany, że coś takiego można zobaczyć przy kilowoltach, a nie przy 200V. Teraz już wiem :D
    Zanim znalazłem swój złoty środek spaliłem termostat, stycznik 3 fazowy, przekaźnik półprzewodnikowy DC.
    Rozwiązaniem okazał się przekaźnik próżniowy 15kV/30A, rewelacja żadnego łuku, żadnego ciepła, może pracować 24h w pozycji załączonej i pobiera tylko 1W.
    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.
    Po zmontowaniu całości dodałem jeszcze układ pomiarowy - woltomierz z amperomierzem firmy Dareltek.
    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.
    cdn :arrow:

    2 29
  • Sklep HeluKabel
  • #2 15 Paź 2012 23:21
    vodiczka
    Poziom 42  

    irekgat napisał:
    Zanim znalazłem swój złoty środek spaliłem termostat, stycznik 3 fazowy, przekaźnik półprzewodnikowy DC.

    Jakim cudem spaliłeś przekaźnik półprzewodnikowy? to jest najlepsze rozwiązanie dla DC.
    Czy możesz podać cenę brutto jednego panela, czy była to cena z dostawą czy odbierałeś z magazynu ewentualnie płaciłeś dodatkowo za dostawę?

    0
  • #3 15 Paź 2012 23:45
    irekgat
    Poziom 11  

    Przekaźnik półprzewodnikowy nie wytrzymał łączenia. Parametry miał świetne - kupiłem na wyrost, zdaje się, że 240V/50A sam się zastanawiam dlaczego padł? Zabezpieczyłem go dodatkowo przed przepięciami, ale to go nie uchroniło. Z przekaźnikiem próżniowym nie mam żadnych kłopotów. Działa super niezależnie od obciążenia:D
    Panele kupiłem roczne za 580zł/szt. na Allegro, musiałem po nie tylko pojechać - co mnie kosztowało jakieś 100zł na paliwo + fotka do albumu z fotoradaru no i mandat 300zł, 6pkt. :(

    0
  • #4 10 Lis 2012 20:49
    Marco19xyz
    Poziom 10  

    Także zamierzam dokładnie taki system ogrzewania bojlera zamontować, jednak tylko 4 panele 235W, więc grzałka będzie mieć moc ok 1000W. Mam 3 Pytanka

    1-Przekaźnik który zamontowałeś potrzebuje napięcia ok. 20-30V skąd go zasilasz?
    2-Na grzałce zamontowałeś diody i kondensator jakie?
    3-Jaki przekrój mają użyte przewody?

    Marek

    0
  • #5 11 Lis 2012 11:04
    irekgat
    Poziom 11  

    Cewka przekaźnika próżniowego jest na napięcie znamionowe 26V, zaczyna działać już od 16V, ale pewnie działa od 18V. Takie właśnie napięcie zastosowałem. Przekaźnik zasilam poprzez termostat z zasilacza podłączonego do sieci. Mierniki również są zasilane z tego samego zasilacza, tyle, że przez przetwornicę. Do połączeń grzałki zastosowałem przewody o przekroju 2,5mm2 (spadek napięcia na tak krótkich przewodach jest pomijalny), natomiast do zestawu baterii idą przewody solarne o przekroju 6mm2.
    Na grzałce zamontowałem diody połączone równolegle 3szt. UF5408 i warystor na 270VDC.
    Obecnie pracuję nad zmianą układu pomiarowego.

    0
  • #6 06 Sty 2013 10:19
    solty66
    Poziom 9  

    witam - co do bojlera to miałem ten sam problem ze zgrzewaniem styków - paliły się na potęgę nawet te dużej mocy. W tej chwili w związku z tym iż słoneczka mało to nie ma problemu ale latem - myślałem podłączyć równolegle jakiś duży kondensator lub szeregowo po jednej i po drugiej stronie stycznika a zastosowałem stycznik taki do 30A bp pomyślałem ze jak rozłącza z dwóch stron to problem rozwiąże jednak dalej iskra świeciła . Pomysł z wyłącznikiem próżniowym okazuje się chyba jednak najlepszy aha jeszcze co do mocy paneli - mam zastosowane 7 sztuk po 190W w szereg i stwierdzam że jednak trochę za mało - powinno być 8 po 235W w szereg dopiero wtedy będzie wystarczająca moc no i napięcie 8X30V powinno być ok - chociaż te moje 190 mają napięcie 37V to i tak w szeregu pod obciążeniem spadało poniżej 200V

    0
  • #7 06 Sty 2013 10:42
    mrrudzin
    Poziom 39  

    A gdyby zrobić układ na dwóch stycznikach?
    Pierwszy równolegle do styków miałby wpięty rezystancję, która ograniczałaby prąd (rezystancje trzebaby dobrać tak, aby nie palił się łuk na styczniku) + ewentualnie duży kondensator potęgujący ten efekt (popłynie przez niego duży prąd na początku, w trakcie ładowania prąd będzie spadał wykładniczo), drugi z równolegle wpiętym kondensatorem i szeregowo rezystorem ograniczającym prąd podczas załączenia (bo wtedy kondensaotr rozładuje się przez zamykające się styki).

    0
  • #8 06 Sty 2013 10:52
    solty66
    Poziom 9  

    wracjac do iskry to iskrzy tylko przy rozłączaniu - przy włączeniu jest ok

    Zdanie zaczyna się wielką literą. Proszę o zachowywanie zasad poprawnej polszczyzny. [retrofood]

    0
  • #9 06 Sty 2013 10:54
    vodiczka
    Poziom 42  

    solty66 napisał:
    wracjac do iskry to iskrzy tylko przy rozłączaniu - przy włączeniu jest ok

    Bo łuk zapala się przy rozłączaniu obwodu a nie przy załączaniu.

    0
  • #10 06 Sty 2013 21:32
    irekgat
    Poziom 11  

    Okazuje się, że prąd stały jest dość kłopotliwy przy rozłączaniu pod obciążeniem. W zasadzie są 3 rozwiązania gaszenia łuku.
    1. Zastosowanie trakcyjnego stycznika DC i układu gasikowego
    2. Zastosowanie IGBT
    3. Zastosowanie przekaźnika próżniowego.
    Wszystkie są b.dobre.
    Inne rozwiązania są drogie lub bardziej ryzykowne w zastosowaniu, ale może ktoś ma inny dobry pomysł na tanie rozłączanie prądów rzędu 8A przy napięciu rzędu 230VDC.
    Styczniki AC nawet dość duże 40A nie nadają się z kilku powodów, (o czym miałem okazję przekonać się osobiście:
    - mała odległość między stykami w pozycji rozłączonej.
    - mocne sprężynki i adekwatna do nich cewka elektromagnesu pobierająca moc 9-12W.
    - ciepło cewki (u mnie stycznik AC 3-fazowy firmy ETI 25A spalił się właśnie z powodu grzania się cewki po 5-ciu godzinach pracy w pozycji załączonej).
    Nawet gdyby styki wytrzymały łączenie, to moc pobierana przez cewkę dyskwalifikuje takie rozwiązanie.
    Większy stycznik, to większa odległość styków w pozycji wyłączonej, ale też twardsze sprężynki i mocniejsza cewka, czyli większy pobór prądu i temperatura.
    Osobiście nie widzę sensu stosowania stycznika AC.
    W moim rozwiązaniu zastosowałem zwierny przekaźnik próżniowy amerykańskiej firmy Jennings typy RD5B.
    Przekaźnik próżniowy jest mały, nie iskrzy, cewka pobiera ok. 1W mocy, do tego parametry 15kV/30A, żadne przepięcia mu niegroźne, a gwarantowana wg producenta ilość przełączeń to 1 milion. Nie na darmo stosuje się je w sprzęcie wojskowym.
    Jak widzicie nie jest to złe rozwiązanie naszego problemu.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #11 13 Sty 2013 20:01
    irekgat
    Poziom 11  

    Śnieg, mróz i zimowe latanie na miotle :) czyli odśnieżanie na wysokości.
    Zastanawiam się nad innym sposobem odśnieżania ogniw fotowoltaicznych. Może macie jakieś propozycje?

    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

    0
  • #12 13 Sty 2013 21:22
    robi1969
    Poziom 10  

    Witam
    Co do rozłączania prądu stałego jest jedna metoda skuteczna to przeciwieństwo prądu przemiennego tak więc przy przemiennym gdy chcemy zgasić łuk styki łączymy równolegle natomiast przy prądzie stałym styki należy połączyć szeregowo dla zwiększenia przerwy bez napięciowej. Według mnie te prądy jest w stanie wyłączyć zwykły przekaźnik RU400 połączony szeregowo a najlepsze jest to że cewki tych przekaźników wykorzystywane w energetyce przemysłowej mają zasilanie 220DC co ułatwia zasilanie ze źródła paneli słonecznych. Osobiście parę razy wykonywałem takie układy i działają. Jeżeli prądy zaczynają przekraczać prąd znamionowy przekaźnika możemy zastosować stycznik adekwatny do prądu pamiętając o połączeniu szeregowym jego styków. Mam nadzieje że pomogą moje uwagi do do prądu stałego.

    0
  • #13 14 Sty 2013 22:26
    robi1969
    Poziom 10  

    Witam
    Zapomniałem dodać jeśli ktoś potrzebuje bardziej profesjonalnego rozwiązania proponuje produkty firmy SOCOMEC która specjalizuje się w tego typu łącznikach
    adres http://www.socomec.pl/load-break-switches.html#photov Nie jestem żadnym przedstawicielem tej firmy ale też się spotkałem z ich urządzeniami i bardzo dobrze sobie radziły z prądem stalym

    1
  • #14 04 Lut 2013 15:26
    solty66
    Poziom 9  

    vodiczka napisał:
    Rozwiązaniem okazał się przekaźnik próżniowy 15kV/30A, rewelacja żadnego łuku, żadnego ciepła, może pracować 24h w pozycji załączonej i pobiera tylko 1W.
    Witam ja jeszcze raz do tego bojlera - czy ten przekaźnik próżniowy musi być potraktowany radiatorem czy się grzeje czy to tylko takie mocowanie ?

    0
  • #15 04 Lut 2013 16:44
    irekgat
    Poziom 11  

    Przekaźnik pobiera 1W i może spokojnie pracować bez radiatora (u mnie, to tylko profilaktyka).

    1
  • #16 22 Lut 2013 17:37
    Thew_666
    Poziom 20  

    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

    Co do grzania wody u siebie mam system 6 paneli po 190w monokryształy do grzania wody.
    Sprawdza się to super od wiosny do późnej jesieni w zimie też daje rade ale wiadomo jak błyśnie słońce tutaj można zobaczyć moc grzewczą.

    http://www.youtube.com/watch?v=3elWC1YKC54&list=UUHOHDI7rd_xoKX_HwhOI_FQ&index=5

    Na koncie sa też inne filmy systemu zasilania np elektrownie wiatrowe.
    Elektrownie fotowoltaiczne spięte z siecią i system ładowania akumulatorów.
    Obecnie mam system ładowania akumulatorów z paneli 24V yingli solar
    kilka sztuk mi zostało nawet na zbyciu po 480zł jak by ktoś chciał.

    Obecnie nie mam termostatu ręcznie wyłączam w razie zbyt wysokiej temperatury

    <a title="solar.JPG" href="https://obrazki.elektroda.pl/2211302400_1361548904.jpg"><img src="https://obrazki.elektroda.pl/2211302400_1361548904_thumb.jpg" alt="solar.JPG" /></a>

    Dodano po 33 [minuty]:

    tu alternatywa jak by słońca nie było ;) Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

    0
  • #17 22 Lut 2013 23:08
    mece
    Poziom 11  

    Wrzuć jakieś schemaciki jak będziesz miał. Myślałem o podobnym rozwiązaniu ale dopiero fundamenty zalałem ale fajnie że coś się rusza, w tym temacie powinno być ciekawie. Co do odśnieżania paneli to może podgrzewacze rynnowe zdadzą egzamin łatwe w montażu i można je dowolnie rozkładać.

    1
  • #18 22 Lut 2013 23:53
    Thew_666
    Poziom 20  

    Hmm schemacik to ciekawe zagadnienie
    W sterowni mam nikomu nie znaną plontaninę przewodów.
    W zasadzie z wiatraka 3 fazy jest na mostek 3 fazowy puszczony potem mam obudowę z kilkoma włącznikami i 3 grzałki podpiete w zależności od siły wiatru załanczam grzałki lub jak mnie nie ma są załączone wszystkie wtedy jak mocniej wieje to grzeje.
    Po drodze jest jeszcze woltomierz (miernik elektryczny)
    i amperomierz analogowy.
    Panele też w sumie tylko pomiar i pod grzałkę.
    Do wiatraka mam sterownik ale czeka obecnie na zmianę bo mam już większą prądnice niestety nic po za tym tylko brak czasu. Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

    Dodano po 40 [sekundy]:

    Tu przewody Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera.

    Dodano po 46 [sekundy]:

    s Elektrownia słoneczna 1,4kW i przeróbka bojlera. terownik do wiatraka

    Dodano po 6 [minuty]:

    A sterownik termostat do paneli ile kolege wyniósł ?
    Nie wiem czy mam mylne wrażenie ale chyba panele na sterowniku nie osiągają u Ciebie pełnej mocy o ile pomiar jest dobry i film był pzry dobrych warunkach ?

    0
  • #19 09 Maj 2013 14:01
    irekgat
    Poziom 11  

    Przyszła wiosna i prawie wrzątek w bojlerze :D 80-83 st.C Muszę założyć drugie zabezpieczenie termiczne, bo jak termostat zawiedzie, to mam 1,5h do autodestrukcji :D Bojler 100l na moją elektrownię, to za mało.

    0
  • #20 10 Maj 2013 10:15
    Thew_666
    Poziom 20  

    No Panowie można powiedzieć że już lato mamy a nie wiosnę.
    Temperatury zadawolające.
    Plany na wiosne
    1. Zmiana z 1kw na 2,4kw turbina wiatrowa zrealizowany 2-3 tygodnie temu wkrótce foto i film.
    2. Musze słupa poprawić mocowanie (płyta podstawy)
    3.Słup jest na łozyskach obrotowy ale zablokowany sterownik leży w szafie siłownik również być może przy przeróbce podstawy zamontuje siłownik i sterownik od obrotu poziom i elewacja pełny tracker ale obawiam się że 180l wody może się wtedy zagotować w lecie.

    0
  • #21 10 Maj 2013 11:27
    irekgat
    Poziom 11  

    2,4kW, to juz coś. Ja mam w planie zamontować do lata dodatkowo 6 paneli razem będzie 2820Wp. Leżą i czekają aż się ogarnę z innymi robotami;)

    0
  • #22 09 Cze 2013 08:42
    robercik197407
    Poziom 12  

    Jaka jest żywotność tych paneli słonecznych? Jakiej firmy panele są dobre i tanie?

    0
  • #23 09 Cze 2013 16:59
    irekgat
    Poziom 11  

    Żywotność, to pojęcie, na które chyba nie ma konkretnej odpowiedzi. Producenci podają spadek wydajności produkowanej energii na poziomie 20% po 20-25 latach. Wynikałoby z tego, że pożyją całkiem długo, zawsze jednak może nas wcześniej dopaść kataklizm w postaci gradu wielkości piłki golfowej. Co do ceny, to tak jak ze wszystkim są droższe i tańsze. Jedni jeżdżą Mercedesami, a inni Fordami, ale kilometry robią te same. Kup takie panele, na jakie Cię stać. Różnice są tak niewielkie, że można sobie darować. Zdaje się, że panele polskiej produkcji nie odbiegają od reszty (technicznie) i cenę maja dobrą. Ja kupiłem używane (roczne) za 1/3 ceny.

    0
  • #24 10 Cze 2013 09:28
    vodiczka
    Poziom 42  

    irekgat napisał:
    Ja kupiłem używane (roczne) za 1/3 ceny.

    Ciekawe dlaczego ktoś kupuje i sprzedaje po roku za 33% ich pierwotnej ceny? Auto może być powypadkowe a panele?

    0
  • #25 10 Cze 2013 14:30
    irekgat
    Poziom 11  

    Panele sa w doskonałej kondycji, nie miały "wypadku" i pracują b.dobrze.
    Dlaczego ktoś sprzedaje za 1/3 ceny roczne? A dlaczego 3-letnie auto sprzedaje się za 1/2 ceny? Widocznie używane są tyle warte.

    0
  • #26 10 Cze 2013 14:42
    vodiczka
    Poziom 42  

    irekgat napisał:
    A dlaczego 3-letnie auto sprzedaje się za 1/2 ceny? Widocznie używane są tyle warte.


    Dlaczego porównujesz spadek ceny 3-letniego auta do spadku ceny jednorocznych paneli?
    Skoro teoretycznie panel powinien pracować powyżej 10 lat to nikt bez powodu nie sprzeda go po roku eksploatacji za 1/3 ceny.
    Może zostałeś "nieświadomym paserem"

    0
  • #27 10 Cze 2013 17:36
    irekgat
    Poziom 11  

    Gdyby gość miał kilka paneli na sprzedaż, to mógłbym mieć obawy, ale on miał tego setki. Prędzej ma gdzieś dojścia w Recyclingu germańskim.

    0
  • #28 10 Sie 2013 23:13
    slavo10
    Poziom 9  

    Witam kolego i gratuluję pomysłowości i pracy. Mam u siebie coś podobnego tylko 3 panele PV i ten sam ogrzewacz wody. Czytając twoje perypetie śmiałem się bo to samo przeżyłem. Ja na razie nie mam dodatkowego termostatu bo przy trzech panelach nie ma takiej potrzeby, ale gdy dołożę jeszcze czwarty to już będę musiał i skorzystam w tedy z twoich doświadczeń. Pomimo tych problemów praca się opłaciła. Przy słonecznym dniu, aż miło patrzeć jak temperatura rośnie. Pozdrawiam.

    1
  • #29 19 Sie 2013 12:17
    pees1908
    Poziom 1  

    Mam pytanko odnośnie zastosowanej grzałki. Czy jest to grzałka DC o jakimś konkretnym napięciu pracy (12V, 48V)? Na ostatnim zdjęciu widać, że jest ona wyposażona w termostat. Czy jest on dobrany osobno? Gdzie można szukać takiego termostatu (ew. z grzałką)?
    Czy jest możliwe skonstruowanie systemu do podgrzewania wody opierając się tylko o panele PV + przetwornica/inverter + grzałka AC (z termostatem)?

    0
  • #30 19 Sie 2013 14:42
    irekgat
    Poziom 11  

    Zastosowałem grzałkę 1500W/230VAC, ale grzałce wszystko jedno jakim napięciem ją zasilisz AC czy DC, to jest drut oporowy. Do grzałki podłączyłem termostat, bo coś musi wyłączyć dopływ prądu gdy temperatura w bojlerze przekroczy 80 st.C
    Termostaty tego typu nie są zbyt precyzyjne raz wyłączają przy 81st.C, a innym razem przy 87,1st.C.
    Grzałkę i termostat kupisz w sklepie z częściami AGD.
    Budowa takiego układu na prądzie AC z przetwornicą, to tylko strata energii. Przetwornica potrzebuje prądu do zasilania samej siebie, pracuje też w ograniczonym przedziale napięciowym.

    0