Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Termet Ecocondens - Schemat instalacji - poprawcie

paproh 18 Oct 2012 12:51 8595 23
Buderus
  • #1
    paproh
    Level 10  
    Witam

    Narysowałem schemat mojej instalacji - ale nie jestem pewien czy będzie to prawidłowo działać -
    Piec Termet EcoCondens 25kw
    Zasobnik - Galmet 200l
    3 obiegi, jedna pompa np wilo Yonos Pico 25/1-6
    Rozdzielacz hydrauliczny na 4 obiegi.
    Regulatory Auratron 2025 rth 2 przewodowe, jeden bezprzewodowy.
    Woda w instalacji około 120l, 200 żeberek aluminiowych 0,5l
    literka p oznacza na schemacie przekaźnik który będzie załączał urządzenie.
    znajomy hydraulik mowi ze przy tak malej ilosci wody instalacji pompka w piecu powinna sobie poradzic i zebym nie montowal pompy.

    Chce podłączyć do jednego pieca i pompy jednocześnie 3 regulatory i do każdego oddzielny elektrozawór np taki : http://www.primadom.eu/pl/p/TR-Zawor-KULOWY-elektrozawor-przelotowy-34-cal-z-silownikiem/166


    Pytanie:
    1. Czy sadzicie ze wszystko jest ok ?

    Termet Ecocondens - Schemat instalacji - poprawcie
  • Buderus
  • Helpful post
    #2
    igrzelczyk
    Level 21  
    Generalnie ja bym zastosował 4 pompy zamiast zaworu 3-drogowego i odcinających i zamontował sprzęgło hydrauliczne pomiędzy kotłem a rozdzielaczem (swobodniejsza praca kotła) koszt podobny (może ciut wyższy) ale będzie to swobodniej pracować(łatwiejsza regulacja przepływów,brak efektu piszczenia grzejników itd)i /oraz zastosował zew. czujnik temperatury który spowoduje większy komfort (i mniejsze rachunki :) ) użytkowania i regulacji całego układu w punkcie kondensatu kotła
  • #3
    paproh
    Level 10  
    piszesz o czujniku temperatury przy piecu ? mam w komplecie z kotłem - za 68 zł kupiłem(czujnik pogodowy do kotła) , różnica w koszcie to koszt sprzęgła (500 zł, koszt różnicy w pompach 1000 zł ) wiec dla mnie dość znacząca, dodatkowo zauważ ze cala instalacja ma tylko 120 litrów wody maksymalnie - formalnie w instrukcji kotła pisze ze nie potrzebuje robić pompy ponieważ ta będą w tym modelu pieca powinna wystarczyć - a trzy pompy zabierające sobie wodę wydaja mi sie gorszym układem - musiały by być za rozdzielaczem. ale ja sie az tak dobrze nie znam. :)
  • #4
    igrzelczyk
    Level 21  
    paproh wrote:
    różnicy w pompach 1000 zł
    Minus cena elektro-zaworów(każdy praktycznie w cenie pompy) i zaworu 3-drogowego (droższy od pompy :) )
    paproh wrote:
    formalnie w instrukcji kotła pisze ze nie potrzebuje robić pompy ponieważ ta będą w tym modelu pieca powinna wystarczyć

    To po co tak kombinujesz? Możesz regulować poszczególnymi grzejnikami na zaworach termostatycznych ?Jeśli zadajesz pytanie ,to na nie odpowiadam i tyle, nie wnikam w koncepcje ,a to co wymyśliłeś nie bardzo się sprawdzi ...
  • Buderus
  • #5
    paproh
    Level 10  
    No widzisz nie zgadzam się ponieważ zawór dostałem w cenie kotła ( termety jednofunkcyjne maja w sprzedawanym komplecie z fabryki) a elektrozawór to 240 zł http://www.primadom.eu/pl/p/TR-Zawor-KULOWY-elektrozawor-przelotowy-34-cal-z-silownikiem/166

    Cena pompy wilo yonos to 470 zł na allegro... a potrzebował bym takie 4, stad moje obliczenie jest inne. pamiętaj tez ze muszę dokupić sprzęgło (hydraulik wycenił na 500 zł)

    dlaczego uważasz ze w wersji z jedna pompa będzie gorzej z ciśnieniami? przecież te drogie pompy same regulują ciśnienie w obiegu do odpowiedniej wartości nie ma tam sterowania biegami, pobierają mało prądu w stosunku do takiej zwykłej pompy,

    a może po prostu wybrałem za drogie pompy i powinienem kupić tańsze?

    intryguje mnie tez kwestia ilości wody w obiegu, u mnie jest na obieg tylko 30 litrów to jest dosyć mało - w całej instalacji razem jest 120 litrów (3x30 + to co w plastikowych rurach pionów).

    mój schemat wynika z tego ze chciałem zaoszczędzić na ilości pomp i elementów z nimi związanych , także zużyciu prądu przez nie. elektrozawory tez wydaja mi się mniej awaryjnie niż pompy które pracują cały czas.

    z kolei zawory termostatyczne nie sprawdza się jako jedyny element regulacji ponieważ jeden obieg zasila sklep który jest wynajmowany i nie chce możliwości odkręcania tam na full i grzania w weekend kiedy nikogo w lokalu nie ma.

    odpisz proszę co sadzisz o mojej koncepcji :)
    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
    Jeśli nie zapozna się kolega z zasadami forum i regulaminem oraz nadal będzie go łamał w tak beztroski sposób, będę zmuszony zastosować odpowiednie sankcje.
    Mod.serwisant73
  • #6
    igrzelczyk
    Level 21  
    paproh wrote:
    Cena pompy wilo yonos to 470 zl na allegro
    Wilo uważam za pompy które sa mniej żywotne od Grundfosa czy choćby Leszna które są tańsze (mają inny typ łożysk mniej trwałych).Po za tym ta pompa sama nie ustawia przepływu względem oporów instalacji... tylko trzeba ją ustawić .
    Elektro-zawory nie są dobrym pomysłem ze względu na duże różnice w oporach przepływu,co spowoduje w początkowej fazie "granie instalacji " w obiegach otwartych,a w efekcie końcowym doprowadzi do przegrzewania wymiennika kotła,a nie o to chyba chodzi przy kotle kondensacyjnym :) .Można by było się pokusić o zawór różnicowy pomiędzy kolektorem powrotnym a zasilającym ,lecz jest to w tym konkretnym wypadku półśrodek .Co do "oszczędności" ,to co będzie oszczędniejsze ? Praca 5 pomp , czy 2-ch i nie zachowanie pracy kotła w punkcie jego najwyższej sprawności?Kocioł w tym wypadku będzie pracował na o wiele wyższym czynniku zasilającym ze względu na różne opory chwilowe w obiegu.Co do zaworu 3-drogowego jest to pięta ahillesowa każdego kotła 2 f
    i jak masz możliwość się go pozbyć to to zrób :)bo duuuużo mniej awaryjne jest ładowanie zasobnika osobną pompą(niestety musi w tym przypadku być sprzęgło :) )
  • #7
    paproh
    Level 10  
    to jakie pompy byś proponował do mojej instalacji ? i jakie zmiany ? nie muszę zasilać zasobnika przez piec, obecnie grzeje go grzałka w 2 taryfie. jeśli rozsądniejsze jest jednak inaczej to zmienię projekt.
  • #8
    szymonjasiu
    Level 20  
    igrzelczyk wrote:
    Generalnie ja bym zastosował 4 pompy zamiast zaworu 3-drogowego i odcinających i zamontował sprzęgło hydrauliczne ...


    Bardzo dobra koncepcja. Ewentualnie zawór 3-d , sprzęgło i 3 pompy.
    Sprzęgło niezbędne w takim układzie.
    Pompy WILO YONOS PICO jak najbardziej poprawne w tym układzie, za 3 sztuki powinieneś zapłacić ok 1,26 k.
  • #9
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    1) Dodawanie pompy w szereg z pompą kotła to parodia systemu CO ;
    2) Stosowanie rozdzielacza zupełnie nieuzasadnione, chyba że w planach jest modernizacja poszczególnych części instalacji ;
    3) Zawór sterowany elektrycznie także pobiera prąd i jest zbędny ;
    4) Termostaty grzejnikowe są także produkowane w wersji elektronicznej z programatorem tygodniowym (zasilane bateriami) i koszt ich od około 60 zł ;
    5) Zastosowanie sprzęgła obniży sprawność układu więc podniesie koszty ogrzewania .
    Czym prostsza instalacja tym bardziej niezawodna i generująca mniej strat.
  • #10
    paproh
    Level 10  
    Grzegorz Siemienowicz wrote:
    1) Dodawanie pompy w szereg z pompą kotła to parodia systemu CO ;

    to co proponujesz? to co narysowałem to moj pomysl, to co zaproponował wykonawca : pompy zamiast elektrozaworów - zauważ tez ze sam termet sprzedaje modół wielostrefowy który dokładnie tak jest skonfigurowany, jedyny problem to koszt tego modułu i ze jest tylko jeden zestaw nie ma możliwosci dobrania sobie do potrzeb. a w zestawie jet strefa na podłogówke i na grzejniki a umnie na wszystkie obwody sa grzejniki
    Grzegorz Siemienowicz wrote:

    2) Stosowanie rozdzielacza zupełnie nieuzasadnione, chyba że w planach jest modernizacja poszczególnych części instalacji ;

    to jest nowa instalacja - dlaczego nieuzasadnione? - jeszcze go nie kupilem, ale takei jest zalecenie hydraulika - mam 3 obwody po 30 litrow wody najwyzszy punkt jest 8m wyzej w przypadku poddasza (mam parter, pietro, poddasze)

    Grzegorz Siemienowicz wrote:

    3) Zawór sterowany elektrycznie także pobiera prąd i jest zbędny ;

    wyżej post dałem link do zaworu - zawór pobiera prąd jedynie podczas zmiany stanu i to jest bardoz małe zużycie - w karcie producenta jest to opisane

    Grzegorz Siemienowicz wrote:

    4) Termostaty grzejnikowe są także produkowane w wersji elektronicznej z programatorem tygodniowym (zasilane bateriami) i koszt ich od około 60 zł ;


    napisałem wyżej ze do jednego obwodu termostaty sie nie sprawdza - ma do nich dostęp dużo osób i nikomu nie będzie zależało na jakiejkolwiek regulacji. dodatkow w weekendy i od 17 nikogo w tym pomieszczeniu nie ma.

    Grzegorz Siemienowicz wrote:

    5) Zastosowanie sprzęgła obniży sprawność układu więc podniesie koszty ogrzewania .


    tu masz racje ale ja chciałem uniknąć sprzęgła

    Czym prostsza instalacja tym bardziej niezawodna i generująca mniej strat.
    [/quote]

    zgadzam sie jak najbardziej
  • #11
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    1) Kiedyś do dostarczania ciepła w budynkach wielokondygnacyjnych używano pionów. Nie wiem co się w między czasie zmieniło ;
    2) Są też głowice termostatyczne kodowane (zmiana ustawień tylko przez osoby uprawnione) Ustawia się tak jak sterownik np. Auratron tylko że dostęp do zmiany ustawień jest po wpisaniu kodu ;
    3) Nie rozumiem po co w ogóle zawór pobierający prąd ? Według mnie jest on tak jak i pompy zbędny ;

    PS
    Odnoszę wrażenie, że lokal użytkowy wynajmujesz komuś.
    Czy moje spostrzeżenie jest trafne ?
  • #12
    paproh
    Level 10  
    Sugerujesz jeden obieg ?

    owszem mam piony - obowody 3 :) - czy to coś zmienia?

    tak lokal wynajmuję - widzisz geneza inwestycji w całkowicie nowa instalację jest taka ze miałem wcześniej grawitacyjna instalacje na żeliwnych grzejnikach ale ponieważ jakieś 25 lat temu rozbudowano odrobinę budynek przestała prawidłowo działać pomimo zastosowania pompy w obiegu ( piec był zwykły na węgiel a byly piony które nie dogrzewały a inne z kolei za dużo. ) i skończyło się na wymianie całości i nowej instalacji.
    a skoro mam nowa instalację to chce mieć możliwość regulacji
    problemem było tez to iż lokal był często niedogrzany w czasie eksploatacji a przegrzany w czasie gdy był zamknięty.

    teraz oczywiście nie mam pionów tak jak było w grawitacyjnej tylko obwody oddzielnie na każde piętro.

    co do zaworu nadal nie rozumiesz te zawory z linka pobierają tylko i wyłącznie w celu nastawy położenia zaworu- siłownik jest zasilany w momencie swojej "pracy" kiedy przestaje pracować nie pobiera energii.

    apropo termostatów poszukałem dokładniej i jest to jakieś wyjście za 70 zl na allegro sa jakieś niemieckie z importu , ale wtedy musiałbym wszystkie piony połączyć w jeden obieg?
  • #13
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    Po pierwsze i najważniejsze :
    Nie wolno Ci bez wiedzy i zgody najemcy ograniczać mu dostaw energii (także cieplnej) jeśli regularnie za nie płaci niezależnie czy ryczałtem czy też oddzielnie.
    Jest to prawnie zabronione.


    To ile pionów będzie nie ma znaczenia (zależy od konstrukcji budynku i rozmieszczenia grzejników). Ja mam u siebie 4-ry piony i jedną pompę na kocioł.
    Zawór nawet jeśli pobiera mało energii to pobiera , co jest zbędne.
    Najefektywniej jest sterować temperaturą czasowo dla każdego pomieszczenia oddzielnie a to właśnie zapewniają te głowice termostatyczne z programowaniem.
    Każda termogłowica programowalna (i ta za 60 zł i ta za 250 zł) kiedyś (w niedalekiej przyszłości) się zwróci jeśli zostanie prawidłowo zaprogramowana i użytkowana.
    To jaką wybierzesz zależy od tego jakie funkcje dodatkowe ma (np. zabezpieczenie przed nieuprawnioną zmianą ustawień).
  • #14
    paproh
    Level 10  
    Skąd założenie ze ograniczam ? Po drugie , to nie masz racji, to co ustalę w umowie wynajmu to jest dla mnie wiążące, żaden rozsądny wynajmujący nie zgodzi się na wynajem bez ogrzewania, i będzie chciał mieć wpływ albo zapisze sobie ustalenia w umowie wiec twój wniosek jest bezprzedmiotowy, wynajem lokalu dla firmy handlowej to nie to samo co wynajem pokoju dla studenta przez babcie oszczędzająca na ogrzewaniu. Gdybyś kiedyś jednak wynajmował to się przekonasz ze organicznie dostępu dla osób uprawnionych do regulacji jest potrzebne.

    jedyne uregulowanie prawne jakie obowiązuje pracodawcę - nie wynajmującego to zapewnienie minimalnej temperatury w pomieszczeniach ogrzewanych lub odpowiedniej odzieży ochronnej w przypadku innych pomieszczeń, w biurach taka minimalna temperatura to bodajże 18 stopni.
  • #15
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    To co napisałem ja wynika tylko z tego co Ty napisałeś.
    W wynajmowanym lokalu tylko najemca jest osobą uprawnioną do regulacji.
    Nie zmienia to faktu, że możesz przecież uczciwie rozliczać się z nim za zużywane ciepło. Wystarczy rozdzielić dwa obwody (góra + cwu i dół) i zainstalować na nich ciepłomierze. Wtedy za gaz można podzielić rachunek proporcjonalnie do zużytego ciepła. Wtedy też najemcy dasz możliwość dbania zarówno o komfort cieplny jak i koszt ogrzewania.
  • #16
    paproh
    Level 10  
    Wyciągasz za daleko idące wnioski, nigdzie nie w temacie nie ma wątku rozliczania, jest tylko kwestia konstrukcji i prawidłowej pracy instalacji grzewczej. Nie napisałem również kto będzie mail dostęp tylko o możliwości zablokowania do osób uprawnionych. Zbaczasz w ten sposób z tematu.

    Moim celem jest optymalna energooszczędna instalacja która będzie można regulować, a nie dywagacje na temat wynajmu i sposobu rozliczania z najemcą. Bez urazy , oczekuje porady na temat konstrukcji - bo za mało wiem a jednocześnie wydatek na nowy system chciałbym robić raz, bez poprawek w trakcie eksploatacji.
    Co do ciepłomierzy szukałem tego rozwiązania ale w necie bardzo mało informacji jest na ten temat jak i samych urządzeń nie udało mi się znaleźć, podobno są bardzo drogie, nie wiem tez jak wygląda pomiar tego i rozliczenie. Wiec zdecydowałem ze będzie to zwyczajnie procent od rachunku lub jak ktoś się uprze to własny piec na własny koszt - instalacja będzie łatwa do rozdzielenia.

    Nie odpisałeś mi na moje pytanie, uważasz ze jeden obieg byłby lepszym rozwiązaniem ?
    Dodatkowo jak by był jeden wielki obieg z regulatorami na grzejnikach (niech będą te elektroniczne) i będzie jeden sterownik na pietrze podpięty bezpośrednio pod piec - oczywiście nie ma wtedy sprzęgła - to podobnież trzeba kogoś kto będzie potrafił skryzowac ten obieg bo będzie duży ?( 15 grzejników) cz tak? znajomy podpowiedział tez ze skoro będzie woda chodzić przez taki duży to nawet jak grzejniki nie będą grzać bo termostaty się zamkną to czy strata na wychładzanie przez same plastikowe rury jest istotnym energetycznie wydatkiem?

    nasunęło mi się tez pytanie skoro zastosuje sprzęgło hydrauliczne co wynika z wypowiedzi jest optymalnym wyborem, to wtedy jak wszystkie pompy staną, to czy piec będzie miał gdzie oddać ciepło?
  • #17
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    Dwa ciepłomierze z legalizacją kosztują od 2*260 = 520 zł więc .....
    Widzę, że masz coraz lepsze pomysły więc nie zamierzam na siłę przekonywać.
    Najlepiej projekt wykona na pewno projektant który się na tym zna.
  • #18
    igrzelczyk
    Level 21  
    Grzesiu czasami za bardzo sie zaglebiasz w tematy ktore bez doglebnego przeanalizowania i wizji lokalej sa ciezkie do okreslenia ... To tak troche jak ze strojeniem auta przez internet... :)
  • #19
    paproh
    Level 10  
    Podaj prosze linka gdzie kupie takie ciepłomierze w tej cenie.
    Dzieki.
  • #20
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    paproh wrote:
    Podaj prosze linka gdzie kupie takie ciepłomierze w tej cenie.
    Dzieki.


    Za wcześnie dziękujesz.

    Nie reklamuję ani marek ani dystrybutorów gdyż :
    a) Nie płacą mi za to ;
    b) W większości przypadków dodatkowo zabrania regulamin elektrody .
  • #21
    paproh
    Level 10  
    Dla mnie EOT. Nie znasz się, nie wiesz co chce osiągnąć i tworzysz własna wizje czegoś co nie widziałeś. Dyskusja zbacza a do głównego wątku się nie odnosisz. za przeproszeniem o dupie Maryni to gadaj gdzie indziej. Forum nie słuzy wymianie twojej prywatnej opinii tylko wymianie wiedzy. Ilość punktów nie jest zezwoleniem na bycie zarozumialym.



    Ps: cytat z regulaminu

    3.1.10. Rozpowszechnianie, bez zgody Usługodawcy, reklamy w każdej postaci, w tym kryptoreklamy. Zakaz nie dotyczy informacji lub ofert dotyczących produktów/usług zamieszczonych w celach informacyjnych, w związku z tematem danego wątku.
  • #22
    wod-kan
    Level 12  
    Czegoś tu nie pojmuję - kupujesz kocioł z wyższej półki i od razu go modernizujesz a raczej koniecznie chcesz spierdzielić jego zalety - zastanów sie czy to normalne. A najważniejsze nikt nie zmienia wskazań czy rozwiązań producenta odnośnie wykorzystywania walorów kotłów z dołączonym zasobnikiem c.w. ( tylko w wyjątkowych przypadkach i to bardzo bardzo rzadko). A tak w ogóle to chcesz zmiany tylko żeby zmienić ale nie ulepszyć a spiepszyć. Pozdrawiam
  • #23
    paproh
    Level 10  
    Kocioł który mam jest kotłem jednofunkcyjnym. Zawór trójdrogowy dostałem w zestawie od producenta, pomysł z elektrozaworami był zły - to już mi ktoś wyżej powiedział, w którym punkcie upieram się przy nim ? Wykonawca zaproponował mi to samo tylko zamiast elektrozaworów pompy i sterowniki które podłączone są do pomp. Póki co gdzie chce zmienić producenta? Odniosę tez się co do szanownych panów "projektantów". Wyobraźcie sobie ze są takie regiony polski gdzie "projektantów" jest tylko kilku, i żaden łokci sobie nie ubrudzi przez taki malutki projekt w starym budownictwie w budynku który norm nie spełnia a projekt ma sprzed 20 lat, ponieważ to dla niego za małe pieniądze a odpowiedzialność za duża. Oczywiście chętnie narysują mi projekt instalacji w nowym budownictwie.
  • #24
    wod-kan
    Level 12  
    kliknij na pw, a pomogę znaleźć rozwiązanie