Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MAN 24 - alternator i obrotomierz oraz inne zegary - dziwne zachowanie

21 Oct 2012 12:55 9546 16
  • Level 13  
    Witam,
    zwracam się z prośbą do bardziej doświadczonych. Man 24 rocznik 91. Mam bardzo dziwny objaw, po uruchomieniu silnika nie działają żadne zegary, napięcie na akumulatorze 28v czyli regulator działa raczej prawidłowo. Po przegazowaniu nagle zapala się kontrolka od ładowania i o dziwo zaczynają działać zegary ale obrotomierz raczej nie pracuje poprawnie. Jakieś sugestie ? alternator, diody ?
    Dodam że po odłączeniu przewodu D+ od alternatora i przy zwarciu go do masy kontrolka braku ładowania mimo tego się nie zapala chociaż wydaje mi się że powinna ale może się myle.

    Będę wdzięczny za każdą pomoc, może ktoś mógłby podzielić się schematem do tej maszyny ? dokładny model 24-272.

    Pozdrawiam
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie kojarzę tego modelu ...masz tam taka tablice z bezpiecznikami ???? MAN 24 - alternator i obrotomierz oraz inne zegary - dziwne zachowanie
  • Level 31  
    Witam.
    Po zmasowaniu D+ i przy wł. zapłonie kontrolka powinna świecić.Jeżeli tak się nie dzieje sprawdź obwód kontrolki ładowania.Z tego co piszesz to obstawiam na brak zasilania +15 na kontrolkę ładowania.Schemat powinien pomóc. MAN 24 - alternator i obrotomierz oraz inne zegary - dziwne zachowanie
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Bezpiecznik F108 zasilany po przekaźniku K171 idzie na kontrolkę z niej na D+ alternatora.
  • Level 13  
    Bardzo dziękuję wszystkim za wskazówki, będę walczył, czy mimo wszystko ktoś mógłby się podzielić schematem do tego modelu ? z tego co widzę to będzie więcej kwiatków w tym staruszku a schemat byłby błogosławieństwem.

    Pozdrwiam
  • Level 13  
    Serwisantscani, co do Twojego pytania to niestety ale skrzynka z biezpiecznikami jest zupełnie inna. Dziwne strasznie jest to że po uruchomieniu silnika żadne zegary nie działają, dosłownie żadne, dopiero po prsegazowaniu zapali się kontrolka ładowania (mimo ze napięcie jest OK 28v) i wtedy zegary sie uruchamiają, ale widać ze obrotomierz nie pracuje poprawnie.
  • Level 31  
    Jest to stary model i myślę że nie ma tam jakichś cudów.Kontrolka ładowania powinna z jednej strony być podłączona do zacisku D+ ,a z drugiej do "+" po zapłonie.Jeżeli brak jest zasilania "+" to szukaj w skrzynce bezpieczników lub na połączeniu deski z bezpiecznikami.

    rgrosiak wrote:
    Dziwne strasznie jest to że po uruchomieniu silnika żadne zegary nie działają, dosłownie żadne, dopiero po prsegazowaniu zapali się kontrolka ładowania (mimo ze napięcie jest OK 28v) i wtedy zegary sie uruchamiają, ale widać ze obrotomierz nie pracuje poprawnie.


    Czy przed odpaleniem wskaźniki i kontrolka ładowania świeci?
    Podaj opisy numeryczne przewodów kontrolki ładowania oraz zasilania wskaźników-będzie łatwiej dopasować jakiś schemat.
  • Level 13  
    Nie, przed odpaleniem żadna kontrolka się nie pali oprócz jednej żółtej, szczerze mówiąc nawet nie wiem od czego ona jest, ale nie jest od ładowania na pewno. Nie mam jak podać numerów przewodów niestety ponieważ ciężarówka jest u klienta a będę tam dopiero w sobotę i miałem nadzieję że przez ten czas właśnie zdobędę schemat. Dopiero po przegazowaniu silnika zapala się żółta od ładowania i wtedy ruszają zegary, dziwne.
    Nie działa również gaszenie silnika ze stacyjki, zrobiłem narazie na krótki na przycisku pod siedzeniem. Ogólnie stary sprzęt, pełno wszędzie kabli puszczanych przez innych elektryków, straszny bałagan, dlatego obawiam się że bez schematu będzie mi ciężko. Jeśli to coś może zmienia to jest to śmieciarka, dokładny model 24-272 rocznik 91.
  • Level 31  
    rgrosiak wrote:
    Ogólnie stary sprzęt, pełno wszędzie kabli puszczanych przez innych elektryków, straszny bałagan, dlatego obawiam się że bez schematu będzie mi ciężko. Jeśli to coś może zmienia to jest to śmieciarka, dokładny model 24-272 rocznik 91.


    Z tego co kolega pisze ,nawet ze schematem przywrócić pierwotną postać lub się do niej zbliżyć będzie trudno,a na pewno czasochłonne.
    Dlatego proponuję skupić się na tym:
    daro111 wrote:
    Kontrolka ładowania powinna z jednej strony być podłączona do zacisku D+ ,a z drugiej do "+" po zapłonie.Jeżeli brak jest zasilania "+" to szukaj w skrzynce bezpieczników lub na połączeniu deski z bezpiecznikami.
  • Level 13  
    Dziękuję za pomoc, w sobotę będę próbowal z tym walczyć, ale nie wydaje Wam się to dziwne ze zadne zegary nie działają a dopiero jak sie przegazuje silnik to jednoczesnie zapala się kontrolka ładowania i ruszaja wszystkie zegary i wskaźniki ? ładowanie jest 28v. Dlatego mogłoby wskazywać że nie jest to tylko problem zasilania kontrolki, ale może się mylę.
  • Level 31  
    Dzieje się tak dlatego ,że normalnie to poprzez kontrolkę ładowania idzie "+" na D+ alternatora powodując początkowe wzbudzenie alternatora.Natomiast kiedy nie ma zasilania kontrolki (i zegarów jednocześnie) ,po odpaleniu i gdy alternator zaczyna pracować ,podaje poprzez tą kontrolkę zasilanie w drugą stronę. W ten sposób zaczynają działać wskaźniki i zapala się kontrolka.Wskaźniki będą przekłamywać bo zasilanie jest wtedy niepełne (spadek napięcia na kontrolce ładowania).
    Myślę że jaśniej się już nie da,jak tego nie pojmiesz to nie naprawisz tej usterki.
    Mam schematy do starszych Manów ale autobusy,być może tam podobne rozwiązanie jak i w tym manie.Jeżeli będziesz potrzebował to pisz.
  • Level 13  
    Rozumiem w pełni, bardzo dziękuję za podpowiedź, nie często robię w ciężarówkach, zakładałem z góry ze zasilanie na kontrolki idzie 24v. Jeśli miałbyś schemat od jakiegoś starego Mana to bardzo chętnie, jesli nawet będzie się różnił to podejrzę ogólnie chociaż strukturę poszczególnych modułów bo jeszcze będę musiał pogrzebać w tym gaszeniu z kluczyka.

    Chociaż .... z drugiej strony rozwijając tą teorię, nie mamy napięcia na kontrolkach dlatego po przekręceniu stacyjki nie świeca się, ale czemu po przegazowaniu (załóżmy ze wtedy wzbudzamy właśnie alternator) wskaźniki zaczynają działać. Rozumiem że przez D+ zaczyna się palić kontrolka ale niejako w druga stronę czyli od alternatora, ale przecież poprzez samą kontrolkę ładowania nie pójdzie zasilanie na resztę wskaźników, ale może się mylę ?

    Dobra, wyobraziłem sobie to w głowie, rzeczywiście, przez kontrolkę może "wrócić" na początek i zasilać resztę, masz rację :)
  • Level 13  
    Bardzo dziękuję, dam znać jak się sprawa wyjaśni z tym gruchotem.
  • Level 13  
    Bardzo dziękuję za pomoc, maszyna zrobiona, rzeczywiście brakowało napięcia na zegary. Pozostaje jeszcze gaszenie silnika z kluczyka ale mając schemat już sobie poradzę. Dzięki wielkie.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    Level 31  
    Cieszy mnie bardzo że mogłem pomóc.Mam pytanie czy opisy przewodów pasują do opisywanego mana,czy tylko rozwiązanie techniczne.
    Jeżeli to nie stanowi problemu "naciśnij przycisk pomógł..."
    Pozdrawiam i polecam się na przyszłość.
  • Level 13  
    Witam,
    schemat nie był identyczny ale po jego analizie rozwiązania były bardzo podobne, chyba bez niego siedziałbym tam tydzień :)
    Oczywiście że wcisnę "pomógł"

    Pozdrawiam