Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chieftec model: CFT-1200G-DF - Nie podaje żadnego napięcia milczy.

21 Paź 2012 19:53 3639 3
  • Poziom 23  
    Do usterki doszło podczas normalnej eksploatacji.
    Wyłączyłem wieczorem komputer z sieci elektrycznej, przyszedłem rano włączyłem i zauważyłem, że dioda od klawiatury się nie zapala - zawsze dioda po włączeniu do gniazda zapalała się.
    Wyjąłem więc zasilacz i rozpocząłem oględziny.
    Zauważyłem jeden napuchnięty kondensator 3300uF/10V, który wymieniłem.
    Postępując według receptury, którą znalazłem na forum postarałem się zmierzyć to co potrafię zmierzyć.
    (wszystko co sprawdziłem i zmierzyłem pogrubiłem czcionkę)
    Receptura była następująca :

    Typowe uszkodzenia zasilacza ATX
    Zasilacz nie startuje mimo wymuszonego startu przy zwarciu nóżki 14 i 15 (przewodu zielonego z czarnym) na złączu do płyty komputera
    1) Brak napięcia 230V zasilającego płytę zasilacza
    a. uszkodzony przewód zasilający
    b. uszkodzony włącznik sieciowy
    c. zimne luty na włączniku

    2) Brak napięcia stałego około 350V za mostkiem na głównych kondensatorach elektrolitycznych
    a. uszkodzony bezpiecznik

    b. uszkodzony termistor (nie wiem gdzie on się znajduje u mnie w zasilaczu)
    c. uszkodzone kondensatory przeciwzakłóceniowe
    d. uszkodzony filtr przeciwzakłóceniowy
    e. uszkodzony mostek prostowniczy

    3) Po wyglądzie przepalonego bezpiecznika można stwierdzić stopień uszkodzenia
    a. bezpiecznik przepalony tak że widać w szklanej bańce przerwany drut - wymienić na nowy
    b. bezpiecznik eksplodował na bańce szklanej widać ciemny lub ma metaliczny kolor - wystąpiło maksymalne zwarcie
    należy zlokalizować miejsce występowania zwarcia.
    4) Rozerwane główne kondensatory elektrolityczne
    a. wymienić na nowe

    b. sprawdzić czy zasilacz nie jest przełączony na 110V . Aby uchronić zasilacz przed przypadkowym przełączeniem na 110V proponuje obciąć przewody doprowadzone do przełącznika. W tym wypadku zasilacz może być tylko zasilany napięciem 220V.)
    c. sprawdzić czy nie ma zwarcia na płycie zasilacza
    5) Tranzystory mocy uszkodzone
    a. wymienić na nowe

    b. sprawdzić wszystkie elementy sterujące te tranzystory szczególnie : bezpiecznik, termistor, kondensatory główne, mostek, oporniki i diody przy tranzystorach
    5) Zasilacz nie startuje mimo obecności napięcia na kondensatorach głównych około 350V
    a. sprawdzić tranzystory mocy
    b. sprawdzić elementy sterujące tranzystorami mocy szczególnie dwa oporniki 330k między kolektorem a bazą
    jeśli któryś ma przerwę zasilacz nie wystartuje
    c. koniecznie sprawdzić podwójne diody w dławiku wyjściowym (przymocowane do radiatora, przeważnie w obudowie TO222), jeśli któraś z nich jest zwarta to zasilacz na pewno nie wystartuje. Uszkodzone diody wymienić na nowe o podobnych parametrach. Jest to częste uszkodzenie zasilaczy, wywołane poluzowaniem się śrub mocujących te elementy.
    6) Zasilacz piszczy lub wydaje dziwny dźwięk
    a. sprawdzić kondensatory filtrujące napięcie zasilające układ TL494
    b. sprawdzić transformator sterujący separujący
    c. tranzystory sterujące transformatorem separującym
    d. sprawdzić dławik wyjściowy czy niema zwarć pomiędzy poszczególnymi uzwojeniami
    e. sprawdzić transformator mocy
    Uszkodzony układ przetwornicy czuwania "STAND-BY"
    a. zwarty tranzystor mocy
    b. zwarty tranzystor sterujący
    c. przepalone rezystory w obwodzie szczególnie 470k
    d. uszkodzony transformator


    Pomierzyłem napięcie wejściowe 220V za włącznikiem - jest
    Pomierzyłem napięcie za prostownikiem jest około 315V stałego.
    Sprawdziłem tranzystory po stronie pierwotnej zasilacza pomiary mówią że wszystko z nimi jest w porządku pracują one w układzie równoległym .
    Zamieszczam jednak zdjęcia może bardziej wprawieni koledzy będą w stanie coś podpowiedzieć ze zdjęć.
    I pozwoli mi to podjąć dalsze kroki.
    Nic nie wygląda na odymione oglądałem również płytkę nie widzę żadnych zimnych Lutów lub czegoś niepokojącego.
    Diody po stronie wtórnej również są sprawne.
    Żadne z wyjść zasilacza nie posiada zwarcia, mam na myśli pomiędzy masą a 3,3V , 5V czy 12V .

    Podejrzewam uszkodzenie układu przetwornicy stand-by.
    Czy ktoś z was mógłby podpowiedzieć jak to sprawdzić?

    P.S.
    Pamiętam o zasadach bezpieczeństwa:
    Zawsze rozładowuję kondensatory po stronie pierwotnej, najlepiej robi to 800ohm lutownica 60W, nic się nie iskrzy, a za moment mamy na kondensatorze 12V - to dla tych, którzy nie wiedzą jak tego dokonać szybko i bez iskier.

    W załączniku dołączam zdjęcia celem pomocy oraz pokazania lokalizacji układu stand-by.
    Chieftec model: CFT-1200G-DF - Nie podaje żadnego napięcia milczy. Chieftec model: CFT-1200G-DF - Nie podaje żadnego napięcia milczy. Chieftec model: CFT-1200G-DF - Nie podaje żadnego napięcia milczy. Chieftec model: CFT-1200G-DF - Nie podaje żadnego napięcia milczy.Chieftec model: CFT-1200G-DF - Nie podaje żadnego napięcia milczy.

    Na ostatnim zdjęciu zamieściłem miejsce wymienianego kondensatora .
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 43  
    Dobrze sprawdziłeś tranzystor lub tranzystory, główny klucz lub klucze po stronie pierwotnej?
    Jest napięcie 5V stb?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 23  
    Aby tego dokonać wyjąłem cały radiator znajdują się na nim 3 mos-fety 21N50C3
    i dwie diody 8A/600V LQA08TC600.
    Tranzystory zbadałem w taki sposób:
    Ustawiam multimetr na "diodę", czarnym kabelkiem łapię za źródło a czerwonym dotykam na chwilę do bramki, żeby ją naładować. Naładowana bramka trzyma napięcie jak dobry kondensator (najczęściej). Potem przekładam czerwoną końcówkę do drenu czarną trzymając cały czas na źródle - miernik powinien pokazać, że "coś tam płynie". Po zwarciu bramki ze źródłem (lub przebiegunowaniu przewodów czarny-bramka, czerwony-źródło) i ponownym dotknięciu czerwonym do drenu a czarnym do źródła miernik nie powinien pokazywać czegokolwiek - po prostu przerwa.
    Domyślam się że są jednobramkowe.
    Są sprawne więc na 100% bo potrafią się zamykać i otwierać na zawołanie.
    Diody również sprawne.
    Nie wiem gdzie powinno być to napięcie stand by?
    Może jakaś mała podpowiedź.
    Za moment wyjmę drugi radiator, aby się dowiedzieć co na nim się znajduje?
    Bo przesłaniają mi cewki i kondensatory.
  • Moderator
    djivo napisał:
    Nie wiem gdzie powinno być to napięcie stand by?


    Oraz cała reszta opisanej epopei...
    Lepiej będzie jeśli kolega odda ten zasilacz do serwisu. Jak chce kolega naprawiać zasilacz z taką wiedzą?
    Przy samodzielnych naprawach zasilaczy potrzeba podstawowej wiedzy z zakresu podstaw elektroniki oraz budowy i zasady działania serwisowanego zasilacza. Jednak tej wiedzy wymagamy również na forum, koledze natomiast tej wiedzy brakuje, a zatem proszę oddać sprzęt w ręce fachowca.

    Treść postu oraz sam temat nie spełnia warunków regulaminu forum.
    Wypowiedź o niskiej wartości merytorycznej - przesuwam do kosza.
    :arrow: Zasady obowiązujące w dziale Komputery Zasilacze, czyli mini poradnik dla Ciebie.
    :arrow: Oraz: Zasady globalne obowiązujące w działach komputerowych.