Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wyłącznik sygnalizujący zatrzymanie rolek ,taśmy,koła napędowego

szpon77 23 Paź 2012 20:26 1749 11
  • #1 23 Paź 2012 20:26
    szpon77
    Poziom 8  

    Witam Wszystkich...,Mam pewien problem z moją maszyną,którą chcę w pewien sposób zmodernizować,aby ułatwiała mi pracę. Więc: posiadam piec gazowy (Revent z lat 70-tych) z obrotowym stołem (wchodzą do środka dwa wózki) Obrót tego stołu zapewnia silnik 3-fazowy,poprzez pasek klinowy i koło przekładniowe.Czasami po włożeniu wózków wysunie się blacha i klinuje stół,w efekcie czego ,mam spalone bułki,przy czym silnik wciąż pracuje a pasek klinowy się ślizga. Chciałbym zamontować jakiś wyłącznik na tym kole,żeby zasygnalizował mi zatrzymanie się stołu. Wysterował bym go poprzez stycznik 1-f ze stykami otwartymi w czasie pracy,podczas zatrzymania styk by się zamknął i załączył lampkę. Mój problem polega na tym że nie mogę znalężć takiego wyłącznika,który by wykrywał taki ruch a w przypadku zatrzymania załączał by styki, czy w ogóle coś takiego istnieje?
    Czy ktoś może miał z czymś takim do czynienia? Proszę o porady. Z góry serdecznie dziękuję za poświęcony czas.

    0 11
  • #2 23 Paź 2012 20:40
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Pierwszym rozwiązaniem jest zastosowanie czujnika TCR,
    np. http://twt.com.pl/produkty/2/indukcyjne-czujniki-ruchu.html
    ale tu jest mały problem: zasilanie 10-48 Vdc, czyli do Twojego rozwiązanie dodatkowo zasilacz (może być niestabilizowany) i przekaźnik z cewką na niskie napięcie - stykami może sygnalizować przez załączenie 230 V żarówkę)
    Drugim rozwiązaniem to zastosowanie czujnika indukcyjnego (tu można zastosować dwu-przewodowy na 230 Vac) i za pomocą jego cyklicznych impulsów kasować układ czasowy.
    Jeżeli nie nastąpi kolejny impuls to przekaźnik czasowy ma odliczyć zadany czas i załączyć lampkę awarii...-tu co prawda może się zdarzyć, że awaria zatrzyma się idealnie na czujniku i stale będzie sygnał kasujący...hehe...mało prawdopodobne, ale i to trzeba przeanalizować...

    0
  • #3 23 Paź 2012 21:31
    Nemonek
    Poziom 27  

    Nie wiem jak szybko obraca się to koło i jakie jest duże, ale ... czy nie można by było skojarzyć z nim zwykłego dynama rowerowego i za jego pomocą wysterować przekaźnik?

    0
  • #4 23 Paź 2012 21:34
    xury
    Poziom 38  

    A może kontrola obciążenia silnika napędzającego koło ? Przy zablokowanym kole prąd płynący przez silnik powinien być większy niż normalnie.

    0
  • #5 23 Paź 2012 22:01
    szpon77
    Poziom 8  

    Na początku myślałem coś nad takim dynamem,a co do koła to średnica jest około 1 meta, a prędkość obrotowa to kilkanaście sekund na cykl,tylko nie wiem czy prąd z dynama przy tej prędkości może wysterować cewke np.przekażnika,chyba rozważe ten pierwszy wariant,ale będę jeszcze w dyskusji,a tymczasem wielkie dzięki

    Dodano po 6 [minuty]:

    Czy kolega Xury orientuje się może ile taki kontroler może kosztować? Musiałbym wpierw zrobić test jak zachowuje się ten silnik w chwili zatrzymania,Możliwe że musiałbym wymienić także pasek klinowy na nowy,żeby " poczuł " większy opór ?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Pafciowaw,dzięki za informacje,chyba skłonie się ku twojej pierwszej opcji,na pewno opisze przebieg całej sytuacji.
    Przypomniałem sobie jak starszy kolega opowiadał mi jak pracował w cementowni gdzieś przy liniach tam były takie jakby rolki,które obracały się wraz z linią,a kiedy następowało przerwanie linii( a zdarzało się to często z powodu gorącego cementu),jakiś tam dzwonek informował dyspozytorkę o awarii,coś może wiecie na temat takiej rolki?? to chyba coś jak dynamo???

    0
  • #6 25 Paź 2012 17:04
    xury
    Poziom 38  

    Można to zrobić na kilka sposobów. Od zastosowania popularnych "termików" po specjalistyczne moduły kontroli obciążenia.
    Wracając do czujników TCR to koło musiałoby posiadać karbowane wypusty, które by powodowały występowanie impulsów. Zaś to urządzenie podobne do dynama to zapewne tzw. encoder zwany także impulsatorem.

    0
  • #7 28 Paź 2012 11:18
    szpon77
    Poziom 8  

    zgadza się co do tego czujnika,musiałbym zamontować dodatkowo jakieś koło zębate,ale jeszcze to wszystko to zsynchronizować.....
    Czytałem podobne tematy,które mi się wyświetliły w zakładkach i tam Pan pafciowaw podał stronkę ale nie działa http://www.twt.com.pl/page.php?content=tcr
    wspominał tam coś o kole nożowym... Po przeczytaniu tych wszystkich sugestii,skłaniałbym się teraz do monitoringu faz tylko jest teraz zasadnicze pytanie: jak jest to czułe jeżeli silnik nadal pracuje a pasek klinowy się ślizga na kole???

    0
  • #8 28 Paź 2012 21:41
    Nemonek
    Poziom 27  

    Jeżeli pasek się ślizga lub się urwie, to urządzenie tego nie zauważy. Musi nastąpić znaczne przeciążenie lub zatrzymanie silnika aby to zadziałało

    A tak przy okazji, jak koledzy zapatrywali by się na takie rozwiązanie:
    Link
    Czy takie "coś" skojarzone bezpośrednio ze stołem obrotowym nie działało by jako prądnica (dynamo) czy impulsator. Tam chyba jest silniczek z magnesami stałymi, więc powinien działać jak prądnica.

    0
  • #9 28 Paź 2012 23:33
    szpon77
    Poziom 8  

    mój pomysl na rozwiázanie tego problemu zakadal uzycie jakiejs pradniczki,tylko nie wiem czy predkosc bedzie wystarczjaca,zmierzylem czas obrotu i jest to 15 sekund na pelen obrot a kolo ma rednice60 cm czyli 2xPixR=188,4 cm-taká trasé pokonuje w 15 sekund,obawiam sie ze predkosc jest za mala,ciekawe jaka jest tam przekladnia, ("cholera problem mam i juz") i jeszcze tak male napiecie,6-12V- 12V moe by wystarczylo na wysterowanie cewki
    A nie ma jakiego takiego urzádzenia mechanicznego,zeby ruch obrotowy powodowal zamkniecie sie stykow? wytedy w gre wchodziloby tylko podanie napiecia na styki i mieli bysmy problem cewki z glowy?
    Czy przypadkiem w mechanizmie wycieraczek samochodowych nie ma czegos podobnego?

    0
  • #10 29 Paź 2012 10:40
    pukury
    Poziom 35  

    Witam .
    Ewentualną prądniczkę można by napędzać od paska klinowego.
    A z niej ( prądniczki) sterować układ CD4538 z podtrzymywanym wyzwalaniem - dokąd są cykliczne impulsy układ utrzymuje stany na wyjściach.
    Albo z prądniczki ładować kondensator a z niego komparator - przy spadku napięcia ( brak impulsów z prądniczki ) komparator zmienia stan.
    Pozdrawiam.

    0
  • #11 29 Paź 2012 12:11
    Nemonek
    Poziom 27  

    Mechanizm wycieraczki samochodowej pracuje na całkiem innej zasadzie. Aby uzyskać efekt przełączania, który jest opisany w poście szpon77, trzeba by zastosować coś w rodzaju sprzęgła przeciążeniowego.
    Co do przekładni, z baaardzo przybliżonych obliczeń, wychodzi mi przełożenie ok 1:60, co przy 4obr/min stołu daje 240 wyjściowe obroty, przy połączeniu osi stołu i przekładni bezpośrednio. Myślę, że powinno pojawić się napięcie, które pozwoli na wysterowanie przekaźnika choćby TAKIEGO lub jakiś kontaktron

    0
  • #12 29 Paź 2012 19:00
    szpon77
    Poziom 8  

    Dziękuję serdecznie wszystkim,ostatecznie zdecyduje się experyment z silniczkiem. Sprawa rozwiązana!!!

    0