Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alan 28 - jak powinien działać wskaźnik mocy (s meter)

23 Paź 2012 22:34 1797 3
  • Poziom 13  
    Koledzy mam taki problem, jak kupiłem swojego Alana 28 s-meter podczas nadawania gdy stawiam nośną, świecą mi się przedostatnie pomarańczowe diody , jak mówię to mrugają dodatkowo dwie ostatnie pomarańczowe.
    Jakiś czas temu oddałem radyjko do kolegi który założył mi wzmocnienie na mikrofon, naprawił "wyczyścił" pokrętło od zmiany kanałów, po tym wszystkim gdy podłączyłem radyjko podczas mówienia do mikrofonu mrugały dwie ostatnie czerwone diody! jakiś czas nie używałem radia i po podłączeniu jest z powrotem tak samo nie świecą dwie ostatnie czerwone diody , sprawdzali mi radio niby ma te 4 waty , antena ma idealny SWR , aha nadmieniam jeszcze ze jak auto stoi w miejscu to świeci się jeszcze mniej diod niż jest w ruchu ! na filmach na youtube.pl zauważyłem że jak ludzie mówią do mikrofonu to świecą się wszystkie diody, co może być problemem ?

    Ponoć można to ustawiać na płycie? która perką albo pokrętłem muszę pokręci?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 22  
    Nic nie kręć.
    Jak na postoju to masz napięcie zasilania około 12-12.5V.
    Przy zapalonym silniku alternator daje około 14.2-.14.4V i wtedy radio nadaje pełną mocą bo jest właśnie przystosowane do zasilania 13.2-13.8V.
    Po prostu przy ciut niższym napięciu nie pracuje na 100% mocy.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Generalnie należy sprawdzić czy faktycznie radio w nadawaniu ma rzeczywiście te 4W a nie, że niby...
    Bez tego to szkoda w ogóle cokolwiek kręcić podkówkami.
    Zapiąć sztuczne i pogrzać na nim radio z pół godziny i zobaczyć czy jest stabilny odczyt mocy na mierniku dopiętym do sztucznego czy ma sprzęt tendencje do falowania mocą. Jeżeli moc stabilna to trzeszczą Ci podkówki od starości i trzeba je spróbować potraktować środkiem "kontakt PR". Może być też kwestią zimnych lutów.
    Wychylenie skali przy nadawaniu ustala się za pomocą podkówki RV302 (TX LVL) dla 4W (20V szczytowe) zaświeca się ostatnia dioda. Dodatkowo warto sprawdzić kalibrację reflektometru po przełączeniu na falę odbitą przełącznikiem na czołówce radia.
    Kalibracja wskazań tamtejszego reflektometru RV401 (SWR), którą ustawiało się dla sztucznego obciążenia 50 Ohm SWR na świecące się "1".
    Na skali nie migają Ci dwie diody tylko jedna duża dioda prostokątna podzielona sposobem malowania czołówki-okna na dwie kreski :) Wszystkie tamtejsze diodki są rozmnożone x2 przez sposób malowania okna.
    Jeżeli na postoju masz mniej diodek na s-metrze to pewnie kwestia niższego napięcia pokładowego przy wyłączonym silniku - stąd i mniejsza moc wyjściowa.
    Sam koniec skali jest dość czuły i często jest tak, że na sztucznym obciążeniu wskaźnik jest zamknięty (palą się wszystkie diodki linijki), a na rzeczywistej antenie ostatnia dioda pomiguje w takt modulacji. Oczywiście jest tak jak wskaźnik pracuje na granicy zgaśnięcia ostatniej diody. Bo jak się okaże, że to jakiś podkręcany allegrowy odbiornik do 6W to wskaźnik zawsze będzie zamknięty (zatkany) przy nadawaniu. Wskaźnik dobrze jest mieć "niezatkany" dla pustej nośnej, bo dzięki temu od razu mamy kontrolę, że mikrofon nam działa gdy w takt mówienia będzie nam wskakiwać ostatnia dioda - będziemy zamykać wskaźnik.
    A tu część radii w stopniu końcowym ma wstawione jakieś malowanki-tranzystory co w porywach dają 1,5W ale wskaźnik w nadawaniu zamknięty z kopytem ;)
  • Poziom 13  
    No właśnie, chcę żeby było tak jak dawniej , czyli ostatnia dioda ma pomrugiwać w momencie mówienia do mikrofonu .

    pietach napisał:
    Nic nie kręć.
    Jak na postoju to masz napięcie zasilania około 12-12.5V.
    Przy zapalonym silniku alternator daje około 14.2-.14.4V i wtedy radio nadaje pełną mocą bo jest właśnie przystosowane do zasilania 13.2-13.8V.
    Po prostu przy ciut niższym napięciu nie pracuje na 100% mocy.


    No ale na odpalonym silniku tez nie nie mruga ostatnia czerwona dioda podczas nadawania ?

    Posty scaliłem. /Olek II/