Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik dwubiegowy dużej mocy DC - istnieje?

24 Paź 2012 11:45 3063 15
  • Poziom 9  
    Witam!

    Projektuję urządzenie, które ma pracować w dwóch sytuacjach:

    1. mała siła, duża prędkość obrotowa.
    2. większa siła, mniejsza prędkość obrotowa.

    Wariant wybiera się przed pracą. Nie trzeba zmieniać go w trakcie pracy.

    Kolega podpowiedział mi, że istnieje coś takiego jak silnik dwubiegowy. Pojęcie to kojarzyłem do tej pory z dużymi przemysłowymi silnikami 3f. Jednak zobaczyłem, że silniki dwubiegowe stosuje się jako napęd wycieraczek czy wentylatora chłodnicy 12V DC. Moje pytanie to czy istnieją takie silniki dużej mocy (rzędu 600W)?

    Nie miałem styczności z elektryką, prosiłbym o radę kogoś kto ogarnia ten obszar i powie czy jest sens szukać czegoś takiego czy porzucić to rozwiązanie i drążyć np silnik dwubiegowy 230V (zasilanie z generatora spalinowego) czy przekładnia w stylu skrzyni biegów.
  • Poziom 43  
    Tu regulacji możesz dokonać na etapie regulacji prądu wzbudzenia czy też dając regulator PWM współpracujący z obrotomierzem. Są motoreduktory dwubiegowe ale nie mamy pojęcia z jakim zasilaniem to ma działać i jakie prędkości obrotowe podać. 600W to nei taka straszna moc, chyba, że zajmowane miejsce to krytyczny warunek.
  • Poziom 9  
    Jest to wciągarka nawijająca na bęben linkę:

    1. Z prędkością obrotową bębna 3000/min i momentem 1,75 Nm.
    2. Z prędkością obrotową bębna 950/min i momentem 5,5 Nm.

    Wciągarka ta ma pracować w warunkach polowych dla tego pomyślałem o zasilaniu z akumulatora samochodowego 12V. Długa praca nie jest wymagana, tylko: wciągnięcie, przerwa dłuższa itd. Z 10 razy sobie coś wciągnąć i do domu.

    Jeśli to nie jest możliwe może jakiś generator spalinowy, który da 230V.
  • Poziom 43  
    Pobór prądu może być ciekawy, nawet 50A.
    Przyglądałeś się wyciągarkom na aukcjach? Masz tam normalny silnik i przekładnie planetarną. Co już masz? Bęben z liną? Przekładnię? W takiej wyciągarce interesuje Cię głównie udźwig i prędkość przesuwu a potem zaczyna się zabawa z doborem reszty.
  • Poziom 9  
    Mam 2 sytuacje:

    1. ciężar 35N przemieszczam z prędkością 15m/s,
    2. ciężar 110N przemieszczam z prędkością około 4,5 m/s.

    Pierwotnie chciałem zastosować przekładnię w stylu skrzyni biegów. Przed włączeniem wrzucam sobie bieg dla np. 110N i jadę 4,5 m/s. Potem mam inny ciężar i przed pracą zmieniam bieg. Jednak w tym przypadku musiałbym konstruować przekładnię. Potrzebuję jeden egzemplarz urządzenia i byłoby to mniej opłacalne. Teraz myślę, że może gdzieś kupię taki dwubiegowy reduktor?

    Usłyszałem o silnikach dwubiegowych i wtedy zmiana biegu byłaby rozwiązana elektrycznie. Między silnikiem, a bębnem miałbym reduktor, który bym kupił. O to pytam.

    Mam na razie tylko wymagania. Bęben itp. jeszcze przede mną. Wyliczenia momentu powyżej są dla bębna z założoną średnicą 0,1m. Jestem w momencie bardzo wstępnym czyli wybrania rodzaju napędu.

    a) Silnik zasilany z akumulatora 12V czy generatora 230V.
    b) Sam silnik dwubiegowy.
    Silnik dwubiegowy i reduktor jednobiegowy.
    Czy:
    Silnik jednobiegowy i reduktor dwubiegowy.
  • Poziom 43  
    Zakładam, że nie masz w zasadzie niczego. Pomyśl o reduktorze dwubiegowym i silniku normalnym albo bardziej finezyjnie o pompie podpiętej do silnika samochodu i silniku hydraulicznym. Moc w każdym razie masz niedużą.
  • Poziom 9  
    Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi i pomysły. Powiem szczerze, są świetne! Co dwie głowy to nie jedna. Miałem co czytać i szukać.

    Power-pak super sprawa, widziałem nawet odpowiedni mocą dla mojego zastosowania. Zakup gotowego reduktora dwubiegowego - dlaczego szybciej na to nie wpadłem? Najlepsza jest jednak charakterystyka silnika szeregowego. Idealna dla mojego zastosowania.

    Wypożyczyłem sobie książkę WNT "elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków". Jest tam trochę o silniku szeregowym i jest kilka metod sterowania nim. Zmiana rezystancji obwodu, zmiana napięcia zasilającego, zbocznikowanie wirnika. Pytanie: jak to się robi w praktyce? Regulatorem PWM jak podpowiada fuutro? Widziałem taki w internecie np: LinkCo byście polecali dla osoby, która nie siedzi w temacie elektrycznym/elektronicznym, chce kupić silnik, podłączyć przewody i cieszyć się regulacją potencjometrem?

    Z tego co znalazłem na google to silniki takie stosuje się w np. we wciągarkach dla aut terenowych, rozrusznikach. Jednak jak na razie nie znalazłem jakiejś firmy, która oferuje takie silniki. Może ktoś coś podrzuci żebym miał jakiś punkt zaczepienia na początek? Zasilanie 12V moc ~600W.
  • Poziom 43  
    Taką moc ma rozrusznik od 126p - dostaniesz za tani grosz (czteropak żywca?) na szrocie. Nadaje się dla pracy krótkotrwałej (kilkadziesiąt sekund) z pełną mocą.
    Regulacja: http://forum.allaboutcircuits.com/showthread.php?t=73323 post #3, dobrać tylko trzeba mocniejszy tranzystor wykonawczy z prądem ok. 100A np. taki: http://sklep.avt.pl/p/pl/485294/tranzystor+irl2203n+n-mosfet-logl+100a+30v+140w+to220.html - inny mogą Ci doradzić w sklepie.
    Układ zmontujesz na kawałku płytki uniwersalnej.
  • Poziom 9  
    Ekstra, dzięki za materiały o regulatorze. Szukam jednak dalej jakiegoś producenta takich silników z katalogiem, momentami, mocami. Chciałbym dobrać taki silnik bardzo precyzyjnie w moim projekcie. Niestety nie mogę nic takiego znaleźć :(
  • Specjalista od telefonów
    Atak po laicku-daj dwa silniki o odpowiednich mocach na jednym wałku i włączaj jeden albo drugi.. będzie prostsze i chyba tańsze ( vide pralka Miele)
  • Poziom 9  
    Znalazłem książkę "elektrotechnika i elektronika samochodowa" Dziubińskiego Link Na stronie 126 są dane, a później charakterystyki rozrusznika dla fiata 126p. Pasuje jak ulał. Jedyne co mnie zastanawia to to czy da się z tego rozrusznika wybebeszyć sam silnik bo niepotrzebne mi dźwiganie całego pancernego korpusu. Chyba tak jak radził rzuuf kupie ten rozrusznik na szrocie i zobaczę jak będzie można go "dostosować" :)
  • Poziom 43  
  • Poziom 9  
    Jeszcze prośba o przedyskutowanie kilku wątpliwości. Zamierzam zastosować reduktor 1:2. Wtedy obszar, w którym zawrze się działanie silnika będzie wyglądał tak: (ograniczony czerwonymi liniami)

    Silnik dwubiegowy dużej mocy DC - istnieje?

    Moje pytania do obecnych w tym wątku ekspertów:

    - natężenia pracy silnika zawierają się między 75 a 125A. Czy regulacja obrotów ma tutaj dalej racje bytu? Wystarczy np. dać tranzystor 150A do układu zaproponowanego przez Rzuuf'a?

    -czy przy rozruchu silnika obciążonego od startu momentem 2,25Nm prąd nie osiągnie wartości dużo większych niż przy ruchu ustalonym grożących zniszczeniu regulatora?

    - wkraczam na obszar wykresu zaznaczony liniami przerywanymi, czy to grozi rozbiegnięciem się silnika? Może tak zaznaczone są wartości które rozrusznik zamontowany w aucie nie osiąga i nie ma czym się przejmować?
  • Poziom 43  
    Rozbiegają się silniki nieobciążone i bardzo słabo obciążone i dodatkowo potrzeba im na to nieco czasu a Ty tego czasu im nie dasz.
    Z tym MOSFETem jest pewna obawa, że takie maleństwo może długo nie pożyć, chyba, żeby dać ich kilka równolegle i pozabezpieczać je. Oczywiście przy rozruchu takie maszyny pobierają większe prądy.