Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[AVR]ATmega8+[mostek-H]L293D -

KKK14 26 Paź 2012 22:48 2874 16
  • #1 26 Paź 2012 22:48
    KKK14
    Poziom 9  

    [AVR]ATmega8+[mostek-H]L293D -

    Witam, mam prośbę o pomoc.
    Taki układ podłączony na płytce stykowej. na wejście Enable podaję sygnał PWM, a na dwa pozostałe 1 i 0 zmieniając kierunek obrotu co 10 sekund. Przy podłączonym silniku zasilanym z 9v wszystko działa elegancko. Natomiast jeśli podłącze silnik zasilany 24v chwilę działa dobrze i mostek jest spalony ( zwarcie między zasilaniem a masą mostka). Sprawdziłem prąd jaki pobiera ten większy silnik i jest to 0,21A przy normalniej pracy. Wiadomo przy rozruchu czy zmianie obrotu może dużo więcej ciągnąć ale mam dwa zmostkowane, a sam jeden mostek W L293D wytrzymuje 600 mA. Jest ktoś wstanie powiedzieć co może się dziać ?

    Z góry dziękuje.

    0 16
  • #3 26 Paź 2012 23:10
    aaadamw
    Poziom 16  

    tos18 napisał:
    Brakuje diod zabezpieczających układ przed przepięciami. Patrz datasheet l293


    W temacie jest 293D - więc diod nie potrzeba - patrz datasheet.

    0
  • #4 27 Paź 2012 00:52
    tos18
    Poziom 36  

    Racja nie doczytałem. Czy program uwzględnia czasy martwe podczas przełączania kierunków ? Może warto sprawdzić jakie prądy naprawdę płyną w układzie i czy nie jest przekroczona moc jaką może rozproszyć układ ?(nie przegrzewa się).

    0
  • #5 27 Paź 2012 13:56
    KKK14
    Poziom 9  

    Dziękuje za odzew,

    tos18 napisał:
    Racja nie doczytałem. Czy program uwzględnia czasy martwe podczas przełączania kierunków ? Może warto sprawdzić jakie prądy naprawdę płyną w układzie i czy nie jest przekroczona moc jaką może rozproszyć układ ?(nie przegrzewa się).



    Program po prostu co 10 sekund zmienia stan na portach z 1,0 na 0,1. Ten uszkodzony mostek od razu wyjąłem i nie był ciepły. A Jeśli chodzi o pobór prądu silnika to jak złapie za wałek ręką tak, ze ledwo może się kręcić to pobierał 0,7-0,8A. Chyba, że jakieś chwilowe duże wartości pobiera, których nie jestem w stanie zmierzyć multimetrem.

    Dodano po 2 [godziny] 5 [minuty]:

    Czy może być jakiś problem ze wspólna masą dla 24v i 5v ?

    0
  • #6 27 Paź 2012 14:09
    tos18
    Poziom 36  

    Czy silnik zwalnia do zera przed zmianą kierunku czy zmiana jest na pełnej prędkości ? czy między wyłączeniem jednego kierunku a załączeniem drugiego jest wstawione jakieś opóźnienie (około 1ms) ?

    0
  • #7 27 Paź 2012 14:24
    KKK14
    Poziom 9  

    tos18 napisał:
    Czy silnik zwalnia do zera przed zmianą kierunku czy zmiana jest na pełnej prędkości ? czy między wyłączeniem jednego kierunku a załączeniem drugiego jest wstawione jakieś opóźnienie (około 1ms) ?


    Nie ma opóźnienia programowego, zmiana kierunku obrotów jest na pełnej prędkości( nie zatrzymuje silnika na chwilę przed zmiana obrotów). czy taka nagła zmiana obrotów może powodować jakiś ogromny pobór prądu ?
    Ogólnie układ ma być zastosowany do pozycjonowania sinika( regulator PI ) i dlatego nie chciałem stosować opóźniania bo już w układzie z regulatorem zmienna kierunku będzie się odbywać szybko.

    0
  • #8 27 Paź 2012 18:11
    tos18
    Poziom 36  

    Już sama zmiana kierunku na pełnej prędkości powoduje duży udar prądowy. Brak opóźnienia zwanego czasem martwym może spowodować że jeden kierunek jeszcze się nie wyłączy gdy załączy się drugi efektem tego jest zwarcie zasilania.

    0
  • #9 27 Paź 2012 18:23
    KKK14
    Poziom 9  

    tos18 napisał:
    Już sama zmiana kierunku na pełnej prędkości powoduje duży udar prądowy. Brak opóźnienia zwanego czasem martwym może spowodować że jeden kierunek jeszcze się nie wyłączy gdy załączy się drugi efektem tego jest zwarcie zasilania.


    Nie pomyślałem o tym. Czyli wychodziło by, że te tranzystory, które mają przestać przewodzić wolniej się wyłączają niż załączają te odpowiedzialne za drugi kierunek.

    0
  • Pomocny post
    #10 27 Paź 2012 18:36
    tos18
    Poziom 36  

    Odpowiedzi na to pytanie udzielił by pomiar oscyloskopem. Proponuję wprowadzić profilaktycznie czas martwy. Jedna czy nawet 10 ms nie pogorszy dynamiki układu.
    Inaczej należy też rozwiązać samą zmianę kierunków by ograniczyć udar prądowy.

    0
  • #11 27 Paź 2012 18:52
    KKK14
    Poziom 9  

    tos18 napisał:
    Odpowiedzi na to pytanie udzielił by pomiar oscyloskopem. Proponuję wprowadzić profilaktycznie czas martwy. Jedna czy nawet 10 ms nie pogorszy dynamiki układu.
    Inaczej należy też rozwiązać samą zmianę kierunków by ograniczyć udar prądowy.


    Niestety nie mam dostępu do oscyloskopu. Opóźnienie o 10 ms pogorszy dynamikę o 10 ms :D , ale faktycznie mały czas martwy nie zaszkodzi a może rozwiąże mój problem. A jak inaczej można rozwiązać zmianę kierunku ? by ograniczyć prąd udarowy

    0
  • #13 28 Paź 2012 17:06
    KKK14
    Poziom 9  

    Palnąłem głupotę, silnik i tak zmienia kierunek po czasie dłuższym niż 10 ms po przesterowaniu , czyli wprowadzenie niewielkiego czasu martwego nie może pogorszyć jego dynamiki.

    0
  • #15 28 Paź 2012 21:09
    lukasixthm
    Poziom 23  

    Jeśli nie zastosujesz opóźnienia pomiędzy przełączeniami to w układzie w chwili t=0 nie tylko wystąpi zwarcie ale włączone przeciwnie napięcie zasilania algebraicznie zsumuje się z napięciem które wytworzy jeszcze obracający się wirnik silnika. Wówczas wartość prądu przewyższa normalny prąd zwarcia. Ten sposób zatrzymywania silnika nazywa się hamowaniem przeciwwłączeniem.

    0
  • #16 28 Paź 2012 23:36
    KKK14
    Poziom 9  

    Tylko jeśli problemem jest brak opóźnienia między przełączeniami to zastanawiam się dlaczego pędząc za pomocą tego układu inne silnik z mniejszego napięcia (5v, wydajność prądowa 2A i 9v wydajność prądowa 500mA) mostek nie zostaje uszkodzony i działa dobrze.
    Dlatego zastanawiam się nad opcją, że podczas zmiany obrotów pobiera za duży dla mostka prąd. Rezystancja silnika równa jest 10 om czyli zasilając z 24v podczas rozruchu może brać 2,4 A ? , a podczas zmiany kierunku obrotu nawet więcej ?
    Zaryzykuje jeszcze jeden mostek z zastosowanym opóźnieniem to albo będę miał odpowiedź albo coś wykluczę przynajmniej .

    0
  • #17 15 Sty 2014 11:19
    pele2
    Poziom 9  

    dołączę się do dyskusji i dodam, że w takim razie dobrze tam wstawić bezpiecznik na zasilaniu silnika, prawda?

    1