Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo 850 2.0l 10V \'96 - Elektryka głupieje - film!

zeimp 27 Oct 2012 09:45 8826 28
Texa Poland
  • #1
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    Jak w temacie 850-tka z silnikiem: B5202S. Otóż trafiło do mnie na lawecie to auto - powód nie pali. W mig doszukałem się, że nie ma iskry na świecach. Po dłuższym szukaniu (wymieniłem kopułkę, palec, przewody WN i świece - wsio było złom!) doszedłem w końcu, że coś nie halo z czujnikiem położenia wału korbowego. Oscyloskop pokazywał cuda... Demontaż czujnika, sprawdziłem "na stole" = w 100% sprawny. Wyczyściłem koło foniczne, czujnik z powrotem, znów oscyloskop i wszystko jest tak, jak powinno być. Wsiadłem do auta, przekręciłem kluczyk - autko pali.
    Mam jednak pewien kłopot (może to zmęczenie już dziś...), otóż elektronika głupieje... Najczęściej dzieje się to poniżej 1000obr/min., ale to (patrz film) pojawia się w każdym zakresie obrotów. Sprawdziłem przekaźnik systemowy (nawet go ominąłem), sprawdziłem wszystkie masy w komorze silnika, które znalazłem (6 punktów przeczyściłem), sprawdziłem zasilania sterownika i masy - wszystko w porządku a dalej to samo... Wiązki również sprawdzone. Pytanie moje jest: w którym dokładnie miejscu znajduje się punkt masowy EP4 (dwa czarne i brązowy), bo ze schematu tak mi wynika, a w aucie nie doszukałem się... Nie mam jak sprawdzić tych zasileń i mas na pracującym silniku, bo raz kiepski dostęp, a dwa, to zbyt krótko to trwa. Tester diagnostyczny (WOW i Salus - gniazdo 16-pinowe) na uruchomionym silniku "twierdzą" zgodnie, że wszystkie systemy ok - brak usterek. Z kolei na włączonym tylko zapłonie (14V w sieci ;) ) w ogóle się nie łączą ze sterownikiem silnika - wszystko inne się łączy (prawidłowo)...
    Czyżby sterownik?




  • Texa Poland
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    User removed account  
  • Texa Poland
  • #3
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    Motronic wrote:
    w okolicy reflektorów.
    Volvo V70, czyli następca ma właśnie na podszybiu, 960 na podłużnicy.


    Sprawdzone wczoraj = ok. :(
  • Helpful post
    #4
    marck1
    Service technician RTV
    Sterownik na pewno od tego silnika?
  • Helpful post
    #5
    emeryt2
    Level 42  
    Brak komunikacji po zapłonie , a jest w czasie pracy silnika - szukaj tam!
    Czy to fenix 5.2?
  • Helpful post
    #6
    marck1
    Service technician RTV
    emeryt2 wrote:
    Czy to fenix 5.2?

    Taki tam powinien być, dlatego o niego pytałem.
  • Helpful post
    #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    marck1 wrote:
    Sterownik na pewno od tego silnika?

    Tak - oryginał.
    emeryt2 wrote:
    Czy to fenix 5.2?

    Tak, dokładnie.
    Motronic wrote:
    Ps-kłamie też czujnik tem. zewnętrznej, skąd tam u was 26 stopni? :wink:

    Nic nie kłamie. U mnie na warsztacie normalnie, kiedy wjeżdżam i wyjeżdżam samochodami, to (ogrzewanie podłogowe) utrzymuje się temp. 21stopni C. Kiedy wrota ;) nie są otwierane, to i do 30*C (po weekendzie z rana) potrafi dojść :D Nie lubię w zimnie pracować - już dość mi w życiu narzędzi "poprzymarzało" do łap, a ile razy rozwaliłem gdzieś np. dłoń i nawet nie wiedziałem kiedy...
    Motronic wrote:
    Albo kwetsia zasilania (sprawdź tą masę, żarówa do plusa drugi koniec na piny A13, A28, A42) i trzep wązką.

    Już to robiłem i zasilanie, czy też masa, ani na chwilę nie zanikają (żaróweczka 5W przynajmniej nie zdąży zgasnąć). Może diodą świetlną jeszcze spróbuję - bo już mi się pomysły kończą. To tak wygląda, jakby właśnie na ułamek sek. sterownik tracił zasilanie, czy masę, tylko jak to zmierzyć i druga kwestia, dlaczego to się też dzieje samoczynnie, nawet, jak powyciągam wszystkie przekaźniki (łącznie z głównym), to w owym czasie miga w/w kontrolka w zegarach i pod kierownicą słychać bardzo ciche synchroniczne tykanie - dźwięk podobny do przerywacza kierunków w Citroen-ie, tylko prawie niesłyszalne - tak ciche...
    Jak napisałem, interesuje mnie złącze masowe EP4, bo tam powinny być trzy przewody pod jedną śrubką, no i ich nie znalazłem. Wszystkie inne odkręcone/przeczyszczone (bardzo starannie).
  • Helpful post
    #9
    emeryt2
    Level 42  
    Przeleć jak gniazdo diagnostyczne jest skonfigurowane , czy czasami jedno z zasilań /+albo - / na gniazdo i sterownik nie są wspólne. Sam piszesz ,że masz jakiś patenty na wiązkach.
    ps. zazdroszczę ogrzewania w miejscu pracy.
  • Helpful post
    #10
    ociz
    Moderator of Cars
    zeimp wrote:
    w którym dokładnie miejscu znajduje się punkt masowy EP4

    Tylko zgaduję, ale dla mnie logiczne by było tylko na silniku.
    Ja masy mierzę woltomierzem. Jeden przewód miernika do minusa akumulatora, drugi do sprawdzanej masy.
  • Helpful post
    #11
    marck1
    Service technician RTV
    Ciekawe, czy "migadelko" coś by powiedziało o tej usterce?
  • #12
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    emeryt2 wrote:

    Przeleć jak gniazdo diagnostyczne jest skonfigurowane , czy czasami jedno z zasilań /+albo - / na gniazdo i sterownik nie są wspólne. Sam piszesz ,że masz jakiś patenty na wiązkach.
    ps. zazdroszczę ogrzewania w miejscu pracy.

    To by może i pomogło w połączeniu diagnoskop-silnik...
    Ciepło musi być - szczególnie, jak się przy "kabelkach" grzebie ;)
    ociz wrote:
    Tylko zgaduję, ale dla mnie logiczne by było tylko na silniku.

    I dobrze zgadujesz. Przy silniku są trzy przyłącza masowe (dwa od głowicy do budy i jedno od bloku silnika do akumulatora. Więcej nie znalazłem, a te odszukane, odkręciłem, przeczyściłem na lustro i przykręciłem - tak jak w księgach pisali :D
    marck1 wrote:
    Ciekawe, czy "migadelko" coś by powiedziało o tej usterce?

    Jak będę miał czas, to jutro sprawdzę jeszcze... A właśnie byłem w pracy na chwilę, zobaczyć zlecenia na jutro i się przeraziłem :( roboty mam pewnie do północka! Masakra...
  • Helpful post
    #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    Motronic wrote:
    Zrobił bym tak-diody świecące na zasilaniu i dodatkowo dioda na czujniku wału

    O tuż to - pisałem o tym:
    zeimp wrote:
    Może diodą świetlną jeszcze spróbuję - bo już mi się pomysły kończą.


    A to:
    Motronic wrote:
    wznowa pracy sterwonika, stąd startuje obrotmierz i na chwię zapala się check

    to już ustaliliśmy - wiemy, że tak właśnie jest!



    EDIT:
    Auto wystawiłem w sobotę rano przed warsztat. Dziś rano, chciałem przeparkować na tyły warsztatu (na niego mam czas a innej roboty w cholerę) i po przejechaniu ok 100m zgasł... Kontrolka silnika mignęła ze trzy razy (łącznie z przekaźnikami innymi) i już więcej nie uruchomiłem silnika - zamarzł :D
    Od nowa zacząłem szukanie. I tak zasilania są, masy wszystkie są (mowa o gnieździe sterownika), ale na pinie np. A41 brak masy sterującej do przekaźnika sterowania silnika (po podaniu ręcznie, też nie pali). Tak więc, jestem bliski stwierdzenia, że na pewno sterownik padł. Oczywiście nie omieszkałem go rozkręcić i chociaż wizualnie pooglądać. Ścieżki wyglądają ok, inne elementy też (nadmieniam - wizualnie), tak więc, jeszcze może w wolnej chwili coś więcej pomierzę, tylko przydałby mi się bardzo konkretny schemat (łącznie ze sterownikiem), bo ja mam z Autodaty, a ten nie jest aż tak dokładniutki... ;)
    Będę dopisywał, aż wsio będzie ok.
  • Helpful post
    #15
    marck1
    Service technician RTV
    Daj adres (na pw) gdzie wysłac schemat (oryginalny Volvo) z tym, że schematu ideowego sterownika to na pewno tam nie znajdziesz. Może też być i Vadis - ale to tylko DVD i w rachubę wchodzi wysyłka pocztą.
  • #16
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    marck1 wrote:
    schemat (oryginalny Volvo)


    Nie wysyłaj. Sprawdź tylko proszę, czy na schemacie występuje pin A26 i A27 - na moim schemacie występuje, ale w aucie któregoś z nich (nie wiem już teraz - mylą mi się :D )brakuje. To znaczy w sterowniku jest (i idzie gdzieś w płytę - tzn. nie pusty pin), ale przewodu we wtyku nie ma. Póki co auto stoi, bo klient myśli co zrobić. Nowy sterownik tutaj (Norge), kosztuje 10.000 NOK.
    I jeszcze spostrzeżenie: otóż, po odłączeniu akumulatora na dłuższą chwilę, silnik da się bez problemu uruchomić i pracuje całkowicie normalnie, ale tylko przez ok. minutę - później gaśnie* i nie ma możliwości go już uruchomić. Następna próba: odczekanie kilku godzin z odpiętą klemą, znów pojawia się kontrolka silnika (czyli można by go bez problemu uruchomić), jednak ja czekam z przekręconym kluczykiem w poz. zapłon i również w tym samym czasie (ok. minuta) zaczyna mrugać kontrolka, załączają się i rozłączają przekaźniki (główny, paliwowy*), po czym wsio zamiera i ponownie zanik wszystkiego...
  • Helpful post
    #18
    emeryt2
    Level 42  
    Zrób ten próbnik diodowy /LED/ i sprawdzaj zasilanie po 15 na pinie A12 oraz masę na A42 w czasie anomalii.
  • #20
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    Dobra Panowie, czas podsumować (wcześniej czasu na wpis brakło, a właściwie na ściągnięcie fotki z tel. na kompa).
    Otóż z góry melduję, że autodatowski schemat jest nieprawidłowy. Ja zdobyłem oryginał (z fabryki chłopaki podesłali) i zacząłem dogłębne szukanie. Zeszło mi ze cztery godziny zabawy, ale w końcu się udało. Otóż kombinowałem na wszelkie możliwe sposoby, aby wyłapać, dlaczego sterownik "COŚ" traci i za skarby świata nie szło tego znaleźć... Wmontowałem diody w zasilania i masy (razem sześć) i tylko jedna mrugnęła na A27 = plus 30!
    We wiązce było, ale w sterowniku zanikało. Postanowiłem się wlutować bezpośrednio w sterownik:
    Volvo 850 2.0l 10V \'96 - Elektryka głupieje - film!

    Powtórzyłem kilka razy i tylko tam występowały "zaniki", tylko, że to trwało cholernie krótko - gapiłem się w tą diodę, aż oczopląsu mało nie dostałem.
    Kiedy już wiedziałem, że z 30-stką coś nie halo, mówię "MAM CIĘ" :D ! Demontaż sterownika, wpiąłem się żarówką 21W i do masy aku, żarówka jednak cały czas świeciła:
    Volvo 850 2.0l 10V \'96 - Elektryka głupieje - film!
    Mówię sobie- no niezłe cyrki. Tu mi zanika, a przewód cały... Skusiłem się i zamieniłem żarówki z 21W na H4 (na obydwa włókna) i......po półtorej minuty przestała świecić = upaliło przewód (w końcu hehe).
    Skoro już tak, to nic prostszego odszukać przerwę. I znalazłem w rynnie za przednią prawą lampą:
    Volvo 850 2.0l 10V \'96 - Elektryka głupieje - film!
    Co ciekawe, to to, że izolacja przewodu nie była absolutnie w żaden sposób uszkodzona, dopiero, kiedy go wydzierałem, przewód się rozleciał i posypało "magicznym" zielonym proszkiem (a to już na fotce widać). Wiadomo, solidnie polutowałem i po problemie ;).
    Zastanawia mnie tylko jedna kwestia. Otóż tam idzie kilkadziesiąt przewodów i tylko ten jeden, jedyny zgnił! Dlaczego? Czy może dlatego, że w nim cały czas siedzi napięcie i np. rozlany płyn do spryskiwaczy (wlew jest nieco wyżej i rozlany może do tej rynny osłonowej wpłynąć) jakimś sposobem ingeruje... Rozumie VW i ich przewody, ale Volvo (?) - pierwszy raz w tym modelu...
    Temat zamknę za kilka dni, gdyby jeszcze ktoś zechciał coś dopisać ;)
  • Helpful post
    #21
    marck1
    Service technician RTV
    T5 wrote:
    Rozumie VW i ich przewody, ale Volvo (?)

    Nie ma reguły, w tej marce też to sie zdarza.
    Jakiś czas temu znajomy miał podobny problem z S60, z tym że auto przechodziło w tryb awaryjny - komp nic mówił, moduły OK. trochę już zaczynał wątpić w swoje mlożliwości, a bawi się w Volvo jakieś 20 lat i jest naprawdę w tej marce dobry. Trochę w desperacji wymienił część wiązki - na nowej wszystko wróciło do normy. Póżniej z ciekawości rozbebeszył tą wycięta i okazało się, że było tak samo jak w twoim przypadku, co dziwne ten kawałek wiązki nie miał nigdzie styku z wodą, był wenątrz auta.
    Gratulacje za cierpliwość.
  • #23
    ociz
    Moderator of Cars
    zeimp wrote:
    gapiłem się w tą diodę

    A to też bym wolał woltomierzem sprawdzać, z obie sondy do plusa, dopóki wszystko w porządku to by stało na 0 a momencie przerwy od razu by brykał do góry.
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    wopor
    Level 32  
    Witam, żona ma volvo 70 i powiem tak, zeimp musi chwalić :D bo tam siedzi , podobny problem miałem ze sterowaniem wiatraków , a takie ugnicie przewodów spowodowane jest przez elektryków przez nakuwanie przewodów w poszukiwaniu powera :D
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    wopor wrote:
    zeimp musi chwalić :D bo tam siedzi

    Juści! Auto, jak auto... Moją ulubioną marką jest Audi (sentyment), poza tym każde dobre i każde złe - to określenia względne.
    wopor wrote:
    takie ugnicie przewodów spowodowane jest przez elektryków przez nakuwanie przewodów w poszukiwaniu powera :D


    W sumie śladów "grzebania" przede mną tam nie zauważyłem, wszystko wyglądało na oryginał. Z drugiej zaś strony, dostać się tam do tych przewodów, wcale nie jest tak łatwo, bo rynna (osłona), w której ta wiązka tam siedzi, jest wykonana niby z elastycznego plastyku, ale co ja się namęczyłem, żeby to to otworzyć (zatrzaski, kształt, itd.), to moje :D
    A i ciekawostka hehe - pani właścicielka już zdążyła cały prawy bok (na wys. do połowy drzwi) wgnieść i porysować - Volvo teraz wygląda jak...wyplute Toffi :D - ale silnik igła ;)
  • #28
    marck1
    Service technician RTV
    No może i igła, ale to auto z tym silnikiem nie jedzie - ono się toczy, ale fakt - wygodne to ono jest.
  • #29
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    Temat wyczerpany. Auto wyklepane, jeździ przyzwoicie, brak usterek - więc pozdrawiam wszystkich piszących w temacie i go zamykam.