Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nie właściwa pompa?grzejniki ciepłe do połowy

kruklife 27 Oct 2012 18:49 11691 25
Automation24.pl
  • #1
    kruklife
    Level 13  
    Witam
    Problem polega na tym iż grzejniki na obu kondygnacjach grzeją tylko do połowy tzn. ciepłe są tylko od strony przyłączenia. Na rysunku przedstawiłem jak są ciepłe, albo tak jak na 1 albo na 2 narysowanym grzejniku.
    Instalacja to: kocioł 38KW (130litrów wody) na ekogroszek, zawór 4 drogowy sterowanie pogodowe mieszacza, pompa mieszacza, pompa bojlera. Jest jeszcze odejście na podłogowe ale grzeje ok. Schemat instalacji na rysunku w uproszczeniu. Grzejniki na parterze 6sztuk (5 dwupłytowych purmo 60x140 2szt.45x60 60x60 60x200, drabinka w łazience 55x120cm) na piętrze 12 sztuk grzejników w tym 2 drabinki 55x120cm purmo 60x60-4szt., 60x120-2szt., 45x160, 45x60-3sztuki. Instalacja na rozdzielaczach dalej pex 16, do rozdzielaczy rura miedziana 28mm
    Najdalsze grzejniki to ok.12-15m od rozdzielacza
    Pompa obiegowa co to wita U-55-25-180 (zasilanie rozdzielaczy 52st. powrót 40st. na kotle 65st.)
    Instalacja teraz to będzie 3 zima od początku z nią tak było
    Czy pompa jest właściwie dobrana? teraz jest na 3 biegu jak przełącze niżej jest jeszcze gorzej dłuższe grzejniki cieple tylko na początku.
    Jak zakręciłem zasilanie i powrót na rozdzielaczu na piętro (chodziły tylko na parterze 6 grzejników)była widoczna poprawa w grzaniu, ale nie były całe ciepłe.
    Grzejniki odpowietrzone.
    Za mała pompa? może mi ktoś obliczyć jaka pompa powinna być?
    czy kryzować grzejniki?(po zdjęciu głowic termostatycznych widać małą plastikową nakrętkę z cyframi 1-6)
    Drabinki grzeją ok. ale po zdjęciu głowicy nic nie ma do regulacji wstępnej.
    Instalacja mogła się zamulić?
    w czym może być problem?
    Link
    Link
    Proszę poprawnie wstawić zdjęcia
    mod - mirrzo
  • Automation24.pl
  • #2
    andrefff
    Level 36  
    Pompa jest zdecydowanie za słaba, jaka jest wysokość podnoszenia w Twoim układzie ?
  • #3
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    Co do kryzowania, to podnieść nastawę na tych grzejnikach, które słabo grzeją (dołem są zimne). Ta plastikowa nakrętka z cyframi służy właśnie do tego (w zaworach Danfoss jest mosiężny pierścień). Warto popróbować kryzowania, zwiększając nastawę o wartość 1 (czyli gdy była np. 2 to dać 3 i sprawdzić, czy się poprawia).
  • Automation24.pl
  • #4
    kruklife
    Level 13  
    Sprawdzałem nastawy pod głowicami i we wszystkich grzejnikach jest na 6, chyba fabrycznie tak ustawione było (skala jest 1-6) i w najmniejszym grzejniku przestawiłem na 2. Strasznie ciężko się przekręcało, już myślałem że się ukręci.
    Najgorzej jest z drabinkami w łazienkach brak regulacji wstępnej - wymiana zaworów, tam jest chyba największy przepływ grzejniki gorące całe i rura na powrocie.
    Dom ma powierzchnie ok. 320m2

    Andrefff wysokość podnoszenia tzn.wysokość od pompy do najwyższego grzejnika?
    Duże są odległości grzejników od rozdzielacza i właśnie te najdalej najsłabiej grzeją.
    jak się oblicza wydajność pompy?
  • #5
    andrefff
    Level 36  
    To jest fajna stronka, trochę Ci wyjaśni. Link Tak od pompy do najwyższego grzejnika.
  • #6
    kruklife
    Level 13  
    Wysokość to około 4,5-5m
    obliczałem więc dla DT 10stopni(mam na zasilaniu rozdzielaczy 50 a na powrocie 40) 3.26 m3/h wysokość 4,5m
    w linku charakterystyka pompy mojej zainstalowanej
    Link
    czyli pompa za mała
    a jeżeli DT 20stopni to 1,63m3/h dała by rade na jakieś 4m
    dobrze myślę?
    wysokość podnoszenia jest tu tak istotne? u mnie są duże odcinki pexa do grzejników to i duże opory na takiej małej średnicy

    Dodano po 22 [minuty]:

    Instalacja ta będzie teraz 3 zimę. Dwa dni temu przerobiłem włączenie zbiornika wyrównawczego bo był wpięty za zaworem 4D tak jak grzejnik i myślałem że właśnie przez niego ucieka ale poprawa jest niewielka. Teraz zbiornik wpięty przed zaworem bezpośrednio na kocioł.
    Przy złym wpięciu zbiornika przepływy były na pewno za małe i czy mogło się coś zamulić zatkać?
    Aaa filtry przed pompami wyczyszczone było na nich coś jak czarny piasek...
  • #7
    andrefff
    Level 36  
    Wysokość podnoszenia jest bardzo istotna, spójrz na wykres 3 metry różnicy w wysokości, to 6- krotny spadek wydajności. Nie wiem czy tak łatwo osiągniesz DT 20 stopni. Ratuje Cię tylko wymiana, co jest pewne skoro męczysz się od trzech lat. Przy tak dużej instalacji lepiej trochę pompę przewymiarować niż niedoszacować. Zawsze możesz ją skryzować. A dla Ciebie pompa musiałaby mieć przepływ ok. 3 m^3/h.
  • #8
    kruklife
    Level 13  
    Wymienię zawory na 3 drabinkach na takie z nastawą wstępną i zdławię je oraz pompę na wita U 75-25 180 tylko trochę prądu będzie żarła...
    tutaj charakterystyka Link
    i z nastawą na 2 powinno być dobrze.... zobaczymy
    Chyba że polecicie jakąś inną
  • #9
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    Jeszcze raz się zastanówcie :D .

    kruklife wrote:
    Jak zakręciłem zasilanie i powrót na rozdzielaczu na piętro (chodziły tylko na parterze 6 grzejników)była widoczna poprawa w grzaniu, ale nie były całe ciepłe.


    To jest właściwa diagnostyka ale chyba nie do końca właściwe wnioski.
  • #10
    saskia
    Level 39  
    38 kW kociol i 130l wody w ukladzie i grzejniki nie grzeja? :-(
    Cos tu pachnie mi przesadnym obnizaniem parametrow kotla, aby oszczedzac.
    Jesli kociol daje odpowiednia ilosc ciepla, to jesli bylby problem z pompa, to kociol zagotowal by wode w ukladzie.
    Tak ogolnie, to kociol o wydatku ciepla 38 kW powinien miec co najmniej 2 krotnie wieksza pojemnosc ukladu, chocby ze wzgledow bezpieczenstwa.
    Obnizajac temperature na kotle marnujesz paliwo, bo nie spala sie prawidlowo i daje mniej energii cieplnej.

    Podnies temp. na kotle i rozdzielaczach do 70-80 st C i wtedy zobaczysz co sie bedzie dzialo. :-)
  • #11
    kruklife
    Level 13  
    Saskia 130 litrów to pojemność wodna kotła, a instalacji to nie wiem.
    Kocioł działa poprawnie daje wystarczającą ilość ciepła, teraz temp. 65st a jak jest na minusie za oknem to 75-80st.
    Temperaturą na rozdzielacze - grzejniki, steruje pogodowy przez zawór 4D
    Kocioł na ekogroch ze sterownikiem f-my PLUM nic nie zagotuje.
    Jak mam za ciepło to nie obniżam temperatury kotła tylko sterownikiem na zaworze 4D, albo krzywą grzewczą.
    Kocioł pracuje na stałych parametrach.

    Grzegorz Siemienowicz 6 grzejnikow w tym najbliżej rozdzielacza drabinka ok.3m, dalej 45x60 ok.5m, dwa 60x140 po ok.5m i jak dalej 60x200 ok.11m.
    Poprawa była niewielka tylko w dwóch 60x140 natomiast 60x200 do połowy.
    Tak jakby za mały przepływ. zasilanie rozdzielacza 50st. powrót ok.40st.
  • #12
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    kruklife wrote:

    Grzegorz Siemienowicz 6 grzejnikow w tym najbliżej rozdzielacza drabinka ok.3m, dalej 45x60 ok.5m, dwa 60x140 po ok.5m i jak dalej 60x200 ok.11m.
    Poprawa była niewielka tylko w dwóch 60x140 natomiast 60x200 do połowy.
    Tak jakby za mały przepływ. zasilanie rozdzielacza 50st. powrót ok.40st.


    Dokładnie tak, za mały przepływ ale ...... zmiana pompy tego nie poprawi .
    Instalacja jest według mnie źle zaprojektowana. Ktoś robił projekt ?
    Niestety za mało danych abym podał jak to rozwiązać na istniejącej instalacji.
    Jeśli ..... masz głowice termostatyczne przy grzejnikach to co zaproponował saskia może choć częściowo złagodzić problem.
    andrefff w przełożeniu na elektryczność chcesz puścić na siłę większy amperaż tą instalacją co raczej się nie uda.
  • #13
    andrefff
    Level 36  
    Ja niczego nie chcę puszczać, po prostu wg mnie pompa ma dwukrotnie mniejszą wydajność niż powinna.
  • #14
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    andrefff wrote:
    Ja niczego nie chcę puszczać, po prostu wg mnie pompa ma dwukrotnie mniejszą wydajność niż powinna.


    Możliwe, że masz rację, że powinna być większa ale ......
    Ta wydajność przy zasilaniu samego parteru w zupełności wystarczyła by przy obecnej pompie.
    Słaba pompa i dobra instalacja to i tak mniejszy problem niż odwrotnie.
  • #15
    kosmo1972
    Level 2  
    Witam. Miałem podobną sytuację ze swoją w tej chwili już 17-letnią instalacją CO górnego rozprowadzenia. Męczyłem się z tematem trochę dłużej jak trzy lata. Nie chciałbym się wymądrzać, ale uważam że kruklife ma po prostu zapowietrzone rury. W moim przypadku kiedy to wszyscy fachmani polegli, sam wstawiłem dodatkowe zawory na powrotach kulejących grzejników po to aby je zakręcić i wtedy odpowietrzać. Wtedy dopiero przez odpowietrzniki wyszło "złapane" powietrze. Logicznie myśląc nie dało się tego zrobić inaczej ponieważ odkręcając odpowietrznik w jego stronę pchana jest także woda z powrotu grzejnika i wówczas twierdzimy że nie jest on zapowietrzony, powietrze jednak jest ściśnięte w rurze i nie pomogą żadne kryzy, zamykania zaworów przy bojlerze ani wymiany pompek na bardziej wydajne.
  • #16
    andrefff
    Level 36  
    kosmo1972 wrote:
    W moim przypadku kiedy to wszyscy fachmani polegli, sam wstawiłem dodatkowe zawory na powrotach kulejących grzejników po to aby je zakręcić i wtedy odpowietrzać.

    kosmo1972 wrote:
    No, fachowcy co wy na to?.

    Nie jestem fachowcem w tej branży, całą instalację w domu zrobiłem sobie sam, ale dla mnie jest nie do pomyślenia, aby na powrotach nie było zaworów. Po drugie, czekałeś trzy lata, aby wstawić zawory ? Zawsze odpowietrzam problematyczne grzejniki przy zamkniętych powrotach, Ameryki Kolego nie odkryłeś.
  • #17
    kosmo1972
    Level 2  
    Wiem Kolego że Ameryki nie odkryłem. Ale wiem także że dawniej hydraulicy zaworów na powrotach grzejników nie montowali i to co dla Ciebie jest nie do pomyślenia było rzeczywistością.
  • #18
    andrefff
    Level 36  
    Nie jest tak, że o tym nie wiedzieli, były troszeczkę inne czasy, czasy w których wszystkiego brakowało.
  • #19
    saskia
    Level 39  
    kosmo1972 wrote:
    Witam. Miałem podobną sytuację ze swoją w tej chwili już 17-letnią instalacją CO górnego rozprowadzenia. Męczyłem się z tematem trochę dłużej jak trzy lata. Nie chciałbym się wymądrzać, ale uważam że kruklife ma po prostu zapowietrzone rury. W moim przypadku kiedy to wszyscy fachmani polegli, sam wstawiłem dodatkowe zawory na powrotach kulejących grzejników po to aby je zakręcić i wtedy odpowietrzać. Wtedy dopiero przez odpowietrzniki wyszło "złapane" powietrze. Logicznie myśląc nie dało się tego zrobić inaczej ponieważ odkręcając odpowietrznik w jego stronę pchana jest także woda z powrotu grzejnika i wówczas twierdzimy że nie jest on zapowietrzony, powietrze jednak jest ściśnięte w rurze i nie pomogą żadne kryzy, zamykania zaworów przy bojlerze ani wymiany pompek na bardziej wydajne. No, fachowcy co wy na to?.


    Jesli miales gorne zasilanie to co ty tam mogles odpowietrzac?
    Zbiornik wyrownawczy?

    Miales najlepszy system, ale byl spartolony i dlatego grzejniki sie zapowietrzaly.

    Mialem kiedys tez taki system i nigdy nie bylo z nim problemow przez ponad 30 lat.
    Pewnie dzialal by do dzis, gdyby nie zostal zdemontowany przy podziale domu na oddzielne mieszkania.
  • #20
    kosmo1972
    Level 2  
    Czy górne rozprowadzenie jest najlepszym systemem?. No nie wiem, chociaż by dlatego że nie można spuścić wody z wyższej kondygnacji jeżeli nie chcemy jej ogrzewać.
    Przy dolnym zasilaniu jeżeli umieścimy naczynie wyrównawcze np na parterze domu, odkręcając zawór na zasilaniu przy tymże zbiorniczku "zrzucimy" wodę z całego piętra. W systemie górnego zasilania zrobić się tego nie da nieprawdaż?. Co do mojej instalacji to podejrzewam że jest czymś zapchana rura odpowietrzająca która łączy się z tym pionem. Woda napełniając instalację wypycha powietrze z rur do zbiorniczka który znajduje się na strychu. Jeżeli przytkana jest rurka odpowietrzająca (która teraz znajduje się pod podłogą), powietrze zostanie uwięzione. Zasilanie od pieca jest prowadzone rurą fi 50 przez cztery kondygnacje na sam strych, tam rozgałęzia się do poszczególnych pionów mniejszymi średnicami rur. Tak samo krąży ogrzewana przez kocioł woda która pcha ku dołowi czyli w stronę pieca właśnie to powietrze które jest ściśnięte w rurach. innej możliwości nie widzę.
  • #21
    darquu
    Level 12  
    Analizując zamieszczone rysunki grzejników i sposób ich nagrzewania, objawy wskazują na zapowietrzone grzejniki.
  • #22
    postul
    Level 1  
    ja mam też problem z grzaniem grzejników dom jest parterowy około 120m pompa GPD25-40 keller grzejniki grzeją od góry do połowy i u wyjścia grzejnika a na dole sa tylko letnie
  • #23
    darquu
    Level 12  
    Jaką masz instalacje: zamknięta czy otwarta? Czy masz manometr wskazujący ciśnienie w instalacji?
  • #24
    pablowp1
    Level 23  
    No manometr to taka prosta zabawka a jak dużo daje przyjemności. Urządzenia kontrolno pomiarowe powinny znajdować się w najbardziaj prostej kotłowni. To nie wielki wydatek na etapie budowy instalacji a wygoda na całe życie.

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    Brak przecinka, to też błąd. Proszę poprawić.
    mod - mirrzo
  • #25
    eLolek
    Level 16  
    Przy tej ilości grzejników może być kwestia wydajności pompy, ale zastanawia mnie rysunek nagrzewania grzejników - przy zbyt małym przepływie i odpowietrznonych grzejnikach cała góra powinna być nagrzana a dół chłodny lub zimny. Podobne objawy daje zamiana zasilania i powrotu grzejnika!!! Przy takiej zamianie nie cierpią tylko grzejniki drabinkowe, bo im wszystko jedno czy z prawej czy z lewej zasilanie! Czy sprawdziłeś to?
  • #26
    kruklife
    Level 13  
    Problem rozwiązany...
    Pompa faktycznie była za mała,ale...
    Gdy naczynie było źle podłączone do instalacji , cały strumień wody przelatywał przez jego środek powodując mały przepływ na rozdzielacze oraz grzejniki co doprowadziło do zamulenia..
    (wcześniej naczynie włączone za zaworem 4D równolegle do rozdzielaczy, naczynie połączone rurami 28mmCu, grzejniki pex16)
    Odkręciłem dolne korki grzejników wylałem czarną melase, następnie odkręciłem powrót, zasilanie i trochę się przepłukało teraz grzeją.
    Wyczyściłem zawory w grzejnikach pod głowice termostatyczne-zamulone i zakamienione - twardy ciemny osad.
    Po sezonie zdemontuję grzejniki i przepłukam wodą oraz całą instalację, pomyśle o jakimś małym odmulaczu na powrocie.
    Są na rynku jakieś dodatki do wody grzewczej antykorozyjne? przeciw kamieniowi kotłowemu?