Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowanie akumulatorów a uprawnienia

sentil 28 Oct 2012 11:22 9744 29
IGE-XAO
  • #1
    sentil
    Level 1  
    Witam,

    czy ktoś się orientuje czy do ładowania akumulatorów wózków widłowych wymagane są uprawnienia elektryczne do 1kv ?
  • IGE-XAO
  • #2
    qadam12

    Level 27  
    Tak .Świadectwo Kwalifikacyjne E
  • #3
    płetwa
    Level 31  
    Co przez to rozumiesz? Jeśli chodzi samo podłączenie do prostownika (choć nie wiem co innego można by robić) to nie.

    Wyobrażasz sobie magazyn w którym jest 30 wózków i 100 operatorów na cztery zmiany (to wcale nie duży magazyn) i każdy musiałby mieć uprawnienia?

    Napięcia z jakimi operator ma bezpośredni kontakt to około 48V po stronie wtórnej prostownika, zasilanie prostownika jest (powinno być) tak zrobione, że operator niema gdzie palucha włożyć.

    To tak jakbyś potrzebował uprawnień do ładowania wkrętarki tylko waga trochę większa.
  • #4
    qadam12

    Level 27  
    Świadectwo kwalifikacyjne E- G1 p2,4,5,9

    ,,Grupa 1. Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające, przesyłające
    i zużywające energię elektryczną.,,
  • IGE-XAO
  • #5
    płetwa
    Level 31  
    qadam12 wrote:

    ,,Grupa 1. Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające, przesyłające
    i zużywające energię elektryczną.,,


    Chyba chodzi o montaż, a nie użytkowanie.
  • #6
    qadam12

    Level 27  
    Witam. W zajezdni wózków osoba zajmująca się ładowaniem akumulatorów powinna posiadać świadectwo eksploatacji E
  • #7
    płetwa
    Level 31  
    qadam12 wrote:
    Witam. w zajezdni wózków osoba zajmująca się ładowaniem akumulatorów powinna posiadać świadectwo eksploatacji E


    Pokaż mi konkretny przepis który mówi że wetknięcie wtyczki od prostownika do gniazda (48V ) wymaga uprawnień.
    Proszę nie spłycać tematu do jednego wózka z jego operatorem.
    W poście który kolega zacytował jest mowa o zajezdni a nie o stanowisku do ładowania jednego wózka gdzieś na hali w trakcie przerwy śniadaniowej czy innej, lub po zakończeniu pracy.[kkas12]
  • #8
    qadam12

    Level 27  
    płetwa wrote:
    Pokaż mi konkretny przepis który mówi że wetknięcie wtyczki od prostownika do gniazda (48V ) wymaga uprawnień.

    jeszcze niedowno nawet w świadectwie g1 był zapis,, d.prostowniki i akumulatory,,
    Wniosek na sprawdzenie kwalifikacji na stanowisku Dozoru D1 punkt 2 d,e
  • #9
    płetwa
    Level 31  
    qadam12 wrote:
    jeszcze niedowno nawet w świadectwie g1 był zapis,, d.prostowniki i akumulatory,,


    Pokaż przepisy, bo nie mogę się doszukać wszędzie tylko reklamy szkoleń. Jeśli to prawda co piszesz to może mi się to przydać.

    Dodano po 4 [minuty]:

    płetwa wrote:
    Proszę nie spłycać tematu do jednego wózka z jego operatorem.
    W poście który kolega zacytował jest mowa o zajezdni a nie o stanowisku do ładowania jednego wózka gdzieś na hali w trakcie przerwy śniadaniowej czy innej, lub po zakończeniu pracy.[kkas12]


    Co to za różnica czy jeden czy trzydzieści i tak musi być specjalne, wentylowane miejsce do ładowania, z resztą sam opisałem duży magazyn jako przykład.
  • #10
    qadam12

    Level 27  
    Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci (Dz. Ust. Nr 89 poz. 828, Nr 129 poz. 1184 z 2005 r., Nr 181 poz. 1189)
  • #11
    kkas12
    Level 43  
    Różnica jest taka, że w owej zajezdni pracowali i pracują ludzie z kwalifikacjami potwierdzonymi odpowiednim świadectwem.
    Więc tego przykładu jaki sam podałeś się trzymaj.
  • #12
    zbich70
    Level 43  
    Operator wózka widłowego powinien posiadać uprawnienia na jego obsługę.

    Ładowanie akumulatorów lub wymiana butli gazowej jest standardową obsługą wózka i ta tematyka jest poruszana na szkoleniach i egzaminach poprzedzających wydanie uprawnień.
  • #13
    płetwa
    Level 31  
    zbich70 wrote:

    Operator wózka widłowego powinien posiadać uprawnienia na jego obsługę.

    Ładowanie akumulatorów lub wymiana butli gazowej jest standardową obsługą wózka i ta tematyka jest poruszana na szkoleniach i egzaminach poprzedzających wydanie uprawnień


    No właśnie, a najwyraźniej autorowi tematu o to chodzi, a nie obsługę urządzeń i nadzór nad nimi.
  • #14
    qadam12

    Level 27  
    Co prawda z zakresu eksploatacji w tej chwili nie posiadam ale z dozoru w załączniku
    Jest dozór jest też eksploatacja...
  • #15
    kkas12
    Level 43  
    Nie wie kolega o co autorowi chodziło.
    To jest tylko kolegi pobożne życzenie.

    Oczywiście, że wymaganie by operator wózka posiadał świadectwo kwalifikacyjne E jest absurdem, ale gdy mamy do czynienia z zajezdnią a wózków jest większa ilość to już obsługa zajezdni (a przynajmniej osoby zajmujące się prostownikami) takie świadectwo posiadać powinny.
  • #16
    TWK
    Electrician specialist
    płetwa wrote:
    To tak jakbyś potrzebował uprawnień do ładowania wkrętarki tylko waga trochę większa.

    Tu jest wyciąg z przepisów: http://www.sep.kro.net.pl/?go=grupy
    Quote:
    Nie wymaga się potwierdzenia posiadania kwalifikacji w zakresie obsługi urządzeń i instalacji u użytkowników eksploatujących:
    1) urządzenia elektryczne o napięciu nie wyższym niż 1 kV i mocy znamionowej nie wyższej niż 20 kW, jeżeli w dokumentacji urządzenia określono zasady jego obsługi;
    Miał ktoś w ręku wkrętarkę o mocy powyżej 20 kW?

    płetwa wrote:
    Chyba chodzi o montaż, a nie użytkowanie.
    Świadectwa są wydawane w 5 zakresach: obsługa, konserwacja, remonty, montaż, kontrolno-pomiarowy. Jeśli ktoś zdaje egzamin tylko w zakresie obsługi, to oczywiście zakres jest dużo mniejszy niż w przypadku uprawnień kontrolno-pomiarowych, dla uzyskania których długo maglują na egzaminie. A pracodawcy ponoć są zadowoleni z takich szkoleń tylko w zakresie obsługi, bo spada ilość awarii urządzeń i instalacji elektrycznej w zakładach.
  • #17
    zbich70
    Level 43  
    @qadam12
    Idąc Twoim tokiem rozumowania każdy kierowca powinien posiadać ŚK do 1kV bowiem w wielu samochodach akumulatory "słabną" i trzeba je doładowywać prostownikiem. ;)
  • #18
    płetwa
    Level 31  
    Czyli sprecyzujmy, wózkowy który tej baterii używa (ładuje) takich uprawnień mieć nie musi, natomiast osoba zajmująca się dozorem i konserwacją jak najbardziej.

    Czy tak?
  • #19
    qadam12

    Level 27  
    zbich70 wrote:
    @qadam12
    Idąc Twoim tokiem rozumowania każdy kierowca powinien posiadać ŚK do 1kV bowiem w wielu samochodach akumulatory "słabną" i trzeba je doładowywać prostownikiem.

    samochód jest jeden a w zajezdni wózków jest sporo a i napięcia zasilania wózków są różne -w platformach włącza się sekcje akumulatorów .Akurat trafiło się pracować w zajezdni -bez uprawnień kwalifikacyjnych nawet bym tam nie mógł wejść -służby BHP działały prężnie/finansowo/:)

    Dodano po 1 [minuty]:

    płetwa wrote:
    Czyli sprecyzujmy, wózkowy który tej baterii używa (ładuje) takich uprawnień mieć nie musi, natomiast osoba zajmująca się dozorem i konserwacją jak najbardziej.

    Czy tak?

    Tak
  • #20
    TWK
    Electrician specialist
    zbich70 wrote:
    Idąc Twoim tokiem rozumowania każdy kierowca powinien posiadać ŚK do 1kV bowiem w wielu samochodach akumulatory "słabną" i trzeba je doładowywać prostownikiem. :wink:
    Nie. Prostownik domowy nie ma powyżej 20kW, nie jest do jego OBSŁUGI wymagane świadectwo.

    qadam12 wrote:
    Co prawda z zakresu eksploatacji w tej chwili nie posiadam ale z dozoru w załączniku
    Jest dozór jest też eksploatacja...
    Zdawałem w tym roku egzamin (rozszerzałem zakres uprawnień). Nie było we wniosku rozbicia punktu 2 i 3 na podpunkty - dostałem po prostu uprawnienia na cały zakres punktu 2 (i inne jakie były mi potrzebne). Jak zdawałem na poprzednie świadectwa, to też sobie nie przypominam takiego rozbicia we wniosku.
  • #21
    qadam12

    Level 27  
    TWK wrote:
    Zdawałem w tym roku egzamin (rozszerzałem zakres uprawnień). Nie było we wniosku rozbicia punktu 2 i 3 na podpunkty - dostałem po prostu uprawnienia na cały zakres punktu 2 (i inne jakie były mi potrzebne). Jak zdawałem na poprzednie świadectwa, to też sobie nie przypominam takiego rozbicia we wniosku.

    Ten wniosek pobrałem przed chwilą ze stronki Komisji Egzaminacyjnej SEP Koszalin
  • #22
    User removed account
    Level 1  
  • #23
    kkas12
    Level 43  
    Dziś coraz częściej spotyka się wózki, które mają wbudowany układ prostowniczy.
    Całe więc ładowanie baterii sprowadza się do włączenia przewodu do gniazdka.
  • #24
    mar_cik
    Electrician specialist
    Chyba się Koledze qadam12 pomyliły dwie sprawy. Stanowisko czy stanowiska do ładowania akumulatorów w wózkach to jedna sprawa. Stanowisko konserwacji i przeglądów akumulatorów to druga sprawa.
    Pierwsze są wykonywane tak aby operator wózka bądź inny upoważniony pracownik mógł bezpiecznie podłączyć ładowanie i odłączyć gdy bierze wózek do pracy. Podłączanie nie polega na zakładaniu jakichkolwiek klem czy czegoś podobnego, wykonywane jest specjalnym przewodem wyposażonym w złącze bezpieczne dla sprzętu i obsługującego.
    Drugie z racji możliwości kontaktu z elektrolitem, wykonywaniu prac przy odsłoniętych klemach (ryzyko wysokoprądowego zwarcia) są zaliczne do prac niebezpiecznych a na takie prace wymagane jest świadectwo kwalifikacji "E".
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • #26
    płetwa
    Level 31  
    kkas12 wrote:

    Dziś coraz częściej spotyka się wózki, które mają wbudowany układ prostowniczy.


    Tak ale nie tam gdzie jest ruch ciągły, wyobrażasz sobie wózek warty 500tyś który stoi 8godzin bo bateria się rozładowała, w takich maszynach jeszcze długo baterie będzie się wymieniać. Dodam że taka bateryjka waży ponad tonę i wymienia ją jedna osoba.
  • #28
    stomat
    Level 36  
    Nie macie wrażenia że dzielicie włos na czworo? Ostatnio propaguje się samochody elektryczne, na razie nic z tego nie wyjdzie ale w dalszej przyszłości na pewno tak będzie i co wszyscy będą musieli mieć świadectwa kwalifikacji? Wszyscy będziemy elektrykami!
  • #29
    kkknc
    Level 43  
    stomat wrote:
    Nie macie wrażenia że dzielicie włos na czworo? Ostatnio propaguje się samochody elektryczne, na razie nic z tego nie wyjdzie ale w dalszej przyszłości na pewno tak będzie i co wszyscy będą musieli mieć świadectwa kwalifikacji? Wszyscy będziemy elektrykami!

    Co innego jak ty to robisz dla siebie, jako szef firmy, a co innego jak robi to pracownik.
    Ja jako szef mogę wymienić przepaloną wkładkę topikową bezpiecznika bez uprawnień, ale już mój pracownik zgodnie z prawem bez uprawnień tego zrobić nie może.
    To samo w domu tego EV możesz ładować, ale jak na mieście będą stacje z obsługą zatrudniającą pracowników to oni muszą mieć te uprawnienia.
  • #30
    mar_cik
    Electrician specialist
    kkknc wrote:
    Ja jako szef mogę wymienić przepaloną wkładkę topikową bezpiecznika bez uprawnień, ale już mój pracownik zgodnie z prawem bez uprawnień tego zrobić nie może.

    Polemizowałbym z takim stwierdzeniem Kolego kkknc (to znaczy z jego pierwszą częścią :D ).