Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wytwarzanie wysokich napięć

Semimetal 29 Oct 2012 19:27 4110 24
    Semimetal
    Level 10  
    Witam, jestem dopiero początkujący i chciałem zapytać czy ma ktoś może jakieś ciekawe schematy dzięki którym z małych napięć można wytworzyć wysokie.
    Chodzi mi o coś w stylu układu ładowania kondensatora do lamy błyskowej, małe napięcie DC na wyższe. Eksperymentowałem już z NE555, mosfetem i trafem, z małymi falownikami, i wiem że cewki WN z telewizora np. się nadają, ale czy są jeszcze jakieś inne układy które mogą takie napięcie wytworzyć? I jakie prądy by mogły wytworzyć? Chciałbym by był to układ który można zrobić z ogólnodostępnych części, a nie "wyjmij sobie uklad z aparatu".
    Chciałbym w przyszłości zbudować działko Gaussa i taka wiedza byłaby przydatna do budowy układu ładowania baterii kondensatorów, na np 400v.
    Z góry dziękuję za schematy/odpowiedzi i proszę o wyrozumiałość:)
    Pozdrawiam!
    kondziu jah
    Level 33  
    Poczytaj o przetwornicach.
    Otaku9
    Level 23  
    Kolega wyżej sie wysilił :/
    Jeżeli chcesz sie ograniczyć na 400V to wystarczą proste przetwornice, może ZVS albo prosty falownik. Wyższe napięcia trudniej uzyskać zwykłymi przetwornicami ze względu na przebicia i powyżej pewnego napięcia stosuje się już powielacze lub generatory wysokonapięciowe. Trzeba tu jednak zaznaczyć że efektami różnych generatorów są diametralnie różne przebiegi, a elementy elektroniczne wysokonapięciowe są drogie i trudno dostępne.
    Na początek dobrymi układami do zapoznania się ze zjawiskami zachodzącymi przy operowaniu wysokim napięciem są powielacze kaskadowe lub generator marksa. Innym ciekawym projektem jest stosunkowo bezpieczniejszy generator vandergraffa.
    Najprostsze są na pewno zwykłe transformatory wysokonapięciowe, ale są trudno dostępne dla przeciętnego śmiertelnika lub po prostu drogie :)