Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

awaria oświetlenia, brak fazy na żyrandolu

martino.ae 01 Lis 2012 21:24 1599 3
  • #1 01 Lis 2012 21:24
    martino.ae
    Poziom 1  

Witam,
    Jestem zupełnym laikiem w tych kwestiach więc opis może nie być zbyt precyzyjny, postaram się jednak napisać najlepiej jak potrafię.
    W korytarzu mieszkania (dość nowa instalacja, blok z 2005 r) przestało działać światło, po wstępnych oględzinach stwierdziłem, że:
    1) brak fazy na wszystkich 3 przewodach w lampie (przy włączonym pstryczku w wyłączniku);
    2) lampa po zdjęciu i podpięciu do gniazdka działa poprawnie;
    3) w puszce wyłącznika jednoprzyciskowego faza na przewodzie czarnym wpiętym do wyłącznika, i (co wydało mi się bardzo dziwne) "mała" faza (lekkie światełko na próbniku-śrubokręcie) na przewodzie niebieskim również wpiętym do wyłącznika zarówno przy włączonym jak i wyłączonym przycisku, przewód żółty nie wpięty i bez fazy;
    4) po odkręceniu wyłącznika nadal faza na czarnym(mocne światełko) i "mała" faza na niebieskim (słabsze światełko);
    5) w innych pomieszczeniach wyłącznik zawsze podpięty w ten sam sposób - czarny przewód z fazą z jednej strony wyłącznika (z tej gdzie jest tylko jeden zacisk) a niebieski i ewentualnie drugi kolor (tam gdzie oświetlenie dzielone) podpięte z drugiej strony do osobnych zacisków bez fazy przy wyłączonym przycisku, z czego wnioskuję, że cała instalacja wykonana w ten sam sposób - faza doprowadzona najpierw do włącznika, a zero bezpośrednio do lamp/żyrandola.
    6) brak jakichkolwiek puszek na ścianach korytarza, jeśli są to zapewne schowane pod tynkiem, nie miałem możliwości do nich zajrzeć;
    Jak myślicie co jest przyczyną awarii? jak to naprawić? i czy nie obejdzie się bez wizyty elektryka?

0 3
  • Pomocny post
    #2 01 Lis 2012 21:38
    zbich70
    Specjalista elektryk

martino.ae napisał: