Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Drugi alternator w Matizie

Strumien swiadomosci swia 03 Lis 2012 22:00 48534 89
  • #31
    saly
    Poziom 32  
    aaanteka napisał:
    Zastosowanie 2 alternatorów to również większa sprawność ,a dla sceptyków pytanie pomocnicze-dodatkowy alternator to procentowo o ile większe obciążenie?

    P=1728W = 2.3494KM
    Daewoo Matiz 0,8l - 52KM(max)

    Stosunek mocy pobieranej z silnika przez alternator 1728W(2.3494KM) do mocy całkowitej silnika 52KM, to ~ 4,5 % (mocy max)
  • AdexAdex
  • #32
    Glaus
    Poziom 11  
    saly napisał:
    aaanteka napisał:
    Zastosowanie 2 alternatorów to również większa sprawność ,a dla sceptyków pytanie pomocnicze-dodatkowy alternator to procentowo o ile większe obciążenie?

    P=120W = 0.1632KM
    Daewoo Matiz 0,8l - 52KM

    Stosunek mocy pobieranej z silnika przez alternator 120W(0.1632KM) do mocy całkowitej silnika 52KM, to 0,318%.


    Jeśli można wiedzieć to skąd te 120W?
  • AdexAdex
  • #33
    mkpl
    Poziom 37  
    14.4V * 120A daje 1730W uwzgledniajac sprawnosc bedzie z 1900W poboru mocy
  • #34
    saly
    Poziom 32  
    A fakt pomyliłem się nie 120W tylko 120A, reszta obliczeń jak kolega mkpl
  • #35
    Glaus
    Poziom 11  
    I teraz się zgadza ;) Chociaż ten dodatkowy alternator ma prąd 150A, czyli będzie coś w okolicach 2,3kW a to jest około 3,1KM. Zatem stanowić to będzie jakieś 6% mocy całkowitej pojazdu. Jednak należy pamiętać, że 100% mocy mało kiedy używamy i w normalnym użytkowaniu tak naprawdę nie zauważymy dodatkowego obciążenia. Jedynie na stacji możemy odczuć delikatną różnicę, ale przy LPG jest to pomijalne :P
  • #36
    wodzinek212
    Poziom 12  
    Sposób na dogrzanie może i dobry ale po coś wymyślili Webasto i wcale nie tak drogo kosztuje.



    Dla rozluźnienia tematu "Jaki jest jedyny plus Matiza - na akumulatorze :)"
  • #37
    saly
    Poziom 32  
    Jest jeszcze jeden aspekt, dodatkowe obciążenie powoduje szybsze osiągnięcie temperatury znamionowej przez silnik. A silnik osiąga największą sprawność w temperaturze znamionowej.
  • #38
    mkpl
    Poziom 37  
    saly czyli mówisz ze jazda na niskich biegach (przeciążanie silnika) powoduje jego szybsze rozgrzanie?
    To tak tylko teoretycznie bo się zastanawiam czy lepiej targać na niskich biegach jak jest zimny czy wkręcać na wyższe obroty
  • #40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    dodek10 napisał:
    jest lepsze rozwiązanie- tektura za chłodnice

    A od kiedy to tektura grzeje? Oprócz jej spalenia.

    Dodano po 2 [minuty]:

    dominior.dB napisał:
    A na wiosnę można podłączyć mocne CarAudio.

    Pozatym na wiosne wkładam całkiem nową nieśmiganą klimatyzacjie, która sie kurzy w kącie.
    Ale to juz pestka i nie ma co opisywac.
  • #41
    mkpl
    Poziom 37  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    dodek10 napisał:
    jest lepsze rozwiązanie- tektura za chłodnice

    A od kiedy to tektura grzeje? Oprócz jej spalenia.


    Generalnie raczej blokuje strumień powietrza owiewający silnik.
  • #42
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    wodzinek212 napisał:
    Sposób na dogrzanie może i dobry ale po coś wymyślili Webasto i wcale nie tak drogo kosztuje.


    Jak by było na LPG to chętnie zamontuje, ba nawet zegarek dołoże.
    Nie zrozumcie mnie źle ale w zeszłym roku przy -33'C, w aucie było 0'C po dłuższej jezdzie, o 6 rano. Więc nie byłem happy.

    Zresztą ten co jeździł cc700 wie jak te pojemności grzeją, żadna tektura nie pomoże bo i co zasłoni , zimną chłodnice?
  • #43
    h1tman
    Poziom 11  
    Po to jest termostat, żeby odłączyć duży obieg tj chłodnice. Widocznie coś masz nie tak z termostatem albo za mało płynu w układzie i nie grzeje w kabinie.
  • #45
    strucel
    Poziom 30  
    saly napisał:
    P=120W = 0.1632KM
    Daewoo Matiz 0,8l - 52KM

    Stosunek mocy pobieranej z silnika przez alternator 120W(0.1632KM) do mocy całkowitej silnika 52KM, to 0,318%.



    Kolego może zapoznaj się z wykresem mocy silnika spalinowego bo trochę mijasz się z prawdą nie tylko z obliczeniami a z samą ich ideą.A prawda jest taka że te 50KM to moc maksymalna osiągana przy obrotach mocy maksymalnej (dla matiza około 5500obrotów/min) -taką moc mało kto wykorzystuje z powodu takiego że silnik ciągnie sobie wówczas zdrowo paliwo a i potrzebna taka moc ciągle specjalnie nie jest.
    W sieci bez problemu można znależć wykresy matiza z hamowni np
    http://www.chojnacki.com.pl/testy/26-testy (to dla wersji gt matiza)
    i widać ze przy 2000 obrotów -3000obrotów przy jakich większość ludzi jeżdzi takim autem silnik dostarczy 20KM -30KM i te 2kw pobrane przez alternator to będzie znacznie większy procent , a jak ktoś uprawia ekodriving to już w ogóle będzie tragedia - to jest znany problem słabych aut i klimy - przy niskich obrotach duży pobór mocy przez klimę może znacząco wpłynąc na moc pozostającą do dyspozycji dlatego w słabiznach przy wbudowanej klimatyzacji stosuje sie różne triki typu odłączenia klimy czy sprężarki o zmiennej wydajności.
  • #46
    dodek10
    Poziom 15  
    kolego tektura raz powoduje to że strumien zimengo powietrza nie wychaładza samej chłodnicy, a 2 nie wychładza tez ogólnie całego silnika owiewają go aż tak silnym strumieniem wiatru.

    Sam posiadam diesla 2,5 w budzie a6 wiec wiem co to wolne nagrzewanie po 10km temp dopierlo łapie 90 , gdzie w benzynie łapała po 4-5km- tekture zakładam zawsze od połowy października jak jeźdze na krótkich dystansach - pomaga bardzo.
    Zresztą mój kolega zastowował krocciec z podgrzewaczem od laguny - na 4 swieczki i mimo altka 120a akku mu zdechł, bo w lagunie tą grzałką steruje komp przez szyne Can.
    I załacza te swieczki impulsowo - niewiem czy też tak masz lub zamierzasz.

    Co do tektury warto , ale w tym matizie podejrzewam raczej niesprawny termostat i zapowietrzoną (albo zapchaną) nagrzewnice
  • #47
    danielk102
    Poziom 11  
    Witam Kolegów. Ja miałem Uno 1.0 i przed zimą wymieniłem nagrzewnicę, bo się skończyła i termostat przy okazji bo parę groszy kosztował. I powiem Wam, że przy mrozach w trakcie jazdy szału z ogrzewaniem kabiny nie było, pomimo zasłoniętej chłodnicy, a na necie jest dużo modyfikacji ogrzewania do uno z innych modeli fiata. Do czego zmierzam. A no do tego, że sama nagrzewnica i konstrukcja ogrzewania może jest zbyt mało wydajna, bo ja w uno w pewnych momentach myślałem nad podłączeniem drugiej nagrzewnicy z wentylatorem żeby lepiej grzało, ale w efekcie zmieniłem auto. Kto jeździł takim małym kasztanem to rozumie wysiłek autora tego tematu, bo teraz mam vw t4 2,5 i wiem, że uno to była chłodnia, a większe silniki to sauny. I podziwiam autora za trud i wysiłek, żeby to wszystko zmieścić i zgrać, i słów krytyki ode mnie nie usłyszy. A co do Kolegi, który wspomniał o amerykanach z długopisami i o ruskich z ołówkami. Dzisiaj tylko dzieci w przedszkolu piszą ołówkami, a i nawet ci słynni ruscy bez długopisu sobie życia nie wyobrażają. POTRZEBA MATKĄ WYNALAZKÓW. :)
  • #48
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    dodek10 napisał:
    Sam posiadam diesla 2,5 w budzie a6 wiec wiem co to wolne nagrzewanie po 10km temp dopierlo łapie 90

    Przeciez 2,5 tdi też maja podgrzewcz elektryczny cieczy , też 3 świecowy.
    dodek10 napisał:
    Zresztą mój kolega zastowował krocciec z podgrzewaczem od laguny - na 4 swieczki i mimo altka 120a

    Mój kolega ma tez 4 świeczki w Roverze TDI i całkiem mu sie to sprawuje, sam montowałem.

    Wracając do tematu to wpadłem na pomysł właśnie w tej chwili żeby ECU silnika sterował przekaźnikiem załaczającym podgrzewacz.
    Jest to do zrobienia.
  • #49
    tmichal24
    Poziom 10  
    Bardzo ciekawy temat na zimę, może nie do końca z tym alternatorem jak dogrzewaczem silnika. Sam się właśnie zastanawiałem jak coś takiego zrobić bo z diezlem 1.9 ciężko w zimie zwłaszcza jak autko stoi pod blokiem i rano trzeba skrobać szyby. I teraz moje pytanko jak nazywa się to ustrojstwo ze świecami które podgrzewa ciecz o co pytać w sklepie ewentualnie?
  • #50
    Mark II
    Poziom 21  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    dodany alternator połaczony jest z akumulatorem cienkim przewodem 4mm2 przez co rozpływ prądów jest taki jak przewidziałem i zgodny z zapotrzebowaniem.

    Czy ten przewód 4mm² zabezpiecza jakiś bezpiecznik? W sytuacji gdy podstawowy alternator odmówi posłuszeństwa, może być problem z za małym przekrojem kabla.
  • #51
    saly
    Poziom 32  
    strucel napisał:
    saly napisał:
    P=120W = 0.1632KM
    Daewoo Matiz 0,8l - 52KM

    Stosunek mocy pobieranej z silnika przez alternator 120W(0.1632KM) do mocy całkowitej silnika 52KM, to 0,318%.



    Kolego może zapoznaj się z wykresem mocy silnika spalinowego bo trochę mijasz się z prawdą nie tylko z obliczeniami a z samą ich ideą.A prawda jest taka że te 50KM to moc maksymalna osiągana przy obrotach mocy maksymalnej (dla matiza około 5500obrotów/min) -taką moc mało kto wykorzystuje z powodu takiego że silnik ciągnie sobie wówczas zdrowo paliwo a i potrzebna taka moc ciągle specjalnie nie jest.
    W sieci bez problemu można znależć wykresy matiza z hamowni np
    http://www.chojnacki.com.pl/testy/26-testy (to dla wersji gt matiza)
    i widać ze przy 2000 obrotów -3000obrotów przy jakich większość ludzi jeżdzi takim autem silnik dostarczy 20KM -30KM i te 2kw pobrane przez alternator to będzie znacznie większy procent , a jak ktoś uprawia ekodriving to już w ogóle będzie tragedia - to jest znany problem słabych aut i klimy - przy niskich obrotach duży pobór mocy przez klimę może znacząco wpłynąc na moc pozostającą do dyspozycji dlatego w słabiznach przy wbudowanej klimatyzacji stosuje sie różne triki typu odłączenia klimy czy sprężarki o zmiennej wydajności.

    Pomyliłem się z tymi 120W odruchowo widziałem gdzieś w tmacie 120A i podstawiłem 120W, a to że silnik ma maksymalną moc przy danych obrotach to chyba każdy wie. Tak samo jak 120A pobieranychz alternatora też nie jest wartością stałą. To tylko rozważania nie piszemy tu doktoratu.
    Do tego nawet te 20 - 30KM nie trafia w pełni na koła, część mocy odpada na urządzenia pomocnicze jak altek wspomaganie itd.
  • #52
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Mark II napisał:
    Czy ten przewód 4mm² zabezpiecza jakiś bezpiecznik? W sytuacji gdy podstawowy alternator odmówi posłuszeństwa, może być problem z za małym przekrojem kabla

    Idd tego przewodu to 38A, więc odbiorniki go nie przeciążą, pozatym awaryjność alternatora orginalnego dąży do zera.
    I skąd takie pomysły.
    Odbiorniki zabezpieczone maxifusami .

    I nie piszcie że matizem da się jechac przy 20000obr/m , silnik zaczyna żyć dopiero przy 4000- 8000obr/m.
    A jest to silnik Tico dokładnie.
  • #53
    frontside666
    Poziom 11  
    Witam,

    Super pomysł jak chce Ci się bawić z matizem.
    Do piszących o temperaturach: jeździliście kiedyś jakimś autem które mało pali? Sprawa jest prosta mało paliwa - mało ciepła + gaz + całkiem wydajna nagrzewnica w matizie... 2 lata temu jak było bardzo zimno przez 300km nie dogrzałem silnika (było ślisko i jazda do 90km/h) w a4tdi. Zdrowe to dla silnika nie jest.

    Co do mocy i wolnych obrotów - żaden problem zasilić świece przy >1500 rpm i <70 stopni C chyba?
  • #54
    mkpl
    Poziom 37  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Mark II napisał:
    Czy ten przewód 4mm² zabezpiecza jakiś bezpiecznik? W sytuacji gdy podstawowy alternator odmówi posłuszeństwa, może być problem z za małym przekrojem kabla

    Idd tego przewodu to 38A, więc odbiorniki go nie przeciążą, pozatym awaryjność alternatora orginalnego dąży do zera.
    I skąd takie pomysły.
    Odbiorniki zabezpieczone maxifusami .

    I nie piszcie że matizem da się jechac przy 20000obr/m , silnik zaczyna żyć dopiero przy 4000- 8000obr/m.
    A jest to silnik Tico dokładnie.


    Tiko w Korei było produkowane w automacie z klimą i wspomaganiem więc nie ma co narzekać :)
  • #55
    dodek10
    Poziom 15  
    w 2.5tdi r5 nie ma podgrzewacza cieczy- orginalanie , za to w volvach z tym samym silnikiem był- wystarczy zmienic 1 króciec. Za to teraz niedawno rozbieralem obudowe nagrzwnicy bo zdech mi sinik od dmuchawy i odkrylem dodatkowa nagrzewnicę - 600w (wyglada jak zwykla nagrzewnica ale jest ciensza i jest zamontowana zaraz za normalna nagrzewnicą).
    Jak to grzeje - powiem tak te 600 w to jest srednio co- powiem tak zamiast zimnego powietrza wieje letnim , ale nie gorącem - zresztą nie chodzi to cały czas ale tylko wtedy gdy silnik jest zimny - jak płyn sie rozgrzeje do ok 30' 40'c klimatornik wyłacza to ustrojstwo.

    Ale wracając do matiza - bez sterownia impulsowego to nie ma sensu bo zdechnie ci aku zaraz. Co do sterownia tymi swieczkami - na odczep sie mozna kupic zwykły termostat z czujką za 12 zł coby odłaczał przekaźniki -zasilania swiec po osiagnieciu dajmy na to 50'C
  • #56
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    dodek10 napisał:
    odkrylem dodatkowa nagrzewnicę - 600w (wyglada jak zwykla nagrzewnica ale jest ciensza i jest zamontowana zaraz za normalna nagrzewnicą

    Ja to odkryłem dawno, wyciągnąłem i zamontowałem w matizie, ale to temat na nową historyjke.
  • #57
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    Mówcie co chcecie, ja zainspirowany projektem kolegi postanowiłem założyć podgrzewacz cieczy do swojej 80-tki bo ciągle mam problem z jej dogrzaniem... zakupiłem stosowny podgrzewacz od peaugota 206 i zbudowałem sterownik do niego, zastanawiam się czy byli by inni chętni do takich przeróbek. Chętnie wyprodukuję więcej takich sterowników.
  • #59
    robokop
    Moderator Samochody
    Romuś, a opory mechaniczne? Kręcenie dwukilogramowym wirnikiem nic nie kosztuje?
    Tym bardziej że altek nawet nie obciążony produkuje prąd na potrzeby własnego wzbudzenia.