Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes w 124, 200D 1996r.- obrotomierz

05 Lis 2012 14:17 6405 13
  • Poziom 25  
    Witam.
    Proszę o podpowiedź, ponieważ mam problem z obrotomierzem.
    Chciałbym jednak zapytać się o całą drogę jaką musi przebyć sygnał od czujnika do licznika.
    1. Gdzie znajduje się ten czujnik?
    Mercedes w 124, 200D 1996r.- obrotomierz
    a konkretnie w którym miejscu i chodzi tu o okolice wału do czego jest przykręcona srebrna końcówka(czujnik)?
    2. Jaki układ znajduje się pomiędzy powyższym przewodem z czujnikiem a gniazdem obrotomierza na liczniku niżej?
    Mercedes w 124, 200D 1996r.- obrotomierz
    Gdzie go szukać ewentualnie?
    Czy jest to jakiś impulsator, jak wygląda?
  • Poziom 42  
    Ten czujnik znajduje się przy kole zamachowym , ale tylko w benzyniakach.
    Jeżeli mnie skleroza nie myli , to do tego licznika z obrotomierzem sygnał brany jest z wyprowadzenia alternatora!
  • Spec od Mercedesów
    emeryt2 napisał:
    sygnał brany jest z wyprowadzenia alternatora!

    Mercedes nie stosował takiego rozwiązania w autach osobowych.
    matej1410 napisał:
    mam problem z obrotomierzem.

    Najprościej będzie, jak napiszesz o co chodzi. Czasami kropla doświadczenia lepsza jak dzban wiedzy.
  • Poziom 25  
    Chodzi o to, że jak wyciągnę licznik z kokpitu to z tyłu po stronie obrotomierza jest gniazdo na kostkę z dwoma pinami jednakże samej kostki tu nie widzę. Może być tak, że ktoś zmieniał licznik i po prostu dał zamiast od starego modelu z zegarem, nowy bez zegara a z obrotomierzem. Jak stwierdzić jednoznacznie, że nie ma żadnego mechanizmu, który steruje obrotomierzem?
  • Spec od Mercedesów
    Podaj VIN to coś poszukam.
  • Poziom 25  
    wdb1241201A737549
  • Spec od Mercedesów
    To auto jest z roku 1988 a nie 1996 - więc o obrotomierzu zapomnij. Ten silnik nie ma możliwości sterowania oryginalnym obrotomierzem.
    Z fabryki wyjechał w "Hermenegildy" (pamiętasz "Czterech pancernych"?)- czyli 13 kwietnia 1988. Jak nie wierzysz, to rozkoduj sobie swój VIN na jakiejkolwiek ruskiej "viniarce".
  • Poziom 25  
    Może to Ci pomoże, znalazłem w necie:
    http://www.tobulus.de/w124/dzm/index.htm
    tłumaczenie Google - jake takie ale jest:
    http://skroc.se/eKRMPL
    znalazłem coś takiego.

    na zdjęciu trzecim od dołu jest na czerwono zaznaczona taka kostka, która ma gęsto nawiercone otwory mam coś takiego u siebie w aucie.
    co to jest ta kostka?

    Dodano po 17 [minuty]:

    zapomniałem dodać najważniejszego, że to jest składak oczywiście i buda a silnik to co innego.
  • Spec od Mercedesów
    matej1410 napisał:
    zapomniałem dodać najważniejszego, że to jest składak oczywiście i buda a silnik to co innego.

    Cieszymy się, że przypomniałeś sobie o tym mało znaczącym szczególe...
    Kostka jest OBOK tego, co jest na czerwono zaznaczone. Ta kostka to opornik regulacyjny dmuchawy.
    Natomiast jeżeli chodzi o obrotomierz, to to, co jest w linku to jest "rzeźba" przystosowująca oryginalny obrotomierz z nowszego auta do starego auta. Nowszy miał sterowanie z czujnika na kole zamachowym, a starszy takiego czujnika nie miał. W związku z tym rzeźba polega na stworzeniu sztucznego sygnału z alternatora. Pracować to będzie, ale nie pytaj nas o układ oryginalny - bo coś takiego wymodzić to sprawa zupełnie nieopłacalna.
    Pzdr. G
  • Poziom 25  
    wobec tego jak zrobić(dodać układ), żeby ze starego silnika, który nie posiada mechanizmu napędzania obrotomierza uzyskać obrotomierz?
    Czy gotowy układ się dokupuje? Czy są jakieś uniwersalne?
  • Poziom 25  
    Wygląda na to, że się nie da, tak?
  • Poziom 25  
    Znalazłem coś bardzo przydatnego.
    http://www.tobulus.de/w124/dzm/index.htm
    Nie jestem orłem z niemiecekiego, ale wygląda na to, że tutaj ktoś przerabia układ tak, aby działał obrotomierz zamiast zegarka.
    Z powyższej instrukcji wynikają dwa istotne fakty:
    1. Należy wyprowadzić dodatkowy przewód od alternatora
    2. Należy zmienić wartości poszczególnych elementów na płytce PCB obrotomierza np. kondensator czy potencjometr. O ile ze zmianą elementów z punktu drugiego nie będzie problemu o tyle przewód przysparza mi problemów.
    Mianowicie gdzie go podłączyć? Na rysunku z linku, który umieściłem wyżej idzie on od alternatora z punktu bardzo dobrze widocznego an zdjęciu i okej ale gdzie go podłączyć z drugiej strony?
    Jakieś sugestie?

    Dodano po 2 [godziny] 18 [minuty]:

    Chyba już powoli sam sobie jestem w stanie odpowiedzieć na prawie wszystkie nurtujące mnie pytania.
    Zostało ostatnie:

    Załóżmy, że alternator nie ma złącza W bo jest stary (88r.) czy takie złącze mogę sobie sam stworzyć poprzez przylutowanie przewodu do miejsca zaznaczonego czerwonym kółkiem na obrazku z linku i poprowadzenie go bezpośrednio do obrotomierza?

    http://imageshack.us/photo/my-images/339/14366811.jpg/
  • Poziom 25  
    Witam.

    Chciałbym już zakończyć temat zastąpienia obrotomierzem zegara w moim samochodzie Mercedes W 124, 200D.
    Udało się przerobić układ tak, żeby działał.
    Zanim zacznę pragnę nadmienić, że mój obrotomierz, który domontowywałem to wersja od bez turbinowego diesla Mercedesa W 124 i co ważne nie ma znaczenia tu pojemność silnika, ważne jest żeby na tarczy wyskalowane były obroty od 0 do 60 i tylko w tej skali mój patent na to się sprawdzi.

    Zacznę od tego, że cały proces podzieliłbym na dwie części:
    I wyciągnięcie alternatora oraz dolutowanie dodatkowego przewodu, który później wepniemy do obrotomierza.
    II modernizację elektryczną na płytce PCB obrotomierza.

    I ALTERNATOR:
    1. Wyjmij alternator i rozpołów go.
    2. Znajdź w nim mostek z diodami, który wygląda tak: http://imageshack.us/photo/my-images/339/14366811.jpg/ i dolutuj przewód w sposób jak na zdjęciu. Dobrze by było gdyby przewód miał minimum 1,5 metra długości.
    3.Złóż w całość alternator a nowo zamontowany przewód wypuść tyłem alternatora i podepnij pod gniazdo obrotomierza o nazwie "W", które notabene powinno mieć 3 wejścia: PLUS, MINUS oraz właśnie "W". Zasilanie czyli PLUS proponuję zabrać z zegarka(można zasilać jednym przewodem zarówno zegar jak i obrotomierz.) MINUS obrotomierza do masy. Jeśli w gnieździe o którym mowa wyżej występują tylko dwa bolce: PLUS oraz W to znaczy, że nie trzeba kombinować i dawać dodatkowo minusa bo już tam jest, tylko inną drogą

    II płytka PCB obrotomierza.
    Modernizacja płytki polega na:
    -zmianie potencjometru 22k(jest tylko jeden o takiej wartości na płytce) na 470k,
    -zmianie rezystora 150 Ohmów(jest tylko jeden o takiej wartości na płytce i bez problemu da się go znaleźć przy układzie scalonym) na mniejszy tzn. 100 Ohm i dodanie do niego szeregowo potencjometru 200k. Daje to zakres regulacji od 100 Ohm do 200k. Jeszcze tylko dwa słówka komentarza odnośnie potencjometrów. Lepiej zapłacić z 3 zł więcej za lepszy potencjometr i mieć precyzyjniejsze dostrajanie niż żałować kasy i kupić gorszego niebieskiego montażowego peerka za 50 groszy.
    Czyli kupujemy tylko taki obrotowy:
    https://obrazki.elektroda.pl/8017733700_1346580567.jpeg
    -zastąpienie kondensatora foliowego, który jest prostopadłościenny, plastikowy i u mnie akurat zielony i ma pojemność 4.7 nano
    kondensatorem ceramicznym 100nano(0,1u).
    Nie skręcajmy i nie zamykajmy jeszcze licznika bo będziemy dostrajać układ naszymi nowymi potencjometrami, które pomimo gabarytów powinny spokojnie się zmieścić w liczniku.

    Uruchomiamy silnik i ustawiamy potencjometry na środek zakresu.
    Potencjometrem 470k ustawiamy maksymalne wychylenie tzn. żeby na wysokich obrotach wskazówka nie wyleciała poza zakres a na niskich żeby trzymała te 600-700 obrotów a nie 100 czy zero.
    Drugi potencjometr 200k służy do tego, żeby wskazówka w ogóle się podniosła.
    Nie mam złotego środka na to jak ustawić i odpowiednio nastroić a co za tym idzie nie mogę podać na tacy wartości nastawy.

    Życzę udanej zabawy oraz cierpliwości przy montażu i strojeniu, który pomimo czasochłonności w rezultacie daje wielką satysfakcje.
  • Poziom 42  
    Ta właśnie satysfakcja , to jest TO!
    Tylko obrotomierz należy zasilać po 15 /po kluczyku/.