Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MAN TGA - Czujnik zużycia okładzin hamulcowych

szyniu 07 Nov 2012 22:32 14787 14
  • #1
    szyniu
    Level 20  
    Mam pytanie odnośnie czujników zużycia okładzin hamulcowych montowanych tak i w Lucas jak i w Meritor zaciskach stosowanych w MANie i Renault.

    Chodzi mi o to jak je sprawdzić , są trój pinowe i o ile mi wiadomo to są zasilane 5V napięciem, masą i sygnałem zwrotnym tylko jak stwierdzić czy czujnik padł czy nie (pomijając to że np. diagnostyka pokazuje 100% zużycia a w rzeczywistości jest inaczej).Czy jest to w ogóle możliwe by sprawdzić ten czujnik na stole , na jakiej zasadzie one działają indukcja czy rezystancja.
    Z góry dziękuję za odpowiedz.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    forestt
    Level 13  
    Podepnij czujnik z dobrego koła zobaczysz czy wskaże poprawnie.
  • #3
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Na zasadzie rezystancji sygnał napięciowy... pomiar odbywa się w momencie naciśnięcia hamulca i wtedy jest interpretowany poprzez ecu.
  • #4
    szyniu
    Level 20  
    Tak jest w zaciskach Knorr czyli to samo jest w tych czujnikach suwakowych montowanych w Meritor i Lucas. Czyli wartość rezystancji musi się jakaś pojawić przynajmniej na dwóch pinach i zmieniać w raz z wciskaniem czujnika i na odwrót.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #5
    ROKADI

    Level 19  
    witam spróbuj odpiąć czujnik od wałka i zgodnie ze strzałką przesuwaj co 4 zęby i proszę o kontakt rokadi(malpa)wp.pl
  • #6
    daro111
    Level 31  
    Witam.
    szyniu wrote:
    Tak jest w zaciskach Knorr czyli to samo jest w tych czujnikach suwakowych montowanych w Meritor i Lucas

    Z tego co piszesz wnioskuję że masz tam czujnik "suwakowy" ,to czujnik magnetyczny i raczej na stole go nie sprawdzisz.Z tego co wiem to tak jak piszesz jest zasilany nap.5V i na 3 pinie pojawia się napięcie od 0,5 do 4,9 V w zależności od zużycia klocków (wciśniętego trzpienia czujnika).Sygnał z poza tego zakresu jest traktowany jako uszk. czujnika.
    Pomiar następuje w czasie ok 2 sec. po naciśnięciu i puszczeniu pedału hamulca.W tym czasie musisz dokonać pomiaru.Najlepiej zamienić czujniki miejscami i sprawdzić ale trzeba by zmienić "kodowanie" wtyczek lub poradzić sobie w inny sposób.
  • #7
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czujnik o którym ja pisze jest w tym typie montowanym w zacisku. MAN TGA - Czujnik zużycia okładzin hamulcowych
  • #8
    szyniu
    Level 20  
    Dokładnie mowa o czujniku suwakowym ja też sądziłem że to czujnik indukcyjny.
    Problem został rozwiązany na kole które pokazywało 0% wymieniłem na inny czujnik używany z rozbitka i zaczął pokazywać wartość zbliżoną do rzeczywistości. Faktycznie kostki się różnią czy te czujniki w swojej budowie też się różnią w zależności od strony lewa czy prawa czy dało by się po prostu lutnąć kostkę i gitara.
    Miałem jeszcze jeden problem ze zbyt dużą różnicą zużycia okładzin pomiędzy kołami osi przedniej ale i tutaj wymiana czujnika pomogła.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jeszcze jedno na zdjęciu widać czujnik knorr jak się nie mylę a ja mam zaciski Lucas choć same czujniki zużycia pochodzą z Meritora typowe dla Renault DCI ETECH
  • #9
    forestt
    Level 13  
    pamietaj że czujniki zurzycia w manie kalibruje się komputerem diag.
  • #10
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja opisałem czujnik ten okrągły 3 pinowy on jest montowany własnie w tym co jest na fotce dodanej prze zemnie.
  • #11
    daro111
    Level 31  
    szyniu wrote:
    Faktycznie kostki się różnią czy te czujniki w swojej budowie też się różnią w zależności od strony lewa czy prawa czy dało by się po prostu lutnąć kostkę i gitara

    To są takie same czujniki ,spokojnie można wtyczkę rozebrać i poprzekładać piny bez lutowania,obcinania itp.Trzeba tylko pamiętać o odpowiednim połączeniu.Kodowanie wtyczek tylko po to by nie zamienić w gąszczu przewodów; prawej z lewą stroną itp.
  • #12
    kwantor
    Level 38  
    Witam. dzisiaj trafił do mnie taki zacisk Knor z TGA, wpiąłem swoją wtyczkę zrobioną do regulacji w Scania i zonk.. przy skręcaniu zacisku do minimum (nowe klocki) napięcie rośnie od 1,25 V do 4, 31V jest tam potencjometr wieloobrotowy, inny mechanik rozebrał go i nie zaznaczył położenia.
    Nie mam auta, tylko zacisk, więc nie moge porównać.
    Jak w końcu ma być, może rozkład pinów jest inny?
  • #13
    SadekMB
    Level 15  
    daro111 wrote:
    Witam.
    szyniu wrote:
    Tak jest w zaciskach Knorr czyli to samo jest w tych czujnikach suwakowych montowanych w Meritor i Lucas

    Z tego co piszesz wnioskuję że masz tam czujnik "suwakowy" ,to czujnik magnetyczny i raczej na stole go nie sprawdzisz.Z tego co wiem to tak jak piszesz jest zasilany nap.5V i na 3 pinie pojawia się napięcie od 0,5 do 4,9 V w zależności od zużycia klocków (wciśniętego trzpienia czujnika).Sygnał z poza tego zakresu jest traktowany jako uszk. czujnika.
    Pomiar następuje w czasie ok 2 sec. po naciśnięciu i puszczeniu pedału hamulca.W tym czasie musisz dokonać pomiaru.Najlepiej zamienić czujniki miejscami i sprawdzić ale trzeba by zmienić "kodowanie" wtyczek lub poradzić sobie w inny sposób.


    Więc pin 3 czy 2 jest pinem sygnałowym?
  • #14
    daro111
    Level 31  
    SadekMB wrote:
    Więc pin 3 czy 2 jest pinem sygnałowym?

    Pisząc pin 3 nie znaczy że jest to pin nr.3.
    Numery są różne dla różnych wtyczek, tak że tu trzeba by konkretnie porównywać ze schematem.