Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik dc jako prądnica - wymiana magnesów na neodymy

08 Lis 2012 20:39 6849 13
  • Poziom 18  
    Witam,

    Posiadam silnik buehler 30V 1770rpm i chcę zastosować go jako prądnice do niewielkiego wiatraka. Niestety przy średnim wietrze daje on ok. 4-3V co jest stanowczo za mało do ładowania aku 12V. Postanowiłem więc wymienić w nim magnesy i nawet znalazłem takie 5x5x2mm w cenie 2,50/10szt. Tylko pojawia się pytanie: czy taka przeróbka da jakis rezultat, czy wzrośnie mi napięcie do oczekiwanych ~14v? Oryginalnie w silniku są zwykłe magnesy (2 połówki) które nie powalają swoją mocą. Jeśli takowa przeróbka ma sens, to w jaki sposób ustawić magnesy, tymi samymi biegunami w stronę wirnika, czy różnoimiennymi (na przemian)? oraz czym je przyklejac? poxipol?

    Średnica obudowy wynosi 45mm, grubość starego magnesu 5mm a długość blach wirnika 20mm. Więc prawdopodobnie dam 5 magnesów na wysokość i po 6 na szerekość na każdą połówke stojana.


    Parametry silnika

    W razie potrzeby mogę wrzucić fotki rozebranego silnika

    Pozdrawiam
    Buckowina
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 32  
    Napiecie wzrosnie. Trudno powiedziec do jakiej wartosci.
    Jeden biegun ma bys S a drugi N, czyli po jednej stronie magnesy maja byc odwrotnie jak po drugiej.
  • Poziom 18  
    ok, teraz pytanie: czy nałożenie 2 magnesów na siebie zrobi jakaś róznice oraz czy odległość magnesu od wirnika (2-3mm) spowoduje znaczny spadek napięcia? Pytam się, gdyż niewiem czy jak magnesy nie będą połokrągle to pogorszy to napięcie, gdyż nie będą w równej odległości od wirnika.
  • Poziom 32  
    Nie. 2-3mm jak na neodymy do dosc blisko.
    Ciekawe czy wogole dasz rade obrocic tym silnikiem po zamontowaniu tych neodymow.
    Nie wydaje mi sie to wogolo oplacalne.
  • Poziom 18  
    A czy poxipol będzie w stanie "powstrzymac" je od przyklejenia się do wirnika?

    Pomysł wziął się z przeróbek wykonywanych na silnikach do pralek, i tam taka wymiana magnesów (ale na wirniku) powodowała znaczne efekty, więc mam nadzieje, że i tutaj silnik da radę wykorzystać jako prądnice. Nie znam się na silnikach, więc cięzko mi stwierdzić od czego zależy wolnoobrotowość, a jedyne co mogę własnoręcznie zrobić to wymienic magnesy więc na tym postanowiłem się skupić. W produkcji są silniki firmy ametek, które osiągają prędkości 500rpm na 30V więc jakoś musi być to wykonalne, tyle że na ebayu osiągają ceny powyżej 500zł ;0

    Doszło jeszcze jedno pytanie: Doczytałem się, że kierunek magnesowania jest wzdłuż wysokości, wiec czy bieguny będą po 2 stronach patrząc na płaszczyzne 5x5 magnesu(nr1 na rysunku) , czy jedna strona 5x5 będzie biegunem S a 2 strona N?(nr2 na rysunku). Czy użycie takiego magnesu do mojego silnika jest możliwe?

    Silnik dc jako prądnica - wymiana magnesów na neodymy
  • Poziom 18  
    Czy nikt nie jest w stanie mi pomóc?
  • Poziom 39  
    Zapytaj o to sprzedawcę tych magnesów.
  • Poziom 33  
    To, czy zyskasz dużo na indukowanej sile elektromotorycznej (SEM) zależy od nasycenia obwodu magnetycznego. Jeżeli indukcja w tej chwili jest w granicach nasycenia blachy silnikowej, to taka przeróbka zbyt dużo nie da.

    buckowina napisał:
    Doszło jeszcze jedno pytanie: Doczytałem się, że kierunek magnesowania jest wzdłuż wysokości, wiec czy bieguny będą po 2 stronach patrząc na płaszczyzne 5x5 magnesu(nr1 na rysunku) , czy jedna strona 5x5 będzie biegunem S a 2 strona N?(nr2 na rysunku). Czy użycie takiego magnesu do mojego silnika jest możliwe?


    Wysokość magnesu jest zazwyczaj podawana jako trzeci wymiar (np. 5x5x2 oznacza, że kierunek magnesowania biegnie wzdłuż boku 2mm).

    buckowina napisał:
    W razie potrzeby mogę wrzucić fotki rozebranego silnika

    Będzie to mile widziane.

    buckowina napisał:
    Niestety przy średnim wietrze daje on ok. 4-3V co jest stanowczo za mało do ładowania aku 12V.

    Niestety, ale bez przekładni dużo więcej nie zyskasz (a to komplikuje całą konstrukcję). Mógłbyś oczywiście przewinąć silnik cieńszym drutem dając więcej zwojów, a to może być kłopotliwe.
  • Poziom 18  
    luke666 napisał:


    Wysokość magnesu jest zazwyczaj podawana jako trzeci wymiar (np. 5x5x2 oznacza, że kierunek magnesowania biegnie wzdłuż boku 2mm).


    Czyli nr. 2 na moim rysunku?

    buckowina napisał:
    W razie potrzeby mogę wrzucić fotki rozebranego silnika

    luke666 napisał:

    Będzie to mile widziane.


    Silnik dc jako prądnica - wymiana magnesów na neodymy

    zdjęcie rozebranego silnika z wymiarami rzeczywistymi.

    buckowina napisał:
    Niestety przy średnim wietrze daje on ok. 4-3V co jest stanowczo za mało do ładowania aku 12V.


    luke666 napisał:

    Niestety, ale bez przekładni dużo więcej nie zyskasz (a to komplikuje całą konstrukcję). Mógłbyś oczywiście przewinąć silnik cieńszym drutem dając więcej zwojów, a to może być kłopotliwe.


    Miałem juz przekładnie, ale wprowadzala bardzo dużo strat, przez co wiatrak nie startował przy małych wiatrach.
  • Poziom 39  
    Przekładnia nie wprowadzała "dużo strat". Po prostu twój wiatrak przy małych wiatrach był za słaby aby tym wszystkim pokręcić. Zresztą po co miałbyś dążyć do tego aby się kręcił przy słabych wiatrach, skoro mocy z tego będzie tyle co nic? Jest to zupełnie niepotrzebne, wiatrak ma się kręcić przy takim wietrze, który zapewni dość energii dla tego aby oddawał swoją moc znamionową.
  • Poziom 18  
    Akurat to była przekładnia z paskiem zębatym (z kierownicy komputerowej) i po wymienieniu mniejszego silnikczka na ten o którym mowa w temacie nawet bez obciążenia czuc było spory opór.
  • Poziom 39  
    Cóż, na to nic nie poradzisz - wiatrak musi być dostosowany do prądnicy. Sama prądnica bez obciążenia ma jakieś straty i z tym trzeba się pogodzić - przy odpowiednio silnym wietrze i odpowiedniej mocy wiatraka nie będzie to miało znaczenia.
  • Poziom 18  
    No więc sytuacja ma się następująco: doszedłem do wniosku, że wystarczy mi podniesienie napięcia chociaż o 3-4v gdyż umożliwiło by to ładowanie akumulatorka 3,7V przez stabilizator, w pełnym zakresie obrotów. Zapewne skuszę się na wymiane magnesów na neodymki, tylko musze jeszcze poprosić was o ustalenie, gdzie znajdują się bieguny opisanego przezemnie wyżej magnesu.
  • Poziom 33  
    buckowina napisał:
    tylko musze jeszcze poprosić was o ustalenie, gdzie znajdują się bieguny opisanego przezemnie wyżej magnesu.


    Jeżeli producent podaje wymiary 5x5x2mm to bieguny magnetyczne będą usytuowane tak:
    Silnik dc jako prądnica - wymiana magnesów na neodymy