Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kamera cofania - właczanie na dwa sposoby

Kazeczek15 10 Lis 2012 00:14 6690 13
  • #1 10 Lis 2012 00:14
    Kazeczek15
    Poziom 9  

    Witam!
    Zacznę od tego, że sporo googlowałem na ten temat, ale nie znalazłem odpowiedniego dla mnie rozwiązania.
    Problem polega na tym, że nie wiem jak podłączyć kamerę cofania ponieważ chce żeby można było ją włączać na dwa sposoby:
    1) przy wrzuceniu biegu wstecznego (podłaczyć plus do żarówki lub czujnika ze wstecznego - to jasne)
    2) zwykłym włacznikiem umieszczonym gdzieś w kabinie (to też dość proste przełącznik na kablu plusowym)

    Pytanie brzmi jak skorzystać z obu rozwiązań na raz? Chciałbym aby każdorazowe wrzucenie wstecznego właczało kamerę, ale także zeby mozna bylo ją właczyć za pomocą włacznika w kabinie (niezależnie na którym biegu bedzie samochod).
    Wydaje mi się ze gdybym zastosował oba rozwiązania na raz, to włacznik w kabinie włączałby nie tylko kamerę ale także żarówke od wstecznego?

    1 13
  • #2 10 Lis 2012 00:52
    FranekDolas85
    Poziom 7  

    Witaj.
    Wg mnie powinieneś do zasilania kamery dać 2 plusy z czego jeden będzie szedł przez czujnik biegu wstecznego bądź żarówkę a drugi plus puścić przez przełącznik zamontowany w samochodzie.
    Więc jak do jednego kabla zasilającego kamerę podłączysz dwa plusy to będziesz mógł włączyć kamerę wstecznym albo przełącznikiem :)

    0
  • #3 10 Lis 2012 01:27
    Kazeczek15
    Poziom 9  

    Ok, tylko czy w momencie przestawienia włącznika na ON nie zamknie się obwód i nie zapali się również żarówka wstecznego? Przecież z kamery wychodzą tylko dwa kabla (+ i -) wiec jedyne co mogę zrobić to je rozgałęzić na dwa.

    0
  • #5 10 Lis 2012 10:10
    Marian B
    Poziom 35  

    Warto pomyśleć jeszcze o układzie czasowym, opóżniającym wyłączenie zasilania kamery (i monitora) o kilkanaście sekund, np. 20÷30.
    Taki układ będzie przydatny, gdy trzeba szybko przełączać biegi z wstecznego na pierwszy w celu "rozbujania" samochodu aby ruszyć w zimie, lub w błocie czy piasku. Będzie przydatny także w manewrach przy parkowaniu.

    0
  • #6 10 Lis 2012 17:01
    Kazeczek15
    Poziom 9  

    Kuniarz - dziękuje za rozwiązanie, muszę tylko sprawdzić to w praktyce :) Jutro zaopatrzę się w diodę.


    Marian B - Twoja podpowiedź to dobry pomysł, wiesz jak wykonać układ z taką funkcją?

    1
  • #7 10 Lis 2012 17:05
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie

    Kazeczek15 napisał:
    Marian B - Twoja podpowiedź to dobry pomysł


    ...czy ja wiem... W codziennym użytkowaniu auta gdzieś tam podjeżdżasz, wrzucasz wsteczny i parkujesz. Po co czekać pół minuty, aż się kamerka załączy ?
    Z tym wyjeżdżaniem ze śniegu/błota/piasku to bym polemizował - jak nie zaparkujesz jak baba, to wyjedziesz bez kombinowania ;-)

    -1
  • #8 10 Lis 2012 17:11
    Kazeczek15
    Poziom 9  

    Kuniarz napisał:
    ...czy ja wiem... W codziennym użytkowaniu auta gdzieś tam podjeżdżasz, wrzucasz wsteczny i parkujesz. Po co czekać pół minuty, aż się kamerka załączy ?
    Z tym wyjeżdżaniem ze śniegu/błota/piasku to bym polemizował - jak nie zaparkujesz jak baba, to wyjedziesz bez kombinowania


    Marianowi chodziło o system opóźniający wYłączanie kamerki. Włączanie z opoźnieniem faktycznie nie ma sensu, ale nie oto chodziło.

    0
  • #11 10 Lis 2012 23:16
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Niestety ten prościutki układ tak nie zadziała - opóźnienie będzie niezauważalne,
    bo kondensator rozładuje się przez opornik 1k i światło cofania; włączenie diody
    tak, by pozwalała naładować kondensator, a nie pozwalała go rozładować, nieco
    poprawi sytuację, uzyskasz czas rzędu 2 sekund - aby uzyskać dłuższy czas,
    potrzebny byłby kondensator o większej pojemności (może być elektrolityczny,
    ale wtedy pojemność dużo większa, np. 100uF i opornik mniejszy, np. 200k).

    Przekaźnik jest drogi, duży, i zużywa się - lepiej byłoby użyć tranzystora, tylko
    musiałbyś dokładniej określić, co chcesz uzyskać - np. jaki prąd zasilania?
    Układy opóźniające na krótkie czasy wygodnie się robi na NE555, a na długie
    na CD4541 (nawet na wiele godzin); NE555 bez dodatkowych elementów może
    dać prąd chyba ze 200mA, CD4541 wymagałby tranzystora do wzmocnienia.

    0
  • #12 11 Lis 2012 00:10
    Kazeczek15
    Poziom 9  

    Panowie dziękuje Wam za pomoc, ale tak szczerze mówiąc zrobienie instalacji z opóźnionym wyłączaniem kamery chyba przekracza moje możliwości.. (czytam, czytam i mało z tego rozumiem, a nie będę Was zamęczał, żeby wszystko mi tłumaczyć krok po kroku jak przedszkolakowi :) Także w tej chwili skupie się na pierwotnym problemie włączania na dwa sposoby.
    Pozdrawiam.

    1
  • #13 11 Lis 2012 01:25
    Marian B
    Poziom 35  

    Rzeczywiście, nie dorysowałem diody szeregowej w obwodzie bramki tranzystora, ale chodziło mnie przede wszystkim o pokazanie sposobu podłączenia. Rysunek poprawiłem.
    Czas można z powodzeniem uzyskać 30 sekund. tak, jak w tym sprawdzonym układzie zabezpieczenia:
    Kamera cofania - właczanie na dwa sposoby
    Należy pamiętać, że mamy tu do czynienia z tranzystorem polowym, bramka nie pobiera prądu, stąd długie czasy.
    Przekażnik, jaki można tu zastosować (do kamery, nie do zabezpieczenia), nie jest ani drogi, ani duży, może być miniaturowy, np. o objętości 3 cm³, i wydajności styków 2÷6A w zależności od rodzaju przekażnika. Wbrew pozorom, przekażniki są bardzo trwałe. Zaletą przekażnika w tym układzie, to przede wszystkim prostota urządzenia i pewność działana, co w samochodzie jest z reguły ważniejsze niż elegancja wykonanego układu.
    Gdyby kogoś zainteresowało, opis działania tego zabezpieczenia jest tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1389941.html

    0
  • #14 11 Lis 2012 11:58
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Zapewne kamera nie pobiera więcej, niż 1A, więc jakakolwiek 1N400x wystarczy.
    Ale może lepiej kupić ją w sklepie (albo wymontować ze złomu), bo przy zakupie
    na Allegro sporo kosztuje wysyłka - kilka razy więcej, niż te 25 diod...
    I może warto pomyśleć, kiedy kamera ma się włączać: ręcznie, bieg wsteczny,
    może jeszcze hamulec, żeby hamując widzieć, czy ktoś w ciebie nie wjeżdża?
    Opóźnianie wyłączenia na NE555 rzeczywiście jest dla ciebie za trudne?

    0