Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chrysler Voyager 2,5 td vm - wiatraki na chłodnicy nie załączają się

jackgurz 10 Lis 2012 21:29 4719 11
  • #1 10 Lis 2012 21:29
    jackgurz
    Poziom 6  

    Witam, jestem nowy na forum i mam następujący problem: Posiadam
    Dodge Ram Van 2,5 td vm z 1998 r (to samo co chrysler voyager:-)) i mam problem z wentylatorami tz. nie załączają sie wogóle czyli bardzo łatwo zagotować silnik. Jeżdżę tak już ponad 4 miesiące czyli o wiele za długo. W momencie gdy widziałem że temperatura zbyt wzrasta wyskakiwałem z samochodu i wyciągałem wtyczke z czujnika temperatury który jest w blok silnika. A teraz do rzeczy: mam w samochodzie klimatyzację i dwa wentylatory na chłodnicy, klima od początku nie działała bo brakuje gumowego sprzęgła między klimą a pompą wspomagania, na panelu sterowania w samochodzie świeci się cały czas kontrolka. Do wiatraków idą 4 przewody ale jakiś partyzant obciął dwa i zdublował tak że jak wyciągne wtyczke z czujnika to włączają sie oba wentylatory na raz. Doczytałem sie na forum że jest w samochodzie jakiś sterownik(czujnik) od klimy usytuowany pod lampą lewą lub na podłużnicy lecz w moim przypadku nic takiego nie moge znaleźć. Podobno w modelu z silnikiem 2,5 td zasilanie doprowadzone było za pomocą przekaźników umiejscowionych obok skrzynki z bezpiecznikami w komorze silnika. Są tam 3 takie same przekaźniki i jeden większy. Wszystkie sprawdziłem i cewki sie załączają i są sprawne w 100%. Teraz konkretnie zdefiniuje o co mi chodzi: CZY DZIAŁANIE KLIMY LUB NIE MA WPŁYW NA NORMALNĄ JAZDE I WYCHŁADZANIE SIE SILNIKA?, CO ZAŁĄCZA WENTYLATORY, CZUJNIK NA SILNIKU CZY COŚ INNEGO i za co dokładnie jest odpowiedzialny ten czujnik? ORAZ JEŻELI KTOŚ MIAŁ BY SCHEMAT WENTYLATORÓW ALBO INSTALACJI SAMOCHODU TO BYŁ BYM WDZIĘCZNY.

  • #2 11 Lis 2012 11:30
    gawlo235
    Poziom 19  

    Akurat za włączenie wentylatorów odpowiada ten czujnik który wypinasz. Daje info na sterownik silnika ,sterownik dalej do modułu wentyl. moduł do wiatraków . Jeszcze z czujnika info idzie do sterownika zegarów, i ze sterownika na zegary dopiero. Jak zdejmiesz wtyczkę i się włącza na maxa to teoretycznie wszystko jest sprawne oprócz czujnika. Napisz czy wskazówka na zegarach przekracza pół zakresu? Czy zagotuje się a wskazówka tylko do połowy i stop? Klima nie ma nic wspólnego tj. jak nie działa to nie koliduje z wentylatorami.

  • #3 11 Lis 2012 11:54
    milejow
    Poziom 42  

    gawlo235 napisał:
    do modułu wentyl

    Tam nie ma żadnego modułu, siedzi tylko w benzynach.

  • #4 11 Lis 2012 12:39
    gawlo235
    Poziom 19  

    Tak napisałem jak w Town& Country 3,8 . Jak diesel nie ma modułu to co włącza went? Tylko przekaźnik?

  • #5 11 Lis 2012 23:31
    jackgurz
    Poziom 6  

    wskazówka temperatury podczas normalnej jazdy wzrasta aż do momentu gdy sam włączę wentylatory, starałem się żeby nie przekraczała drugiej kreski od czerwonej ale wtedy nie wiedziałem jaka jest temperatura bo po wyjęciu wtyczki wskaźnik temp. pada do zera. Czujnik na silniku jest na 100% sprawny bo 2 tyg. temu wymieniłem silnik na nowy bo w starym strzelił rozrząd(na łańcuchu) i kupiłem sobie motor z kołami rozrządu. Gdy go kupowałem to był zamontowany w samochodzie i mogłem go posłuchać i wentylatory się włączyły a po przełożeniu do mojego samochodu jest znowu to samo. Więc problem nie leży po stronie czujnika.

  • #6 12 Lis 2012 19:24
    milejow
    Poziom 42  

    gawlo235 napisał:
    Tylko przekaźnik?

    Ster. silnika przez dwa przekaźniki na lewym nadkolu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    jackgurz napisał:
    Czujnik na silniku jest na 100% sprawny

    Zrobić symulację całego zakresu temperaturowego czujnika(wsadzić potencjometr zamiast czujnika) Ja twierdzę, że jest uszkodzony.

  • #7 13 Lis 2012 11:58
    gawlo235
    Poziom 19  

    Ja mam nie rozwiązaną sprawę w V6 po mimo wymiany czujnika na jeden z rozbitego drugi kupny nowy ( nie oryginał) went. nie załączają . Na potencjometrze zamiast czujnika wskaźnik w kabinie minie połowę zakresu to włącza już niskie obr. im wyżej wskazówka tym szybciej się kręcą. Na trzech czujnikach wskaźnik idzie max do połowy zagotuje silnik i nie włączy . Mam też wątpliwości czy jest to czujnik ? Jeszcze wypadało by sprawdzić czy nie powstał dodatkowy opór el. między wtyczka czujnika- sterownik silnika i dlatego czujnik może być dobry mimo to nie włączy went. Kolego jackgurz jak masz czym zmierzyć opór el. na czujniku to napisz jak u Ciebie jest na zimno po nocy i max ciepło? Jak ktoś ma wartości prawidłowe czujnika to prośba o zamieszczenie. Może kolega Milejow ma takie dane?

  • #8 15 Lis 2012 09:43
    jackgurz
    Poziom 6  

    czujnik na zimnym silniku na 5,04 k om, na ciepłym silniku nie sprawdzałem ale jak wróce po jeździe to sprawdze. Wiem że jak czyjnik się nagrzewa to rezystancja maleje. Mam drugi czujnik który podgrzałem trochę na kuchence i opór spadł do ok 1,5 k om. Powiedzcie mi panowie gdzie szukać sterownika silnika, to postaram sie sprawdzić ewentualne "lewe" opory.

  • #9 15 Lis 2012 12:56
    gawlo235
    Poziom 19  

    W bęnzynie jest obok puchy z bezpiecznikami . W dieslu nie wiem. Sprawdź połączenia wiązki silnika z dalszą częścią instalacji . Powinna być kostka ''jakaś". Masz podobny problem jak ja . Opór czujnika mam bardzo podobny . W moim przypadku po wymianie 2 czujników nic to nie dało. Nie mam tego auta pod ręką bo dawno bym to rozkminił. (nie mój wóz) . Tymczasowo podpiołem równolegle dodatkowy opór do czujnika i włącza. Nie jest idealnie bo wskażnik po nocy zaczyna pracę tak jak by było np.50 c . tylko dlatego włącza . Teraz jak jest zimno ciężej zapala pewnie dlatego , że oszukuje temp.

  • #10 15 Lis 2012 13:18
    jackgurz
    Poziom 6  

    sprawdziłem opór na ciepłym silniku po jeździe i pokazało 0,33 k oma, podejrzewam że jak by sie zagrzał to opór spadłby do zera. Można wiedzieć ile tego oporu podpiołeś? Mam kilka oporników, może bym coś dopasował. teraz zaczynam kombinować tak żeby zrobić całkowicie oddzielną instalacje i szukam zwykłego czujnika temperatury taki żeby zamykał obwód po osiągnięciu danej temp. i dam do tego przekaźnik ok 40A żeby włączał wentylatory, ale to jest rozwiązanie tymczasowe i na dalszą metę na tym nie pojade.

  • #11 15 Lis 2012 15:03
    gawlo235
    Poziom 19  

    Ja dołożyłem potencjometr od radia 4,7 k om wtedy masz regulację. W moim przypadku na samym czujniku wskaźnik szedł max do połowy skali i stop silnik zagotował a wskaźnik w tym samym miejscu. Po sprawdzeniu samym potencjometrem wskaźnik tylko minoł lekko połowę zakresu i went. ruszają. Jak u Ciebie wskazówka idzie aż do góry( powinien się sygnał dzwiękowy pojawić po dojściu do czerwonego ) i nie włącza ,a po zdjęciu wtyczki ruszają to też cuda? Oczywiście robiłeś próbę z czujnikiem ze starego silnika?

  • #12 18 Lis 2012 16:51
    jackgurz
    Poziom 6  

    zrobiłem wszystko co możliwe włącznie ze starym czujnikiem i nic nie daje więc załatwiłem sobie trójnik w który wkręciłem czujnik temperatury od jakiegoś diesla i wiem że na pewno ten system mnie na razie nie zawiedzie. Jak wykombinuje jakąś kase to podjade to warsztatu w wawie bo wiem że chłopaki sie naprawdę znają na tej robocie i podłączą mi to. A tak poza tym to dowiedziałem się że tan czujnik oryginalny na silniku ma jeszcze jedno zabezpieczenie tz. że jak silnik zaczyna się totalnie gotować i jest już bardzo duże ryzyko uszkodzenia silnika to podobno wentylatory potrafią się włączyć na maksa, dlatego swoją instalacje podepnę szeregowo(byle biegunów nie pomylić) do starej wtyczki żeby jeszcze tamto zabezpieczenie zostało.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME