Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia

11 Lis 2012 18:16 13686 23
  • Poziom 10  
    Cześć!

    Wpadł mi w ręce moduł grzejny stosowany do ogrzewania przedniej szyby (przy włączonym nawiewie) w samochodzie Renault Scenic II, Renault Clio III, Citroen C2.
    Moduł jest produkcji Valeo i ma oznaczenie: CTP A86 1000w, 664447A - G.
    Napięcie zasilania: 12v, moc maksymalna: 1000W.

    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia

    Moduł zawiera 5 elementów grzejnych czyli rozumiem, że każdy pobierać może 200W. Do modułu podłącza się wtyczkę z pięcioma pojedynczymi kablami (zapewne poprzez przekaźniki) w różnych konfiguracjach, zależnie od wymaganej aktualnie mocy grzewczej. I tutaj pojawia się pytanie jak poprawnie podłączyć ten moduł do napięcia 12V?

    Pomiędzy termoelementami znajdują się metalowe blaszki stanowiące na końcach jednej strony wyprowadzenia modułu.
    Dodam, że wyprowadzenia 1 i 5 stykają się z zewnętrznymi blaszkami modułu. Pokusiłem się o podłączenie opmiędzy nimi zasilacza komputerowego AT 200W i element rzeczywiście się grzał. Ale to bylo tylko marne 200W.

    Pozdrawiam, Ady
  • Relpol
  • Poziom 31  
    Czy to nie będzie tak, że dwa czarne to masa, środkowy plus np dla jednej grzałki a 2 zewnętrzne są dla pozostałych? No i jak u Ciebie z zasilaniem w samochodzie, nie to, że odradzam ale 1000W to faktycznie jest ta moc? To w końcu 120A
  • Poziom 43  
    Czarne masy , zielone i czerwony plusu sterowanie z 3 przekaźników.
    Oczywiście podłaczanie tylko do wydajnego źródła , czyli akumulatora samochodowego przy zapalonym silniku.
    Włąsnie takiej nagrzewnicy użyłem w moim projekcie ogrzewania matiza. U dołu link.
  • Poziom 10  
    Cześć

    Czarny kolor rzeczywiście sugeruje, że to masa.


    Ja także chcę zrobić sobie moduł ogrzewania na szybę. Mam samochód z silnikiem diesla przez co bardzo długo nagrzewa się szyba. Chciałbym zrobić coś co pozwoli mi uniknąć drapania przedniej szyby. Najlepiej z własnymi wiatraczkami aby powietrze brał (ten moduł oczywiście) z kabiny zamiast świeże z zewnątrz dzięki wentylatorowi w samochodzie. Wtedy powietrze w kabinie szybciej się ogrzeje. Oczywiście włączało by się to po odpaleniu silnika.
    Ale nie chcę tej nagrzewnicy wykorzystać całej. 1000W to zbyt wiele. Chcę 400W na każdą stronę szyby przedniej czyli po 2 termoelementy. Do tego może być sterowanie PWM na jakimś kontrolerze AVR dla lepszej kontroli i może może kontrola temperatury dla automatyki.

    Jeżeli czarne to masy - to chyba każdy element grzejny jest na 12V.
    Jest jedno ale. Pomiędzy końcówką 1 i 2 są dwa elementy. I to mnie trochę dezorientuje. Punkt X na zdjęciu jest ślepy - nie ma wyjścia do podpięcia.

    Kiedy podłączyłem zasilacz 200W pomiędzy 4 i 5 to zasilacz się wyłączał z powodu przeciążenia.

    Pozdrawiam, Ady
  • Relpol
  • Poziom 43  
    Podłacz 2 czarne i 2 zielone. Oczywiście pd akumulator a nie jakieś g$@%%@#$^.

    Dodano po 59 [sekundy]:

    Jaki masz samochód?
  • Poziom 10  
    Cześć

    Sprawa niby jasna ale nie do końca...
    2 czarne + 2 zielone da przepływ prądu przez 3 elementy:
    1 osobno oraz 2 szeregowo.
    Zamierzam zawęzić moduł do 2 elementów poprzez rozmontowanie go. Jak je więc podłączyć? szeregowo czy równolegle tak aby były podłączone prawidłowo??? A może nie ma to znaczenia? Myślę, że jednak ma i równolegle całość będzie się grzać jakieś 2x bardziej niż szeregowo. Nie znam się, to tak na chłopski rozum...

    Tego roku kupiłem Opla Corsę D rocznik 2008

    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No to lepiej zamontuj sobie grzałkę w układ chłodzenia, były tematy już o tym.

    Nie wiem tylko gdzie tą "farelkę" chcesz zamontować, nie łudź się że w mieszalniku znajdziesz miejsce na to.
  • Poziom 10  
    Nie, nie.
    Żaden układ chłodzenia. To za długo by trwało. Chodzi o szybkie nagrzanie szyby. Scenariusz jest taki: przychodzę, odpalam, drapię szyby boczne + tylną. Przrdniej nie ruszam bo lud sam zejdzie :)

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    ady2470 napisał:
    Zamierzam zawęzić moduł do 2 elementów poprzez rozmontowanie go

    Zapomnij o tym.
    Podłacz jak ci napisałem i ciesz sie ciepełkiem.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Cały czas się zastanawiam jak chcesz to tam wcisnąć.
  • Poziom 10  
    Hello

    Zaszło pewne nieporozumienie... Nie zamierzam montować opornicy gdzieś w desce rozdzielczej. To ma być taki termowentylator. I ma mieć swoje miejsce pod szybą w pobliżu nawiewu fabrycznego.

    Witek 76 - wielkie dzięki, tego szukałem.
    Z tego co widzę sterowanie zrealizowane jest poprzez 2 przekaźniki. Jeden podłącza napięcie do końcówki 3 - wtedy podłączone są do napięcia 2 termoelementy równolegle, a drugi jednocześnie do 1 i 5 - czyli jeden element pomiędzy 4 i 5 i dwa szeregowo pomiędzy 1 i 2.

    Wynika z tego, że można podłączyć po dwa elementy szeregowo lub równolegle. Przy czym według logiki jeżeli przy podłączeniu całego modułu moc grzejna wynosi 1000W to każdy z elementów pobiera ponad 200W (z powodu jednego połączenia szeregowego)

    Pozdrawiam, ady
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    I co? Na desce sobie to leży? Na lusterku powiesiłeś?
  • Poziom 43  
    Przemo9826 napisał:
    I co? Na desce sobie to leży? Na lusterku powiesiłeś?

    Ma już piekną obudowe i na lewym słupku , przymocowane dmucha sobie na szybke.
  • Poziom 10  
    Tak tak o coś takiego mi chodziło :)
    W Corsie mam pod szybą bardzo dużo miejsca ale pomimo to chcę umieścić tam tylko 2 termoelementy od strony kierowci i 2 od pasażera. Wiąże się to oczywiście z mechaniczną modyfikacją opornicy. Blaszki boczne zostaną bo mają prawidłowy docisk. Więc szerokość zmniejsza się do 5 cm. I takich wiatraczków właśnie szukam. Znalazłem w internecie jakieś Revoltec RL035 złożyskami ceramicznymi, 4500 obrotów. Albo może coś w stylu NV Silencer 5, 2000 obrotów ale z łopatkami podobnymi do tych w wentylatorze samochodowym. Więc może nawet lepszy pomimo mniejszych obrotów. Długość modułu to 20cm, szerokość 5cm - wychodzą 4 wiatraczki :)

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Hej

    Rozebrałem sobie tę opornicę Valeo. Oczywiście podczas rozbiórki strzeliłem karpia gdyż okazało się, że tych 5 użebrowanych elementów to tylko aluminiowe wymienniki ciepła (radiatory), a termoelementy znajdują się pomiędzy nimi :) Ładne, piękne prostokątne termoelementy i każdy pod 12V. Świetna budowa. W sumie było ich chyba 12 bo wydaje mi się, że jeden podczas demontażu gdzieś posiałem.

    pozdrawiam
  • Poziom 24  
    Tak z czystej ciekawości, masz może fotki "rozebranej" nagrzewnicy?
  • Poziom 10  
    Cześć

    Zrobię zdjęcia i wkrótce je tutaj prześlę.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Cześć, oto obiecane zdjęcia:
    Poniższy obrazek to wszystkie części oprócz plastikowych końcówek z góry i dołu:
    [Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Po lewej stronie listwa dociskowa (element 1). Dociska płytkę zakończoną konektorem męskim (el. 2) do aluminiowego wymiennika ciepła (el. 3). Musi być obrucony dokładnie w tę stronę. Po płaskiej stronie wymiennika (3) znajduje się przekładka (4) z wewnętrznymi wycięciami. W otworach przekładki znajdują się termoelementy (5). Po drugiej stronie przekładki (4) znajduje się drugi wymiennik ciepła (6), odwrócony od poprzedniego o 180 stopni. Następnie znajduje się metalowa przekładka zakończona konektorem męskim (7) i później następna przekładka plastikowa (8) i następne termoelementy (9). Następnie znajduje się trzeci z kolei wymiennik ciepła (10), druga płytka dociskowa z konektorem żeńskim (11) oraz na koniec druga listwa dociskowa (12).
    To jest okrojona wersja czyli taka jaką ja potrzebuję. W fabrycznej nagrzewnicy są jeszcze: 2x dodatkowy wymiennik ciepła takie same jak [3, 6 i 10], 2x metalowe przekładki takie same jak [7], 1x przekładka plastikowa taka jak [4], 1x przekładka taka jak [8] oraz termoelementy w otworach takie same jak [5 i 9]. To co na zdjęciu jest tylko skrócone o jak gdyby 2 ogniwa (w środku bo na obu bokach jest tak jak było.
    Dalsze zdęcia:
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    cdn ...

    Dodano po 13 [minuty]:

    ...
    Końcówki musiałem obciąć w odpowiednich miejscach aby zmniejszyć ich długość. Aby zamiast 5 wymienników ciepła obejmowały 3. Zostały one oszlifowane i sklejone kropelką:
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Następnie zostały wzmocnione drutem nawojowym też sklejonym kropelką. Użyłem 3 warstwy 0,14mm (bo taki miałem w piwnicy):
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Następnie przykleiłem po 2 nakrętki. Zgadnijcie czym...? Hehehe. Wkręciłem śruby i pokleiłem:
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Następnie oszlifowałem na cacy:
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    cdn...

    Dodano po 32 [minuty]:

    ...
    Uważny czytelnik oczywiście "zaskoczy", że końcówka poklejona nie jest tą samą końcówka, która na zdjęciu jest oklejona oraz że jedna z końcówek nie była jeszcze oszlifowana całkowicie (ta od strony przeciwnej niż konektory). To dlatego, że nie robiłem zdjęć przy każdym kroku. Oczywiście końcówka od strony konektorów była nieco trudniejsza do wykonania. Zastosowałem dwie przekładki [4], a nie jedną [4] i jedną [8]. Dzięki temu w module mam 8 termoelementów, a nie 6. zatem moc max. to 1000/12*8=666.6W lub jak kto woli 1000*2/3=666,6W zamiast 500W.
    Efekt końcowy:
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Renault Scenic II - Sposób sterowania nagrzewnicą elektryczną - wyprowadzenia
    Post musiałem podzielić na kilka części gdyż podczas dodawania zdjęć często zamykała mi się przeglądarka.

    Acha moduł działa i to bardzo dobrze. Pin środkowy do masy, a zewnętrzne do plusa.
    Teraz pracuję nad wentylatorem. Nie zastosuję tak jak planowałem trzech wentylatorów komputerowych 70mm jak planowałem. Kupiłem już takie firmy bestfan ale pomimo ponadprzeciętnych osiągów za słabo wieją. Mój pomysł to turbina z tego wiatraczka i silnik od wkrętarki na 12V. Próbowałem prowizorycznie - działa zajefajnie. Po ok 15 sekundach w rękę, a szczególnie palce było zimno. Przedtem próbowałem z silnikiem od siłownika uniwersalnego z centralnego zamka ale wiało tak sobie choć dużo lepiej od wiatraka komputerowego. Zatem po świętach działam dalej.

    Pozdrawiam, ady
  • Poziom 16  
    Odgrzewam temat dla jednego pytania. Czy ta nagrzewnica a wiem że są owe może być grzana non stop ? Czy musi posiadać sterownik do grzania z czujnikiem temperatury. Wiem że są takie które można grzać ciągle i nie ulegają przegrzaniu, stopieniu itd...Dziś rozebrałem deskę w partnerze bo uszkodzoną mam nagrzewnice wody. Korzystając z tego że w poniedziałek będę miał nagrzewnice elektryczną chce znaleźć jej miejsce. Pytanie czy już na tym etapie montować czujnik czy nie ma takiej potrzeby ?
  • Poziom 43  
    Juni[]r napisał:
    Pytanie czy już na tym etapie montować czujnik czy nie ma takiej potrzeby ?

    Nie ma potrzeby nagrzewnica może działać cały czas.

    I o dziwo sama sobie reguluje moc , jak zmniejszymy siłę nadmuchu to zmniejszy się jej moc grzewcza.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Najlepiej bezpośrednio w tunel szyby.
  • Poziom 16  
    Znaczy się elementy grzejne są jak pozystory ? Wraz ze zmianą temperatury zmienia się oporność?
  • Poziom 43  
    Tak są pozytywne.