Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naczepa Chłodnia - Zabezpieczenie czujnika otwarcia drzwi

12 Lis 2012 10:12 6708 17
  • Poziom 8  
    Witam,

    Chciałbym się was drodzy forumowicze poradzić w następujących dwóch kwestiach dotyczących zabezpieczenia układu(czujnika) sygnalizującego otwarcie drzwi naczepy chłodni/izotermy. Sama naczepa nie chłodzi - chodzi tylko o wykorzystanie jej sztywnej konstrukcji do przewozu cenniejszych ładunków. Do zabezpieczenia wykorzystywane są powiedzmy podstawowe dwa elementy: centrala(telemetria) i czujnik. Wszystko działa na akumulatorze telemetrii(ze względu na brak zasilania naczepy gdy wyłączony silnik), która odpowiada za jego cykl ładowania i rozładowywania i również nie dopuszcza do "głębokiego rozładowania" akumulatora i wyłącza gdy napięcie spadnie poniżej pewnego progu..
    Problemy są dwa:
    1. Czujnik który jest układem aktywnym niestety nie posiada takiej funkcji - pytanie w jaki sposób można to najprościej zrealizować? Czy np.: dioda Zenera ustawiona zaporowo w szeregu z czujnikiem pozowliłaby na pracę układu w sytuacji kiedy napięcie akumulatora przekracza napięcie zenera, a kiedy jest niższe to rozłącza układ?
    2. Zabezpieczenie układu. Czujnik zamontowany jest pod sufitem przy samych drzwiach. W jaki sposób można go zabezpieczyć przed wpływem warunków atmosferycznych jak i ingerencją osób trzecich. Był pomysł zalania całości żywicą, ale ze względu na rozmiar obudowy mogłoby to spowodować dość znaczny wzrost ciężaru tego czujnika, a to ze względu na miejsce montażu nie koniecznie jest najlepszym rozwiązaniem.

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc. :)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • OptexOptex
  • Poziom 43  
    Nie myślałeś o kontraktonie. Przyczepa jezdzi, stoi? Do ciągnika sygnał prześlesz kabelkiem czy radiem?
  • Poziom 8  
    Problem polega na tym, że sam czujnik ma być również odporny na próby oszukania go przez osoby mające dostęp do przestrzeni ładunkowej. Specyfika tego rozwiązania zmusiła mnie do odrzucenia rozwiązań, które ze względu na swoją prostotę wydawałyby się niezawodne takich jak:

    - kontaktron
    - czujnik krańcowy
    - czujnik indukcyjny

    Czujniki typu czujka ultradźwiękowa albo dualna znana z rozwiązań stacjonarnych też odpada ze względu na to że naczepa może być załadowana po brzegi, albo czymś co będzie się poruszać w środku, co powodowałoby wzbudzenie alarmu.
  • OptexOptex
  • Poziom 43  
    Każdy system można oszukać, dlatego się go podwaja i potraja i zaklada atrapy.. Zamknij szereg kontratonów połączonych w szereg w podłodze i dachu tak, aby reagowały na otwieranie drzwi i będzie dobrze. Sam pisałeś ze to chłodnia więc ma warstwę izolacyjną, w której niezauważalnie można zmieścić sporo rzeczy jak chcesz coś extra i nietypowego do dzwoń do Fort Knox :)
  • Poziom 8  
    Problem z konaktronami jest taki że można je(o ile mi wiadomo) oszukać magnesem. Jeżeli w trakcie kiedy drzwi są otwarte ktoś zamontuje w odpowiednim miejscu magnes, czujnik wykaże zamknięcie drzwi i następnego otwarcia już nie pokaże, a to jest sytuacja niedopuszczalna.
  • Poziom 8  
    Pomijając strażnika z AK47 - został zwolniony za dużo pił ;) - reszta zestawu jest taka jak mówisz właśnie.
    A temat zacząłem tak naprawdę od pytania o to w jaki sposób zabezpieczyć sam czujnik przed "użytkownikami". Bo ze względu na to że cewka czytnika RFID jest dosyć duża to i obudowa stała się większa, aby zmaksymalizować skuteczność odczytu indentyfikatora(taga). Zależy mi na zabezpieczeniu tego układu tak aby:
    1. był odporny na warunki atmosferyczne - wilgoć, temeperatura
    2. proby manipulacji w czytniku
    3. próby uszkodzenia go przez osoby trzecie, a przynajmniej aby takie próby pozostawiały widoczne ślady

    Jeśli tak jak mówisz montowałeś GPSy to wiesz/znasz historie co kierowcy robili np z sondami paliwowymi(paralizatory, strzykawki itp)


    Chciałbym też powrócić do drugiego pytania z pierwszego posta. czy Dioda zenera(dopowiednio dobrana) pozwoliłaby na odcięcie układu jeśli napięcie akumulatora spadnie poniżej zadanej wartości?

  • Moderator Zabezpieczeń Pojazdów
    RFID, które montuję, są niezniszczalne i idiotoodporne .
    Zalane w gumie, przykręcane na trzy śruby, wkręty lub nity zrywalne.
  • Poziom 8  
    bardzo ciekawe...
    To jest sam identyfikator czy cały czujnik? Coś więcej o specyfikacji, kosztach, dostępności?
  • Poziom 13  
    Zamontuj kontaktron tak, żeby przy zamknięciu drzwi był otwarty, przy otwieraniu zmieniał na chwilę stan na zamknięty a potem znowu zmieniał się na otwarty - magnes i element styku kontaktronu przy zamkniętych drzwiach nie są obok siebie, ale na wysięgniku. Takie ustawienie ich, aby przejeżdżały obok siebie przy otwieraniu to kwestia pomysłowości autora. - wystarczy do drzwi przykręcić dziesięciocentymetrowy klocek, na nim magnes, styk kontaktronu na framudze + element nadzorujący czyli centralkę ustawić na NO. Kontaktron powinien mieć antysabotaż.

    Tak jak ktoś napisał wyżej, każdy element da się oszukać, ale kto powiedział że nie można oszukiwać oszukującego :D? W takiej sytuacji gdy intruder będzie manipulował magnesem wywoła nie trwałe zamknięcie obwodu na kontaktronie, ale zmianę stanu linii - a więc uruchomi alarm.
  • Poziom 8  
    Tylko że w takiej sytuacji jeżeli ktoś "zdemontuje" tą część ruchomą to nigdy nie dostanę informacji o otwarciu, bo nie pojawi się sygnał, brak będzie przesunięcia magnesu pod/nad kontaktronem. Aczkolwiek pomysł interesujący :)
  • Poziom 31  
    Ja bym rozwijał opcję z czytnikiem RFID. Może kolega CameR podrzuci jakieś rozwiązanie
  • Poziom 13  
    Wpadł mi jeszcze do głowy pomysł z wykorzystaniem dodatkowego zamka solenoidowego w drzwiach. Zamek gdy jest zasilany a w polu wbudowanego kontaktronu pojawi się magnes zamyka się 1 cm solidnym trzpieniem (trzpień cofa się automatem gdy jest niezasilany). Można dać wtedy zasilanie z akumulatora i stacyjkę, zamek szyfrowy, radiolinię lub przycisk otwierający w kabinie. Z kolei między nim a zamkiem trzeba by zamontować przekaźnik zwierający linię sygnalizującą otwarcie drzwi, buzzer czy co tam chcesz. Przyłożenie magnesu przez złodzieja nic nie zmieni, musiałby albo odciąć prąd albo jakoś rozmagnesować magnes w szyldzie. Tak czy inaczej, otwarcie drzwi będzie wymagało przerwania zasilania, a to spowoduje zadziałanie przekaźnika. Polecam to rozwiązanie, bo pomimo że jest kosztowne (porządny solenoid to około ~300zł), dodatkowo zabezpieczy ci bardzo skutecznie drzwi. Taki zamek jest praktycznie niewyważalny, bardzo odporny na warunki atmosferyczne i kombinowanie. Można ustawić opóźnienie zatrzaskiwania. Poza tym jest dosyć dyskretny.

    Poczytaj trochę tutaj, nie chcę reklamować sklepu ale opis i zasadę działania.
    http://www.elektrozaczepy.lap.pl/?p=productsList&iCategory=60
  • Poziom 31  
    Tu nie chodzi o niewyważalność. Chodzi tylko o to żeby było wiadomo czy drzwi zostały otwarte czy nie, bez możliwości zblokowania układu. Kierowca musi mieć dostęp do drzwi przy za i wyładunku. Chodzi o to by wiedzieć czy w międzyczasie nikt nie zagląda do środka.
    Wszelkie plomby, zamki i inne mechaniczne zabezpieczenia nie są potrzebne.
    Trzeba tylko podać sygnał do gps, że drzwi są otwarte i zamknięte, bez możliwości ingerencji osób trzecich
  • Poziom 21  
    Poczytaj o kontaktronie spolaryzowanym albo wersja nr 2 to dolożenie dodatkowego kontaktronu ,który będzie się zwierał w momencie przyłożenia dodatkowego magnesu (podczas pró by zablokowania)
  • Poziom 10  
    Ja montowalem takie cos w naczepach.

    Elektozaczep w ramie na drzwiach
    Kontraktron w drzwiach
    Dodatkowe zasilanie awaryjne.
    moduł elmes GSM2
    Sterowanie poprzez zamykanie i otwieranie smsem gdyby zabraklo pradu lub ktos w jakis sposob otworzyl by drzwi to powiadomienie smsem o otwartych drzwiach.
    U niektorych przewoznikow montowalem czujki PIR i taka napadowke w kabinie.

    Fajnie to dzialalo.