Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C

heavy 13 Lis 2012 00:12 14097 37
  • #1 13 Lis 2012 00:12
    heavy
    Poziom 14  

    Witam.

    Mam problem z moim fachowcem, który zwleka z ukończeniem instalacji c.o. i cwu.
    Jutro prawdopodobnie doczekam się napełnienia instalacji i z tego względu rozglądam się po internecie sprawdzając co jako laik mogę sprawdzić i o co powinienem zapytać przy odbiorze.

    Wcześniej zwróciłem się z pytaniem do mojego fachowca, że na fotografiach kotłowni znalezionych w internecie widzę, że w większości przypadku instalowane są naczynia przeponowe, którego u mnie nie widzę. Fachowiec powiedział, że piec który u mnie montuje jest w takie naczynie wyposażony. Dzisiaj oglądając zdjęcia mojego pieca stwierdziłem, że żaden element nie przypomina naczynia przeponowego. Wszedłem na stronę Junkers'a i nie widzę w opisie pieców Cerapur Smart, aby były w taki element wyposażane. (Junkers wspomina o naczyniu przeponowym dopiero przy modelu Cerapur Acu). Natomiast na stronach sklepów internetowych sprzedających ZSB 22-3c zdarza się, że w opisach pojawia się naczynie przeponowe.

    Udało mi się znaleźć na google zdjęcie (plik miał nazwę junkers-cerapur-smart.jpg), na którym widać coś co prawdopodobnie jest naczyniem przeponowym. U mnie tego elementu w kotle nie ma.

    Tu mam prośbę do forumowiczów: czy takie naczynie przeponowe jest niezbędne i należy je bezwzględnie zamontować ? Czy może w piecu zostało zastąpione innym urządzeniem spełniającym jego funkcję ?

    Poniżej zamieszczam zdjęcie znalezione w internecie i zdjęcie mojego kotła.

    Pozdrawiam i dziękuję
    heavy

    Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C

    1 29
  • #2 13 Lis 2012 00:19
    -west
    Specjalista - systemy grzewcze

    Ten kocioł posiada naczynie przeponowe na plecach obudowy. Nie pamiętam czy 8 czy 10 litrowe. Spełnia ono swoje zadanie na CO. A skoro masz kocioł jednofunkcyjny (ZSB) to potrzebował będziesz kolejne naczynie do wody użytkowej przy zasobniku - jeżeli taki planujesz

    0
  • #3 13 Lis 2012 00:37
    andrefff
    Poziom 36  

    Posiada dokładnie 8-litrowe naczynie wzbiorcze.
    Link

    0
  • #4 13 Lis 2012 01:09
    heavy
    Poziom 14  

    Witam i dziękuję za odpowiedzi.

    Tak mam zasobnik 120l Junkers typu ST 120, ale Instalator twierdzi, że ewentualnie "kiedyś" dołoży naczynie przeponowe, gdyby się okazało, że są "skoki" ciśnienia na zimnej wodzie. Nie bardzo wiem o co może mu chodzić.

    Tak to u mnie mniej więcej wygląda (jeszcze przed spięciem wszystkich rur).
    Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C

    Przed zasobnikiem zainstalowano pompę cyrkulacyjną.

    Cały dom (włącznie z piwnicą i garażem) będzie ogrzewany podłogówką.
    Został też zainstalowany kominek z płaszczem wodnym pracujący w układzie zamkniętym.

    Czyli naczynie przeponowe na c.w.u jest niezbędne ?

    heavy

    0
  • #5 13 Lis 2012 01:41
    andrefff
    Poziom 36  

    W przypadku podgrzewania wody w zasobniku, w związku z jej podgrzewaniem następuje wzrost ciśnienia. W celu jego zmniejszenia stosuje się reduktor ciśnienia, naczynie przeponowe i zawór bezpieczeństwa. Różnie z tym bywa w poszczególnych instalacjach, dlatego Twój hydraulik ma rację, planując przyszłościowo montaż. Ja osobiście, bym założył od razu.

    0
  • #6 13 Lis 2012 19:11
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Takie naczynie należy założyć. Nie rozumiem podejścia- w przyszłości. Dodatkowo wspomniałeś o kominku w układzie zamkniętym. Tam naczynie przeponowe założył? Czy może też stwierdził, że w przyszłości, jak pojawia się skoki ciśnienia...

    0
  • #7 13 Lis 2012 20:30
    -west
    Specjalista - systemy grzewcze

    Naczynia mają być na co i cwu. Tyle

    0
  • #8 13 Lis 2012 22:26
    heavy
    Poziom 14  

    serwisant73 napisał:
    Takie naczynie należy założyć. Nie rozumiem podejścia- w przyszłości. Dodatkowo wspomniałeś o kominku w układzie zamkniętym. Tam naczynie przeponowe założył? Czy może też stwierdził, że w przyszłości, jak pojawia się skoki ciśnienia...


    Jedyne naczynie przeponowe w instalacji to to znajdujące się w kotle.
    Szczerze to odebrałem to w ten sposób, że jedno naczynie na dany układ wystarczy - ale przyznaję, że nie znam się na tym zupełnie.

    heavy

    0
  • #9 13 Lis 2012 22:48
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To jak rozumiem, masz układ z kotłem gazowym i kotłem stałopalnym( kominkiem) spięty w jeden układ bez wymiennika i instalator na całość optymistycznie przyjął za wystarczające jedno naczynie przeponowe w kotle gazowym??? Albo ja dokształcać sie muszę, albo świat się kończy. Jeśli możesz, wstaw tu jakiś schemat twojej instalacji.

    0
  • #10 13 Lis 2012 22:55
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Krótko mówiąc: BOMBA w domu.

    0
  • #11 13 Lis 2012 23:34
    heavy
    Poziom 14  

    Niestety nie mam schematu mojej instalacji. Nie wiem czy takowy istnieje.
    Spróbuję wrzucić troszkę zdjęć z opisem, bo jestem niebezpiecznie ciekawy waszych opinii.
    heavy

    Dodano po 24 [minuty]:

    Kominek został podłączony wg tych wytycznych:

    Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C


    Tu kilka fotek z realizacji jeszcze przed założeniem rury kominowej. Nadal nie są zamontowane wszystkie czujniki.

    Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C

    Tu na zdjęciu widać pompę obsługującą kominek. Pompuje ona na sprzęgło i do zasobnika. Pamiętam, że instalator mówił, że nie wolno dopuścić aby medium poszło na kocioł dlatego wstawiony jest zawór przeciwzwrotny.
    Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C Naczynie przeponowe w Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C

    Jak widać jest to wszystko w fazie instalacji (nie zdradzę ile miesięcy wykonywana jest cała instalacja przez tą firmę, bo się za głowy złapiecie).

    Wiem, że zdjęcia (i to niewyraźne) to nie schemat, ale jeśli zobaczycie jeszcze coś niepokojącego to alarmujcie.
    Pozdrawiam
    heavy

    0
  • #12 13 Lis 2012 23:44
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sprzęgło to nie wymiennik. Bezpieczniej jest kominek spinać z układem przez wymiennik. Widzę zawór schładzający ale nie widać nigdzie Zaworów bezpieczeństwa a w twoim przypadku to bardzo ważne. Są zainstalowane?

    0
  • #13 14 Lis 2012 00:01
    heavy
    Poziom 14  

    serwisant73 napisał:
    Sprzęgło to nie wymiennik. Bezpieczniej jest kominek spinać z układem przez wymiennik. Widzę zawór schładzający ale nie widać nigdzie Zaworów bezpieczeństwa a w twoim przypadku to bardzo ważne. Są zainstalowane?


    Przyznam, że nie wiem nawet gdzie tych zaworów szukać w mojej instalacji. Myślałem, że zawór przy zabezpieczeniu termicznym to wszystko. Gdzie one mają być i co odcinać ?

    Jakbyś mógł napisać mi taką krótką listę bezpieczeństwa tj. o co mam pytać mojego instalatora. Będę bardzo wdzięczny za ratowanie życie.

    pozdrawiam
    heavy

    0
  • #14 14 Lis 2012 06:32
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    1) Czy po wykonaniu instalacji wykona jej "stress test" tzn. rozpali w kominku do pełnej mocy a następnie zamknie wodociąg i wyłączy prąd. Potem spokojnie będzie pił kawkę obserwując jak woda łagodnie się gotuje.

    0
  • #15 14 Lis 2012 08:35
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    heavy napisał:
    ... jeśli zobaczycie jeszcze coś niepokojącego to alarmujcie...

    Za dużo tej "zgrzewki". "Fahofcy zapomnieli" zastosować obowiązkowych odcinków instalacji metalowej. Na instalacji kominka również. I to bardzo "zapomnieli"

    0
  • #16 14 Lis 2012 09:44
    heavy
    Poziom 14  

    mirrzo: możesz troszkę napisać o tych obowiązkowych odcinkach
    heavy

    0
  • #17 14 Lis 2012 13:36
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Od kotła instalacja musi być wykonana z metalu na odcinku minimum 1 metra.

    0
  • #18 14 Lis 2012 14:01
    heavy
    Poziom 14  

    To jest zasada wymagana przepisami czy taka "niepisana" zasada ?
    Masz na myśli kominek czy kocioł gazowy ?
    heavy

    0
  • #19 14 Lis 2012 19:14
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zawór bezpieczeństwa nie odcina. Służy do ,,ratowania" instalacji w przypadkach skrajnych. Zwłaszcza twój układ stałopalny powinien być takowym zabezpieczony. Jeśli go nie ma, niech Pan ma w opiece twój kominek i instalację od niego jeśli zagotujesz wodę...

    0
  • #20 14 Lis 2012 20:01
    heavy
    Poziom 14  

    Czy głównie rozchodzi się o kominek tak ?

    Czy ten zawór miałby "upuszczać" czynnik z instalacji c.o. ?

    Czy w zakresie kominka nie jest wystarczającym zabezpieczeniem elektronika dozująca powietrze, zabezpieczenie termiczne, które schładza chłodnicę w przypadku zagrzania się wody do 95stC i UPS, aby kominek pracował jeszcze przez chwilę (do wygaszenia) w przypadku braku prądu ?

    Zabezpieczeń nigdy zbyt wiele. Te które wymieniłem to koszt około 2000zł, ale jeśli uważasz że można jeszcze coś zrobić, aby zwiększyć bezpieczeństwo to proszę doradź.

    heavy

    Dodano po 22 [minuty]:

    William Bonawentura napisał:
    1) Czy po wykonaniu instalacji wykona jej "stress test" tzn. rozpali w kominku do pełnej mocy a następnie zamknie wodociąg i wyłączy prąd. Potem spokojnie będzie pił kawkę obserwując jak woda łagodnie się gotuje.


    Odpowiadając poważnie: dał mi pouczenie, że to nie jest kominek powietrzny w którym można sobie zapalić w ciepły letni wieczór. W kominku ma się żarzyć a nie palić itd.

    Szczerze mówiąc mam obawy czy płaszcz nie będzie się zbyt szybko przegrzewał i co 5 minut do moich uszu nie będzie dochodził odgłos wymiany wody w chłodnicy :/
    Mam nadzieję, że ogrzewania podłogowe będą go w miarę skutecznie schładzać.
    heavy

    0
  • #21 14 Lis 2012 21:09
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    heavy napisał:
    Czy w zakresie kominka nie jest wystarczającym zabezpieczeniem elektronika dozująca powietrze, zabezpieczenie termiczne, które schładza chłodnicę w przypadku zagrzania się wody do 95stC i UPS, aby kominek pracował jeszcze przez chwilę (do wygaszenia) w przypadku braku prądu ?

    Odpowiadając poważnie: dał mi pouczenie, że to nie jest kominek powietrzny w którym można sobie zapalić w ciepły letni wieczór. W kominku ma się żarzyć a nie palić itd.


    1) UPS nie zabezpieczy cię przed awarią pompy
    2) Komentarz o teście gotowania nie jest żartem. Poważny instalator wykonuje go po uruchomieniu instalacji by pokazać użytkownikowi, jak będzie zachowywać się instalacja w stanie awaryjnym. Pseudofachowiec pójdzie do domu np. zostawiając użytkownika z ciśnieniowym zaworem bezpieczeństwa otwartym na kotłownię. Robiąc test poczułby co to prysznic z wrzątku. Teoria, że ma się zawsze żarzyć nie sprawdzi się, jeśli w trakcie twojej nieobecności np. pęknie szyba. Nikt nie zmusi cię do zrobienia bezpiecznej instalacji tak samo jak możesz jeździć bez zapiętych pasów albo śmigać na czerwonym z prawego pasa. Tylko ty możesz chcieć wydać 1000zł i zrobić układ kotłowy otwarty z wymiennikiem

    0
  • #22 14 Lis 2012 21:19
    heavy
    Poziom 14  

    Czyli da się wykonać kominek w UZ bezpieczny w użytkowaniu ?
    Czy jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest kominek w UO ?
    heavy

    0
  • #23 14 Lis 2012 21:53
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    heavy napisał:
    To jest zasada wymagana przepisami czy taka "niepisana" zasada ?
    Masz na myśli kominek czy kocioł gazowy ?

    Jest to unormowane przepisami. Dla wszystkich źródeł ciepła. Poza tym dla kominka z wodą nie stosuje się plastiku, bo jego odporność na temperaturę jest znikoma.

    0
  • #24 14 Lis 2012 22:02
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jest najbezpieczniej kominek stosować w układzie otwartym. Jednak nowoczesne trendy i gonienie Europy wymogło nie jako zmianę przepisów i według ich nowelizacji, można taki układ zamykać. Trzeba jednak wtedy zabezpieczyć go bardzo solidnie. A więc odpowiednia instalacja, dobrane naczynie przeponowe, będące w stanie kompensować ewentualny wzrost ciśnienia, odpowiednio dobrany zawór bezpieczeństwa, który uratuje kominek i instalacje przed rozerwaniem( to nie żart). Dobrze jest stosować UPS, jednak on nie jest w stanie uchronić cię przed Losowymi niespodziankami. Ot choćby takimi, o których wspomniał kolega wyżej. I wtedy właśnie do dzieła przystępuje grupa bezpieczeństwa.

    0
  • #25 04 Gru 2012 16:06
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    Najlepsze co dla siebie możesz zrobić to zapłać za materiały i podziękuj za współpracę. Wiadomo, że każdy się musi uczyć, tylko dlaczego akurat na Twojej instalacji? Zrobiłem ich już kilka i zawsze czytam w instrukcję PRZED montażem. Gdy zobaczyłem zdjęcia to nie wytrzymałem i zarejestrowałem się tutaj. Możesz mieć więc pojęcie jak mną zatrzęsło.
    W skrócie, bo zdrowie mi dziś nie dopisuje i nie mam siły wpatrywać się w fotki.
    Filtr na gazie założony odwrotnie. Jak już napisali szanowni przedmówcy kominek podłączony odważnie i do d...- dodam tylko, że jeśli dam się namówić na tego typu podłączenie kominka, to sprawdzam czy zaopatrzenie w wodę nie jest związane z prądem. W miastach nie dostrzegamy tego, ale są miejsca gdzie dłuższe wyłączenie prądu wyłącza wodę.
    Wodę do schładzania zawsze podłączam przez dodatkowy wodomierz. Jeśli zawór zatnie się, zawiesi - zacznie przeciekać. Sprawdzając regularnie ten wodomierz masz możliwość kontroli. Inaczej tej wody nie zobaczysz bo ucieknie do kanalizacji. Przy okazji jak jest zrobiony syfon, żeby wytrzymał ciepełko przy kominku i nie śmierdział po wysuszeniu? :)
    Nie podobają mi się również zgrzewane rury. Nie lubię ich i tyle. Mam prawo :)
    W Twoim przypadku rury mają prawdopodobnie za małą średnicę wewnętrzną na bezproblemowe przerzucenie 22kW. Musisz sprawdzić jakie są średnice i czy mają barierę tlenową. :) Obstawiam, że są to zwykłe rury do wody.
    Pompa kominka założona w złym miejscu, woda kapiąca ze sprzęgła ją zniszczy.
    IPM powinien być najpierw zamocowany do ściany a potem można robić połączenia. Uzupełnianie wody w co źle, filtr wody źle, brak odprowadzenia skroplin z kotła. A z tym będziesz miał chyba dodatkowe + 500zł bo jak widzę kanalizacja jest powyżej kotła.
    Innych wad jeszcze sporo.
    Reasumując - wyproś faceta. Poszukaj kogoś kto się zna, przyjdzie i pomarudzi. Spisz co powie i jak ocenisz, że warto to do NOTU po rzeczoznawcę i dalej na ugodę albo do sądu. W żadnym wypadku facetowi nie wolno kończyć. Jak masz dobre serce to może zostać i popatrzeć na poprawki, może się czegoś nauczy.

    pozdrawiam Piotr

    0
  • #26 04 Gru 2012 20:38
    heavy
    Poziom 14  

    Witam i dziękuję za uwagi.

    Dzięki za zwrócenie uwagi na filtr gazu
    Dodam, że na załączonych wyżej fotkach pompa kominka też chyba była zainstalowana odwrotnie, ponieważ teraz jest zainstalowana inaczej.

    Czy bariera tlenowa jest jakoś na rurach oznaczona ?
    Jeżeli chodzi o skropliny to jest zainstalowana pompa do kondensatu, której na fotkach jeszcze nie widać.

    Proszę o podpowiedzi dlaczego napisałeś:
    - filtr wody źle (bo jeśli gaz jest zainstalowany odwrotnie to ten do wody jest chyba o.k.),
    - zasilanie wody w c.o. źle.

    Na tą chwilę instalator ma przyjść na poprawki:
    - zmienić zawory zwrotne (te mają wkładkę teflonową która podobno nie nadaje się do c.o.),
    - zmienić przekrój rury prowadzącej od kotła do sprzęgła,
    - zmienić kocioł na większej mocy.

    Jeżeli chodzi o przekroje rurek to największe wątpliwości mam do średnic prowadzących od grupy pompowej do rozdzielaczy (są to 20).

    Pozdrawiam
    heavy

    0
  • #27 04 Gru 2012 21:55
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    >Dodam, że na załączonych wyżej fotkach pompa kominka też chyba była >zainstalowana odwrotnie, ponieważ teraz jest zainstalowana inaczej.

    Nie pisałem o kierunku tylko o miejscu montażu pod zwrotnicą.


    >Czy bariera tlenowa jest jakoś na rurach oznaczona ?

    nie znam się na zgrzewanych ale chyba te do co mają wkładkę aluminiową Opis musi być, tylko czasem z niewidocznej strony.

    >Jeżeli chodzi o skropliny to jest zainstalowana pompa do kondensatu, której na >fotkach jeszcze nie widać.
    Ja to zawsze wykraczę :P

    >Proszę o podpowiedzi dlaczego napisałeś:
    >- filtr wody źle (bo jeśli gaz jest zainstalowany odwrotnie to ten do wody jest >chyba o.k.),

    powinien być poziomo. W pionowym nie usuniesz zanieczyszczeń. Jak zamkniesz przepływ to spadają w głąb rury. Sytuację ratuje zwrotnica, która wyłapuje zanieczyszczenia. Jeśli mnie pamięć nie myli to do Meibesowej można dokupić magnesy.
    >- zasilanie wody w c.o. źle.

    powinno być przez zawór zabezpieczający przed cofnięciem skażonej wody a już szczególnie glikolu!
    Przy glikolu muszą być wyższej klasy. A najlepiej daj automat do napełniania. Judo robi ładne.

    >Na tą chwilę instalator ma przyjść na poprawki:


    jeszcze ten sam? ryzykant z Ciebie

    >- zmienić kocioł na większej mocy.

    a jaki wymyślił? Ja ciągle myślę, że 22 spokojnie wystarczy po usunięciu wad instalacji. Zwiększenie mocy spotęguje kłopoty. Zresztą rozpal w kominku i zobacz co będzie :) suma mocy przekroczy wymaganą :)

    >Jeżeli chodzi o przekroje rurek to największe wątpliwości mam do średnic >prowadzących od grupy pompowej do rozdzielaczy (są to 20).
    za mało :(

    Pozdrawiam Piotr

    ps. skąd jesteś bo chętnie bym zobaczył to dzieło :D

    0
  • #28 05 Sty 2013 12:53
    NMike
    Poziom 13  

    Czy ktoś z Was drodzy Panowie, wie jak reanimować wirnik pompy wodnej? Piec miałem nieużywany od ponad roku i niestety wirnik się zawiesił...
    Próbowałem rozpędzić łopatki pędem wody, ale bez skutku.

    Po łączeniu, piec pracuje około pół minuty, temperatura szybko wzrasta i oczywiście palnik zostaje wyłączony...


    Póki co zdjąłem obudowę i wykręciłem śrubę z czoła pompy wodnej...
    Sprawdziłem filtry zamontowane poza piecykiem (woda była strasznie brudna, ale wiltry nie były zapchane)...

    Bardzo proszę o pomoc.

    0
  • #29 05 Sty 2013 12:59
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeśli śrubę na korpusie już odkręciłeś, to teraz szerokim, płaskim wkrętakiem wyceluj w nacięcie na osi wirnika i delikatnie kręcąc, spróbuj go rozruszać.

    0