Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r.

andrzejkm 13 Lis 2012 07:54 26736 36
  • Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r.


    Witam,
    Przedstawiam swoje Photostory dotyczące montażu Webasto Thermo Top Z od Rovera 75 w Orionie 1992r 1,8D. Z uwagi na wiek samochodu i problemy z odpalaniem w ziemie postanowiłem zainstolować owe urządzenie.

    Geneza:
    Zaczęło się od tego, że rozpocząłem poszukiwanie pieca. Jako jeszcze mało oczytany kupiłem pierwotnie z pewnego serwisu aukcyjnego webasto od VW. Sprzęt dotarł ale okazało się, że po pierwsze był cyfrowy po drugie miał funkcję jedynie dogrzewacza. Jako już bardziej oczytany i wiedzący czego szukam zamówiłem drugi piec. Tym razem do Rover 75. Dotarł i to nawet analogowy, jak oczekiwałem. Jak się okazało ten akurat miał uszkodzoną elektronikę. Poza tym był bez węży, pompki paliwa i tłumika. Ten pierwszy był za to kompletny. Tak więc części już miałem. Wszystko pięknie tylko, że nie działa. Po różnych przejściach testach, własnoręcznych próbach naprawy wysłałem elektronikę tego od Rovera do specjalistów, którzy za pewną opłatą dokonali naprawy. Jak się później przyjrzałem wymienili jeden rezystorek za 40gr. W zasadzie 2 rezystory z czego na ten pierwszy sam wpadłem. No cóż, jak to mówią: nie sztuką jest puknąć młotkiem - trzeba wiedzieć jeszcze gdzie nim puknąć. Ok, sprzęt sprawny, poskładałem wszystko do kupy. Odpaliłem instalację testową na stolę i wszystko ruszyło. Wykonałem jeszcze z 10 różnych testów co by potwierdzić, że webasto jak i cały samochód nie pójdzie później z dymem.

    Montaż:
    Jak widać na zdjęciach usunąłem oryginalny filtr powietrza i zastąpiłem go stożkowym. W ten sposób uzyskałem miejsce na montaż pieca. Hm.. silnik pracuje trochę głośniej przez stożek ale nie na tyle aby nie było to akceptowalne. Co do samego montażu większość rzeczy widać pewnie ze zdjęć.

    Podłączenie cieczy:
    Mimo propozycji paru rozsądnych osób z tego jak i innych forów wyjście ogrzanej cieczy podłączyłem aby w pierwsze kolejności ogrzewał się silnik, dopiero później nagrzewnica. Zależy mi głównie na szybszym podgrzaniu silnika. Z dmuchawą jeszcze zobaczę. Może za jakiś czas powalczę i też podłącze ją tak aby załączała się w momencie uruchomienia pieca.

    Paliwo: Co do paliwa. Wybaczcie mi te druty jako opaski, szukałem po sklepach tych sprężynowych opasek ale nigdzie nie ma. Jak zbiorę się któregoś dnia to zamówię z internetu. Po wielu przemyśleniach postanowiłem paliwo "brać" "przefiltrowane". Przed tym wszystkim zainstalowałem gruchę, głównie jako filtr zwrotny. Grucha pojawiła się głównie pod tym kątem, że miałem wcześniej problemy z cofającym się paliwem. Odpalałem piec kilkanaście razy i nie było problemu z "wyssaniem" paliwa przez webasto silnikowi lub odwrotnie. I jedno i drugie odpala bez zarzutu. Będę ewentualnie obserwował jak będzie wyglądało to przy np -15*C.

    Prąd:
    Zasilania idzie z akumulatora zabezpieczone bezpiecznikiem 15A. Okablowanie może nie wygląda jakoś profesjonalnie ale starałem się aby przede wszystkim było szczelne pod kątem wody. Od webasto do wnętrza samochody puściłem kabel skrętkę czyli 8 żył. Może trochę nadmiarowo ale już widzę, że prawie każda żyła będzie wykorzystana. Po pierwsze do kabiny idzie masa i +12V (bezpiecznik 300mA), wyjście i powrót załączenia pieca, sygnał KBUS z pieca aby docelowo siedząc w samochodzie w razie czego zczytać błędy pieca lub po prostu móc monitorować go. Docelowo chcę jeszcze wykorzystać swoją wiązkę do wysterowania dmuchawy wewnątrz ale to za jakiś czas. tak jak wspomniałem na początku mam jeszcze piec od VW a ten na szczęście był praktycznie kompletny, tzn miał oryginalne wtyczki zatem do samego pieca po ludzku wszystko jest podłączone.

    Wydech:
    Podobnie jak wyżej, wydech podpiłowałem, przyciąłem, nagiąłem, dołączyłem karbowaną aluminiową rurkę kupioną na aukcji i wyszedł całkiem zgrabny wydech. Początkowo kombinowałem aby spalinami z pewnej odległości podgrzać misę olejową, bo aż szkoda tego ciepła ale ostatecznie odpuściłem ze względu na bezpieczeństwo. Pod misą jest zawsze trochę oleju i wolę aby się nie zapalił. Poza tym chcąc uruchamiać dmuchawę ta mogła by zaciągać spaliny spod maski..

    Mocowanie pieca:
    Samo mocowanie także rozwiązałem sobie częściowo przez oryginalny profil od VW, a częściowo jakimiś płaskownikami i kątownikami poskręcanymi na śruby. Generalnie przymocowany jest do podłużnicy ale także stabilizują go płaskowniki z boku. Ze względu na drgania wszystko jest zdystansowane gumo-śrubami czy jak to się tam nazywa..

    Sterowanie:
    Tutaj chyba jest największa rzeźba. Programatorek z OBI za 20zł. Do czego fabrycznie służy pewnie nie trzeba mówić. Przeróbka polegała na wywaleniu kilku elementów, zmianie przekaźnika 24V na 12V i dołożeniu 2 rezystorów. Najwięcej roboty miałem z samą obudową ponieważ została wykonana w domu na ławie za pomocą brzeszczota i obcinaczek w między czasie oglądając film Jako interfejs wyjściowy programatora posłużyło stare gniazdko RJ45. Programator ma swoją baterię więc można go np. odłączyć i wziąć do domu choć w sumie nie ma takiej potrzeby póki co. Po moich super przeróbkach przyszedł czas na testy w zamrażarce - dalej działał i załączał się więc w mrozy powinien działa bez problemu.. Jeśli chodzi o jego funkcje to ma 20 programów gdzie ustawia się godz. start i godz. stop. Ponadto jest też Timer, który czasem się przydaje jak jednym kliknięciem trzeba uruchomić piec w danej chwili na np 15 minut.

    To chyba było by na tyle. Mam nadzieje, że nie zanudziłem

    Najważniejszego bym nie napisał, wszystko łącznie z pierwotnie nieodpowiednio zamówionym piecem wyniosło mnie ok 1200 zł. Może nie mało ale 100%,że zawsze w mróz odpalę, trochę części zapasowych z drugiego pieca, a do tego ile zabawy i doświadczenia było po drodze..
    Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r. Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Offline 
    andrzejkm napisał 332 postów o ocenie 75, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Płock. Jest z nami od 2008 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    pan_kotek
    Poziom 20  
    Czy w tym silniku, zgaduję że Endura, masz aluminiową miskę olejową? mógłbyś wydech z nagrzewnicy przypuścić rurką wewnątrz miski olejowej, problem mógłby być z demontażem samej miski.
  • #3
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Nie, to nie Endura, a miska to odlew więc cieżko byłoby przeciągnąć tatmtędy wydech. Poza tym wolę nie ryzykować z wydechem przy oleju. Rurka nagrzewa się dość mocno. Nie mierzyłem jej temperatury w trakcie rozpalenia pieca ale pewnie ze 200*C będzie miała minimum.
  • #4
    polarczn
    Poziom 16  
    Wszystko fajnie tylko na ulepszenie wydałeś niemal tyle co jest wart samochód, a gdybyś go sprzedawał to już nikt Ci ponad 2500 za ten samochód nie da.
  • #5
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Owszem, sprzedając samochód przed przeróbką ile bym wziął za niego 1,5 tyś? I za 1,5tyś co bym kupił? Nawet jakbym dołożył drugie 1,5 tyś to kupiłbym kolejnego złomka za 3 tyś w którego musiałbym włożyć kolejny tysiąc lub 2 tyś aby go ogarnąć. W tym już większość rzeczy mam ogarniętych, zawieszenie, opony, rozrząd itd. Wiecznie jeździć nim nie będę i tak sprzedam go za rok może góra 2. Do tego 3 godziny i webasto mam wymontowane z niego, które mogę zamontować do kolejnego samochodu. Poza tym mam drugi samochód "normalny" nowszy - żona jeździ, a ten jest troche takim poligonem :)
  • #7
    grzesqi
    Poziom 12  
    Myślę, że te cieniutkie kabelki skrętki nie wytrzymają zbyt długo w komorze silnika.. Pomyśl nad zastąpieniem ich czymś innym.
  • #8
    Bullseye
    Poziom 27  
    ds30 napisał:
    W jakim celu ? Odczuwasz przyrost mocy ? Zamontowany w ten sposób na 100% pogarsza i tak marne osiągi silnika...

    Miejsce, oryginalna puszka jest duża, i jeśli nie wywalił rezonatorów to nic nie pogorszył, było w pogromcach mitów ładnie to przedstawione.

    Oryginalny dolot vs stożek blisko silnika, różnica przy 200HP była na poziomie 4HP czyli tolerancja błędu.


    Mam takie pytanie, ile czasu zajmuje Ci nagrzanie silnika do tych 40-50* albo do jakiej temperatury w ogóle nagrzewa go ?
    Pytam z ciekawości, bo z chęcią u siebie bym zamontował ale właśnie nurtuje mnie to pytanie.
  • Relpol przekaźniki
  • #9
    ladamaniac
    Poziom 38  
    Ciekawe, Bullseye. Mi przy około 340KM wyszło ponad 20KM mniej na stożku, o momencie obrotowym nie wspomnę. Stożek ssał gorące powietrze znad wydechu. Primo, mniejsza gęstość powietrza, secundo korekcja wyprzedzenia zapłonu po temp powietrza dolotowego. Tu faktycznie zmiany prawie nie będzie, ale źle założony stożek to zawsze moc w dòł.
  • #10
    Kaszpir77
    Poziom 20  
    Bullseye napisał:
    Mam takie pytanie, ile czasu zajmuje Ci nagrzanie silnika do tych 40-50* albo do jakiej temperatury w ogóle nagrzewa go ?

    U mnie przy 10 l płynu chłodniczego i silniku 2.4 TD nagrzanie do 40 st. trwa ok. 15 minut przy temp. zewnętrznej tak do -10. Piec to TTV z mocą 5 kW. Później włącza się nawiew wnętrza i wzrost temperatury znacznie maleje :)
    Górna temp to chyba dla większości dogrzewaczy Webasto 70 st, później moc spada, a docelowo piec się wyłącza.
    Gdyby ktoś pytał o zużycie paliwa to przy korzystaniu 2-3 razy dziennie po 15-20 minut musze dołożyć conajmniej litr do 100 km, ale i tak warto. Komfort tego wynalazku jest bezcenny.
  • #11
    Bullseye
    Poziom 27  
    ladamaniac napisał:
    Ciekawe, Bullseye. Mi przy około 340KM wyszło ponad 20KM mniej na stożku, o momencie obrotowym nie wspomnę. Stożek ssał gorące powietrze znad wydechu.

    Nie uwzględniały testy montowania nad wydechem który ma grubo ponad 400* a o samej komorze.
    Tutaj dochodzi też milion innych rzeczy jak to że średnica dolotu będzie za duża i zawirowania zrobią swoje, itp. Auto to Skyline, i tam zamontowano sam stożek zamiast puszki, i tam różnica była znikoma, patrząc na ten przykład, auto ma 100HP, czy nawet te 5 aż tak odczuje ?


    Hmm 15min to nie aż tak długo, u mnie byłoby gorzej bo mam 17L płynu.
    Ogrzanie wnętrza w sumie też aż tak ważne nie jest, w końcu trzeba auto najpierw odśnieżyć :) A nawet jeśli nie to moja malutka kabina w 2min jest już ciepła od zera.
    Mi w zasadzie chodzi tylko o 40*, potem silnik już momentalnie się zagrzeje.
  • #12
    Mark II
    Poziom 20  
    Odnośnie filtra stożkowego w samochodzie używanym na co dzień. Jak taki nieobudowany filtr radzi sobie w ulewie?
  • #13
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Cytat:
    Myślę, że te cieniutkie kabelki skrętki nie wytrzymają zbyt długo w komorze silnika.. Pomyśl nad zastąpieniem ich czymś innym.

    Tak masz racje, nie jestem dumny z tych kabelków ale ten sezon (zimę) muszą wytrzymać. Na wiosnę pomyślę albo o ich wymianie albo o sprzedaży samochodu..

    Odnośnie uwag dotyczących mocy to albo jest to moje subiegtywne odczucie albo fakt, tzn po zamontowaniu stożka troszkę jakby lepiej "zbierał się" przy rozpędzaniu. Poza tym przyspieszając, wcześniej pojawiał się niewielki dym jak to w dieslach. Tym razem dym jakby się zmniejszył. Tłumaczę sobie to tym, że do cylindrów wpada więcej powietrza bardziej przewiewnym filtrem. Ale sam nie wiem.. Swoją drogą filtr stożkowy jest bezpośrednio ok 5cm od przedniego dolotu (otworu) w którym wcześniej znajdował się oryginalny profil zasysający powietrze do komory filtra powietrza więc przewiduję, że jeśli wystąpiłby potencjalny spadek mocy to tylko stojąc w korku kiedy do komory silnika przez ów otwór nie będzie wpadało świeże, nie ogrzane silnikiem powietrze.

    Cytat:
    Górna temp to chyba dla większości dogrzewaczy Webasto 70 st, później moc spada, a docelowo piec się wyłącza.
    Gdyby ktoś pytał o zużycie paliwa to przy korzystaniu 2-3 razy dziennie po 15-20 minut musze dołożyć conajmniej litr do 100 km, ale i tak warto. Komfort tego wynalazku jest bezcenny.

    Dokładnie
    Z tego co widziałem w programie Thermo top podczas testów na stole z użyciem 10 litrowego wiadra wody temepratura 77*C osiągana była po ok 7-8 minutach. W samym silniku będzie za pewne dłużej. Żelastwo odbiera ciepło dość szybko więc nie wiem czy silnik w mroźne dni osiągnie więcej niż 60*C nawet po 20 minutach. Ta nieco wyższa temperatura nie jest chyba aż tak istotna na potrzeby podgrzania samego silnika i ułatwienia rozruchu. Przy temperaturze zewnetrznej ok 0*C i włączonym piecu głowica i blok po ok 10 minutach były w dotyku już dobrze ciepłe. Powiedzmy miały te 40-45*C. Moim celem jest odpalenie samochodu bez względu na mrozy. Nawet przy -30*C jeśli silnik nagrzeje się do +10*C to i tak będzie to wystarczające aby bez problemu go uruchomić.
  • #14
    Kaszpir77
    Poziom 20  
    andrzejkm napisał:
    Nawet przy -30*C jeśli silnik nagrzeje się do +10*C to i tak będzie to wystarczające aby bez problemu go uruchomić.

    Pamiętaj, że Webasto gwarantuje start tylko do -40 :) (tyle, że wcześniej polskie paliwo zamieni się w nieprzetłaczalną kaszkę).
    Pozdrawiam i życzę przyjemności z użytkowania.
  • #15
    grzechhh
    Poziom 15  
    Ja do sterowania TTC mam zaaplikowane coś takiego:
    http://www.elmes.pl/?p=produkty&act=prodpok&prod=117
    Do tego starter Play + doładowanie 5zł na rok.
    Super wygoda, nieograniczony zasięg i możliwość wykorzystania 4 wejść / 4 wyjść do innych bajerów.
    U mnie na pokładzie był już dogrzewacz na trzech świecach żarowych w sumie dający 300W ale do 5kW nie ma startu. Aktualnie wykorzystałem sygnał który sterował te świece do załączania trybu dogrzewania TTC.
  • #16
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Super sprawa z tym GSM, też się nad tym zastanawiałem ale ze względu na koszt urządzenia narazie zaniechałem. Myślałem o jakimś prostszym rozwiązaniu tzn jest taki układ czasowy wyzwalany fotodetektorem. Owe coś przykłada się do wyświelacza telefonu. Telefon pewnie można by było tak ustawić aby wyświetlacz błyskał tylko wtedy kiedy zadzwoni się z określonego numeru tel. ale dla mnie jest to jednak mało bezpieczne. Niech przypadkiem telefon sam błyśnie wyświetlaczem z jakiegoś powodu, np. że bateria jest naładowana itp i webasto zaczęłoby działać w nieodpowiednim momencie, a może i miejscu.

    Zastanawia mnie jedna sprawa kiedyś na alle.. widziałem przerobioną nokie 3210 z wyprowadzonymi kabelkami. Działało to tak, że wysyłało się na tel sms o treści "15" i na przewodach pojawiał się stan wysoki przez 15 minut, Sms o treści "20" - analogicznie. Ciekawy jestem jak to było zorganizowane. Czy jakiś alternatywny firmware czy coś innego.
    Na marginesie wspomnę, że przeszukując sieć pod tym kątem najlepiej jest wpisać w wyszukiwarkę: "Phone Detonator" :D
  • #17
    Qb4HkM
    Poziom 14  
    Ja mam w Volvo jakiegoś Eberspachera i poza tym że raz na sezon wymaga jakiejś naprawy(staram się używać regularnie, nawet w lecie) - bajeczka. Mam opcję manualnego startu i 2 timery. 2 lata temu jak były mrozy ponad -20 świetnym uczuciem było podejść do samochodu, zgarnąć resztki śniegu spływającego z szyb i wsiąść do nagrzanego wnętrza(najpierw grzany jest slinik, a później włącza się wentylator w kabinie). Jak się nie ma garażu to dla mnie to jest must have.

    Co do konsumpcji paliwa to ponoć ciągnie toto do Jakiś 1 litr ON na godzinę pracy.
  • #18
    dj.max7
    Poziom 15  
    Kolego gdzie wysyłałeś elektronikę z tego webasto do naprawy możesz dać namiary bo mam
    thermo top c analogowe z uszkodzoną elektroniką a szkoda żeby leżało.
  • #19
    michalie
    Poziom 9  
    Andrzejkm mam identyczne webasto w aucie i też sterownik padł czy możesz powiedzieć które rezystory zostały wymienione lub jakieś foto płytki, byłbym bardzo wdzięczny.
  • #20
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Kolego dj.max7 elektronikę wysłałem do tej firmy: Link Po 3 lub 4 dniach wróciła. Z przesyłką zapłaciłem coś koło 280zł.

    U mnie generalnie padły 2 rezystory pod tymi białymi glutami koło kondensatorów. Wychodzi na to, że ten silikon po latach wchodzi w reakcję chyba z tymi rezystorami lub lakierem - nie wiem, w każdym razie całkiem przestają przewodzić. Ten temat odkryłem w tym wątku gdzie koleś bardzo łopatologicznie i obrazowo opisał całą historię ze sterownikiem i nie tylko z nim z resztą. A u mnie padły dokładnie te rezystory:
    Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r.
  • #21
    michalie
    Poziom 9  
    Ja mam taki problem na forum nic o tym konkretnym przypadku nie ma, a i allegro też obdzwoniłem i nikt takiej usterki nie odnotował
    webasto po nocy jak jest zimne nie odpala, dopiero komputer diagnostyczny go odpala, i jak jest rozgrzane to działa prawidłowo odpala sie zegarka i z czujnika temp.zew, a jak zimne to tylko komp diagnostyczny
    Macie jakieś pomysły ??
  • #22
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Widać podniesiona temperatura pieca czemuś w nim sprzyja i zaczyna on normalnie pracować. Nie jestem zaawansowanym elektronikiem ani nawet średnim ale może faktycznie, któryś z elementów na płytce jest na pograniczu swoich nominalnych parametrów i jak element dostaje temperatury np. rezystancja czegoś tam zwiększa się i sterownik zaczyna działać normalnie.

    Z moim piecem było tak, że nawet diagnostyka nie działała przed naprawą. Nawet nie można było się połączyć ze sterownikiem. Po naprawię jakby ręką odjął..

    A gdy piec jest zimny to diagnostyka mówi coś?
    A także czy próbowałeś odpalić piec na krótko bez zegara, tzn w piecu pin nr 3 do masy na cały czas jego pracy - tak ten piec z resztą załącza się o ile wersja pieca to 98570

    A Tutaj masz dobrze opisane uruchomienie tego pieca w zależności jaką masz wersję. Są dwie wersje analogowe (wynika z artykułu)
  • #23
    michalie
    Poziom 9  
    Narazie auto stoi u speców od webasto próbują coś zaradzić
  • #25
    michalie
    Poziom 9  
    andrzejkm ty masz taki piec 98570 i masz na stałe podpiętą mase na pin 3?
    ja mam ten drugi 66232c i mechaniki nic mi na 3 pin nie podpieli i na zimnym jest poprostu "ded" poprosiłem ich aby mi podpieli kabelek na 3 pin a ja sobie w domu go podepne pod 12v ale na miejscu żeśmy nie próbowali,
    Jak u ciebie jest z tym 3 pinem ?
  • #26
    andrzejkm
    Poziom 17  
    michalie napisał:

    Jak u ciebie jest z tym 3 pinem ?


    Webasto Thermo top Z w Ford Orion 1,8D 1992r.

    Powyżej masz oznaczenie dla pieców z roverów 75. Twój model uruchamia się dając 12v na pin 1. Mój odpala się zwierając pin 3 do masy albo mówiąc po polsku - podłączając pin 3 do minusa akumulatora.
    Tak jak wspominałem kilka postów wyżej tutaj masz dokładnie opisane co i jak w tych piecach. Powodzenia :)
  • #27
    michalie
    Poziom 9  
    Znam te strone dość dobrze bo mam 75 :)
    udało mi sie na zimnym odpalić i pracowało ok 30 min tylko ze nie zalączyło klimy
    sam tego nie podłączałem tylko warsztat a oni mi tam jakieś diody powstawiali ??
    podpięte całkiem inaczej i weś dojć ładu
  • #28
    andrzejkm
    Poziom 17  
    odpalić klimy w sensie dmychawy bez uruchamiania silnika..? Jeżeli tak to nie wiem co to może być. Może trzeba by sprawdzić czy z PINu 4-go z webasto wychodzi 12V jeśli temperatura cieczy osiągnie +30*C. Ten sygnał powinien coś tam załączać w roverku. Ale co? nie mam pojęcia.. To już bardziej w dokumentacji rovera trzeba by pewnie pogrzebać.
  • #29
    michalie
    Poziom 9  
    klime musze zostawić na włączonym nadmuchu na przedną szybe dopiero odpali.
    Ale chyba jednak mam sterownik do naprawy żadko sie na zimnym uruchamia.
  • #30
    dj.max7
    Poziom 15  
    Witam może się komuś przyda, udało mi się ożywić mój sterownik uszkodzony był rezystor smd 1R0 ten największy, sterownik mam podobny webasto analogowe Thermo Top C
    teraz odpala za pierwszym razem, jeszcze kilka dni testów w garażu i montuje do mojej hondy, koniec z zimnym samochodem:)
    Kilka minut z multimetrem i kilka stówek zostało w kieszeni.