Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vectra B X18XE - Zle podlaczona sonda lambda do STAG4 i konsekwencje

13 Lis 2012 22:26 8013 10
  • Poziom 8  
    Witam,
    ost. po wymianie reduktora na inny w 3 letniej instalacji sam zabralem sie za ustawienie map. Zakupilem kabelek i okazalo sie, ze te ustawiane przez gazownikow wogle sie nie pokrywaja. Auto zaczelo juz zle jezdzic stad moja interwencja. Po dokladniejszej lekturze na temat LPG, okazalo sie ze mam zle podpieta sonde lambda. W tym aucie 5V (4 przewodowa), kabelek od staga podpiety byl pod zasilajacy sonde z ECU 4.96 jakos tak niecale 5V i dlatego wskazania z sondy w programie AcGasSynchro ciagle pokazywaly 4.8-5.0 czyli bogata mieszanke. Zaznaczam ze sonda jest nowa oryginalna, kupiona u Stachowiaka za ciezkie pieniadze i nie wyswietla "checka" jak ta stara a spalanie na benzynie jest w normie.

    Teraz moje 2 pytania:
    1. Czy jezdzac na tak zle podpietej sondzie nie mialem ciagle za ubogiej mieszanki na gazie w rzeczywistosci do tego co pokazywala sonda?
    2. Zamierzam ja przepiac ale chce sie upewnic i moze ktos kto ma instalacje mi pomoze. Sa 4 kolory kabli od str. sondy A bialy B zolty C czerwony D czarny. Ja mam fioletowy kabelek od STAGA wpiety do zoltego czyli jak gdzies wyczytalem do zasilania sondy z ECU, bialy i czerwony to podgrzewanie sondy a czarny powinien pokazywac wlasciwe wskazania sondy czyli powinny oscylowac od 0 do 5V?
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Odp na pyt.1: Podłączenie sondy w stag4 jest jako podgląd na poprawną prace układu. Sterownik nie wykonuje żadnych korekcji na jej podstawie.
    Odp na pyt.2 Już sobie odpowiedziałeś sam.
    Pozdrawiam.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Podłączenie sondy do sterownika może powodować przekłamania jej wskazań. Najnowsze instalacje przewidują czytanie jej wskazań przez złącze diagnostyczne , rezygnując z wątpliwego przyłączania do sterownika lpg. Najlepiej ją odłącz i prawidłowo ustaw mapy. Jeśli nie występuje zapętlanie się wtrysków to odczyt sondy nic tu nie wniesie, wizualizuje tylko jej żywotność , a przecież nie jeździsz stale z laptopem , więc i tak nie korzystasz z faktu jej przyłączenia.
  • Poziom 8  
    manio123 juz lepiej chyba sie tego nie da wytlumaczyc, dzieki! Dokladnie tak zrobie. Na forum opla napisano mi podobnie, mowili tez o strojeniu szerokopasmowka(watpie zeby u mnie w malym miescie cos takiego mieli). Dopiero sie ucze, do czego niejako zostalem zmuszony. Odkad zaczalem czytac o LPG juz powiazalem z moja instalacja liczne rozszczelnienia spowodowane Magiciem III kiedys bardzo polecanym i fak dobrze chodzil ale to granat z opoznionym zaplonem. Potem padla stara sonda zmienilem na nowa, oryginalna. Nastepnie samochod na gazie zaczal zle jezdzic, turbo-dziura, "falujace" przyspieszanie brak mocy, wysokie spalanie..Wkurzylem sie i kupilem kabel do STAGa. Teraz jeszcze to nieszczesne podlaczenie sondy, poprawilem lut po gazownikach bo przecieli do polowy kable we wtyczce od ECU-SONDA i leciutko skleili cyna a wtyczka sie ruszala i pewnie z czasem odlamala by sie calkiem i wtedy na bank sonda by przestala dzialac... Wkurza to troche bo sie placi ciezkie pieniadze i powinno sie miec to za co sie zaplacilo a z 2 strony wiedza kosztuje ;) i zostanie na przyszlosc. Ostatnio wszystko poustawialem, skrecilem troche cisnienie na nowym reduktorze(Bormech), mapki dostroilem i auto jezdzi swietnie na gazie...
  • Poziom 34  
    Zainwestuj kolejne 50 pln w interfejs do złącza OBD i podglądaj sondę cyfrowo, przy okazji możesz ustawiać sterownik lpg na podstawie krótkoterminowych korekt zasilania odczytanych ze sterownika benzyny - to doskonała metoda - ale stosuje się w autach gdzie z różnych powodów zebranie map nie jest możliwe ( skomplikowane i zmienne algorytmy sterowania wtryskiem benzyny) , więc u Ciebie to zbędne.
    Sondę szerokopasmową powinien mieć każdy warszat , to urządzenie w podstawowym wariancie kosztuje ok. 1500 pln , więc żaden kosmiczny przyrząd, choć strojenie w czasie jazdy wymaga pomocy drugiej osoby i pewnej wprawy. Zacznij od ustawienia map .
  • Poziom 8  
    "Sonda 4 przewodowa 5V (taka jest w silniku 1,8 16V) nie ma "stałej" masy na przewodach.
    Masę podaje ECU w celu włączenia grzałki.
    Pozostałe sygnały to:
    +5V,
    wyjście napięcia sondy
    +12V zasilanie grzałki "

    Juz sam nie wiem... mozecie mi podac namiar na jakis profesjonalny program dla mechanikow/serwisow gdzie moge potwierdzic na 100% schemat kabli w tym konkretnym przypadku sondy, jeszcze lepiej jak by sie dalo to zrobic po nr. katalogowym - w tym przypadku:
    OPEL 08-55-313/ 08-55-330
    GM 90528253 / 90411959
    Nie chce mi sie wierzyc ze i te trafilo i zawiesila sie na 4.8-5.0 tym bardziej ze moze przejezdzilem na niej od nowosci z 10tys. km a gdzies wyczytalem ze producent przewiduje jej zywotnosc na 160tys. km...
    Taki to juz urok for internetowych ze kazdy moze sie wypowiedziec i kazdy ma swoje zdanie na rozne tematy ;/ a ja juz nie wiem co myslec...
    Odlaczylem ja od STAGA, mapy ustawilem pieknie sie pokryly, auto super jezdzi... Kumputer samochodu od roku, czyli od wymiany sondy na nowa nie wyswietla zadnego bledu... nic tylko jezdzic ale nurtuje mnie ten temat... Przymiezam sie tez do zakupu kabla OBD, mozecie cos niedrogiedo polecic najlepiej na USB bo laptopa mam dosc nowego... i nie ma tych wejsc RS.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Polecam interfejs OBD2 na bazie ELM327 , pełno tego na każdym portalu aukcyjnym, obejrzysz nim pracę sondy czy korekty zasilania .
    Oznaczenia przewodów w Twojej sondzie typowe :
    Czarny- sygnał wyjście (0-5V)
    Czerwony- (+) grzałka
    Biały- (-) grzałka
    Żółty- sygnał wejście
    Na biegu jałowym sonda może nie oscylować, najlepiej jej działanie sprawdzać na benzynie w czasie jazdy.
  • Poziom 8  
    Czyli uzytkownik rs07 sie myli. Dzisiaj sobie zczytalem bledy poprzez wymruganie (bo w moim akurat aucie jest taka opcja) BRAK JAKICHKOLWIEK BLEDOW. Teraz troche to juz dmuchanie na zimne ale jak juz zaczalem, to doprowadze to do konca.
    Jeszcze raz dzieki manio123, zaraz zamowie taki interfejs nawet przyda sie na przyszlosc bo planuje jedno auto zmienic na Opla Vivaro ew. Trafica.
    Jak cos sie u mnie zmieni to zastukam znowu do Was z zapytaniem.
    Pozdrawiam wszystkich udzielajacych sie w tym watku:)!
  • Poziom 20  
    Użytkownik Rs7 nie myli się.
    Nie ma żadnego wyjścia. Mierzy się spadek napięcia na zasilaniu.
    Podłączenie tej sondy jest następujące:
    Zasilanie 5V - ale poprzez oporność w ECU -sonda (kabel żółty) -masa (kabel czarny).
    Mieszanka uboga : oporność sondy duża ( ponad 100 kOm ) spadek napięcia niewielki na napięcie na zasilaniu około 4,7 V.
    Mieszanka bogata : oporność mała (2 do 10 kOm) spadek napięcia duży do poniżej 1 V.
    Jeżeli masz ciągłe napięcie rzędu 4,8 V i brak błędów to coś nie tak . Powinny być błędy.
    Nic nie piszesz jak jest na Pb.
  • Poziom 8  
    Na Pb jest normalnie, spalanie w normie, outko zwawe i silne. Kiedys jak mialem uszkodzony czujnik walka rozrzadu (ciagnal do jakistam obrotow) a nastepnie po zalozeniu gazu uszkodzona sonde to tak wlasnie diagnozowalem sobie usterki i bezproblemowo mi "wymrugal" co go boli. Teraz gdyby nie ta rozregulowana instalka i zmiana reduktora to bym nawet nie wiedzial ze cos jest nie tak... Zaczyna mnie to coraz bardziej intrygowac. Zobaczymy co pokaze jeszcze jak go poczytam przez OBD.
    Hmm zaobserwowalem wczesniej ze sonda skacze ladnie synchronicznie po rozgrzaniu podczas jazdy ale wlasnie w zakresie 4.8 - 5.0V i wykresik jest taki jak gdzies widzialem na jakims forum tylko ze "w mniejszej skali" bo w takim waskim zakresie...a jak np. hamuje silnikiem to ciagle pokazuje 5.0V a powinno byc chyba 0 no nie ? Nawet ktos mi zasugerowal "sonde odwrocona"... ale to chyba nie w tym aucie...

    Mam nagrane kilka plikow osc ze STAGA jak jeszcze sonda byla podlaczona.
    Przegladajac w wiekszej skali od 1 500 do 1700 jest w miare "miarodajnie" ten sam RPM, podobne obciazenie jazda na PB i LPG czas wtrysku benzyny na benzynie i na gazie prawie taki sam sonda skacze, ale w tym beznadziejnie waskim zakresie. Mapa gazowa troche sie uniosla po przyjezdzie na podworze ale na trasie idealnie sie pokrywaly..