Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

podłączenie silnika z dwoma uzwojeniami

togo1 15 Lis 2012 08:51 3936 19
  • #1 15 Lis 2012 08:51
    togo1
    Poziom 11  

    Witam. Mam problem z podłączeniem silnika który jest zamontowany na wiertarce słupowej. Z tabliczki na wiertarce wnioskuję że posiada on dwa biegi niestety jest to stara wiertarka i nie ma tabliczki na silniku. Silnik posiada 6 wyprowadzeń zgrupowanych po 3 czyli brak połączenia uzwojeń pomiędzy pierwszą trójką wyprowadzeń a drugą. Dodam że rezystancja uzwojeń tak w jednym jak w drugim obwodzie wynosi 10 ohm. Podłączając do zasilania jedno z tych uzwojeń silnik pracuje normalnie tyle że przydało by się zrobić jeśli to możliwe jakoś drugi bieg. Dodam że w wiertarce jest zamontowany 1 stycznik z przyciskami włącz wyłącz który ktoś odłączył od silnika oraz włącznik z tym że przypuszczam że oryginalny się rozsypał i ktoś założył zwykły. Podejrzewam że wybór prędkości odbywał się za pomocą włącznika a stycznik włączał obroty. Jeśli ktoś wie jak to połączyć to będę wdzięczny bo nie mam doświadczenia z silnikami szczególnie dwubiegowymi.

  • #3 15 Lis 2012 20:59
    togo1
    Poziom 11  

    Przejrzałem te tematy i nie mogę niczego dopasować. z racji jednakowej rezystancji zarówno w pierwszym jak i drugim uzwojeniu nie dadzą innej prędkości przy zasilaniu ich na przemian a znowu układ Dahlandera jakoś też mi nie pasuje bo jak na mój rozum potrzeba by było więcej wyprowadzeń z uzwojeń no chyba że ja źle myślę

  • #4 15 Lis 2012 22:26
    andy127
    Poziom 30  

    Z tego schematu wynika, że 6 końcówek wystarczy: podłączenie silnika z dwoma uzwojeniami
    Jeśli jednak pomiędzy grupami wyprowadzeń nie masz połączenia to wtedy to nie będzie pasować.
    Andrzej

  • #5 16 Lis 2012 18:53
    togo1
    Poziom 11  

    No właśnie tu jest pies pogrzebany nie ma połączenia między grupami wyprowadzeń.

  • #6 16 Lis 2012 19:11
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Próbowałeś podłączać zasilanie do drugiej grupy zacisków?

  • #7 17 Lis 2012 17:33
    togo1
    Poziom 11  

    tak i nie widać różnicy w obrotach

  • #8 17 Lis 2012 18:21
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Pozostaje pomiar prędkości obrotowej na poszczególnych biegach lub sprawdzenie ilości biegunów silnika po jego rozebraniu. Przy ilościach biegunów np: 6/8 czyli 930 obr/min i 715 obr/min możesz tej różnicy wizualnie nie zobaczyć.

  • #9 17 Lis 2012 19:02
    qadam12

    Poziom 26  

    Witam. W silniku dwubiegowym po podłączeniu zasilania do drugiej grupy zacisków należy poprzednie zaciski zmostkować,tak jak na przedstawionym schemacie przez kol.Andy127

  • #10 17 Lis 2012 19:14
    krzysiek7
    Poziom 33  

    qadam12 napisał:
    W silniku dwubiegowym po podłączeniu zasilania do drugiej grupy zacisków należy poprzednie zaciski zmostkować,tak jak na przedstawionym schemacie przez kol.Andy127

    Przecież to nie jest uzwojenie przełączalne.

  • #11 17 Lis 2012 19:21
    qadam12

    Poziom 26  

    Silnik 2 biegowy -brak opisu,podłącza z jednej strony ma określoną szybkość a po podłączeniu z drugiej strony /zaciski tabl.znamionowej /obroty się nie zmieniają ,stary silnik niech podłączy mostek po przełączeniu zasilania na drugie zaciski to będzie miał wysokie obroty.Oczywiście jak ma 6 wyprowadzeń i jest to napewno silnik 2 biegowy.Zgodnie z rys.z postu≠4

  • #12 17 Lis 2012 19:31
    krzysiek7
    Poziom 33  

    qadam12 napisał:
    stary silnik niech podłączy mostek po przełączeniu zasilania na drugie zaciski to będzie miał wysokie obroty.

    Wiesz o czym piszesz? Chcesz żeby spalił ten silnik? Przeczytaj cały temat zanim zaczniesz tak radzić. Czytałeś choćby to:
    andy127 napisał:
    Jeśli jednak pomiędzy grupami wyprowadzeń nie masz połączenia to wtedy to nie będzie pasować.

  • #13 17 Lis 2012 19:40
    qadam12

    Poziom 26  

    ,,No właśnie tu jest pies pogrzebany nie ma połączenia między grupami wyprowadzeń.,, ....Skoro nie ma połączeń między grupami wyprowadzeń to jak ma spalić ten silnik?
    W starych wiertarkach kolumnowych50,60 lata właśnie był układ z 3 stycznikami jak w poscie 4.

  • Pomocny post
    #14 17 Lis 2012 19:59
    krzysiek7
    Poziom 33  

    qadam12 napisał:
    Skoro nie ma połączeń między grupami wyprowadzeń to jak ma spalić ten silnik?

    Tam są dwa oddzielne uzwojenia, na dwie różne ilości biegunów, zasil jedno uzwojenie a drugie zmostkuj to zobaczysz efekty.
    qadam12 napisał:
    W starych wiertarkach kolumnowych50,60 lata właśnie był układ z 3 stycznikami jak w poscie 4.

    Tak, ale było to przełączalne uzwojenie dwubiegowe i wszystkie sześć zacisków było dołączone do tego uzwojenia, a co się z tym wiąże wszystkie miały między sobą niską rezystancję, które z resztą układały się w pewien charakterystyczny system. Jeszcze jedno, taki silnik nawet bez tego mostka pracował na właściwych obrotach tylko nie osiągał mocy znamionowej.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1614165&highlight=[/b]

    Dalej możesz radzić jak chcesz, ja się tylko popatrzę. :D

  • #15 17 Lis 2012 20:04
    qadam12

    Poziom 26  

    Sprawdz tak jak radzi Krzysiek7 - to jest dobra droga,ma rację.

  • #16 17 Lis 2012 20:47
    togo1
    Poziom 11  

    W tej wiertarce jest tylko jeden stycznik i na więcej nie ma miejsca tak że opcja z trzema raczej odpada więc spróbuję zasilić drugie uzwojenie. A przez z mostkowanie mam rozumieć zwarcie tych trzech nieużywanych wyprowadzeń?

  • #17 17 Lis 2012 20:59
    qadam12

    Poziom 26  

    Post nr. 14 Krzysiek7 podał link więc go kliknij .

  • #18 24 Lis 2012 15:28
    iku18
    Poziom 18  

    krzysiek7 napisał:
    Tam są dwa oddzielne uzwojenia, na dwie różne ilości biegunów, zasil jedno uzwojenie a drugie zmostkuj to zobaczysz efekty.

    Proponował bym przez kondensator zrobić ten ruch. A jeszcze lepiej zaprosić dobrego elektromechanika aby mieć pewność że nie zniszczysz maszyny.

  • #19 24 Lis 2012 19:59
    krzysiek7
    Poziom 33  

    iku18 napisał:
    Proponował bym przez kondensator zrobić ten ruch. A jeszcze lepiej zaprosić dobrego elektromechanika aby mieć pewność że nie zniszczysz maszyny.

    Czytałeś cały temat? Twoje wątpliwości są wyjaśnione w poście 6 i 7, a to co zacytowałeś było do kolegi qadam12, a nie do autora tematu.

  • #20 04 Maj 2014 21:26
    togo1
    Poziom 11  

    Okazuje się, że niniejszy silnik ma dwa oddzielne uzwojenia na dwie różne prędkości i w zależności które zostanie zasilone taką prędkość osiągnie silnik. Przy tym nie zwieram drugiego uzwojenia.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson