Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Immergas Victrix + kominek lechma

Zibo1972 15 Lis 2012 21:38 3039 7
  • #1 15 Lis 2012 21:38
    Zibo1972
    Poziom 10  

    Witam,

    Posiadam kocioł jednofunkcyjny Immergas Victrix 24kW 2 I z zasobnikiem 100l oraz kominek z płaszczem wodnym Lechmy. Kocioł jest sterowany sterownikiem CAR V2 natomiast do kominka mam sterownik tatarek RT08G TD.
    Mam pytanie w jaki sposób zrobić sterowanie aby w momencie napalenia w kominku kocioł gazowy się wyłączył oraz w momencie gaszenia w kominku zaczął grzać kocioł gazowy?

    pozdr.

    0 7
  • #2 15 Lis 2012 22:32
    andrefff
    Poziom 36  

    Masz pompę w obiegu kominka ?

    0
  • #3 15 Lis 2012 22:49
    Zibo1972
    Poziom 10  

    Tak mam pompe

    0
  • #4 15 Lis 2012 23:01
    andrefff
    Poziom 36  

    Można zrobić tak, w sytuacji kiedy pompa kominka się rozłącza, sterownik kotła dostaje sygnał, że może się włączyć, wystarczy przekaźnik ze stykami NO włączony szeregowo w obwód CAR V2.

    0
  • Pomocny post
    #5 16 Lis 2012 21:39
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    Witam.

    andrefff napisał:
    ...wystarczy przekaźnik ze stykami NO włączony szeregowo w obwód CAR V2.

    Kolego andrefff bajki opowiadasz. W tym kotle komunikacja z CARv2 jest realizowana po magistral cyfrowej BUS, i nie można tego sterownika od tak odłączać. W przypadku przerwania połączenia sterownika CARv2 z kotłem, kocioł przejdzie w tryb awaryjny, oraz zgłosi kod błędu 31 (brak komunikacji ze sterownikiem CAR, lub sterownik jest nie kompatybilny z kotłem), a żądany efekt nie zostanie uzyskany!

    Kolego Zibo1972 w sterowniku CARv2 masz dwa zestawy zacisków po dwa piny. Jeden zestaw jest oznaczony symbolami + i -, i z niego jest połączenie z kotłem. Drugi zestaw jest zwykle opisany: TEL. (może też mieć symbol "styk bezpotencjałowy"), i właśnie ten zestaw zacisków trzeba wykorzystać do blokowania kotła podczas pracy kominka.
    Jeśli ten zestaw zacisków jest rozwarty, to sterownik realizuje tryb aktualnie ustawiony, natomiast po zwarciu, sterownik zaczyna realizować tryb CWU + CO, nie zależnie od ustawionego trybu (za wyjątkiem sytuacji, kiedy sterownik jest w trybie STAND-BY).
    Tak więc potrzebny jest przekaźnik z cewką na 230V~, i stykiem NC. Cewkę przekaźnika dołączasz równolegle do pompy kominka, a styki NC w szereg z dodatkowym wyłącznikiem do zacisków w regulatorze CAR.
    UWAGA! Do tych zacisków nie może zostać dołączone żadne napięcie, ponieważ to by uszkodziło regulator oraz płytę kotła. Tak więc trzeba połączenia wykonać starannie, aby nie nastąpiło zwarcie po między obwodem 230V ze strony pompy kominka, do obwodów po stronie zacisków sterownika CAR.

    Regulator ustawiasz w tryb lato (tylko CWU). Jeśli pompa kominka pracuje, to styki przekaźnika są rozwarte, i kocioł podgrzewa tylko CWU. Jeśli kominek wygaśnie, i pompa kominka zostanie wyłączona, to przekaźnik styki zamknie, i regulator zacznie realizować podgrzew CWU oraz CO. Dodatkowy wyłącznik szeregowo ze stykami przekaźnika jest potrzebny po to, aby można było w lecie wyłączyć ogrzewanie CO (kominek nie pracuje, więc zamknięte styki przekaźnika, stale by wymuszały tryb CO w sterowniku CAR). Tak więc dodatkowy wyłącznik, będzie przełącznikiem lato / zima.
    Jeśli sterownik CARv2 ustawisz w tryb przeciwzamrożeniowy, to gdy kominek będzie pracował, kocioł nie będzie podgrzewał CO oraz CWU.

    Trzeba też zwrócić uwagę na to, aby funkcja komfort w menu serwisowym sterownika CARv2 była wyłączona. Wtedy po zamknięciu się styku przekaźnika, sterownik będzie realizował ogrzewanie CO według programu. Jeśli funkcja komfort nie zostanie wyłączona, to regulator będzie stale realizował ogrzewanie CO z temperaturą komfort, nie zależnie od programu.

    Pozdrawiam.

    0
  • #6 04 Gru 2012 12:07
    montixe
    Poziom 13  

    U mnie jest: Immergas Victrix X 24 2 I v.2011; rozdzielacz strefowy DIM v2 - moduł wysoka/niska temperatura ;sterownik/termostat CAR v2 sterujący podłogówka w całym domu i bezprzewodowy termostat Radio TYBOX 810 do sterowania grzejnikami, które służą tylko do ewentualnego dogrzania sypialni lub łazienek, w przypadku gdybym chciał uzyskać wyższe temperatury tylko w tych pomieszczeniach; kominek bez bufora MAKROTERM 24kW ze sterownikiem.
    A więc ja mam to zrobione tak :
    na płytce rozdzielacza strefowego DIM v2 w momencie gdy kominek osiąga żądaną/ustawiona temperaturę, to załącza pompę kominka (w tym momencie leci sygnał 230V ze sterownika kominka do pompy kominkowej i do przekaźnika), za pomocą tego właśnie przekaźnika przerywam komunikację rozdzielacza strefowego z kotłem (na płycie DIM: listwa X5 - bezpotencjałowe zaciski 15 i 16, które podłączone są do zacisków 40 i 41 na płycie głównej kotła - każdy z osobna musi mieć przerwę w komunikacji ) - bez tego pompy grzejników i podłogówki nie ruszą pomijając kocioł gazowy i sterownik CAR. Jednocześnie ten sam sygnał 230V załącza dwa inne przekaźniki/styczniki pompy podłogówki i grzejników podłączone tam gdzie się podpina sterowniki pokojowe czyli u mnie w DIM pod TA1 i TA2 (tu zastosowałem dwa - osobny dla podłogówki i drugi dla grzejników, który każdy z osobna może być wyłączony, załączony na stałe lub pracować w trybie automatycznym). CAR nie jest termostatem typu ON/OFF i nie można przerywać jego komunikacji z kotłem,więc aby kocioł nie pracował jednocześnie z kominkiem w przypadku gdy temperatura rzeczywista jest niższa od ustawionych na termostatach CAR lub TYBOX, to najprościej przełączyć na tryb "LATO" lub trzeba zaniżyć temp. wymaganą na tych termostatach. Jeśli chodzi o grzanie C.W.U to nie ma problemu,grzeje wodę niezależnie, bo nie przerywamy komunikacji sterownika CAR z kotłem. Kocioł grzanie wody użytkowej realizuje pomijając rozdzielacz strefowy.
    pozdrawiam

    0
  • #7 08 Sty 2014 22:48
    kolekcjonerkosci
    Poziom 2  

    Witam
    Tylko ja stosuje zamiast Car-a normalne go Tyboxa 117 + do niskiej Tybox21(wcześniej Diana)do DIM dwie czujki zewnętrzne po jednej dla każdej ze stref.Nowy Car głupieje.Wiec ich nie stosuje.

    0
  • #8 08 Sty 2014 23:18
    montixe
    Poziom 13  

    kolekcjonerkosci napisał:
    DIM dwie czujki zewnętrzne po jednej dla każdej ze stref.Nowy Car głupieje

    możesz rozwinąć wypowiedź?
    gdzie do DIMa podłączasz drugą czujkę? Czy twój to DIMv2 ? Jaki masz kocioł? Wiem ,że w DIM czujka pogodowa podłączona pod zacisk X9;7-8 płyty, steruje tylko temp zmieszania, czyli zaworem trójdrogowym w układzie podłogówki, czyli tylko strefa/strefy niskiej temp.. Jeśli podłączę pogodynke do kotła, to ona staje się sondą systemową i to ona steruje temp. czynnika wg. krzywej grzewczej, druga cz.pogodowa może być podpieta w DIM, ale nie ma wpływu na temp z jaka będzie grzał kocioł. W kotłach z automatyką SUPERIOR sprawa wygląda inaczej i można ustawić dwie odzielne krzywe dla każdej strefy, np osobna dla układu grzejników i osobna dla podłogówki.
    Co wg ciebie oznacza, twierdzenie że CAR głupieje?
    Nie z każdym kotłem CAR współpracuje. CAR podpina się do kotła, nigdy do DIM

    0