Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Vectra C 2003 2.2 DTR - wchodzi w tryb awaryjny, P0100-67

Hubisiowy 16 Nov 2012 17:28 12516 8
  • #1
    Hubisiowy
    Level 9  
    Witam,
    Mam problem z Vectra C, wymieniłem turbinę na nową, wymieniłem przewody gumowe wysokociśnieniowe bo były sparciałe i nieszczelne. W tej chwili samochód jeździ dobrze, lub po 15km wchodzi w tryb awaryjny albo jeździ bez trybu ale łapie sporego zamuła, błąd to

    P0100-67 obwód czujnika masowego lub objętość przepływu powietrza poza zakresem

    Sprawdziłem,
    -szczelność układu dolotowego, brak przerw, nic nie syczy,
    -układ wysokiego ciśnienia - wymieniłem przewody gumowe,
    -przeczyściłem egr, jest luz na wałku, wałek pracuje dobrze, uszczelka szczelna,
    -przeczyściłem przepustnice"",
    -sprawdziłem układ sterujący podciśnieniowy, pompa vacum działa, układ steruje,

    Odczyty z przepływomierza pokazują takie dane na wolnych obrotach:
    desired mass air flow 70 kg/h
    mass air flow 140-170 kg/h
    mass air flow 1-2 V (skacze pomiędzy jeden a dwa)

    Jakie znacie przyczyny większego poboru powietrza przez przepływomierz, niż ten który by silnik "chciał" mieć?

    Pozdrawiam,
    młody, Piotrek
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    ZAZ-y
    Level 16  
    Witam.

    "Sprawdziłem,
    -szczelność układu dolot...
    ...
    ...układ sterujący podciśnieniowy..."

    A sam przepływomierz, jego przewody, wtyczka, zasilanie?

    Pozdrawiam
  • #3
    Hubisiowy
    Level 9  
    Nie sprawdziłem bo nie miałem procedury i tabeli,
    Znalazłem taką procedurę:
    -wyłącz zapłon,
    -odłącz wtyczkę od przepływomierza,
    -włącz zapłon,
    -zmierz napięcie na 2 i 3 terminalu. (2 i 3 pin na wtyczce ?),
    -ma być ponad 11V,
    -zmierz napięcie na 4 i 3 terminalu. ma być więcej niż 4,8 V,
    -sprawdź testerem odczytywane napięcie na przepływomierzu, powinno być mniej niż 0.3V,
    -zewrzyj 5 i 4 pin na wtyce, na testerze powinno być napięcie pomiędzy 4.8 a 5.2 V,

    Jeżeli wszystko się zgadza, a nie ma żadnych nieszczelności, i sterowanie turbo działa dobrze to jest padnięty przepływomierz...

    Brzmi prosto, może jutro się umówię żeby przyjechał kolega i mu to sprawdzę.

    Mam pytanie, przez egr, przez ten wałeczek widzę dmucha/zasysa się powietrze, i jest cały osmolony egr wokół tego otworu na wałek, i kiedy egr się otwiera słychać syczenie przy nim. Może to powodować większy pobór powietrza?
  • #4
    panam
    Level 29  
    Sprawdź czy po odłączeniu przepływomierza masz ten sam błąd, sprawdź ciśnienie doładowania z żądanym, i jak jest wszystko ok to masz przeciek na egr albo gdzieś tam
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Hubisiowy
    Level 9  
    Dla chętnych pomóc - wyedukujcie młodego proszę, bo mam sporą zagwozdkę w takim razie. Poprawcie mnie jeżeli teraz źle myślę:

    Teoretycznie jest nieszczelność, w układzie wysokiego ciśnienia (za stroną pompującą turbo), w takiej sytuacji:
    -boost sensor (czujnik ciśnienia doładowania) pokazuje wartości niższe od tych w szczelnym układzie, po prostu część powietrza ucieka z układu,
    -przepływomierz pokazuje prawidłowe wartości dla silnika np. 70 kg/h na jałowym.

    Wersja numer dwa, jest ta sama nieszczelność, w takiej sytuacji,
    -ciśnienie doładowania jest prawidłowe, ciutkę niższe,
    -Sterownik geometrii turbo ładuje więcej, koryguje tak aby nadal uzyskać prawidłowe ciśnienie doładowania i pokryć dodatkowo nieszczelność,
    -wyżej pompujące turbo, pobiera więcej powietrza - przepływomierz pokazuje wartości pobieranego powietrza większe - np. 130-170 kg/h w zależności od tego, ile powietrza ""ucieka bokiem.

    Która waszym zdaniem wersja wydarzeń jest bliższa prawdzie?

    Muszę jeszcze pomyśleć jak najmniejszym wysiłkiem sprawdzić szczelność intercoolera i czy ten nieszczelny egr może to powodować.
  • #7
    rob4028
    Level 25  
    Czym to czytasz? podaj wartości w gramach /sek.
    wymagany przepływ to 70 kg/h, a ty masz 140? i to przy biegu jałowym?!!!
    Coś nie halo!!!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Nie masz DTC P1405,P0400??
  • #8
    panam
    Level 29  
    Takie wahania air mas sensor na biegu jałowym są nie realne, nawet jak byś miał nieszczelny dolot, bo turbo przy wolnych praktycznie nie ładuje, .Więc sprawdź ciśnienie , najlepiej manualnie na dolocie i zobacz czy też skacze. Nie pamiętam czy masz klapki w kolektorze, może jak są to one robią problem,. Pozdrawiam.
  • #9
    Hubisiowy
    Level 9  
    Dzięki rob4028... Czytam to testerem. Mam Ci przeliczyć na gramy/s ? Mogę też podać w ml na suw. Nie mam innych błędów.

    Nic nie skacze, jest stałe tylko w tym przedziale. Pomiarów robiłem z 5 i takie wartości w tych okolicach zapamiętałem. Np. tutaj pierwszy pomiar:
    desired mass air flow - 70 kg/h
    mass air flow sensor 169-170 kg/h
    mass air flow sensor 1.1-2.0 V

    Sprawdziłem dane w encyklopedii, w tabeli jeszcze raz. Na wolnych obrotach powinno być tak
    desired maf - 50-80 kg/h
    maf 105-135 kg/h 1-2v
    maf po 45 sekundach 140-200kg/h 1.70-2.40v

    Czy wszystko się zgadza. W opisie błedu P0100 67 jest coś takiego:
    silnik pracuje pomiędzy 1000 a 5000 rpm
    przepływomierz odczytał przepływ ponad 800kg/h.

    Jutro się zetknę znowu z tym samochodem, i zobaczymy co będzie się działo. Może podmienię przepływkę na inną. Sprawdzę wiązkę do przepływomierza, wiązkę do boost sensora, i wiązkę do elektrozaworu od turbo.

    Tak ma te klapki zawirowań w kolektorze, są całe urąbane tą nieszczęsną sadzą. szkoda, że dali to pod metalowymi rurkami od wtryskiwaczy, nie lubię ich bo właściwie zawsze ciekły mi po rozkręcaniu...